یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کسب و کار » قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه
قانون بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه

قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه

۱۴۰۲-۰۶-۱۳

قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه؛ پرداخت خسارات رانندگان بدون گواهینامه با بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث به تازگی قانونی را در رابطه با پرداخت خسارت بیمه‌گزاران بدون گواهینامه اعلام کرده است. بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه هم شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت در تصادفات رانندگی است. دراین مقاله قصد داریم در مورد بیمه شخص ثالث، قوانین آن و همچنین قانون پرداخت خسارت برای رانندگان دارای بیمه‌نامه بدون گواهینامه با شما صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

بررسی قانون جدید بیمه شخص ثالث در رابطه با رانندگان بدون گواهینامه

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه‌گر باید خسارت تصادفات را در هر شرایطی پرداخت نماید. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که؛ اگر راننده فاقد گواهینامه باشد تکلیف پرداخت خسارت چه می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم باز هم بیمه موظف به پرداخت خسارت راننده مقصر بدون گواهینامه خواهد بود. اما بعد از پرداخت خسارات تمام مبلغ خسارت را به صورت یکجا یا به صورت اقساطی از راننده مقصر دریافت خواهد کرد.

توجه داشته باشید در صورتی که تصادف منجر به خسارت جانی شود، راننده مقصر متهم به قتل خواهد شد. بنابراین حتی با وجود شرایط پرداخت خسارت بدون گواهینامه هم بهتر است، در اولین فرصت و قبل از رانندگی با وسیله نقلیه خود نسبت به دریافت گواهینامه اقدامات لازم را به عمل آورید.

 

آیا رانندگی بدون گواهینامه جرم است؟

رانندگی بدون گواهینامه بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است.

رانندگی بدون گواهینامه بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است.

پاسخ این سوال بسیار ساده و واضح است. بله! رانندگی بدون گواهینامه بر اساس قوانین جرم است و در صورت مشاهده راننده بدون گواهینامه، خودروی او توقیف و مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. مطابق با قانون برای رانندگی با وسایل نقلیه موتوری باید گواهینامه مرتبط با آن را تهیه کرد. گواهینامه به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و هر وسیله نقلیه گواهینامه مختص به خود را دارد. برای مثال شما در صورت داشتن گواهینامه خودرو مجاز به رانندگی با موتورسیکلت نخواهید بود و باید حتما گواهینامه موتورسیکلت را تهیه نمایید.

 

بررسی جریمه رانندگی بدون گواهینامه

بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازاتی تعیین شده است. همچنین بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی هر فردی که بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری مستلزم داشتن گواهینامه کند، به مجازات حبس محکوم می‌شود. بهتر است بدانید در قانون دو نوع مجازات برای رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده است.

اگر بدون داشتن گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه موتوری اقدام به رانندگی با آن کنید یا در صورت منع قانونی رانندگی به وسیله حکم دادگاه مجددا با وسایل نقلیه موتوری رانندگی نمایید؛ برای بار اول به مجازات حبس تعزیری تا دو ماه یا جریمه نقدی محکوم خواهید شد. در برخی موارد هم هر دو مجازات با هم اعمال می‌شود. در صورت ارتکاب مجدد به جرم هم مدت زمان حبس به ۲ تا ۶ ماه افزایش خواهد یافت. البته مجازات حبس بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدها به جزای نقدی هم تبدیل خواهد شد.

قانون بیمه شخص ثالث جنبه عمومی مجازات راننده بدون گواهینامه را اعمال خواهد کرد.

آیا رضایت شاکی تصادف موجب رهایی راننده مقصر می‌شود؟

قانون بیمه شخص ثالث جنبه عمومی مجازات راننده بدون گواهینامه را اعمال خواهد کرد.

گاهی در تصادفاتی که راننده بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کرده است، وضعیت رضایت شاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. قانون جدید بیمه شخص ثالث برای تصادف بدون گواهینامه طرف شخص خاصی را نمی‌گیرد. اما در صورتی که راننده بدون گواهینامه منجر به خسارت جانی فوت شود، وضعیت رضایت شاکی باید به شکل زیر باشد.

