شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » نیسان GTR هیولای دریفت گودزیلای وطنی
نیسان GTR مدل 1990

نیسان GTR هیولای دریفت گودزیلای وطنی

۱۴۰۱-۱۰-۱۸ زمان مطالعه: 8 دقیقه

خودروهای زیادی در سرتاسر جهان القاب و نام هایی بجز نام اصلی خود به خود گرفته اند که این امر در مورد کشور خودمان نیز صادق می باشد و در بین ماشین بازها به آن نام ها خوانده می شوند، القابی همچون سردار-حضرت-سلطان و .... اما یکی از این نام ها گودزیلا می باشد.

مجله ماشین – نوشته: مسعود حداد – عکس: فرزین ایزد دوست دار / قطعا تنها خودرویی که به ذهنمان می رسد نیسان GTR هست که در شهر تبریز فرصتی پیش آمد تا با قلب تپنده این گودزیلا رانندگی کرده و اقدام به تست آن نماییم.

خودرویی که حاصل ساعت ها و روزها و ماها تلاش بی وقفه تیمی حرفه ای ساخته و به مرحله ظهور رسیده است.این مورد برای چندمین بار هست که جوانان تبریزی با تلاش و همت خود اقدام به طراحی و مهندسی و ساخت خودروهایی کرده اند که به خوبی توانسته علم و پشتکار جوان ایرانی و عاشقان به سرعت را نشان دهد. فرصتی برایمان فراهم شد با سازنده و مدیر تیم تولیدی آشنا شویم و بعد از هماهنگی های به عمل آمده در روزی مقرر،اقدام به تست این هیولای دریفت کردیم.

نیسان GTR مدل 1990

طراحی نیسان GTR هیولای دریفت

در اولین برخورد با آن تنها فکری که به ذهن میرسد پیست مسابقه و دیریفت هست که هر آنچه در قلب تپنده این خودرو هست را بتوان به چالش کشید .بدنه و نمای ظاهری و متعلقات بدنه متعلق به نیسان آلتیمای مدل ۱۹۹۰ می باشد که البته چیز زیادی از آن باقی نمانده و دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.

نیسان GTR مدل 1990

بدنه کلا از ورق فلزی به فایبرگلاس تغییر یافته که به هر چه سبکتر شدن آن کمک کرده است.حتی شیشه های جانبی هم حذف شده و از نوعی طلق تقویت شده استفاده کرده اند.در نمای مقابل سپر و فضای مابین چراغ ها با حذف شبکه و طوری به هر چه بهتر خنک شدن موتور کمک می کنند.

کاپوت و دیگر اجزا اتصالی بیشتر با اتصالات مسابقه ای متصل شده اند و خبری از پیچ و سایر اتصال دهنده ها نیست و هر دو کاپوت جلو و عقب بصورت یکجا جدا میشوند تا تعمیرات سریع را در کمترین زمان بتوان روی خودرو اعمال کرد.

نیسان GTR مدل 1990

در نمای جانبی زیبایی خودرو دو چندان هست چرا که فلاپ های کناری با برآمدگی های بالای هر دو تایر جلو و عقب،نمایی بسیار جذاب به آن داده اند.فضای داخل کابین نیز کاملا تغییر پیدا کرده و صندلی های جلو با دوعدد صندلی ریس جایگذین شده اند و ردیف عقب کلا حذف شده است.در داخل کابین بصورت کامل و دقیق همانند خودروهای مسابقه ای Roll Cage استفاده شده است تا جلوی هر گونه آسیب به راننده و سرنشین را بگیرد.

قوای فنی نیسان GTR هیولای دریفت

اما مهمترین قسمت این خودرو بحث فنی آن هست که توضیحاتی در مورد تغییرات اعمال شده داده می شود.

موتور نیسان GTR مدل 1990

موتور خودرو که بصورت سفارشی از دبی وارد شده است متعلق به نیسان جی تی آر اسکای لاین R33 هست که ۲۶۰ اسب بخار قدرت بصورت استاندارد تولید می کند و بعد از اعمال تغییرات و استفاده از موتور RB25،تغییرات هدرز،سینگل توربو کردن آن،استفاده از یاتاقان ACL پیستون و رینگ ویسکو و انژکتور ۷۰۰ سی سی که با تغییراتی که روی آن داده شده است و با بنزین شهری و اکتان به عدد خارق العاده ۵۰۰ اسب بخار قدرت رسیده است که واقعا نتیجه تلاش ، مطالعه و عمل کردن به آنچه که به عنوان هدف معرفی شده است را می رساند.

