شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ساب ایی‌وی-۱ مدل ۱۹۸۵ کانسپتی که فراموش شده است
ساب ایی‌وی-1

ساب ایی‌وی-۱ مدل ۱۹۸۵ کانسپتی که فراموش شده است

۱۴۰۲-۱۱-۳۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه

ساب ایی‌وی-1 مدل 1985 با 285 اسب بخار قدرت، کانسپتی است که بسیار جلوتر از زمان خود بود.

به گزارش مجله ماشین، در دهه ۱۹۸۰ سوئدی ها EV-1 را به عنوان آینده خودرو می دیدند. این کانسپت که توسط ساب طراحی شد و در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودرو لس آنجلس به نمایش درآمد، برای زمان خود روحیه انقلابی داشت. در آن زمان EV به معنای وسیله نقلیه الکتریکی نبود، بنابراین نام اصلی خودرو Experimental Vehicle-1 بود.

ساب ایی‌وی-1

ویژگی‌های ساب ایی‌وی-۱

این خودرو بر اساس مدل ۹۰۰ توربو ۱۶ ولت، یک خودروی اسپرت با صندلی های ۲+۲ و فناوری بود که در سال های بعد در خودروهای تولید انبوه ساب مورد استفاده قرار می گرفت و به آن اجازه می داد از رقبای خود پیشی بگیرد. این مفهوم که در مدت ۶ ماه در کارگاه تهیه شده است، بر اساس ایمنی و کارایی توسعه یافته است.

ساب ایی‌وی-1

نمونه اولیه به عنوان یک موش آزمایشی برای استفاده از فناوری‌هایی عمل کرد که بعداً در مدل‌های تولید انبوه گنجانده شدند. با این حال، بارزترین ویژگی که در مدل‌های ساب که در سال‌های بعد وارد جاده‌ها شدند گنجانده نشد، سلول خورشیدی ۶۶ سلولی بود که سیستم الکتریکی خودرو را تامین می‌کرد.

طراحی بیرونی ساب ایی‌وی-۱

درهای خودرو دارای ورق های فیبر کربنی ضد تصادف بود و شیشه ها به گونه ای طراحی شده بودند که گرما را منعکس کنند. فضای داخلی، با صندلی های گرم شونده و قابل تنظیم پشتی که از شورولت کوروت گرفته شده بود، با صفحه ابزار دیجیتالی به نام «پانل شب» ترکیب شد

ساب ایی‌وی-1

مشخصات فنی ساب ایی‌وی-۱

وقتی به جزئیات فنی می رسیم، با موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربو مواجه می شویم که نیرو این خودرو را تامین می کند. این دستگاه با تولید ۲۸۵ اسب بخار قدرت، به خودرو اجازه می دهد در ۶.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودروی کانسپت با حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت، حتی در مقایسه با پورشه ۹۱۱ کاررای آن دوره، کاملاً موفق بود. موتور ۳.۲ لیتری ۹۱۱ ۲۳۱ اسب بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت خودرو ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت بود.

ساب ایی‌وی-1

این کانسپت که جای خود را در هالیوود نیز باز کرد، با پس زمینه ای واضح در صحنه ای از فیلم بازگشت به آینده ۲ دیده شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×