جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲
مرسدس بنز S 500 مدل 2012

مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

۱۴۰۱-۱۱-۱۳ زمان مطالعه: 4 دقیقه

در بین اتومبیل های سواری مرسدس بنز، لوکس ترین کلاس، S نام دارد و مخفف کلمه Sonder در زبان آلمانی و یا Special در زبان انگلیسی به معنی ویژه است.

مجله ماشین – نوشته و عکس: مازیار دانش پژوه / این کلاس از پیشینه قدیمی برخوردار بوده و تولید نخستین نمونه های آن به سال ۱۹۵۴ برمی ‏گردد که با کد‏های W180، W125، W105 شناخته می‏ شوند. فرصتی پیش آمد تا مدل ۲۰۱۲مرسدس S500 با امکانات لوکس که این روزها قیمتی در حدود ۱۳ میلیارد تومان پیدا کرده را را مورد بررسی قرار دهیم .

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

طراحی ظاهری مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

ظاهر این کلاس از خطوط و سطوح برجسته برخوردار نیست و فقط لبه گلگیرهای جلو و عقب برآمده است.چراغ‏ های عقب و جلو از نوع LED هستند که ظاهر این مدل را بیش از پیش لوکس و زیبا کرده ‏اند.

به جای چراغ‏ های مه شکن زیر سپر، LED‏های رانندگی در روز قرار داده شده‏ اند. البته پروژکتور نیز به داخل چراغ تغییر محل داده و همان کارآیی را دارد. چراغ ‏های عقب، یکپارچه از طلق است.

جلوه چراغ‏ های LED جلو و عقب در شب، زیبایی نهفته آنها را نمایان می‏ کند. از نظر ظاهری می‏توان تفاوت ظاهری چراغ‏های جلو و عقب، بزرگتر شدن پنجره جلو رادیاتور به چهار خطی، نصب زه روی سپر، طراحی جدید سپر‏های جلو و عقب، آینه بغل با طراحی جدید و راهنمای LED روی آن ها، رینگ‏ ها با طرح‏ های جدید و دهنه‏ های اگزوز جدید، نسبت به نمونه های قبل از آن اشاره کرد.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

قسمت پائین کنار بدنه از جلو تا عقب، زه‏ های کرومی نصب شده که نمای زیبایی دارد. کشیده بودن بدنه، دید یک اتومبیل لوکس و راحت را نمایان می‏کند. زه‏ های کرومی روی لبه پائین سپر جلو نقش بسته است.

تعداد زیاد خطوط افقی روی پنجره جلو رادیاتور، ویژگی لوکس و خاص بودن را القاء می‏کند. LED‏های داخل سپر‏های جلو، توسط زه کرومی در بر گرفته شده‏اند که زیبایی، کارآیی و لوکس بودن جلو را بیشتر کرده است.

طراحی داخلی مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

طراحی داخلی، ترکیبی از جدید‏ترین فن‏آوری‏ ها، طراحی کلاسیک و ساده است. نوار چوب وسط داشبورد و سادگی در طراحی دکمه‏ ها، امکانات، به هم چسبیدن کیلومتر شمار و صفحه مانیتور Command، همه مدرن و امروزی است. چوب‏کاری روی فرمان و روی داشبورد و ترکیب آنها با چرم و دوخت لبه قطعات داشبورد و فرمان، هماهنگ و زیباست.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

دریچه‏ های سیستم تهویه به شکل مستطیلی هستند و هماهنگ با طراحی داشبورد، حالت گرفته‏ اند. نوار چوبی در قسمت وسط داشبورد، به یک صفحه بزرگ تبدیل می‏شود که دکمه‏ های سیستم تهویه، دریچه و ساعت عقربه ‏ای را در بر گرفته است.انتهای نوارهای چوبی تا روی در‏های کنار ادامه پیدا می‏ کند.

