جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » هیوندای i20 کارکرده یا پژو ۲۰۷i اتوماتیک صفر کیلومتر؟
هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک

هیوندای i20 کارکرده یا پژو ۲۰۷i اتوماتیک صفر کیلومتر؟

۱۴۰۲-۰۶-۰۸ زمان مطالعه: 2 دقیقه 12

تصمیم گرفتیم تا i20 مونتاژی مدل ۹۶ دست دوم را در مقابل پژو 207i اتوماتیک صفر کیلومتر قرار دهیم تا ببینیم آیا i20 کارکرده ارزش اضافه پرداخت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دارد یا خیر.

مجله ماشین – نوشته: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / اگر در بازار خودروی کشور همه چیز سر جای خودش بود امروز می‏‌بایست نسل نو پژو ۲۰۸ را در مقابل نسل جدید هیوندای i20 قرار می‌‏دادیم اما چنین شرایطی فراهم نیست، لذا تصمیم گرفتیم تا i20 مونتاژی مدل ۹۶ دست دوم را در مقابل پژو ۲۰۷i اتوماتیک صفر کیلومتر قرار دهیم تا ببینیم آیا i20 کارکرده ارزش اضافه پرداخت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دارد یا خیر.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

طراحی ظاهری

نسل دوم i20 طراحی پویایی دارد و همین امر سبب شده تا در کشورمان نیز محبوب باشد. در نمای جلوی این خودرو چراغ‏‌های اصلی، جالب توجه بوده و ادغام جلوپنجره با سپر حجیم سبب شده هماهنگی خوبی میان اجزای تشکیل دهنده این بخش صورت بگیرد.

البته در نمونه‏‌های مونتاژی شاهد حذف آپشن‏‌هایی از i20 هستیم. به عنوان مثال دی‏لایت‏‌های LED از قسمت زیرین چراغ‏‌های اصلی حذف شده و به پایین سپر در بخش مه‏شکن‏‌ها انتقال پیدا کرده است. با این تفاوت که در نسخه‏‌های مونتاژی، چراغ‌‏های روشنایی در روز به‏ وسیله لامپ معمولی زرد رنگ روشن می‏‌شوند.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

در نمای جلوی ۲۰۷i همان چهره نسبتاً خشمگین، سالخورده اما جذاب را شاهد هستیم که از امضای دو نسل قبل کمپانی پژو بهره می‏‌گیرد با این تفاوت که دی لایت‏‌های نواری، در دل چراغ‏‌های جلو به شکلی بسیار زیبا جانمایی شده‌‏اند.

در نمای جانبی طول بیشتر i20 به همراه استفاده از خطوط شارپ نسبت به ۲۰۷i به چشم می‌‏آید، ضمن اینکه رینگ‏‌های بزرگ‏تر i20 و همچنین نحوه اتصال شیشه‏‌های جانبی به شیشه عقب و ترکیب آن با سقف از ۲۰۷i جذاب‏‌تر بوده و در نمای جانبی ۲۰۷i نیاز به یک سری از تحولات مانند تغییر شکل دستگیره‏ درها و حذف زه ضربه‌‏گیر از روی آنها احساس می‏‌گردد.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

نمای عقب i20 یکی از جنجالی‌‏ترین قسمت‏‌هایی است که در زمان رونمایی اولیه بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، زیرا به عقیده بسیاری، به طور کل بخش انتهایی خودرو و به خصوص چراغ‌‏های عقب، نمونه‌‏ای کوچک شده از هیوندای توسان است و با سگمنت این خودرو هماهنگی لازم را ندارد.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

قسمت پلاستیکی مشکی رنگی که در پایین سپر تعبیه شده، مانند دیفیوزری کوچک است که ظاهری اسپرت به i20 بخشیده است.

چراغ‏‌های عقب ۲۰۷i و گرافیک داخلی آن‏ها بی تردید جذاب‏ترین بخش در این نما بوده و زیبایی خاصی دارند.

داخل کابین

i20 در این بخش هم شرایط مطلوبی دارد و با طرحی ساده، موفق ظاهر شده است.

البته شکل و شمایل نشان دهنده ها می‏‌توانست هیجان‏‌ انگیزتر از این‏ باشد اما در مجموع فرم برآمده پنل میانی داشبورد و چیدمان قطعات، جذاب از آب درآمده‌‏اند.

جنس متریال بکار رفته هم قابل قبول است و کیفیت مونتاژ هم مناسب بوده و از نکات مورد توجه این خودرو نسبت به ۲۰۷i، فضای بیشتر سرنشینان در قسمت عقب است.

کابین هیوندای i20
کابین هیوندای i20

غربیلک فرمان ۲۰۷i با کلید‏های کنترلی و کروز کنترل، طرحی برگرفته از طرح‏‌های هیوندای را در ذهن تداعی می‏‌کند و دومین مورد در کابین ۲۰۷i مانیتور ۷ اینچی لمسی است که در بالاترین بخش داشبورد نصب شده است.

در کل می‏توان طراحی داشبورد ۲۰۷i را در بین محصولات تولید داخل و حتی در قیاس با همین هیوندای i20، زیبا، نسبتاً به روز دانست اما روی صندلی‏‌های ردیف دوم خانواده ۲۰۶، به لحاظ فضای پا اصلاً نباید حساب باز کرد.

