سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » بلندترین جرثقیل متحرک دنیا
جرثقیل 108 تنی Liebherr 11200-9.1

بلندترین جرثقیل متحرک دنیا

۱۴۰۱-۱۱-۰۹ زمان مطالعه: 2 دقیقه

جرثقیل متحرک پیشرفته که 18چرخ دارد برای انجام امور خاصی نظیر بلند کردن ژنراتور 55 تنی توربین باد و بالا بردن آن تا ارتفاع 91 متری ساخته شده است.

مجله ماشین – نوشته: جواد علی پور صدری / جرثقیل ۱۰۸ تنی Liebherr 11200-9.1 با دکل ۴۷ پارچه خود قادر است وزنی بیش از ۱۱۸۰ تن را از زمین بلند کند، پس از جدا نمودن این دکل عظیم، اجازه تردد در جاده‏ های عمومی را نیز به ‏دست می‏ آورد، در حالی که پس از باز کردن قطعات دکل، پنج دستگاه کامیون برای حمل قطعات آن تا مقصد بعدی مورد نیاز است.

ساخت هر دستگاه از این جرثقیل‏ ها در شرکت «لیبهر» ۸ ماه زمان می‏برد که هر کدام بسته به امکانات و توانایی‏ هایشان بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار قیمت دارند، تاکنون ۱۰ دستگاه جرثقیل ۱۱۲۰۰-۹.۱ به مشتریان مختلف تحویل شده است.

مقاومت دکل هیدرولیک جرثقیل مورد بحث، پنج برابر فولاد مورد استفاده در سایر ادوات راه‏سازی است تا بتواند به ارتفاع ۹۱ متر رسیده و با سوار کردن دکل الحاقی، بیش از ۱۶۷ متر بالا رود، ضمن اینکه طول کابل فولادی آن ۱۳۷۲ متر است.

جرثقیل 108 تنی Liebherr 11200-9.1

مهاربندی Y شکل تعبیه شده روی دکل، یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده این مجموعه است که با افزودن بر پایداری دکل، از خمیدگی جلوگیری کرده و از سوی دیگر، توان بالابری آن را افزایش می‏ دهد.

هر یک از چرخ‏های تیوبلس این غول آهنین با پهنای ۴/۱ متر، قابلیت تحمل فشارهای مضاعف را دارند تا بتوانند توان ۶۸۰ اسب‏ بخاری نیروگاه ۲/۱۶ لیتری دیزل آن را به سطوح منتقل کنند.

چهار جک نگهدارنده این جرثقیل به ‏صورت X قرار می‏گیرند تا هنگام کار، ثبات جرثقیل را تضمین نمایند. این مجموعه که به قاب پیچش معروف است، از چپ شدن و پیچیدن مجموعه جلوگیری می‏کند. ناگفته نماند وزن ۱۰۸ تنی اشاره شده، بدون دکل است و با نصب آن، وزن کل جرثقیل به دو برابر افزایش می‏ یابد.

علاوه بر جک ‏های مورد بحث، بلندترین جرثقیل دنیا به تعدادی وزنه های تعادلی، متشکل از صفحات فولادی و قطعات بتونی با وزنی بین ۵ تا ۲۰ تن مجهز می‏ شود تا بسته به وظیفه محوله، قادر باشد از عهده حفظ ثبات خود و ایجاد تعادل برای بالابری اجسام، برآید.

این جرثقیل کوه‏پیکر با دقت فراوان توسط کاربر کنترل شده و می‏تواند حرکاتی دقیق و مطمئن حتّی در زمان بالا بردن بارهای بسیار سنگین، انجام دهد.

گفتنی اینکه جرثقیل یاد شده در زمان حرکت (بدون دکل) می‏تواند تا حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته و پیمایشی مطمئن داشته باشد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.25

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×