دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » وکتور M12 یکی از قدرتمندترین اما تقریبا فراموش‌شده‌ترین خودروهای دهه ۹۰
وکتور M12

وکتور M12 یکی از قدرتمندترین اما تقریبا فراموش‌شده‌ترین خودروهای دهه ۹۰

۱۴۰۳-۰۱-۲۵ زمان مطالعه: 2 دقیقه 15

این خودرو در فیلم سینمایی "تندر" (1997) با بازی نیکلاس کیج حضور داشت. وکتور M12 رقیب اصلی Dodge Viper GTS-R بود.  فقط یک نمونه از M12 با بدنه کابریولت ساخته شد.

به گزارش مجله ماشین، آنچه که علاقه‌مندان و کلکسیونرهای خودرو بیش از همه دوست دارند، خودروهای کلاسیک با تولید بسیار محدود، کارکرد کم، و ظاهری خاص به همراه داستانی جالب است و وکتور M12 – یک سوپرکار آمریکایی کمیاب با بدنه فایبرگلاس که در دهه ۹۰ ساخته شده است، قطعا تمام این موارد را شامل می‌شود.

این سوپرکار کمتر شناخته‌شده که توسط طراح مک‌لارن F1، پیتر استیونز طراحی شده، توسط Vector Aeromotive، یک شرکت خودروسازی که دیگر وجود ندارد و بسیاری آرزو دارند موفق می‌شد، ساخته شده است. این شرکت در طول عمر خود تنها تعداد معدودی مدل تولید کرد، اما بیشتر آنها به دلیل سبک خیره‌کننده و عملکرد چشمگیرشان توانستند توجه عموم را به خود جلب کنند.

شرکت وکتور که در سال ۱۹۷۱ توسط جرالد ویگرت، مهندس و کارآفرین بااستعدادی تأسیس شد، تا سال ۲۰۲۱ با نام‌ها و مالکان مختلفی فعالیت می‌کرد، و وکتور M12 یکی از موفق‌ترین طراحی‌های این شرکت است. این ماشین با زیبایی خیره کننده، از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ در دوره‌ای تولید شد که شرکت تحت مالکیت شرکت اندونزیایی مگاتک بود، که در آن زمان مالک اتوموبیلی لامبورگینی نیز بود.

وکتور M12
نمای عقب وکتور M12

این موضوع توضیح می‌دهد که چرا Vector M12 بر اساس لامبورگینی دیABLO، یک خودروی اسپرت موتور وسط با عملکرد بالا که از نظر بسیاری خنک‌ترین و توانمندترین خودروی ایتالیایی دهه ۱۹۹۰ به شمار می‌رود، ساخته شده است. M12 علاوه بر شاسی دیابلو که کمی کشیده‌تر شده، موتور قدرتمند ۵.۷ لیتری لامبورگینی V12 با چهار میل بادامک و همچنین بیشتر اجزای مکانیکی را از ماشین ایتالیایی قرض گرفته است. با این حال، برخلاف لامبورگینی که موتور در پشت گیربکس قرار دارد، موتور در این خودرو به‌صورت مرکزی در جلوی گیربکس نصب شده است.

این خودرو که به‌طور تقریبی بر اساس نمونه اولیه اولیه Vector AWX-3 ساخته شده است، دارای بدنه و طراحی داخلی توسعه‌یافته توسط Vector بود و در نتیجه، به‌عنوان یک سوپرکار آمریکایی به بازار عرضه شد.

این خودرو با داشتن نمایه بسیار کم‌ارتفاع و آیرودینامیک الهام‌گرفته از فضاپیما که به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند، متمایز است. این خودرو دارای یک جلو گرد با دماغه شیب‌داری است که به یک شیشه جلو خمیده عمیق، چراغ‌های جلو پاپ‌آپ، درهای قیچی، پنجره‌های جانبی دو قسمتی افقی، یک اسپویلر عقب بزرگ و سه ورودی هوا در طرفین متصل می‌شود. همه این عناصر باعث ایجاد استایلی باورنکردنی در زمان ساخت آن شده است.

مشخصات فنی وکتور M12

از نظر عملکرد، این خودرو برای زمان خود یک هیولا بود، زیرا V12 قرض گرفته شده از لامبورگینی ۴۹۲ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۵۷۶ نیوتن متر گشتاور در ۴۹۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کرد که به M12 اجازه می‌داد به حداکثر سرعت ۱۳۰۴ کیلومتر در ساعت برسد و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۴.۸ ثانیه طی کند.

وکتور تنها ۱۷ نمونه از M12 ساخت که ۱۴ دستگاه آن خودروهای تولیدی بودند. قیمت هر کدام از آنها در آن زمان ۱۸۴۰۰۰ دلار بود، قیمتی که تعداد کمی می‌توانستند از پس آن برآیند (این معادل ۳۷۵۰۰۰ دلار با نرخ امروز است). تولید این خودرو در سال ۱۹۹۹ عمدتاً به دلیل فروش کم و همچنین فروش لامبورگینی توسط مگاتک به آئودی متوقف شد.

وکتور M12
نمای جلو وکتور M12

وکتور M12 یکی از خوش‌صورت‌ترین سوپرکارهای دهه ۱۹۹۰ بود و می‌توان گفت بهترین مدلی بود که این خودروسازی پر‌مشکل تا به حال ساخته است. این خودرو یکی از آن ماشین‌هایی است که باعث می‌شود خیلی‌ها بگویند حیف که تعداد بیشتری از آنها تولید نشد.

امروزه دقیقاً مشخص نیست چند Vector M12 در جهان وجود دارد، اما به ندرت در حراج‌ها عرضه می‌شوند. نمونه‌ای که در اینجا مشاهده می‌کنید، چهارمین نمونه از ۱۴ نمونه تولیدی است که در مارس ۱۹۹۶ ساخته شده است.

 

مشخصات این نمونه:

رنگ: قرمز با فضای داخلی قهوه‌ای

همان نمونه‌ای است که جرمی کلارکسون در یک قسمت از برنامه تاپ‌گیر آن زمان رانندگی کرد

بدنه فایبرگلاس

موتور ۵.۷ لیتری V12 لامبورگینی با گیربکس دستی ۵ سرعته ZF

رینگ‌های آلیاژی سه‌تکه با لاستیک‌های Pirelli P Zero Rosso

ترمزهای دیسکی Brembo

سیستم تعلیق مستقل کویل‌اور

فرمان هیدرولیکی دنده‌دستی

سیستم اگزوز سفارشی

پنل‌های پنجره برقی

تهویه مطبوع

وکتور M12
کابین وکتور M12

این نمونه خاص فقط دو مالک از زمان تولید داشته است و پس از خرید توسط مالک فعلی در سال ۲۰۱۸، از نظر ظاهری و مکانیکی به‌روز شده است. با داشتن فقط ۷۰۸۱ کیلومتر در کیلومترشمار، این Vector M12 به‌طور خیلی کم رانندگی شده است و آماده است تا راننده دیگری را خوشحال کند.

قیمت وکتور M12

این وسیله نقلیه فوق‌العاده کمیاب در حال حاضر در Osprey، فلوریدا با قیمت اولیه ۲۲۵۰۰۰ دلار در حراج به فروش می‌رسد.

انحصاری بودن بالا، همراه با طراحی زیبا و عملکرد استثنایی، این خودرو را به یک سوپرکار کلاسیک جذاب تبدیل می‌کند. اگر می‌خواهید به باشگاه خاص مالکان Vector بپیوندید، این می‌تواند فرصتی عالی باشد.

گالری تصاویر وکتور M12 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.67

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×