گزارش فرمول یک موناکو ۲۰۲۵
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، لاندو نوریس، راننده تیم مکلارن، با عملکردی درخشان در گرندپری موناکو ۲۰۲۵، موفق شد از جایگاه نخست (پول پوزیشن) به پیروزی دست یابد. او در رقابتی نفسگیر، شارل لکلرک از تیم فراری و همتیمی خود، اسکار پیاستری، را پشت سر گذاشت و اولین قهرمانی خود در پیست افسانهای موناکو را جشن گرفت. این مسابقه که بخشی از تقویم قهرمانی جهانی فرمول یک بود، با استراتژیهای پیچیده و هیجانانگیز همراه شد.
قانون جدید استفاده از سه مجموعه لاستیک (Tyre Sets) در طول مسابقه، بهمنظور افزایش تنوع تاکتیکی و جذابیت در خیابانهای باریک موناکو اعمال شد. این قانون باعث شد تیمها در زمانبندی توقفهای پیتاستاپ (Pit Stop) استراتژیهای متفاوتی را امتحان کنند. با این حال، رویکرد محتاطانه اکثر تیمها باعث شد تغییرات زیادی در ردهبندی ۱۰ نفر برتر رخ ندهد. تنها لوییس همیلتون از فراری با استفاده از توقف زودهنگام، موفق شد جایگاه ایساک هاجار از تیم ریسینگ بولز را تصاحب کند. همچنین، پس از کنارهگیری فرناندو آلونسو از تیم استون مارتین در میانه مسابقه، رانندگان پشت سر او یک پله صعود کردند.
شروع مسابقه و حوادث اولیه
در شروع مسابقه، نوریس با وجود قفل شدن چرخها (Lock-up) در پیچ اول، توانست جایگاه خود را حفظ کند و پیشتاز بماند. شارل لکلرک در رده دوم و اسکار پیاستری با دفع حمله مکس ورشتپن، جایگاه سوم را حفظ کردند. در بخش دیگری از پیست، در خروجی پیچ پورتیه (Portier)، گابریل بورتولتو از تیم سائوبر در اثر فشار کیمی آنتونلی از مرسدس به دیواره برخورد کرد. این حادثه باعث فعال شدن ماشین ایمنی مجازی (Virtual Safety Car – VSC) شد.
در این زمان، یوکی تسونودا از ردبول و پیر گسلی از آلپین از فرصت استفاده کرده و به پیتاستاپ رفتند و به ترتیب در ردههای ۱۷ و ۱۸ به پیست بازگشتند. پس از پایان VSC، نوریس همچنان پیشتاز بود و لکلرک و پیاستری در تعقیب او قرار داشتند.
حوادث و چالشهای مسابقه
در دور هشتم، گسلی به دلیل نقص سیستم ترمز در خروجی تونل با چرخ عقب خودروی تسونودا برخورد کرد. این حادثه به تعلیق جلوی خودروی گسلی آسیب رساند و او با دشواری به پیتلین بازگشت. تسونودا اما توانست به مسابقه ادامه دهد.
در دور ۱۵، هاجار اولین راننده پیشتاز بود که برای تعویض لاستیک به پیت رفت. این حرکت باعث واکنش زنجیرهای شد؛ نوریس در دور ۱۹ برای لاستیکهای سخت (Hard Tyres) توقف کرد و لکلرک موقتاً پیشتاز شد. مکلارن سپس پیاستری را به پیت فراخواند تا استراتژی آندرکات را اجرا کند، اما فراری با واکنش سریع، لکلرک را در دور ۲۲ به پیت آورد و او موفق شد جایگاه خود را جلوی پیاستری حفظ کند.
ورشتپن با به تأخیر انداختن توقف خود، برای مدتی در صدر قرار گرفت، اما لاستیکهای اولیه او شروع به فرسایش کردند. او در دور ۲۹ به پیت رفت و در جایگاه چهارم، چهار ثانیه پشت پیاستری، به پیست بازگشت.
نیمه دوم مسابقه و پیروزی نوریس
در نیمه مسابقه، نوریس فاصله خود با رقبا را افزایش داد و تا دور ۴۲، شکافی ششثانیهای با لکلرک ایجاد کرد. پیاستری که با مشکل چسبندگی (Grip) مواجه بود، ۹ ثانیه از لکلرک عقب افتاد. در دور ۴۹، پیاستری و لکلرک برای دومین توقف خود به پیت رفتند و نوریس نیز در دور ۵۰ توقف نهایی خود را انجام داد. این موضوع ورشتپن را دوباره به صدر برد، اما او که امیدوار به وقوع حادثهای مانند پرچم قرمز (Red Flag) بود، تا دورهای پایانی در پیست ماند.
در دورهای پایانی، نوریس با حفظ آرامش و عملکرد بینقص، از فشار لکلرک در امان ماند. ورشتپن در دور ماقبل آخر توقف دوم خود را انجام داد و نوریس با ثبت سریعترین دور مسابقه (Fastest Lap)، ششمین پیروزی دوران حرفهای خود را به دست آورد. لکلرک و پیاستری به ترتیب در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند.
نتایج نهایی و نکات برجسته
مکس ورشتپن در جایگاه چهارم به کار خود پایان داد و لوییس همیلتون با استفاده از استراتژی توقفهای زودهنگام، پنجم شد. ایساک هاجار در رده ششم قرار گرفت و استبان اوکون از تیم هاس، لیام لاوسون از ریسینگ بولز، و رانندگان ویلیامز، الکس آلبون و کارلوس ساینز، به ترتیب ردههای هفتم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
جدول نتایج گرندپری موناکو ۲۰۲۵:
- لاندو نوریس (مکلارن/مرسدس) – ۱:۴۰:۳۳.۸۴۳
- شارل لکلرک (فراری) – +۳.۱۳۱ ثانیه
- اسکار پیاستری (مکلارن/مرسدس) – +۳.۶۵۸ ثانیه
- مکس ورشتپن (ردبول/هوندا RBPT) – +20.572 ثانیه
- لوییس همیلتون (فراری) – +۵۱.۳۸۷ ثانیه
- ایساک هاجار (ریسینگ بولز/هوندا RBPT) – یک دور
- استبان اوکون (هاس/فراری) – یک دور
- لیام لاوسون (ریسینگ بولز/هوندا RBPT) – یک دور
- الکس آلبون (ویلیامز/مرسدس) – دو دور
- کارلوس ساینز (ویلیامز/مرسدس) – دو دور
این پیروزی، نوریس و مکلارن را به یکی از مدعیان اصلی فصل ۲۰۲۵ تبدیل کرده و رقابت تنگاتنگی را در ادامه فصل نوید میدهد. برای اخبار بیشتر از دنیای فرمول یک و تحلیلهای خودرویی، با ما همراه باشید.