جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چرا ماسک هند را رها کرد و به چین رفت؟
چرا ماسک هند را رها کرد و به چین رفت؟

چرا ماسک هند را رها کرد و به چین رفت؟

۱۴۰۳-۰۲-۱۱ زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازدید غیرمنتظره ایلان ماسک از چین در این هفته امتیازاتی را برای تسلا به ارمغان آورد، اما هند را پس از لغو سفر برنامه ریزی شده او در اوایل این ماه، سرخورده کرد. مفسران هندی این حرکت را توهینی به خود می‌دانند.

به گزارش مجله ماشین، واکنش هند، رقابت رو به افزایش بین هند و چین، دو کشور پرجمعیت‌ترین آسیا و از پویاترین اقتصادهای منطقه را برجسته می‌کند. روابط تجاری و دیپلماتیک بین آنها از زمان درگیری مرزی سال ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی شد، متشنج شده است.

قرار بود ماسک هفته گذشته با مودی، نخست وزیر هند؛ دیدار کند و سرمایه‌گذاری تا ۳ میلیارد دلاری برای یک کارخانه خودرو را اعلام کند، اما با بیان اینکه «تعهدات بسیار سنگینی از طرف تسلا» وجود دارد، سفر خود را لغو کرد. تا آن زمان، دولت هند برای رویدادی استارت‌آپی که قرار بود ماسک در آن شرکت کند، دعوتنامه ارسال کرده بود.

روز یکشنبه، ماسک در چین حاضر شد، با لی کیانگ، نخست وزیر این کشور دیدار کرد و برای عرضه گسترده بسته کمک‌راننده پیشرفته خود در بزرگترین بازار خودرو جهان پیشرفت‌هایی حاصل کرد.

کانال‌های خبری هند که اغلب موضعی تند علیه چین دارند، از سفر ماسک انتقاد کرده‌اند.

کانال خبری «Mirror Now» بخشی از برنامه خبری پربیننده خود را با عنوان «اخلاق تاسف‌بار یا صرفاً تجارت؟» پخش کرد و مجری آن با گفتن اینکه «اینجا در هند همه شوکه شدند» به این موضوع پرداخت.

سرویس خبری دیجیتال News9 دوشنبه شب بخش خبری درباره ماسک با عنوان «سلام چین، خداحافظ هند؟» پخش کرد. سپس روی صفحه نمایش داده شد، «تعهدات بسیار سنگین تسلا؟ یک هفته پس از لغو سفر به هند به چین رفت».

نه تسلا و نه دفتر مودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. ماسک در ۲۰ آوریل گفت که مشتاق است تا اواخر امسال از هند بازدید کند، اما دولت هند در مورد لغو سفر او یا سفر به چین اظهار نظری نکرده است.

سفر ماسک به هند می‌توانست به مبارزات انتخاباتی مجدد مودی کمک کند، زیرا اعلام سرمایه‌گذاری تسلا در طول مبارزات انتخاباتی، تأییدی بر چهره تجارت‌دوست مودی در حالی که او به دنبال سومین دوره نخست وزیری است، به شمار می‌رفت.

دولت مودی در تلاش بوده است تا شرکت‌های خارجی را به هند جذب کند، زیرا آنها زنجیره تامین خود را به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک بین پکن و واشنگتن، فراتر از چین گسترش می‌دهند.

مخالفان مودی از سفر ماسک به چین برای انتقاد از نخست وزیر استفاده کردند.

شاما محمد، سخنگوی ملی حزب اصلی مخالف کنگره در وب‌سایت شبکه اجتماعی X نوشت: «آن‌قدر به سیاست‌های مقرراتی دولت مودی بی‌اعتماد است که شرکت‌های بزرگ بارها و بارها به جای هند به چین روی می‌آورند.»

آکاش بانرجی، طنزپرداز سیاسی که کانال یوتیوبی به نام «وطن‌پرست» را اداره می‌کند، در مورد اینکه چگونه ماسک برای دیدار با مودی وقت نداشته است، اما همچنان به چین رفت، ابراز تردید کرد.

بانرجی در یک ویدیو که طی ۱۹ ساعت ۲۶۸۰۰۰ بازدید داشته است، گفت: «فکر می‌کنید مودی از صمیم قلب ماسک را می‌بخشد؟»

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×