شکایت برای دریافت جریمه تأخیر خودرو فقط از مسیر قضایی
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی سازمان حمایت از مصرفکنندگان اعلام کرد: خریدارانی که جریمه تأخیر تحویل خودرو را از شرکتهای خودروساز دریافت نکردهاند، باید از طریق محاکم قضایی اقدام کنند.
ابراهیم سالاری در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما توضیح داد: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، عدم پرداخت جریمه تأخیر تحویل خودرو «تخلف تعزیراتی» محسوب نمیشود. بنابراین رسیدگی به این موضوع دیگر در صلاحیت سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی نیست و صرفاً باید در دادگاههای قضایی پیگیری شود.
به گفته او، در گذشته سازمان حمایت میتوانست پروندههای مربوط به پرداخت نشدن جریمه تأخیر را به تعزیرات ارسال کند، اما با صدور این رأی، این اختیار از این نهادها سلب شده است.
خریداران چه باید بکنند؟
اگر:
- خودرو با تأخیر تحویل شده،
- جریمه تأخیر پرداخت نشده،
- یا مبلغ جریمه با چند ماه تأخیر واریز میشود،
تنها راه پیگیری، ثبت شکایت در مراجع قضایی است.
کدام خودروسازان با این چالش روبهرو هستند؟
بر اساس گزارشها، برخی شرکتها از جمله:
- فردا موتور
- کرمان موتور
- سایپا
- مدیران خودرو
در مواردی با تأخیر در تحویل خودرو یا پرداخت جریمه تأخیر مواجه بودهاند. البته میزان و گستره این موضوع بسته به قرارداد و شرایط فروش متفاوت است.
جمعبندی
با توجه به رأی دیوان عدالت اداری، رسیدگی به مطالبه جریمه تأخیر تحویل خودرو دیگر در حوزه اختیارات سازمان حمایت و تعزیرات نیست. بنابراین خریداران برای احقاق حق خود باید از مسیر قانونی و با ثبت شکایت در دادگاه اقدام کنند.
پیگیری آگاهانه مفاد قرارداد و مستندسازی زمان تحویل، نقش مهمی در موفقیت شکایت خواهد داشت.

