اتومبیل جیمز باند بعد از ۵۶ سال دوباره متولد شد
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته : مهندس کیوان بنیهاشمی / اما حقیقت این است که خودرویی را که در تصویر مشاهده میکنید یک آستون مارتین DB5 مدل ۱۹۶۴ کاملاً نو بوده که تمامی تجهیزات نمونه جیمز باندی را البته با اختلافاتی داشته و کاملاً قابل راندن است. مثلاً مسلسل های آن به جای شلیک گلوله، فقط جنبه دکور داشته و از قسمت پشت ماشین به جای اسپری کردن روغن، آب روی سطح زمین پاشیده میشود و بالاخره اینکه راننده نمیتواند با استفاده از یک صندلی جهشی، از شر مسافر خود در صندلی کناری خلاصی پیدا کند.
کپی برابر اصل
نام این خودرو Gold Finger continuation بوده و در همان کارخانه نیوپورت Pagnell انگلستان (که در فاصله سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ حدود ۹۰۰ دستگاه آستون مارتین DB5 تولید شد) ساخته شده است، آن هم با استفاده از نقشههای مربوط به همان آستون مارتین که در بایگانی کارخانه وجود داشت.
قرار گرفتن پشت فرمان این آستون مارتین و استارت زدن موتور ۶ سیلندر خطی ۴ لیتری آن، یک سمفونی کامل است البته باید دقت کنید که هرگز فلاپ روی دسته دنده را بالا نبرید و کلید قرمز زیر آن را فشار ندهید.
آستون مارتینی که جیمز باند آن را مورد استفاده قرار میداد روی پرده سینما به مراتب بزرگتر از ابعاد واقعی آن است، در نمونه واقعی دست راننده به راحتی به سمت دیگر خود برای مثلاً باز کردن در آن میرسد و ارتفاع سقف آن برای افراد بلندتر از ۱۸۳ سانتیمتر ناکافی است. برای راندن آستون مارتین DB5 نیاز به زور بازوی نسبتاً زیاد از هر جهت دارید.
ساخت این خودروی ویژه زاییده فکر آقای پل اسپایر مدیرعامل آستون مارتین است، کسی که در ادامه تولید مدلهای خاص نیز مباشرت داشته، ضمناً واحدی را برای بازسازی و نوسازی مدلهای مختلف آستون مارتین و ارائه خدمات مربوط به آن ایجاد کرده است.
برای آقای اسپایر پروژه گلدفینگر Continuation نیاز به تلاش فکری چندانی نداشت زیرا فقط تعداد ۲۵ دستگاه از آن ساخته خواهد شد که قیمت هر یک بیش از ۳ میلیون دلار خواهد بود.
بدنهها و قطعات چند آستون مارتین DB5 اولیه توسط اسکنرهای دیجیتالی اسکن شدند و تیمی که تحت نظارت سرمهندس بخش طراحی آستون مارتین فعالیت داشتند، با اندازهگیریهای دقیق اطمینان حاصل کردند که قطعات بدنه در دو طرف کاملاً قرینه هستند. همینطور شاسی تعدادی از DB5های قدیمی اسکن شدند و اطلاعات بهدست آمده روی نقشههای قدیمی که شامل ۵۰۰ نقشه بود قرار گرفت، که از صحبت آنها اطمینان حاصل شود.
موتور DB5 اولیه را در دستگاهCT اسکنر قرار داده وبا استفاده از برنامه نرمافزاری نوشته شده توسط زیمنس آلمان برای ساخت مجموعهای از قالبهای ریختهگری جدید برشهای دیجیتالی به ضخامت یک میلیمتر در آن ایجاد کردند. چنین فرآیندی امکان اصلاح کردن مشکل موتور ۶ سیلندر خطی طراحی شده توسط تادک مارک را برطرف کرد، آن هم نه از طریق تغییر شکل موتور، بلکه اطمینان از اینکه ریختهگری سرسیلندر کاملاً مطابق مدل اولیه انجام گرفته باشد.
با استفاده از مدارک فنی باقیمانده و آرشیو که در سوابق شرکت ZF آلمان وجود داشت، برای DB5 جدید یک گیربکس ۵ سرعته کاملاً جدید، دقیقاً مشابه گیربکس اولیه حتی با همان ضرایب دنده به شرکت ZF سفارش داده شد.
سیستم ترمز نیز دقیقاً مشابه نمونه اولیه و از ۴ صفحه دیسک تشکیل شده بوده و همینطور کمک فنرهای تلسکوپی در جلو و اهرم تعویض دنده به سبک قدیمی آن هستند و بالاخره دیفرانسیل عقب با قابلیت هرزگردی مجدد مکانیکی از دیگر ویژگیهای DB5 جدید است.
