سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تالبوت داراک ۱۹۳۷ با مرمت جان دوباره گرفت / از آشغال تا قهرمان
تالبوت داراک ۱۹۳۷

تالبوت داراک ۱۹۳۷ با مرمت جان دوباره گرفت / از آشغال تا قهرمان

۱۴۰۳-۰۱-۲۸ زمان مطالعه: 4 دقیقه 10

تالبوت داراک ۱۹۳۷ که زمانی با بست کمربندی سرپا نگه داشته می‌شد، مقام سوم جشنواره پبل بیچ را کسب کرد. چطور چارلی الیوت تالبوت داراک ۱۹۳۷ را از ویرانی نجات داد و آن را به یک شاهکار تبدیل کرد؟

مجله ماشین– نویسنده: محمدجواد شبیری /   یک تالبوت داراک ۱۹۳۷ که زمانی با بست کمربندی سرپا نگه داشته می‌شد، حالا قهرمانی زیبا است. تنها ۹۷ دستگاه تالبوت داراک BI 105 ساخته شد، اما داستان این خودرو از همه جالب‌تر است.

بعضی داستان‌ها با خوشی تمام می‌شوند، اما داستان چارلی الیوت که یک تالبوت داراک ۱۹۳۷ را که با بست کمربندی سرپا نگه داشته شده بود خرید، آن را طی ۶ سال مرمت کرد و سپس شاهد کسب جایزه برتر در پبل بیچ بود، فراتر از یک پایان خوش است.

چارلی الیوت تنها ۲۷ سال داشت که یک تالبوت BI 105 داراک ایرلاین سالون ۱۹۳۷ را در حراج دید که به طرز مشکوکی با قیمت بسیار پایین تنها ۳۷,۳۰۰ دلار به فروش می‌رسید. این قیمت بسیار پایین بود، زیرا یک تالبوت در شرایط مناسب حدود۱۲۴,۵۰۰ دلار معامله می‌شد و با دیدن وضعیت خودرو، دلیل این قیمت پایین کاملاً مشخص شد.

تالبوت داراک ۱۹۳۷ با مرمت جان دوباره گرفت
تالبوت داراک ۱۹۳۷ با مرمت جان دوباره گرفت

این تنها یک تالبوت داراک معمولی نبود، بلکه پروژه‌ای از یک تالبوت بود که برای عکس‌های حراج با بست کمربندی سرپا نگه داشته شده بود و همین موضوع به تنهایی نشان دهنده میزان کار و هزینه لازم برای بازسازی مجدد آن بود. الیوت با کمک دوست و شریک فعلی‌اش، جیک نیومن، طی ۶ سال طولانی این کار را انجام داد.

در نهایت، الیوت می‌گوید: «ما با دنیا مبارزه کردیم و برنده شدیم!»

او همچنین با احیای این خودرو، عشق بزرگی را به زندگی بخشید و جایگاهی مطمئن در تالار مشاهیر بهترین داستان‌های عاشقانه در تمام دوران، درست در کنار جک و رز در تایتانیک، مایکل نایت و کیت و بو و لوک و جنرال لی به دست آورد. او همچنین ادای احترام بسیار احساسی به پدربزرگ مادری خود، یک کلکسیونر و مرمت‌کننده پرشور تالبوت، و مردی که او را برای داشتن رویای مالکیت «بهترین خودروی جهان»، تالبوت ۱۰۵، الهام بخشید، انجام داد.

این تالبوت ۱۹۳۷ تجسم عینی شور و اشتیاق بی حد و مرز است و هر انگیزه‌ای را که امروز برای تسلیم نشدن رویاهایتان نیاز داشتید، به شما می‌دهد. در تابستان ۲۰۲۳، این خودرو در بخش «خودروهای اسپورت کلاسیک اروپایی» در نمایشگاه Pebble Beach Concours D’Elegance مقام سوم را کسب کرد، که الیوت، که اکنون یک مرمت‌کار حرفه‌ای است، هنوز هم با شوخی از آن به عنوان مراسم اسکار برای خودروهای کلاسیک و قدیمی یاد می‌کند.