  1. با رضایت شاکی پرونده مختومه و متوقف نمی‌شود.
  2. جرم ارتکابی قتل غیرعمد یا شبه عمد است و قابل بازگشت نیست.
  3. رسیدگی در این موارد به وسیله قانون صورت می‌گیرد و حکم از جنبه عمومی اعلام خواهد شد.

 

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای افراد زیر ۱۸ سال

دریافت گواهینامه رانندگی نیازمند رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال است. بنابراین اگر فردی با سنی کمتر از ۱۸ سال اقدام به رانندگی کند، به دلیل نداشتن گواهینامه بر اساس قانون مجازات خواهد شد. مجازات رانندگان زیر ۱۸ سال با سایر متخلفان بدون گواهینامه از نظر قانونی تفاوتی ندارد و هر دو بر اساس قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

 

اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث در رانندگی

از آن‌جایی که حتی با نداشتن گواهینامه رانندگی نیز، در صورت بروز تصادف بیمه شخص ثالث خسارت حادثه را پرداخت می‌کند. بنابراین بهتر است در هر شرایطی بیمه شخص ثالث را خریداری کنید. علاوه بر خریداری بیمه شخص ثالث باید روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث را نیز بدانید و اصالت بیمه‌نامه خود را استعلام نمایید. استعلام بیمه شخص ثالث از روش‌های مختلفی و به شرح زیر امکان پذیر است:

  1. استعلام بیمه شخص ثالث از سامانه سنهاب
  2. دریافت استعلام بیمه‌نامه با استفاده از شماره بیمه‌نامه
  3. اخذ استعلام بیمه با استفاده از کد یکتای بیمه‌نامه
  4. استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از کد VIN
  5. استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از روش ارسال پیامک

در تمامی روش‌های گفته شده، لازم است اطلاعات خواسته شده مانند پلاک، شماره موتور، شاسی، کد VIN، شماره ملی مالک و اطلاعاتی از این دست را وارد نمایید.

 

بیمه شخص ثالث یک راهکار مناسب برای پرداخت خسارت راننده بدون گواهینامه

قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه با در نظر گرفتن شرایط خاصی و برای پرداخت خسارت به افراد زیان دیده به وجود آمده است. بر اساس قانون جدید شخص ثالث بدون گواهینامه خسارت راننده مقصر به هر حال پرداخت می شود. اما این موضوع از اهمیت دریافت گواهینامه مرتبط و مجازات راننده بدون گواهینامه نمی‌کاهد. در این مقاله در مورد پرداخت خسارت برای رانندگان بدون گواهینامه صحبت کردیم. همچنین اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث را نیز به شما گوشزد نمودیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله به اطلاعات مفیدی دست یافته باشید.

 

 

تعداد دیدگاه‌ها: ۶

  1. بابک

    سلام. به نظرم این قانون که بیمه خسارت رو میده حتی اگر گواهینامه نداسته باشند قانون خوبیه. به هر حال اونی که |آسیب دیده باید خسارتش پرداخت بشه. حالا دیگه بعد از راننده مقصر خسارت می گیرند.

  2. محسن

    من تصادف کردم ولی گواهینامه ندارم. ماشین بیمه است و به نام پدرمه. ایا بیمه خسارت مارو میده یا خودمون باید پرداخت کنیم؟

  3. سحر رضایی

    سلام. وقت شما بخیر. اگر تصادف کنیم و بیمه نداشته باشیم و مقصر نباشیم، بازم پلیس ما رو جریمه می کنه؟

    • ادمین وب‌سایت مجله ماشین

      سلام وقت بخیر
      بله ، بیمه بدنه اجباری نیست، اما بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اجباری بوده و بعد از خرید ماشین و موتور و هر وسیله نقلیه دیگری، مهم‌ترین کار خرید این بیمه است.

  4. کاوانی

    سلام. من بیمه شخص ثالث دارم ولی گواهینامه ندارم تصادف کردم بعد بیمه خسارت رو داد. الان باید پولو برگردونم به بیمه؟ قسطی یا نقدی؟

  5. طاهری

    سلام. پسر من با ماشین زده به یه موتور. که موتوری گواهینامه نداشته پسر منم گواهینامه نداشته ولی بیمه داریم. الان بیمه خسارت رو میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×