امکانات رفاهی مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

سیستم تهویه برای هر چهار نفر جلو و عقب، به‏طور مجزا تعبیه شده، برای راننده و سرنشین جلو، حتی امکان تنظیم درجه حرارت قسمت پاها نیز وجود دارد.

سرنشینان عقب به‏ طور مجزا می‏توانند درجه حرارت لازم را تنظیم کنند. البته از جلو نیز کنترل کامل برای سیستم تهویه سرنشینان عقب وجود دارد. تنظیم آینه‏ های بغل و به‏ صورت برقی انجام می‏ شود. صندلی‏ های جلو و عقب به‏ صورت برقی و با سه حافظه تنظیم شده و برای فصول مختلف، امکان گرم و خنک شدن دارند.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

امکان خنک کننده به این معنی نیست که مانند کولر سرد شود، بلکه توسط شش پره کوچک که چهار عدد در تکیه گاه و دو عدد در نشیمنگاه قرار دارد، هوای داخل را به جریان می‏ اندازد.

این امر با وجود تابش آفتاب و روشن بودن کولر، از تعرق جلوگیری می کند. در صندوق عقب از روی در راننده هم باز و بسته می‏ شود. برای نفرات عقب، جهت باز و بسته کردن پرده‏های شیشه عقب و قسمت عقب سقف، دکمه‏ های جداگانه‏ ای روی دستگیره در‏های عقب تعبیه شده است. شیشه درهای عقب نیز به پرده آفتاب گیر مجهز شده‏ اند.

سیستم صوتی در این مدل، در کامل‏ترین حد ممکن تعبیه شده و نه تنها کم نیست، بلکه زیاد هم هست. در این قسمت، رادیو دیجیتال، CD چنجر شش تایی،‏هارد دیسک برای ذخیره فایل‏ های موسیقی mp3 به میزان ۱۰ گیگابایت (Music Register)، ورودی کارت SD، اتصال سه کابل جدا برای ارتباط Ipod، USB و فایل‏ های تصویری (Media Interface) و ورودی AUX وجود دارد.

تلفن همراه به راحتی و توسط بلوتوث به سیستم تلفن اتومبیل متصل شده و امکان صحبت را بدون کاهش تمرکز رانندگی، مهیا کرده است. برای استفاده از سرنشین جلو و نفرات عقب، امکان پخش فیلم حتی در حرکت وجود دارد. (البته نه برای راننده).

سرنشینان عقب هم می‏ توانند از فیلم نمایش داده شده جلو استفاده کنند همچنین می‏توانند به‏ طور جداگانه از دستگاه پخش DVD تعبیه شده در وسط صندلی استفاده کنند.

به تازگی و فقط در کلاس S و پس از تغییرات ظاهری، سیستم جدیدی به نام Split View به ‏کار گرفته شده که با زاویه راننده و سرنشین جلو کار می‏کند و فقط سرنشین جلو می‏تواند فیلم ببیند و راننده اطلاعات مختلف دیگر غیر از فیلم را مشاهده می‏ کند.

سرنشین جلو برای پرهیز از مداخله در تمرکز راننده، از هدفون و ریموت مجزا استفاده می ‏کند.

امکانات کمکی مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

در جهت افزایش ایمنی راننده، سرنشینان و همچنین کاهش درصد تصادفات، سیستم‏ های کمکی و ایمنی در کلاس S مرسدس بنز به‏ کار گرفته شده که در کلاس ‏های مختلف به ‏کار گرفته می‏ شود. در این کلاس، سیستم‏ های کمکی (Assist) به کار گفته شده عبارتند از: Blink Spot Assist، سیستم کمکی نقطه کور کنار، توسط مثلث‏های گوشه آینه‏های بغل و هشدار صوتی، راننده را از وجود اتومبیل در کنار و در نطقه کور مطلع می‏سازد.

