بررسی میدانی فورد Flex / یک خودروی جعبه ای با فضای داخلی چشمگیر
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: سید سروش سیدی / فلکس، فرزندی که از همان ابتدا طرحی نامتعارف برای آن تعریف شده بود و از پلت فرمی مشترک با فورد تاروس و لینکلن MKS بهره میبرد در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد.
این CUV فول سایز در سال ۲۰۱۳ دستخوش یک فیس لیفت جزئی شد و یک سال بعد با ظاهری جدید، فروشی نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه را تجربه کرد. حال این فرزند نامتعارف برای ساعاتی در اختیار ما قرار گرفته تا بیشتر با آن آشنا شویم.
طراحی بیرونی فورد Flex
در برخورد اول با این کراساور فول سایز نکتهای که حائز اهمیت به نظر میرسد جذابیت آن در عین نامتعارف بودنش است. شاخصهای که در خودرویی هم چون کیا سول مشاهده نمیشود.
در نمای مقابل، تمامی شاخصهها عریض ترسیم شدهاند. جلوپنجره این اتومبیل به شکل یک نوار افقی کرومی در میانه چراغها نقش آفرینی میکند. چراغها طرحی جالب داشته و شبیه هیچ خودروی دیگری نیستند؛ زیرا نه تنها تا اوایل گلگیر جلو امتداد پیدا کردهاند بلکه وقتی به جلوپنجره خودرو میرسد هم چون یک پازل، جلو پنجره فلکس را در خود جای میدهند.
یک ورودی مستطیل شکل هوا به رنگ مشکی در پایین سپر بزرگ این کراساور تعبیه شده که پلاک خودرو روی آن نصب شده است. جای همیشگی مه شکنها در گوشههای سپر توسط یک کاور پلاستیکی پوشانده شده است. از دیگر شاخصههای این بخش میتوان به کاپوت نسبتاً حجیم با دو خط ساده در کنارهها و نوشته فلکس بر پیشانی آن اشاره کرد.
در نمای جانبی، سادگی با طرحهای خارج از چارچوب ادغام شده است. گلگیرها پف کردهاند و روی درها ۴ خط افقی از زیر دستگیره تا پایینترین نقطه درها ترسیم شده است. رینگهای ۱۰ پره فلکس که درون لاستیکهای ۲۳۵/۵۵R19 هانکوک قرار گرفتهاند برای هماهنگی هر چه بیشتر به رنگ خودرو درآمدهاند.
تعدد شیشهها در نمای جانبی خبر از دیدی وسیع برای سرنشینان فلکس میدهد. مهندسان فورد نه تنها از آینههای بزرگ در این بخش بهره برده اند بلکه با ارائه یک آینه محدب دیگر درون آن تمامی نقاط کور این کراساور را پوشش دادهاند.
به انتهای خودرو که میرسیم روی در صندوق همان خطوط به کار رفته بر روی درها عیناً تکرار شده است. در میان همین خطوط لوگوی بیضی شکل فورد جلب توجه میکند. چراغهای عقب بر خلاف قسمت جلو از طرحی ساده برخوردارند و به شکل یک مستطیل ساده رسم شدهاند.
چراغ سوم ترمز نیز در بالاترین نقطه شیشه عقب نصب شده است. اگزوزهای استیل در دو گوشه سپر آخرین شاخص این بخش به شمار میروند.
طراحی داخلی فورد Flex
وارد کابین که میشوید دیگر خبری از طراحی نامتعارف خارجی خودرو نیست. در یک نگاه گذرا، داشبورد این کراساور نگارنده را به یاد ولوو XC60 میاندازد. غربیلک ۳ شاخه فرمان هیچ تناسبی با ماهیت فلکس ندارد و کاملاً قدیمی به نظر میرسد. البته ادوات تنظیم سیستم بلوتوث و کروز کنترل روی آن قرار دارند.
در پشت غربیلک فرمان نشانگرهای دوار کیلومتر شمار و دور شمار موتور و یک صفحه TFT جهت نمایش باز و بسته بودن درها، مسافت پیموده شده و میزان مصرف سوخت دیده می شود. ورودیهای سامانه تهویه به شکل یک مستطیل عمودی ترسیم شدهاند.
در بخش فوقانی داشبورد، نمایشگر و ادوات دوار سیستم صوتی و در زیر آن ادوات دوار تهویه خودرو قرار گرفته است. نکته جالب توجه همه موارد مطرح شده کارگذاری نوار آبی رنگ دور آنهاست که به جذابیت هر چه بیشتر کابین فلکس کمک میکند.
در پایینترین بخش کنسول وسط، محلی جهت نگهداری موبایل و اشیاء مورد نیاز راننده تعبیه شده. جالیوانیهای بزرگ برای مشتریان آمریکایی یکی از مهمترین شاخصهای کابین هر خودرو به نظر میرسد و فورد به همین منظور دو جالیوانی بزرگ در کنار جعبه دنده قرار داده است.
یکی از جالبترین آپشنهای فورد سامانه تطبیق صدا Sync است، این سیستم بنا به درخواست کلامی شما امکانات سیستم صوتی را در اختیارتان میگذارد، یعنی هنگامی که بگویید USB، پورت USB فعال میشود، و این شرایط برای تمامی آیتمها اجرا میشود.
سرنشینان عقب فلکس از فضای مناسبی جهت مسافرت بهره میبرند و میتوانند شخصاً کنترل تهویه عقب را به دست گیرند. منتها سرنشینانی با متوسط قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر با کمبود فضای پا مواجه میشوند.
