شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » ماشین های شکار
1 26c

ماشین های شکار

۱۳۹۷-۰۴-۲۷

آیا ازساخت چنین خودروهایی اطلاع داشتید؟

مجله ماشین / در زمان انسان‏ های اولیه، سوپرمارکتی وجود نداشت تا برای خرید به آنجا بروند، لذا برای تامین نیاز غذایی، مجبور بودند خود دست ‏به‏ کار شده و با چوب و سنگ، اقدام به شکار حیوانات کنند که گاهی خطراتی همانند گلاویز شدن با حیوانات درنده هم جزیی از به ‏دست‏ آوردن این روزی بود و گاهی هم خود، شکار دیگر موجودات می‏شدند. اختراع اسلحه ‏گرم و بهره‏ گیری از اسب، شدت آسیب‏ های حین شکار را کم‏ کرد و شکار، بیشتر به سمت تفریح، ماجراجویی و سودآوری رفت.

با به‏ کارگیری ماشین‏ به جای اسب، هرچند تعقیب حیوانات برای این امر آسان‏تر گردید و حیوانات سنگین ‏وزن شکار شده به راحتی تا مقصد حمل می‏ شدند، اما جان انسان‏ها علیرغم مسلح بودن به انواع مهمات و پای فرار با اتومبیل، هنوز هم در خطر بود. این بود که بشر ساخت خودروهای مخصوص شکار را آغاز کرد. از این رو، اتومبیل‏ هایی که قابلیت بی‏راهه نوردی مناسبی دارند را مجهز به حفاظ‏، در نظر گرفتن صندلی در قسمتی مرتفع برای میان‏دید بهتر برای شلیک، جای مخصوص نگه‏داری اسلحه و تجهیزات شکار و حتی جای مخصوص حمل حیوانات شکار شده تا مقصد کرد.

با به‏ کارگیری این خودروهای شخصی‏سازی شده، کار برای شکارچیان مجاز حرفه‏ ای راحت‏تر، لذت‏ بخش‏ تر و با خطر کمتری همراه شد و هم‏اکنون شرکت ‏هایی هستند که این‏گونه اتومبیل‏ ها را به صورت کامل تجهیز می‏کنند. در این تصاویرنمونه هایی از ماشین ‏های ویژه شکار (Hunting Cars) را مشاهده می‏کنید آورده‏ ایم.

2
در گذشته برای حمل لاشه صید شده، از فضای روی گلگیرها و رکاب استفاده می‏شد.

 

3
خودروهای شکار امروزی دارای بخشی برای حمل حیوان شکار‏شده هستند.

 

4
شکار، همیشه بی جان کردن طعمه نیست. گاهی حیوانات ارزشمند را به دام انداخته و آنها را زنده تا مقصد حمل می‏کنندکه نیاز، به قفس در اتومبیل است.

 

4 1
بعضی از حیوانات، سنگین وزن هستند. برای قراردادن آنها در بخش در نظر گرفته شده، به یک وینچ و یا قرقره نیاز است تا کار را برای شکارچی آسان کند.

 

5
جای قرار گیری سلاح، سلیقه‏ ای است. عده‏ ای آنها را پشت صندلی‏ های داخل خودور می‏گذارند، برخی از محفظه‏ های در نظر گرفته شده برای این کار در صندوق‏بار و یا روی گلگیرهای عقب استفاده می‏کنند و شکارچی‏هایی هم که همیشه نیاز فوری به استفاده از سلاح پیدا می‏کنند، جای آن را روی گلگیر جلو تدارک می‏بینند که با یک حرکت اسلحه از جای خود خارج شده و زمان برای تیراندازی هدر ‏نرود.

 

6
ارتفاع بالاتر، میزان تسلط دید را افزایش می‏دهد و هدف‏گیری را آسان می‏کند. در عکس‏ های فوق، ساده‏ ترین روش در مقابل پیچیده و بهترین روش برای افزایش میدان دید شکارچی مشاهده‏ می‏کنید.

 

7
شخصی‏ سازی یک خودرو برای شکار می‏تواند از نصب تجهیزات روی یک ماشین بیراهه نورد شروع شده و تا به یک اتومبیل کاستومایز (شخصی سازی شده) تمام‏عیار ختم شود. اگر یک ‏هانترکار ویژه می‏خواهید، باید دل و جرات بریدن بدنه اصلی خودرو را داشته باشید.

 

8
این جیپ یک اتومبیل شکار سریع و کاربردی است که مناسب برای تعقیب حیوان طراحی شده است. به صندلی‏ های جلو و عقب-بالا که برای شکارچیان در نظر گرفته شده دقت کنید. نقطه قوت آن چابک بودن و ضعف آن، آسیب‏ پذیر بودن سرنشینان در حمله‏ های غیرمنتظره حیوانات وحشی است.

 

9
برای حل مشترک دو معضل میدان دید و امنیت شکارچی‏ ها به صورت هم‏زمان، بعضی از اتومبیل‏ های شکار Top‏Drive ساخته می‏شوند. به این صورت که اتاقکی چند سرنشینه در بالای سقف اتومبیل ساخته می‏ شود که هم میدان وسیع ۳۶۰ درجه‏ای دید را فراهم می‏کند و هم امنیت شکارچی درصورت حمله ناگهانی حیوانات تضمین می‏شود. قسمت پایین وسیله هم برای قرارگیری بار یا شکار در نظر گرفته می‏ شود.

 

10
‏خودروهای تاپ‏درایو از بالا کنترل می‏شوند. مجموعه فرمان با رابط‏ ها به اتاقک بالا می‏رسد.

 

11
این وسیله دست‏ساز، توانایی عبور از عرض رودخانه‏های کم‏عمق را داراست. پیشرانه در بخش بالایی قرار گرفته که توسط میل‏لنگ اُریب، به محور عقب انتقال می‏یابد. به فرم قایق‏ گونه بدنه توجه کنید.

 

12
استفاده صحیح از فضا به منظور جاگیری و نظم وسایل مختلف مورد نیاز برای شکار، خورد ‏و‏خوراک و اسکان، در طراحی اتومبیل‏ های‏ شکار حائز اهمیت است.

 

13
گاهی شکارچیان برای چند روز در منطقه‏ به شکار می‏پردازند که برای استراحت باید وسایلی به همراه خود داشته باشند که اصلی‏ترین آن چادر سقفی است که در کمپ زدن اتومبیل‏های آفرودی به ‏کار‏ می‏رود.

 

14
ماشین‏ های شکار گران‏ قیمت نیستند و حتی برای ساخت آنها می‏توان از ترکیب دو اتومبیل‏ خارج از ‏رده یا یک مینی‏ون استفاده کرد. البته بستگی دارد که به شکار خرگوش‏ می‏روید یا شیر؟ که اگر جواب شیر بوده، بهتر است بیشتر پس‏انداز خود را خرج ساخت و تجهیز خودوری خود کنید!

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×