Lane Keeping Assist، به وسیله دوربین بالای شیشه جلو، تعبیه شده در پشت آینه داخل، خطوط روی سطح خیابان و بزرگراه را کنترل می‏کند و مادامیکه راننده بدون راهنما بین خطوط تغییر مسیر دهد، فرمان به لرزش در می‏آید و در مدل‏ های جدید، راننده در مسیر بین خطوط هدایت می‏ شود.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

Attention Assist، خستگی راننده را تشخیص می‏دهد و توسط پیغام متنی در وسط کیلومتر شمار به اطلاع راننده می‏رساند، زیرا شاخص راننده را تحت کنترل دارد که دو شاخص اصلی آن، ساعت رانندگی و رفتار راننده با فرمان است. علامت مشخص در داخل کیلومتر شمار، یک فنجان داغ است.

Nigh View Assist دید در شب با تشخیص عابر پیاده، به وسیله دوربین بالای شیشه و داخل چراغ جلوی، مسیر جلو اتومبیل را تا ۱۵۰ متر رصد می‏کند و در صورت وجود هر عابری که چراغ‏های اتومبیل وی به خوبی نشان ندهند، در داخل مانیتور کیلومتر شمار نشان می‏ دهد.
در کنار این سیستم ‏ها، امکانات دیگری مانند Pre-Safe وجود دارد را که با عملکردی که از خود نشان می‏دهد، در شرایط بحرانی و نزدیک به تصادف، به راننده برای خروج از این موقعیت و یا کاهش میزان خسارت، کمک می‏کند. برای مثال، می‏توان به سیستم پیش ایمنی ترمز (Pre-Safe Brake) اشاره کرد که این سیستم نیروی مضاعف را در شرایط بحرانی برای سیستم ترمز مهیا می‏ کند.

همینطور سیستم پیش ایمنی، در شرایط بحرانی، کمربندها را سفت می‏کند، شیشه‏ ها را می‏ بندد و پشتی صندلی‏ های جلو را به حالت اولیه بر می‏گرداند. نام این سیستم (Pre-Safe) است.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

سیستم چراغ‏ ها و نور بالا به صورت خودکار و بستگی به آمد اتومبیل‏ های مقابل، تغییر می‏ کند. این امر در شرایط مختلف جاده نیز متفاوت است.

Active Body Control کنترل بدنه فعال، به وسیله کنترل کمک فنرها به کمک فشار روغن، سطح اتومبیل را در مسیرهای پر پیچ در زاویه مناسب نگاه می ‏دارد. در واقع از زاویه‏دار شدن عرضی بدنه اتومبیل جلوگیری می‏ کند.

Active Parking Assist سیستم کمک پارک فعال، یکی از کارآمدترین سیستم‏ های کمکی برای پارک در اتومبیل‏های سواری مرسدس بنز محسوب می‏ شود. این سیستم توسط سنسورهای کنار اتومبیل، فضای مورد نظر برای پارک را بررسی می‏ کند و پس از تشخیص مناسب بودن، برای پارک، توسط علامت P آبی رنگ داخل کیلومتر شمار، راننده را مطلع می‏ کند.

تجربه رانندگی با مرسدس بنز S 500 مدل ۲۰۱۲

توسط سیستم Keyless Go ، امکان بازکردن در‏ها و صندوق عقب را بدون استفاده از کلید مهیا شده است. با گرفتن دستگیره در و کشیدن بطرف خود، در باز می‏شود و با لمس کردن مربع تورفته روی دستگیره، درها قفل می‏ شوند.

به کمک سیستم کی لس گو، روشن کردن موتور، به وسیله فشار پا روی پدال ترمز در ابتدا و سپس فشار روی دکمه در محل کلید انجام می‏شود. موتور ۸ سیلندر قدرتمند جدید مرسدس بنز با دو توربوشارژ به نرمی و آرام روشن می‏ شود.

