ملاقات با لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ / سامورایی در وطن
فهرست مطالب:
مجله ماشین – آزمایش فنی و نوشته: سهراب بزرگزاد – عکس: پرهام حسین پور / Luxury Coupe یا همان LC، خودرویی است که بر اساس کانسپت LF-LC سال ۲۰۱۲ طراحی و ساخته شده و در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ برای اولین بار به نمایش در آمد و جایگزین مدل SC شد که از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید بود.
البته ناگفته نماند که این اولین مدل از لکسس است که از پلتفرم GA-L استفاده میکند که همراه با سایر قطعات با سدان فول سایز سری XF50 – LS مشترک است.
پس از هماهنگیهای تصویر بردار عزیز جناب پرهام حسین پور با مالک محترم لکسس در یکی از مسیرهای خلوت شهر زیبای شیراز وعده کردیم تا بتوانیم با آرامش خاطر مبارزهای سخت را با این سامورایی قدرتمند ترتیب دهیم.
در انتهای بلواری خلوت ایستاده بودیم که غرش این هیولای ژاپنی توجه ما را به خود جلب کرد. خودرو از دور شبیه به برق تیغه یک شمشیر تیز میدرخشید و درست با همان سرعتی که ساموراییها از شمشیر استفاده میکنند از مقابل چشمان ما گذشت و کمی دورتر متوقف شد.
طراحی ظاهری لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴
این بار در یک روش متفاوت از پشت به سمت لکسس نزدیک شدیم و تست و بررسی طراحی ظاهری را برعکس شروع کردیم.
LC500 یک کوپه دو در مخوف با ارتفاعی خوابیده نسبت به دیگر خودروها و با خطوطی شبیه زخم شمشیر بر فلز طراحی شده است.
استفاده از خطوط مورب و حجیم در طراحی به گونهای است که در اوج جسارت هیچ گونه اغراقی دیده نمیشود.
همخوانی برجستگی انتهای خودرو که نزدیک به طراحی حرف L بوده به همراه فرورفتگی پایین چراغ خطر، سبب شده تا حالتی خاص را به انتهای خودرو بدهد که در کمتر کوپهای دیده میشود.
دیفیوزر عقب با سر اگزوزهای استیلی دوبل در دوگوشه به همراه بالچه مستقر روی در صندوق باعث میشود که طراحی پشت خودرو، بهترین شکست باد را داشته و LC500 از پایداری خاصی باتوجه به هدایت دقیق جریان باد برخوردار باشد. چراغهای خطر عقب با طراحی دو شاخه خاص که روی گلگیر عقب و قسمت پایین سپر سرایت کرده به همراه گرافیک بینظیر آنها، چنان خیره کننده است که در زیبایی، دست کمی از چهره خودرو ندارد.
با قدمهایی آهسته به کنار خودرو چرخیده و به برانداز کردن LC500 پرداختیم و آنجا بود که تازه به قدرت معجزه خطوط مواج و برنده طراحی شده این خودرو پی بردیم.
LC500 به گونهای طراحی شده که گویی زوایایی خطوط را با وزش یک نسیم شکل دادهاند، چرا که هیچ جا تندی بیش از حد زاویه و یا عبور خطی بیحاصل و کسل کننده در این مدل به چشم نخواهید دید.
از ابتدای رخ کناری خودرو که شروع کنیم به زاویه زیبای معکوس لبه سپر، درست زیر چراغهای جلو برخورد میکنیم که انصافاً جسارت خاصی را برای استقرار در این مکان میطلبد و دقیقاً نماد برند لکسس است.
حد فاصل لبه گلگیر با حفره چرخ بسیار کمتر از آن چیزی بوده که در تصاویر مشاهده میشود و یک چراغ راهنما که در لبه آن پنهان شده، زینت بخش این قسمت است.
برجستگی لبه گلگیر جلو چنان پر قدرت به ستون و سقف وارد میشود که احساس میکنید یک موج بلند به سمت ساحل در حرکت است. شیار هواکش کنار در به گونهای ایجاد شده که بهترین مسیر مکش را برای ورود هوا ایجاد کند. در تقارن با شیار تنفسی لبه در، شیشه لچکی و خط برش سقف و ستون در یک ترکیب زیبا، حالتی را به وجود آوردهاند که گویی نقاشی با حرکات دست و انحنای قلم مو، این سه قسمت را به هم متصل کرده است.
اما از نمای روبه رو، داستان واقعیتی دیگر به خود میگیرد. خشم در تمام خطوط چهره LC500 نهفته و خطوط همچون زخمهایی عمیق چهره سامورایی را خراشیدهاند.
زاویه معکوس شبکه جلو پنجره با همزاد خود در قسمت گوشه سپر و زیر چراغها چنان ترکیب شده که بیشترین خطوط در امتداد خودرو از آنجا شروع میشود.
یک چراغ مثلثی کوچک شبیه به چشمان زیبای لامبورگینی با گرافیک فلزی بافته شده در درون به همراه یک خط اشک سرازیر شده به پایین و یک دیلایت خیره کننده که معرف برند لکسس بوده، چنان رخی ازLC500 ساخته که در جا مخاطب را میخکوب میکند. شبکه جلو پنجره با بافت خاص و ریز طراحی شده و یک نوار براق استیل دور تا دور آن را فرا گرفته است.
فضای داخلی لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴
با باز کردن دری قطور و سنگین وارد فضایی میشوید که مثل همیشه چشم بادامیها برای هنرنمایی در آن بسیار دقت کردهاند.
روی صندلی راننده که با ارگونومی خاصی طراحی شده چنان مستقر خواهید شد که گویی خلبان یک جت جنگی هستید.
