یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مزدا آراتا کانسپت / رونمایی از کراس‌اور برقی جدید در نمایشگاه اتومبیل چین
مزدا آراتا کانسپت

مزدا آراتا کانسپت / رونمایی از کراس‌اور برقی جدید در نمایشگاه اتومبیل چین

۱۴۰۳-۰۲-۰۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

مزدا آراتا کانسپت با طراحی جذاب و پیشرانه‌ی تمام برقی، رقیبی جدی برای سایر کراس‌اورهای برقی در بازار خواهد بود.

به گزارش مجله ماشین، در حالی که MX-30 موفقیت چندانی به دست نیاورد، مازدا تسلیم نمی‌شود.

ستاره اصلی غرفه مزدا در نمایشگاه اتومبیل چین ۲۰۲۴ در پکن، بدون شک، سدان برقی دیفرانسیل عقب با نام EZ-6 است. اما این تنها رونمایی این شرکت نیست زیرا آراتا نیز اولین حضور خود را تجربه می‌کند. آراتا یک کانسپت جذاب از یک کراس‌اور برقی است که قرار است تا پایان سال آینده در چین به تولید برسد.

مزدا آراتا کانسپت
نمای جانبی مزدا آراتا کانسپت

مشابه سدان EZ-6، آراتا نیز توسط چانگان مزدا توسعه یافته است. چانگان مزدا یک سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰:۵۰ بین شرکت خودروسازی چانگان و مزدا است که در اواخر سال ۲۰۱۲ تأسیس شد. احتمالاً برای نسخه تولیدی این خودرو نام متفاوتی انتخاب شود، شاید یک نام ترکیبی از حروف و اعداد که با سایر کراس‌اورهای این شرکت همخوانی داشته باشد. نام تجاری «EZ-60» قبلاً در چین ثبت شده است و ممکن است برای این خودرو استفاده شود.

مزدا آراتا کانسپت
نمای عقب مزدا آراتا کانسپت

آراتا (به معنی “جدید” یا “تازه” در زبان ژاپنی) پیشنمایشی از یک کراس‌اور برقی جذاب است که ممکن است با یکی از محصولات موجود در ارتباط باشد. در حالی که انتظار می‌رود EZ-6 نسخه‌ای تغییر یافته از چانگان دیپال SL03 باشد، به احتمال زیاد EZ-60 بر اساس چانگان دیپال S7 ساخته شود. با این حال، این خودروها فراتر از صرفاً تغییر نشان تجاری خواهند بود زیرا تفاوت‌های طراحی عمده‌ای وجود دارد. به نظر می‌رسد دو مدل سدان و کراس‌اور مازدا از نظر ظاهری بسیار لوکس‌تر به نظر می‌رسند که احتمالاً قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: نیسان با دو سدان جدید Epoch و Evo به جنگ شاسی‌بلندها می‌رود

آراتا حداقل در حال حاضر یک خودروی تمام برقی است، در حالی که EZ-6 که امسال در چین به فروش می‌رسد، با سیستم محرک هیبریدی قابل شارژ نیز عرضه خواهد شد. این کراس‌اور نیز از زبان طراحی Kodo بهره می‌برد و دارای پنجره‌های نسبتاً کوچک و چراغ‌های جلو و عقب باریک است. درست مانند سدان، جلوپنجره‌ی آن نورانی است. همچنین نوشته‌ی بزرگ «مازدا» در طرفین خودرو روشن می‌شود.

مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت

از آنجایی که هنوز یک کانسپت است، به جای آینه‌های جانبی معمولی از دوربین استفاده می‌کند و همچنین دستگیره‌های درب و برف‌پاک‌کن عقب را حذف کرده است.

مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت

مزدا برای آن یک اسپویلر حجیم در نظر گرفته است که توسط یک چراغ ترمز سوم عمودی به دو قسمت تقسیم می‌شود و به نظر می‌رسد تا سقف خودرو امتداد می‌یابد. طراحی گلگیر عقب توهم پایه‌های نگهدارنده (Flying Buttress) را ایجاد می‌کند، اما مطمئن نیستیم که واقعاً حفره‌ای وجود داشته باشد. با این وجود، این یک عنصر طراحی غیرمنتظره برای یک کراس‌اور است.

مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت

مازدا هیچ صحبتی در مورد فروش سدان و کراس‌اور خود خارج از چین، جایی که این دو خودرو ساخته می‌شوند، نکرده است. شرکت «Zoom-Zoom» با احتیاط به سمت برقی شدن حرکت کرده است، اما می‌داند که خودروهای برقی اجتناب ناپذیر هستند. اگرچه MX-30 برای نهایتاً می‌توان گفت موفقیت تجاری نداشته است، این برند ژاپنی می‌داند که برای بقا باید به سمت برقی شدن حرکت کند.

مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت
مزدا آراتا کانسپت

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×