کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL در یک قفسه!
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: سلمان یوسفی / شاید داشتن یک اتومبیل خاص برای بسیاری از افراد آرزو باشد و از آن بزرگتر داشتن نمونههای قدیمی و جدید از یک برند و از آن حرفهایتر گردآوری نمونههایی از یک برند از یک نسل و از همه مهمتر سلامت مجموعه گردآوری شده. . .
مثلاً مجموعهای از نسلهای لامبورگینی گالاردو، مازراتی، شورلت کامارو، فوردموستانگ و… که پیشینهای طولانی داشته و هواداران و حتی کلوپهای خاصی را در سراسر دنیا دارد.
قدمت مرسدس SL به ۷۰ سال میرسد که تقریباً در هر دهه یک نسل عرضه شده و شاید جمع آوری هر ۷ نسل آن برای کلکسیونرها سخت و پر هزینه باشد اما نگارنده این مطلب توانسته ۷ نسل را نه به صورت واقعی بلکه به صورت مدلهای یک هجدهم تهیه کند تا باکنار هم گذاشتن عکسهایی از نماهای مشابه، تفاوتهای چشم گیر طراحی ساخت هر نسل با نسل قبلی را به تصویر بکشد.
نمای جلو مرسدس بنز SL
آرم بزرگ مرسدس بنز که یکی از بزرگترین جزییات تشخیص بنز SL در همه نسل هاست.
سپر استیل که از نسل اول تا چهارم وجود داشته است. در این طراحیها، سپر جزیی از طراحی بدنه محسوب نشده و در نسل پنجم تا هفتم سپرهای فایبرگلاس، فرم سپر با بدنه تلفیق شده و طرحی یکدست را به وجود آوردهاند.
مه شکنها نیز از نسل چهارم به جزیی از عناصر اصلی و غیرقابل حذف تبدیل گردید.
جلو پنجره استیل نیز در هر ۷ نسل تکرارشده با این تفاوت که در نسل هفتم (برخلاف نسل ۶ و ۵ و با نگاه به گذشته) یک خط استیل فضای جلو پنجره را به دو قسمت بالایی و پایینی تبدیل کرده است.
در کل نمای جلوی بنز SL همیشه برای هواداران این اتومبیل جذابیتی بی نظیر داشته و یکی از شاخصهای برتری این کروکی اسپرت با دیگر همکلاس هایش بوده است.
چراغهای جلو در این اتومبیل زیبایی خاصی داشته که بیهمتاترین آنها را میتوان در نسل چهارم و هفتم دید. نسل چهارم چراغهای جلو و عقب این بنز همیشه جز اتومبیلهای بسیار خاص و دلنشین بوده و شاید کمتر کسی نمای جلو و عقب این اتومبیل را از یاد ببرد و شاید یکی از بزرگترین تغییرات را بتوان، تفاوت تغییرات نسل ۳ و ۴ آن دانست.
نمای عقب مرسدس بنز SL
به جز تغییر کمی که نسل ششم و هفتم SL داشته، در بقیه نسلها با یک نگاه خواهیم دید تغییرات کاملاً چشم گیر، مطبوع و مورد پسند بوده است. البته نسل هفتم همیشه مورد انتقاد طراحان و صاحب نظران بوده زیرا تغییرات آخرین نسل بنز SL را بهینه سازی نسل ششم میدانند نه یک طراحی جدید.
با دقت در طراحی نمای عقب خواهیم دید که طراحان SL همیشه به دنبال خطی قابل رؤیت در اطراف آرم عقب بودهاند که در ابتدا با خط استیل در زیر نوشته 190SL شروع و در نسل دوم نیز این خط تکرار شد، در نسل ۳ و ۴ این خط تبدیل به محل پنهان کردن اهرم بازکردن در صندوق عقب و در نسلهای بعد به چراغ Stop تغییر فرم داد. در واقع چراغ Stop عقب امروز بنز SL را شاید نتوان بی هویت دانست. (در مورد سپر عقب نیز داستان سپر جلو تکرار شده است.)
نمای جانبی مرسدس بنز SL
رینگ جز عناصر اصلی طراحی یک اتومبیل است. باز هم نسل ۴ سرآغاز تغییر رینگها از استیل به آلومینیم و استفاده نکردن از رنگ بدنه در رینگ است. طراحان در ابتدا زه را جزیی از بدنه میدانستند (نسل ۱ و ۲)، سپس شاید اهمیت آن را از لحاظ دخالت فرم زه در بدنه کاهش دادند (نسل ۳، ۴ و ۵)، و در دو نسل آخر شاید چیزی به نام زه جانبی حذف شده، فرم آن را در بدنه تلفیق کردهاند و حتی با نبود زه آَثاری از آن در بدنه رؤیت میگردد.
نمای بالا مرسدس بنز SL
با نگاهی اجمالی (به جز نسل دوم این که یک اتومبیل ۲نفره است) بقیه اتومبیلها فضای کمی در عقب دارا هستند و یک شباهت بسیار جالب نیز باز هم عقب گرد طراحی در موتور نسل آخر و نسل دوم این اتومبیل بوده که در هر دو این موتورها ۲ برآمدگی واضح و آشکار است.
شایان توجه است اولین بار SL روی طرحی به نام گالوینگ (۱۹۵۴) گذاشته شده که درهای آن به سمت بالا باز میشد، بعدها این طرح جایگزین طرح نسل اول گردید.
۲۵ نسل از تنوع های پراید هم بذارید تا ملت بفهمند چقدر طراحان و سهامداران و کارخونه داران تغییر و تحول دادن و خودشونو پاره کردن