ماتراسیمکا باگیرا مدل ۱۹۷۸ (Matra-Simca Bagheera)
مجله ماشین – نوشته: مهندس برزو سپاسی / در آن دوران شما میتوانستید یک اتومبیل انگلیسی دست ساز را بدون پشتیبانی فنی و با مسؤولیت خود وارد کشور کنید و وجود نمایندگی، جهت وارد شدن یک خودرو به کشور، الزامی نبود.
این به تنوع اتومبیلهای خیابانها میافزود و بعد از سالها همین امر باعث از رده خارج شدن بسیاری از آنها گردید، چرا که کسی نبود که ارزش آن خودروهای ناشناخته را دریابد. در این بخش به معرفی یک دستگاه Matra-Simca که آن را میتوان جزء این دسته اتومبیلها دانست میپردازیم.
در نگاه اول ماترا-سیمکا را یک اتومبیل اسپرت با حال و هوای اوایل دهه ۱۹۷۰ باید دانست.
در آن سالها طراحیها آنچنان جذاب نبودند و حتّی برخی کارخانجات معتبر و محبوب در مرداب آن گرفتار شده و از بین رفتند.
از آن گروه میتوان به تریومف اشاره کرد. امّا خودرو بدنهای از جنس پلیاستر دارد، خطوط خیلی ساده هستند و شباهتی اندک با فراری دینو دارند.
چراغهای مخفی شونده که جزء ملزومات یک خودرو اسپرت بود در آن به چشم میخورند. سپر جلو که دربرگیرنده چند چراغ در جلو است نمای زیبایی دارد. البته در نمونه ما چراغهای اصلی با چراغهایی جایگزین شده بود که آنچنان هم دهه هفتادی نبودند البته چیدمان اصلی حفظ شده بود. چراغ اصلی نیز کریستالی بود.
نام این اتومبیل براساس شخصیت کارتونی «داستان جنگل»، «باگیرا» نام گرفته بود.
در نمای جانبی شما تصور خواهید کرد که با یک GT 2+2 روبهرو هستید امّا با کمی دقت متوجه میشوید که باگیرا تنها یک ردیف صندلی دارد و موتور در پشت صندلیها و در وسط آن نصب شده و از این نظر به فیات X1.9 شباهت دارد. امّا جالبتر از آن این است که در بخش عقبی حتّی یک صندوق عقب هم دارد. البته فضای آن برای چمدان کافی نیست ولی دو ساک متوسط در آن جای میگیرد.
ولی در جلو فضایی برای قرار دادن لاستیک زاپاس وجود دارد. درها دستگیره ندارند و تنها یک فرو رفتگی در کنار آن وجود دارد که برای قرارگیری دست و باز کردن در در نظر گرفته شده است. معمولاً خودروهای موتور وسط دارای ورودیهای اضافی هوا در جوانب بدنه هستند امّا باگیرا این ورودیها را روی ستونهای انتهایی نصب کرده، جایی که اصلاً انتظار دیدن آن را ندارید.
البته تولید بدنه آن نیز بسیار راحتتر و ارزانتر انجام میشده است. سقف آن کروک است و برزنت آن روی دو ریل جانبی به سمت عقب میرود.
با باز کردن شیشه پشتی شما با یک طاقچه پوشیده شده توسط موکت روبهرو هستید امّا با کمی باز کردن در جلویی به موتور لاغر ۴ سیلندر خطی Type 315 و از نوع ohv و خطی دسترسی خواهید داشت که البته بسیار بددست است و برای تعمیرات مناسب نیست.
یکی از عجایب این خودرو داخل آن است چرا که در آن سه صندلی در یک راستا قرار دارند.
این حالت از یک سو آن را به یک وانت پیکان و از سوی دیگر به مکلارن F-1 شبیه کرده، البته تفاوت آن، این است که فرمانش در سمت چپ نصب شده و در وسط قرار ندارد.
در باگیرا مورد آزمایش در بخش داشبورد توسط مالک تغییراتی ایجاد شده و حتّی در آن تلویزیون نیز نصب شده بود.
این تغییرات غیراستاندارد باعث شده بود در صندلی وسط عملاً جایی برای نشستن وجود نداشته باشد. در زمان رانندگی، اولین عامل صدای گیرای موتور است که از پشت سر به گوش میرسد.
ترکیب بدنه بسیار سبک روی شاسی فولادی در کاهش وزن آن و رسیدن به عدد ۹۶۵ کیلوگرم و در نتیجه شتاب حدود ۱۱ ثانیهای آن بیتأثیر نبوده است.
موتور ۱۴۴۲ سیسی ۹۰ اسببخاری آن واکنش خوبی در رانندگی شهری از خود نشان میدهد. جعبه دنده آن چهار سرعته دستی است.
یکی از نکات منفی دیگر این اتومبیل تعویض رینگهای اصلی با انواعی مدرن و نه چندان زیبا بود که زیبایی رینگهای اصلی را هم نداشت.
در مجموع باگیرا را میتوان تجربهای جدید دانست هر چند که همه چیز به صورت اولیه حفظ نشدهاند ولی بیشک انتقال حس وجودی این اتومبیل فرانسوی را به انسان به خوبی انجام میدهد.
در پایان از کلیه دوستانی که مالک خودروهای کلاسیک و خاص هستند درخواست میکنیم تا برای تهیه گزارش از خودروشان با دفتر «مجلّه ماشین» تماس حاصل نمایند.
خاک برسر طراحان این خودروها .دست ازسرمردم بردارین شبیه تخت بیمارستانه چهارتا چرخ خوشگل هم نداره .مریض های روانی.
خوب از این تخم مرغ رنگی هایی که ما سوار میشیم و هیچ کدوم هیچ امکاناتی ندارند که بهتره تازه ترکیب تویوتاAE86و جگوار تایپEفورد دیزاین در کنارش نیسان۲۴۰z هستش ظاهرش که چی بهتر.
اتفاقی میوفتاد از کابین این ماشین عکس میزاشتین؟!
موتور باید ژنراتور باشد تا خودش هوای خودش را داشته باشد تا بتواند آتیش پاره باشد
شبیه موتور جیمز وات با عملکردی الگو گرفته از آرم هما
وگرنه باید چراغهایش زیبا و کریستال باشند
چون گویا بخارات فلز به جای آب گرم
مثل خون جلو چشمان اش را گرفته
و حافظ مواد پلیمری اش ناسازگار با برق_قدرت خود تا کلاف صوتی الحاقی اش در جزیره مغناطیسی رابینسون کروزوئه تولید خزه برای موتور خر گون اش شود،
ان شا الله