شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL در یک قفسه!
کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL در یک قفسه!

۱۴۰۲-۰۳-۲۴ زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از اتومبیل‌هایی که همیشه در طراحی دارای کلاس خاصی بوده و با ظهور مدل جدید، توجه هواداران و حتی طراحان اتومبیل را به خود جلب کرده، مرسدس SL است که حتی در مجموعه ساخته‌های مرسدس نیز بیشترین استمرار تولید را داشته است.

مجله ماشین – نوشته: سلمان یوسفی / شاید داشتن یک اتومبیل خاص برای بسیاری از افراد آرزو باشد و از آن بزرگتر داشتن نمونه‏‌های قدیمی و جدید از یک برند و از آن حرفه‏‌ای‌‏تر گردآوری نمونه‏‌هایی از یک برند از یک نسل و از همه مهمتر سلامت مجموعه گردآوری شده. . .

مثلاً مجموعه‏‌ای از نسل‏‌های لامبورگینی گالاردو، مازراتی، شورلت کامارو، فوردموستانگ و… که پیشینه‏‌ای طولانی داشته و هواداران و حتی کلوپ‏‌های خاصی را در سراسر دنیا دارد.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

قدمت مرسدس SL به ۷۰ سال می‏‌رسد که تقریباً در هر دهه یک نسل عرضه شده و شاید جمع ‏آوری هر ۷ نسل آن برای کلکسیونرها سخت و پر هزینه باشد اما نگارنده این مطلب توانسته ۷ نسل را نه به‏ صورت واقعی بلکه به‏ صورت مدل‏‌های یک هجدهم تهیه کند تا باکنار هم گذاشتن عکس‏‌هایی از نماهای مشابه، تفاوت‏های چشم گیر طراحی ساخت هر نسل با نسل قبلی را به تصویر بکشد.

نمای جلو مرسدس بنز SL

آرم بزرگ مرسدس‏ بنز که یکی از بزرگترین جزییات تشخیص بنز SL در همه نسل‏ هاست.

سپر استیل که از نسل اول تا چهارم وجود داشته است. در این طراحی‏‌ها، سپر جزیی از طراحی بدنه محسوب نشده و در نسل پنجم تا هفتم سپرهای فایبرگلاس، فرم سپر با بدنه تلفیق شده و طرحی یکدست را به وجود آورده‌‏اند.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

مه‏ شکن‏‌ها نیز از نسل چهارم به جزیی از عناصر اصلی و غیرقابل حذف تبدیل گردید.

جلو پنجره استیل نیز در هر ۷ نسل تکرارشده با این تفاوت که در نسل هفتم (برخلاف نسل ۶ و ۵ و با نگاه به گذشته) یک خط استیل فضای جلو پنجره را به دو قسمت بالایی و پایینی تبدیل کرده است.

در کل نمای جلوی بنز SL همیشه برای هواداران این اتومبیل جذابیتی بی نظیر داشته و یکی از شاخص‌‏های برتری این کروکی اسپرت با دیگر همکلاس‏ هایش بوده است.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

چراغ‌‏های جلو در این اتومبیل زیبایی خاصی داشته که بی‏‌همتاترین آنها را می‏‌توان در نسل چهارم و هفتم دید. نسل چهارم چراغ‌‏های جلو و عقب این بنز همیشه جز اتومبیل‏‌های بسیار خاص و دلنشین بوده و شاید کمتر کسی نمای جلو و عقب این اتومبیل را از یاد ببرد و شاید یکی از بزرگترین تغییرات را بتوان، تفاوت تغییرات نسل ۳ و ۴ آن دانست.

نمای عقب‌ مرسدس بنز SL

به جز تغییر کمی که نسل ششم و هفتم SL داشته، در بقیه نسل‏ها با یک نگاه خواهیم دید تغییرات کاملاً چشم گیر، مطبوع و مورد پسند بوده است. البته نسل هفتم همیشه مورد انتقاد طراحان و صاحب‏ نظران بوده زیرا تغییرات آخرین نسل بنز SL را بهینه ‏سازی نسل ششم می‏‌دانند نه یک طراحی جدید.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

با دقت در طراحی نمای عقب خواهیم دید که طراحان SL همیشه به دنبال خطی قابل رؤیت در اطراف آرم عقب بوده‏‌اند که در ابتدا با خط استیل در زیر نوشته ۱۹۰SL شروع و در نسل دوم نیز این خط تکرار شد، در نسل ۳ و ۴ این خط تبدیل به محل پنهان کردن اهرم بازکردن در صندوق عقب و در نسل‏‌های بعد به چراغ Stop تغییر فرم داد. در واقع چراغ Stop عقب امروز بنز SL را شاید نتوان بی هویت دانست. (در مورد سپر عقب نیز داستان سپر جلو تکرار شده است.)

نمای جانبی مرسدس بنز SL

رینگ جز عناصر اصلی طراحی یک اتومبیل است. باز هم نسل ۴ سرآغاز تغییر رینگ‏‌ها از استیل به آلومینیم و استفاده نکردن از رنگ بدنه در رینگ است. طراحان در ابتدا زه را جزیی از بدنه می‏‌دانستند (نسل ۱ و ۲)، سپس شاید اهمیت آن را از لحاظ دخالت فرم زه در بدنه کاهش دادند (نسل ۳، ۴ و ۵)، و در دو نسل آخر شاید چیزی به ‏نام زه جانبی حذف شده، فرم آن را در بدنه تلفیق کرده‌‏اند و حتی با نبود زه آَثاری از آن در بدنه رؤیت می‏‌گردد.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

نمای بالا مرسدس بنز SL

با نگاهی اجمالی (به جز نسل دوم این که یک اتومبیل ۲نفره است) بقیه اتومبیل‏‌ها فضای کمی در عقب دارا هستند و یک شباهت بسیار جالب نیز باز هم عقب گرد طراحی در موتور نسل آخر و نسل دوم این اتومبیل بوده که در هر دو این موتورها ۲ برآمدگی واضح و آشکار است.

کلکسیونی از هفت نسل مرسدس بنز SL

شایان توجه است اولین بار SL روی طرحی به ‏نام گالوینگ (۱۹۵۴) گذاشته شده که درهای آن به سمت بالا باز می‏‌شد، بعدها این طرح جایگزین طرح نسل اول گردید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. مسعود

    ۲۵ نسل از تنوع های پراید هم بذارید تا ملت بفهمند چقدر طراحان و سهامداران و کارخونه داران تغییر و تحول دادن و خودشونو پاره کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×