پشت فرمان خوش دست LC500 علاوه بر صفحه آمپر زیبا یک نمایشگر ۳/۱۲ اینچی جدید قرار گرفته که کوچکی و عملکرد نامناسب نسل قبل را از خاطر پاک خواهد کرد.
فرمان خوش دست با روکشی از چرم با کیفیت در یک اندازه متوسطی طراحی شده که پدال شیفترهای پشت آن در یکی از بهترین وضعیتهای ممکن قرار دارد.
طبق قوانین نا نوشته لکسس دو برجستگی کنترلی کنار قاب کیلومتر به گونهای است که به زیبایی سطح دوپله طولی داشبورد کمک میکند.
نمایشگری بزرگ با قابلیتهای فراوان و عملکردی خیره کننده سطحی از داشبورد را پوشش داده است.
در میان تمام تجهیزات الکترونیکی و صفحهها و نمایشگرهای دیجیتالی، یک ساعت عقربهای زیبا اصالت کار را حفظ کرده و ترکیبی از مدرنیته و حس کلاسیک را به خودرو میدهد.
کنسول میانی یک دست و صاف با طراحی مکعبی شکل، دیوارهای بلند را بین دو صندلی راننده و سرنشین ایجاد کرده و یک دستگیره، لبه کنسول میانی را به داشبورد پیوند میدهد تا در مواقع لزوم با تکیه بر آن از پرتاب شدن به بیرون خودرو جلوگیری شود.
ادوات و تجهیزات به کار رفته در کنسول میانی و داشبورد به گونهای طراحی شده که علاوه برجذابیت خاص، حس لوکس بودن و القای شخصیت منحصر به فرد لکسس را به همراه دارد.
تست فنی لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴
از هرچه بگذریم رانندگی با این خودرو قطعاً لذتی غیر قابل وصف خواهد داشت. بعد از استارت زدن به موتور۸ سیلندرV شکل قدرتمند این خودرو و اجرای بینظیر دموی گرافیکی صفحه نمایش پشت فرمان، با اهرمهای بالایی لبه داشبورد به تنظیمات مورد نظر رسیده و آن زمان بود که پا را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظهای روی پدال گاز فشار دادیم.
غرش موتور به همراه هرزگردی چرخهای عقب خبر از آن میداد که این هیولای ژاپنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
در هنگام تعویض دندهها به صورت معکوس و حتی در زمان اوج فشار بر موتور، حلقه اطراف کیلومتر شمار به صورت یک دایره هشداردهنده به رنگ قرمز در آمده و گویی ضربان دلهره آوری را در این مدت از خود نشان میدهد.
این زیبایی با تغییر تم زمینه صفحه نمایشگر در حالتهای مختلف رانندگی دو برابر خواهد شد و بسیار به چشم میآید.
دید شیشه جلو عالی و چسبندگی و فرمانپذیری خودرو روی سطح جاده بینظیر بود.
ارگونومی صندلیها به همراه نحوه قرار گیری راننده در جایگاه خود به گونهای دقیق و بینقص طراحی شده که به راحتی میتوان پیچها با زوایای تند را به چالش کشید و از مسیر منحرف نشد.
قدرت ترمزگیری از شتاب اولیه خودرو بهتر و عملکرد سیستم تعلیق را نمیتوان وصف کرد.
لکسس در نسخه LC500 یک پیشرانهV8 با حجمی نزدیک به ۵ لیتر زیر دماغه کشیده این خودرو پنهان کرده تا ۴۷۱ اسببخار توان تولید شده و گشتاور نزدیک به ۵۴۰ نیوتنمتر یا ۳۹۸ پوند بر فوت را در ۷۱۰۰ دور در دقیقه تولید و به یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک DIRECT SHIFT هدایت کند و از آن به بعد هم فقط جدالی نابرابر میان لاستیک و آسفالت باقی خواهد ماند که نتیجهای جز رد داغ لاستیک و دود سفید ندارد.
لکسس در یک سری از نمونههای سفارشی، پکیج اسپرتی روی دیفرانسیل قرار داده که به دیفرانسیل عقب با لرزش محدود یا (TORSEN) معروف بوده و انصافاً از باز خورد اعجاب انگیزی برخوردار است.
LC500 روی رینگ ۲۱ اینچی رخ تراش با جزئیات متالیک قرار دارد و به لطف همین رینگ و لاستیک خاص و سیستم تعلیقی که چند اتصالی و دو مفصلی است چنان فرمانپذیری بینظیری دارد که مبهوت کننده است.
در این سیستم تعلیق بازوهای بالایی فورج شده در دو نقطه اتصال به گونهای قرار گرفتهاند که تمامی حرکات بازوهای پایی را کنترل و همین امر باعث میشود تا ارتفاع سیستم تعلیق به دلخواه کارشناسان تغییر و بهینه شود.
خودرو حتی در سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر هم با کمی فشار ناگهانی به پدال، از زمین کنده خواهد شد و چیزی به نام کم آوردن در کارش نیست.
کلام آخر
در یک نگاه کلی میتوان اینگونه مطلب را جمع بندی کرد که هر چند LC500 یک کوپه قدرتمند V8 با مهندسی ناب ژاپنی است اما نمیتوان از آن هیجان رانندگی با پونی کارهای قلدر آمریکایی را گرفت.
ولی بیانصافی است اگر نگوییم که حریفی قدر به حساب میآید و شکست دادن این سامورایی، به این راحتیها مقدور نیست.
در پایان ضمن تشکر از مالک محترم خودرو به دلیل همکاری با تیم تست مجله ماشین، به دوستانی که دارای خودروهای گذر موقت هستند پیشنهاد میکنیم جهت تهیه گزارش از خودروی شان با شماره تلفن ۸۸۵۲۸۰۱۸ دفترمجله ماشین تماس بگیرند.
گالری تصاویر لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