حتی تایرهای آن نیز به شرکت Avon که سازنده همان تایرهای مدل اولین بود سفارش داده شد.
لولای پدالهای کلاچ و ترمز به کف خودرو و پیچ شدهاند و پدال ترمز به فاصله نزدیکی از پدال گاز قرار گرفته تا انجام مانورها در تعویض دندهها راحتتر صورت گیرد. تعویض دندهها با سنگینی انجام میگیرد و کاملاً حرکت مکانیکی را حس میکنید و چنانچه قصد عبور آرام از دایره پیچها را داشته باشید، چون حلقه فرمان آن باریک است نیاز به زور بازوی زیادی برای چرخاندن آن دارید.
پس از ۵۶ سال هیچ چیزی تغییر پیدا نکرد
در حرکت بزرگراهی چنانچه با سرعت کروز که حدود ۱۳۵ کیلومتر در ساعت است حرکت کنید، DB5 جدید به راحتی و با دور موتور اندکی بیش از ۳ هزار دور در دقیقه میتواند شما را به مقصد برساند.
برجستهترین ویژگی رفتاری این آستون مارتین، انعطاف پذیری زیاد آن در حرکت است که خود را با شرایط مختلف مسیر حرکت هماهنگ میکند و این چیزی است که حتی در خودروهای جیتی امروزی نیز آن را احساس نمیکنید.
اعداد و ارقام کارخانه برای موتور DB5 اولیه شامل ۲۸۲ اسببخار نیروی تولیدی در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۸۰ پاوندی در ۴۵۰۰ دور در دقیقه بوده و ادعا شده بود که حداکثر سرعت آن ۲۲۲ کیلومتر در ساعت بوده که بنا به ادعای یک روزنامه بریتانیایی طی یک آزمایش این اتومبیل توانسته بود رکورد ۵/۲۲۹ کیلومتر را در سال ۱۹۶۴ به ثبت برساند. همین گزارش حاکی از شتاب ۱/۸ ثانیهای برای کسب سرعت ۹۶ کیلومتر و کسب سرعت ۱۶۰ کیلومتر کمتر از ۲۰ ثانیه بوده است.
جالب است بدانید چنین توان دینامیکی در دورهای که پرفروشترین اتومبیل بریتانیا یعنی موریس ۱۱۵۵ دارای موتوری به توان ۴۶ اسببخار با گشتاور ۶۰ پاوند بود و میتوانست به حداکثر سرعت فقط ۱۳۲ کیلومتر در ساعت پیدا کند شگفتانگیز بوده است. وزن DB5 1454 کیلوگرم بوده ولی وجود چهار صفحه دیسک در چهار چرخ به راحتی میتواند آن را متوقف کند.
با کمال تأسف باید اعتراف کرد که نباید ۲۵ دستگاه DB5 جدیدی که قرار است تولید شود با آنها با سرعت زیاد حرکت کرد و یا به مسافتهای دور رفت چون ذاتاً یک آستون مارتین قدیمی و کلاسیک است، لذا قادر نیست مقررات زیست محیطی و همینطور آزمایشهای مربوط به تصادفات را رعایت کند.
در سالهای دهه ۱۹۶۰ فقط ۴ دستگاه DB5 با مشخصات مورد استفاده جیمز باند ساخته شد که دو تای آنها در فیلمهای ۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته و به نمایش درآمدند و دو تای دیگر به منظور نمایش عمومی بودند.
اولین آستون مارتینی که برای نمایش در فیلم برگزیده شد ابتدا مدل DB4 بود که بعداً تبدیل به DB5 شده و سپس تحویل EON شد تا برای انجام صحنههای ویژه آماده سازی شود. برای این منظور بیش از ۱۳ کیلوگرم به وزن آن اضافه شد که باعث محدود شدن حرکت آن شد و دو مسلسل با کالیبر ۳۰ در گلگیرهای جلوی آن نصب شد که باعث کاهش ۵ درجهای چرخش تایرهای آن شد، بنابراین دوربین DB5 برای انجام سکانسهای سریع مورد استفاده قرار گرفت و همین خودروی جیمز باند بود که تمامی اصطلاحاً شیرینکاریهای جیمز باند با آن انجام میگرفت.
تمامی DB5 Gold Finger Continuationهای ۰۰۷ همانند مدلی که در فیلمهای جیمز باند به نمایش درآمده بودند دارای سوئیچها و اهرمهایی در زیر دستی مرکزی است، اما برای خریدارانی که مایلند این سرگرمیها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، یک ریموت کنترل پیشبینی شده که همه ابزارها و گجتها را با آن راهاندازی کرده و کنترل میکنند آن هم از بیرون خودرو. تنها چیزی که کار نمیکند صندلی پرنده است!