تنظیم صندلی و ارتفاع کمربند ایمنی و پشت سری، بسته به میزان تنظیم صندلی تغییر می‏کند. امکان تنطیم قسمت‏ های مختلف صندلی، نهایت راحتی و جا گرفتن بدن را روی صندلی فراهم می‏ آورد. دسته دنده در کنار سمت راست فرمان قرار دارد و با حرکت به سمت D، اتومبیل آماده حرکت می‏ شود.

از همان ابتدا شروع رانندگی با مرسدس بنز S 500، نهایت راحتی و امنیت را می‏توان حس کرد.

شتاب اتومبیل به لطف موتور ۸ سیلندر ۴۶۰۰ سی‏ سی با دو توربو شارژ به قدرت ۴۳۵ اسب‏بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‏ متر، بسیار خوب است.

مرسدس بنز S 500 مدل 2012

این امر اطمینان کامل را برای تصمیم‏ های ناگهانی در هر شرایطی فراهم می ‏آورد. سیستم سوخت رسانی به‏صورت مستقیم است و داخل سیلندر پاشیده می‏ شود.

دنده‏ ها توسط جعبه دنده ۷ سرعته به نرمی انجام می‏ شود. سه برنامه اکونومی (E) و اسپرت (S) و معمولی (M) برای افزایش شتاب و عملکرد جعبه دنده تعبیه شده است.

برای حرکت در شهر، بهترین برنامه، اکونومی است. در برنامه S، برای شتاب بیشتر و رانندگی حالت اسپرتی است. در پشت فرمان نیز دو اهرم برای تعویض دنده دستی قرار دارد و در این حالت، تعویض دنده‏ها در دور موتوری که مد نظر است، انجام می‏ شود.

با فشار روی اهرم (-)، برنامه جعبه دنده به حالت معمولی تغییر می‏کند. با استفاده از اهرم (+)، دنده‏ ها به نوع سبک تر تعویض می‏ شود.

فرمان‏پذیری در عبور از پیچ ها و مسیرهای مختلف، بسیار مطمئن و نرم است. با فشار بیشتر روی پدال گاز و یا به‏ طور ناگهانی، عملکرد دو توربو شارژ مشخص می‏ شود و اتومبیل دو تنی را مانند پرنده‏ای روی خیابان به حرکت در می ‏آورد.

نیروی موتور که به چرخ‏ های عقب منتقل می‏ شود، باعث عدم تعادل در اتومبیل می‏ شود که توسط سیستم کنترل پایداری ESP به خوبی حفظ می‏ گردد.

به لطف استفاده از کمک فنر‏های روغنی و الکتریکی، نرمی در حرکت و کاهش انتقال تنش سطح خشن خیابان‏ ها به اتومبیل و سرنشینان و راننده را موجب شده است.

به کمک سیستم کنترل فعال بدنه اتومبیل (ABC)، سطح اتومبیل همیشه در حالت مناسب قرار می‏گیرد. برای ایجاد حالت اسپرت بیشتر، می‏توان از دکمه کنار مانیتور COMAND، استفاده کرد. این عمل سیستم الکتریکی کمک فنرها را فعال می‏کند. دید اطراف توسط آینه‏ های بغل و جلو اتومبیل و آینه دید عقب داخل، بسیار وسیع است.

به کمک سیستم کمکی نقطه کور، هر اتومبیلی که در کنار وجود داشته باشد، توسط مثلث قرمز رنگ گوشه آینه‏ های بغل مشخص می‏ شود. مادامیکه اقدام به تغییر جهت کنیم، اعلام خطر صوتی به راننده، به گوش می‏رسد.

این سیستم اطمینان و حس خوبی از اطلاعات اطراف اتومبیل را به راننده القاء می‏کند. رادار جلو، در پشت پنجره جلو رادیاتور، فاصله جلوی اتومبیل را می‏سنجد و در صورت کم شدن فاصله با اتومبیل جلویی، مثلث قرمز داخل کیلومتر شمار و تصویر فاصله در داخل کیلومتر شمار روشن می‏شود و به راننده کم شدن فاصله را اطلاع می ‏دهد.