کابین پژو 207i اتوماتیک
کابین پژو ۲۰۷i اتوماتیک

در زمینه امکانات ایمنی و آپشن هر دو رقیب با دارابودن مواردی همچون دو ایربگ، ترمزABS ، مانیتور، سیستم رهیاب، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع اتومات و… در سطح مشابهی قرار دارند اما تفاوت عمده آنها مربوط به وجود سیستم کنترل پایداری و کنترل ایستایی برای i20 و در مقابل کروز کنترل برای ۲۰۷i است که قطعاً وجود سیستم کنترل پایداری نسبت به کروز کنترل، از ارجحیت و درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

ضمنا فضای بار i20 حدود ۵۵ لیتر از ۲۰۷i بزرگ‏تر است.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

راندن کوچولوهای جذاب

پشت فرمان i20، میدان دید خوب است و نسبت به محیط اطراف تسلط کافی دارید.

همچنین طراحی صندلی‏‌ها راحت بوده و بدن را به خوبی در بر می‏‌گیرند. با سوییچ، خودرو را استارت زده زیرا در مدل‏‌های سال ۹۶ خبری از سیستم کی‏لس و استارتر نیست.

خودرو به نرمی شروع به حرکت می‏‌کند و سر و صدای موتور نیز به درون کابین نمی‏‌آید.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

در شتاب‏ گیری اولیه اگرچه موتور ۴/۱ لیتری و گیربکس ۴ سرعته این خودرو به خوبی باهم کوپل شده‌‏اند و تاخیر و تقه در تعویض‌‏ها وجود ندارد اما i20 اصلاً تند و تیز نیست.

فرمان، دقت کافی را دارد و ترمزهای چهار چرخ دیسکی نیز واکنش‌‏های مناسبی به دستور راننده نشان می‌‏دهند و همچنین وجود سیستم کنترل پایداری نیز از دیگر نکات مورد توجه و دلگرم کننده در حین راندن این هاچ‏بک اقتصادی است. سامانه تهویه مطبوع اتومات نیز عملکرد مطلوبی دارد اما صدای آن در دورهای بالا کمی زیاد است.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

به سراغ ۲۰۷i می رویم. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتومات به چرخ‏‌های جلو منتقل می‏‌شود.

سواری ۲۰۷i در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو و i20 خشک‏تر است اما در عوض هندلینگ خوبی داشته و چسبندگی آن به زمین قابل قبول است. ترمزها نیز در هر چهارچرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانه‌‏های ABS، EBD و EBA فراهم می‏‌کنند.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

نکته جالب توجه در خصوص ۲۰۷i نسبت به i20 شتاب‏ گیری اولیه آن است که تا حدودی نسبت به رقیب بهتر است و این دلیلی ندارد جز حجم و قدرت بالاتر پیشرانه.

به عنوان نکته آخر باید بیان کرد صدای سیستم تهویه در دورهای بالا در خودروی ۲۰۷i سرسام ‏آور بوده و درست مانند اوج گرفتن یک هواپیمای مسافربری از روی باند است اما قدرت پرتاب باد و عملکرد آن به لحاظ خنک کردن فضای کابین بسیار خوب است.

کلام آخر

با توجه به اختلاف قیمت پژو ۲۰۷i صفر و هیوندای i20 مدل ۹۶ (بسته به میزان کارکرد) باید گفت که اگر طراحی به روزتر، کیفیت بالاتر قطعاًت و سواری نرم‏تر برایتان فاکتورهای مهمی محسوب می‌‏شوند، i20 ارزش اضافه پرداختی را دارد اما اگر به صفرکیلومتر بودن خودرو اهمیت می‏‌دهید و به رانندگی اسپرت‏‌تر، شتاب‏گیری بهتر و همچنین فراوانی قطعاًت و خدمات پس از فروش گسترده‏ می‏‌اندیشید، ۲۰۷i اتومات انتخاب منطقی‌‏تری است.

از آقایان محمدطاها جمشیدزهی مالک i20 و علیرضا کریمی که ما را در تهیه این مطلب یاری نمودند تشکر می کنیم.

هیوندای i20 و پژو 207i اتوماتیک
هیوندای i20 و پژو ۲۰۷i اتوماتیک

مقایسه مشخصات فنی ۲۰۷i و i20

۲۰۷ii20
حجم موتور (سی‏سی) ۱۵۷۸۱۳۹۵
قدرت (اسب‏بخار)۱۰۵۹۸
گشتاور (نیوتن‏متر)۱۴۲۱۳۴
جعبه دنده۴ سرعته اتومات۴ سرعته اتومات
سرعت۱۹۰۱۷۰
شتاب صفر تا ۱۰۰۶/۱۲۲/۱۴
مصرف سوخت ترکیبی۱/۷

۷/۶

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۲

  1. رضا

    من دوستم ۲۰۷ مولتی کالر داره نمیدونم همشون این مدلی هستن یا ماشین دوستم مشکلی داشت ولی کولرش اصلا عملکرد مناسبی نداشت و در حد ۲۰۶ عادی بود اصلا راضی کننده نبود.
    در زمینه با داشبورد هم واقعا عجیبه که از داشبورد ۲۰۷ انتقاد نکردین. در مقابل i20 واقعا خیلی قدیمی تر و طراحی زشت تری داره!

  2. بهرام

    واقعا کیفیت مونتاژی و کلا کیفیت چطور هستند این دوتا؟؟؟ خودروی داخلی آشغال هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×