نیسان GTR مدل 1990

در ضمن این عدد با بنزین ریس C16 به رقم باورنکردنی ۷۰۰ اسب بخار میرسد. انواع گیج های نصب شده مانند فشار بنزین،توربو،روغن،دمای روغن و دمای آب را به راننده نشان می دهد و به کمک هارد موجود و تعریف اطلاعات و برنامه نویسی می‌توان آنها را کنترل کرد هر چند حواس راننده به آنها نباشد و بعد از رانندگی میتوان به تحلیل اطلاعات آن پرداخت و کنترل بیشتری روی آن اعمال کرد.

سیستم خنک کاری به عقب خودرو منتقل شده است و با رادیاتور گریدی و دو عدد فن دور بالای مخصوص مسابقه خنک می‌شود.

سیستم کلاچ دوبل روی آن نصب شده گیربکس R34(اسکای لاین) قدرت این هیولا را به دیفرانسیل GTRمسابقه ای منتقل می‌کنند.و کل زیربندی خودرو تعویض شده و به حالت مسابقه ای به قطعات با برند وایس واب مجهز شده اند.

سیستم ترمز که خلیلی مهم هست با کیت شرکت برمبو تعویض شده و دیسک های خنک شونده دارد و دست ترمز هیدرولیکی که یکی از مهمترین نقش های دریرفت رو ایفا میکند روی آن نصب شده است.

نیسان GTR مدل 1990

سیستم تعلیق ریس متعلق به HKS که مخصوص دریفت هستند روی آن نصب شده است که قابلیت تنظیم سفتی و سختی و ارتفاع و زاویه کمبر و کستر را دارند.باک مخصوص مسابقه و ۲ عدد پمپ بنزین فشار بالا مسئولیت سوخت رسانی به موتور قدرتمند آن را به عهده دارند.

سیستم واترمتانول روی خودرو نصب شده که وظیفه خنک کردن محفظه احتراق را به عهده دارد که باعث جلوگیری از ناک زدن موتور می‌شود و درنتیجه بازده بسیار خوبی برای خودروهای تورو شارژو سوپرشارژ به عمل می آورد .

به کمک این لوازم افتر مارکت خودرو قابلیت فرمان پذیری ۸۰ درجه زاویه چرخش و کمبرکستر مناسب گریپ قابل قبولی را به راننده میدهد تا بتواند در سرعت های بالا و زاویه زیاد، خودروی در حال دریفت را کنترل کند.

نیسان GTR مدل 1990

 

تست رانندگی با نیسان GTR هیولای دریفت

اما هر آنچه که در مورد آن گفتیم روی کاغذ می باشد و بدنبال حس رانندگی و بدست آوردن لذت مسابقه آن بودیم.

در نهایت پس از هماهنگی های لازم و انتخاب محلی مناسب برای تست و دریفت این هیولا،بسمت محل مورد نظر حرکت کردیم که در مسیر بصورت تصادفی به تیمی از موتورهای سنگین برخوردیم که همراهیمان کردند و در محل مورد نظر اقدام به تست آن کردیم.

نیسان GTR مدل 1990

در مورد حس رانندگی و دریفت با آن میتوان گفت با اینکه تجربه رانندگی با انواع موتورهای هشت سیلندر توربو و تویین توربو و قلدرهای آمریکایی همچون کامارو ZL1 را داشتیم اما حسی کاملا متفاوت با آنها را تجربه کردیم چرا که این خودرو با تجهیزاتی که توضیح دادیم مخصوص دریفت طراحی شده و شما با هر قدرتی که در توان و قابلیت رانندگی خود دارید بر پدال گاز بدون ترس و نگرانی از خرابی قطعات می فشارید و این شما هستید که احتمالا کم بیاورد نه خودرو.

نیسان GTR مدل 1990

در نهایت جا دارد از آقای کیوان نوتاش مالک و مجری طرح و تیمشان به جهت صرف وقت و همکاری با گروه آزمایش خودروی مجله ماشین تشکر کنیم .

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×