صندلی ‏های جلو از نوع پر شونده هستند. و در هنگام حرکت اتومبیل و عبور از مسیر‏های پر پیج و خم یا گردش به راست یا چپ، بالش ‏های کنار صندلی پر می‏شود و شتاب عرضی و حرکت بدن را محدود می ‏کند. فضای پا بسیار جادار و راحت است.

به لطف سیستم کمک پارک، به راحتی می‏توان بین دو اتومبیل پارک کرد. روش کار بدین شکل است که سرعت اتومبیل زیر ۲۰ کیلومتر باشد و سمت خالی برای پارک، با راهنما مشخص شود.

پس از عبور از محل خالی پارک، کنار P کوچک داخل کیلومتر شمار نشانه ‏ای قرار می‏گیرد و همزمان، رنگ دور P، آبی می‏ شود.

این عمل توسط دو سنسور کنار سپرهای عقب انجام می‏شود. سپس با حرکت دسته دنده به R (عقب)، پیغامی روی صفحه ظاهر می‏گردد که با کنترل کردن اطراف، دکمه OK را روی فرمان فشار دهیم. سپس، تصویر اتومبیل از بالا نمایان می ‏شود و خط صحیح پارک که به رنگ سبز است.

با حرکت دادن فرمان، اگر در مسیر نشان داده شده حرکت نکنیم، خط جدید به رنگ قرمز نمایان می‏شود. پس همیشه باید مسیر فرمان با مسیر سبز یکسان باشد. پس از اتمام نیز سیستم غیر فعال می ‏شود.

سخن آخر

مرسدس بنز S 500 2012، در نوع خود بهترین در گروه اتومبیلی لوکس است و این امر در زمینه سیستم‏ر های ایمنی، در بالاترین سطح قرار دارد.

در خاتمه از مالک اتومبیل به جهت صرف وقت و همکاری با گروه آزمایش خودرو «مجله ماشین» تشکر می‌کنیم.

 

سایرمشخصات مرسدس بنز‌S500 مدل۲۰۱۲

آرایش و تعداد سیلندر

 

سیلندر V شکل
گنجایش موتور (سی ‏سی)

 

۴۶۶۳
قدرت موتور (اسب‏ بخار / کیلووات) در دور

 

۴۳۵ / ۳۲۰ در ۵۲۵۰
گشتاور موتور (نیوتن‏ متر) در دور

 

۷۰۰ در ۱۸۰۰ – ۳۵۰۰
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر (ثانیه)

 

۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

 

۲۵۰
اندازه لاستیک ‏های جلو – عقب

 

۴۵R18/225 ـ ۴۵R18/225
اندازه رینگ‏ های جلو – عقب

 

J5/8×۱۸ – J5/8×۱۸
میانگین مصرف سوخت در یکصد کیلومتر (لیتر)

 

۴/۹ – ۶/۹
گنجایش مخزن سوخت / ذخیره (لیتر)

 

۸۳ / ۱۱
نوع تزریق سوخت

 

مستقیم به داخل سیلندر
تعداد توربوشارژ

 

۲
تعداد سوپاپ در هر سیلندر / در موتور

 

۴ / ۳۲
تعداد میل سوپاپ۲
وزن خالص (کیلوگرم)

 

۲۰۱۰
وزن ناخالص (کیلوگرم)

 

۲۶۱۵
ضریب آیرودینامیک

 

۲۷/۰
طول (میلی‏متر)

 

۵۰۹۶
عرض (میلی‏متر)

 

۱۸۷۱
ارتفاع (میلی‏متر)

 

۱۴۷۹
نسبت تراکم

 

۵/۱۰ به یک
جعبه دنده

 

۷ سرعته
گنجایش صندوق عقب (لیتر)

 

۵۶۰

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.43

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×