فورد برای CUV فول سایزش ۷ صندلی در نظر گرفته که در صورت بالا نبودن صندلیهای ردیف سوم فضای بار به رقمی معادل ۵۶۶ لیتر میرسد. اما اگر صندلیهای ردیف دوم را هم جمع کنید این عدد به ۲۳۵۵ لیتر افزایش مییابد که عدد قابل توجهی است. در مجموع میتوان به ارگونومی و فرمبندی فضای کابین این کراساور آمریکایی نمره قابل قبول داد.
اطلاعات فنی فورد Flex
با وجود این که فلکس مورد نظر نمونه پایه مدل ۲۰۱۴ است اما هم چنان از سیستم استارت توسط سوییچ بهره میبرد. با تمام این تفاسیر موتور ۶ سیلندر ۳۵۰۰ سیسی این اتومبیل دورگه را استارت میزنیم.
ایزوله کابین قابل قبول بوده و صدای موتور در حالت کارکرد درجا، نفوذی به فضای کابین ندارد. به محض حرکت و گذر از خیابانهای جزیره کیش پارامتری که نگارنده را مجذوب خود کرد نرمی بیش از اندازه فلکس بود که در مقام مقایسه با کراساوری هم چون سانتافه کاملاً متمایز و مثال زدنی است. البته این مزیت به لطف مجموعه تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب فراهم شده، آرایشی که بارها در آزمایش مجله ماشین به بی نقص بودن آن اشاره شده است.
شاخصی که در جدول مشخصات این کراساور ما را دلسرد میکند وزن بالای فلکس است. اما این ضعف تأثیری در روند شتابگیریهای آن ندارد، زیرا با اتکا به موتور ۲۸۷ اسببخاری و جعبه دنده ۶ سرعته خود میتواند در مدت ۵/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. البته گشتاور ۳۴۴ نیوتنمتری فورد در شتابگیریهای ثانویه به کمک این کراساور میآید تا به راحتی از خودروهای مقابل سبقت بگیرید. نیروی بازدارنده این اتومبیل هنگامی که سرنشینان آن بیش از سه نفر باشند نیاز به فشار بیشتری جهت ایست کامل دارد اما وقتی وزن ناخالص خودرو بالا نباشد به راحتی از پس آن بر میآید.
فرزند نامتعارف فورد به لطف لاستیکهای ۲۳۵/۵۵R19 هانکوک و عرض ۱۹۳۰ میلیمتری میتواند هندلینگی در خور جثه خودش بروز دهد. هندلینگی که شاید تا حدودی تحت تأثیر سیستم تعلیق نرم فلکس قرار گرفته است. اما این تضمین را به شما میدهد که از رقیبی هم چون سانتافه عملکرد بهتری دارد و نتایج آزمایش ها گویای همین ادعا هستند.
اگر مهندسین فورد یک رژیم لاغری مناسب برای این CUV فول سایز تجویز میکردند دیگر خبری از اشتهای بالای این خودرو به بنزین نبود. اشتهایی که گاهاً در شهر به ۱۵ لیتر میرسد. اما اگر کمی کمتر بر پدال گاز این خودرو فشار وارد کرده و گشتاور ۳۴۴ نیوتنمتری آن را به کار نگیرید میتوانید در مسیرهای خارج شهری به میانگین ۱۰ لیتر در پیمایش صد کیلومتر برسید.
وقتی میگوییم این خودرو بیش از ۵۱۳۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۰ میلیمتر عرض و ۱۷۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد رانندگان تازه کار را با ترس مواجه میکنیم، اما نگران نباشید زیرا فلکس با توجه به طراحی جعبه مانند خود و آیینههای جانبی بزرگ به همراه آیینه محدب روی آن زودتر از آن چه فکر میکنید به کنترل شما در میآید.
در مجموع میتوان از فورد فلکس به عنوان یک خودروی نامتعارف موفق نام برد که با اتکا به ظاهر جالب و ارائه آپشنهایی هم چون: ۶ اربگ، کروزکنترل، ترکشن کنترل، مجموعه ترمز مجهز به سامانههای ABS و EBD، سیستم تطبیقی صدا ، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB و AUX به همراه ۶ خروجی صدا، صندلیهای Isofix و. . . در جزیره کیش گزینهای مناسب جهت خانوادههای پرجمعیت است.
در پایان از مالک خودرو آقای «بهروز کشاورزنیک» و همکاری آقای «ارسلان اسفندیاری» و نمایشگاه «اسفندیاری کیش» جهت هماهنگی این تست تشکر و قدردانی کرده و نظر شما را به جدول مشخصات فنی فلکس جلب میکنیم.
جدول مشخصات فنی فورد Flex
آرایش و تعداد سیلندر | ۶ سیلندر خورجینی |
حجم پیشرانه (سیسی) | ۳۵۰۰ |
قدرت (اسببخار/ دور در دقیقه) | ۲۸۷/۶۵۰۰ |
گشتاور (نیوتنمتر/ دور در دقیقه) | ۳۴۴/ ۴۰۰۰ |
گیربکس | ۶ سرعته خودکار |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (روز آزمایش) | ۵/۸ ثانیه |
ابعاد (میلیمتر) | ۱۷۰۰.۱۹۳۰.۵۱۳۰ |
فاصله بین محورها (میلیمتر) | ۲۹۹۰ (نمونه ۷ صندلی) |
حجم صندوق با صندلی/بدون صندلی (لیتر) | ۵۶۶/۲۳۵۵ |
حجم باک بنزین (لیتر) | ۷۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۰۲۸ |
مصرف سوخت در سیکل شهر/جاده (لیتر) | ۵/۱۴ – ۵/۱۰ |
ابعاد رینگ/ لاستیک | ۲۳۵/۵۵R19 |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | مک فرسون / چند اتصالی |
قیمت (تومان) | ۱۲۵ میلیون (مدل ۲۰۱۴) |
قیمت در بازار جهانی(دلار) | ۹۱۹/۳۱ |