تالبوت B1 ایرلاین سالون توسط داراک در سال ۱۹۳۵ در نمایشگاه اتومبیل لندن معرفی شد و به دلیل طراحی آیرودینامیک و شاسی پایین‌تر خود متمایز شد. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی با دور بالا به همراه گیربکس پیش انتخاب‌گر ویلسون قرار داشت. این سالون از سیستم تعلیق فنری تخت در تمام چرخ‌ها، ترمزهای بزرگ کاسه‌ای و کمک‌فنرهای قابل تنظیم لوواکس بهره می‌برد.

تنها ۹۷ دستگاه تالبوت داراک BI 105 ساخته شد، اما این خودرو داستانی جالب‌تر از سایرین دارد. الیوت تصمیم به خرید این خودرو را با وجود اینکه تنها سایه‌ای از خود سابق بود، توضیح می‌دهد و با علاقه به یاد می‌آورد که چگونه پدربزرگ و پدر بزرگ عمویش او را در کودکی به نمایشگاه‌های اتومبیل‌های کلاسیک در سراسر اروپا می‌بردند و پدربزرگش عکس‌هایی از تالبوت‌ها را در اطراف گاراژش نگه می‌داشت.

می‌توانید آن را تقدیر بنامید، اما الیوت می‌دانست که این خودرو را خواهد خرید و وقت زیادی را برای فکر کردن به نحوه مرمت آن تلف نکرد، هرچند با دیدن مقالاتی در رسانه‌های محلی که می‌گفتند او این مقدار پول را دور ریخته است، قلبش به تپش افتاد.

الیوت برای این خودرو پیشنهاد داد و برنده شد و سپس به همراه جیک مشغول به کار شد. در نهایت، برای جمع‌آوری بودجه برای مرمت که بیش از ۶ سال به طول انجامید، آن‌ها شرکت HSC Automotive را تأسیس کردند، خودروهای دست دوم خریدند، آن‌ها را مرمت کردند و با سود کمی دوباره فروختند.

تالبوت داراک ۱۹۳۷
تالبوت داراک ۱۹۳۷ به عنوان خودروی برتر در جشنواره پبل بیچ

او به یاد می‌آورد که وقتی برای برداشتن خودرو به آنجا رفت، مردی را دید که تکه‌های چوب را روی انبوهی که «خودرو» بود می‌انداخت و او فکر می‌کرد که هیچ ایده‌ای ندارد که این تکه‌ها قبلاً کجا تعلق داشتند. اما او در عرض دو روز موتور را روشن کرد و سپس تقریباً هر روز برای بازگرداندن خودرو به شکوه سابقش کار می‌کرد.

این پروژه شامل مشاوره و همکاری با متخصصان  مرمت‌کاران، فلزکاران و نجاران بود. این شامل انجام کار با دست، تماشای آموزش‌های ویدیویی و سپس انجام کارهای اضافی برای پروژه‌های جانبی بود که بودجه این پروژه را تامین می‌کرد.

در نهایت همه چیز به ثمر نشست و نه فقط به این دلیل که این خودرو در پبل بیچ در کلاس خود شناخته شد. الیوت همیشه آرزو داشت که به این رویداد معتبر دعوت شود و حضور تالبوت در تور د’الگانس و “بدون هیچ مشکلی” گیلاس روی کیک بود.

امروزه، تالبوت ۱۹۳۷ او حدود۶۲۲,۴۰۰ دلار تخمین زده می‌شود که پولی بیشتر از پولی است که برای آن خرج کرده است. البته او هرگز رقم دقیقی برای فرآیند مرمت ارائه نمی‌دهد زیرا این کار خیلی شایسته یک جنتلمن نیست. اما الیوت به یک نشریه بریتانیایی می‌گوید، که به طعنه همان نشریه‌ای است که جنجال به راه انداخت و گفت که او پول قرض گرفته خود را برای “آشغال” هدر داده است، که حتی اگر کسی با این مقدار پول در جیب خود بیاید، احتمالاً آن را نمی‌فروشد.

برای الیوت، این تالبوت داراک چیزی فراتر از یک خودروی کمیاب یا حتی یک نمونه کاملاً مرمت‌شده از مدلی است که اوج سری ۱۰۵ محسوب می‌شد. این عشق است. و نمی‌توان قیمتی برای آن تعیین کرد.

گالری تصاویر قبل و بعد از بازسازی تالبوت داراک ۱۹۳۷

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×