پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » ماشین های شکار
1 26c

ماشین های شکار

۱۳۹۷-۰۴-۲۷

آیا ازساخت چنین خودروهایی اطلاع داشتید؟

مجله ماشین / در زمان انسان‏ های اولیه، سوپرمارکتی وجود نداشت تا برای خرید به آنجا بروند، لذا برای تامین نیاز غذایی، مجبور بودند خود دست ‏به‏ کار شده و با چوب و سنگ، اقدام به شکار حیوانات کنند که گاهی خطراتی همانند گلاویز شدن با حیوانات درنده هم جزیی از به ‏دست‏ آوردن این روزی بود و گاهی هم خود، شکار دیگر موجودات می‏شدند. اختراع اسلحه ‏گرم و بهره‏ گیری از اسب، شدت آسیب‏ های حین شکار را کم‏ کرد و شکار، بیشتر به سمت تفریح، ماجراجویی و سودآوری رفت.

با به‏ کارگیری ماشین‏ به جای اسب، هرچند تعقیب حیوانات برای این امر آسان‏تر گردید و حیوانات سنگین ‏وزن شکار شده به راحتی تا مقصد حمل می‏ شدند، اما جان انسان‏ها علیرغم مسلح بودن به انواع مهمات و پای فرار با اتومبیل، هنوز هم در خطر بود. این بود که بشر ساخت خودروهای مخصوص شکار را آغاز کرد. از این رو، اتومبیل‏ هایی که قابلیت بی‏راهه نوردی مناسبی دارند را مجهز به حفاظ‏، در نظر گرفتن صندلی در قسمتی مرتفع برای میان‏دید بهتر برای شلیک، جای مخصوص نگه‏داری اسلحه و تجهیزات شکار و حتی جای مخصوص حمل حیوانات شکار شده تا مقصد کرد.

با به‏ کارگیری این خودروهای شخصی‏سازی شده، کار برای شکارچیان مجاز حرفه‏ ای راحت‏تر، لذت‏ بخش‏ تر و با خطر کمتری همراه شد و هم‏اکنون شرکت ‏هایی هستند که این‏گونه اتومبیل‏ ها را به صورت کامل تجهیز می‏کنند. در این تصاویرنمونه هایی از ماشین ‏های ویژه شکار (Hunting Cars) را مشاهده می‏کنید آورده‏ ایم.

2
در گذشته برای حمل لاشه صید شده، از فضای روی گلگیرها و رکاب استفاده می‏شد.

 

3
خودروهای شکار امروزی دارای بخشی برای حمل حیوان شکار‏شده هستند.

 

4
شکار، همیشه بی جان کردن طعمه نیست. گاهی حیوانات ارزشمند را به دام انداخته و آنها را زنده تا مقصد حمل می‏کنندکه نیاز، به قفس در اتومبیل است.

 

4 1
بعضی از حیوانات، سنگین وزن هستند. برای قراردادن آنها در بخش در نظر گرفته شده، به یک وینچ و یا قرقره نیاز است تا کار را برای شکارچی آسان کند.

 

5
جای قرار گیری سلاح، سلیقه‏ ای است. عده‏ ای آنها را پشت صندلی‏ های داخل خودور می‏گذارند، برخی از محفظه‏ های در نظر گرفته شده برای این کار در صندوق‏بار و یا روی گلگیرهای عقب استفاده می‏کنند و شکارچی‏هایی هم که همیشه نیاز فوری به استفاده از سلاح پیدا می‏کنند، جای آن را روی گلگیر جلو تدارک می‏بینند که با یک حرکت اسلحه از جای خود خارج شده و زمان برای تیراندازی هدر ‏نرود.

 

6
ارتفاع بالاتر، میزان تسلط دید را افزایش می‏دهد و هدف‏گیری را آسان می‏کند. در عکس‏ های فوق، ساده‏ ترین روش در مقابل پیچیده و بهترین روش برای افزایش میدان دید شکارچی مشاهده‏ می‏کنید.

 

7
شخصی‏ سازی یک خودرو برای شکار می‏تواند از نصب تجهیزات روی یک ماشین بیراهه نورد شروع شده و تا به یک اتومبیل کاستومایز (شخصی سازی شده) تمام‏عیار ختم شود. اگر یک ‏هانترکار ویژه می‏خواهید، باید دل و جرات بریدن بدنه اصلی خودرو را داشته باشید.

 

8
این جیپ یک اتومبیل شکار سریع و کاربردی است که مناسب برای تعقیب حیوان طراحی شده است. به صندلی‏ های جلو و عقب-بالا که برای شکارچیان در نظر گرفته شده دقت کنید. نقطه قوت آن چابک بودن و ضعف آن، آسیب‏ پذیر بودن سرنشینان در حمله‏ های غیرمنتظره حیوانات وحشی است.

 

9
برای حل مشترک دو معضل میدان دید و امنیت شکارچی‏ ها به صورت هم‏زمان، بعضی از اتومبیل‏ های شکار Top‏Drive ساخته می‏شوند. به این صورت که اتاقکی چند سرنشینه در بالای سقف اتومبیل ساخته می‏ شود که هم میدان وسیع ۳۶۰ درجه‏ای دید را فراهم می‏کند و هم امنیت شکارچی درصورت حمله ناگهانی حیوانات تضمین می‏شود. قسمت پایین وسیله هم برای قرارگیری بار یا شکار در نظر گرفته می‏ شود.

 

10
‏خودروهای تاپ‏درایو از بالا کنترل می‏شوند. مجموعه فرمان با رابط‏ ها به اتاقک بالا می‏رسد.

 

11
این وسیله دست‏ساز، توانایی عبور از عرض رودخانه‏های کم‏عمق را داراست. پیشرانه در بخش بالایی قرار گرفته که توسط میل‏لنگ اُریب، به محور عقب انتقال می‏یابد. به فرم قایق‏ گونه بدنه توجه کنید.

 

12
استفاده صحیح از فضا به منظور جاگیری و نظم وسایل مختلف مورد نیاز برای شکار، خورد ‏و‏خوراک و اسکان، در طراحی اتومبیل‏ های‏ شکار حائز اهمیت است.

 

13
گاهی شکارچیان برای چند روز در منطقه‏ به شکار می‏پردازند که برای استراحت باید وسایلی به همراه خود داشته باشند که اصلی‏ترین آن چادر سقفی است که در کمپ زدن اتومبیل‏های آفرودی به ‏کار‏ می‏رود.

 

14
ماشین‏ های شکار گران‏ قیمت نیستند و حتی برای ساخت آنها می‏توان از ترکیب دو اتومبیل‏ خارج از ‏رده یا یک مینی‏ون استفاده کرد. البته بستگی دارد که به شکار خرگوش‏ می‏روید یا شیر؟ که اگر جواب شیر بوده، بهتر است بیشتر پس‏انداز خود را خرج ساخت و تجهیز خودوری خود کنید!

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×