نیسان ماکسیما دست دوم، آری یا نه؟
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نویسنده: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / مدتهاست که ماکسیما مورد توجه علاقه مندان به خودرو و برند نیسان بوده و در کشورمان نیز علاقه مندان فراوان دارد. ماکسیمای نسل پنجم در سال ۲۰۰۰ با کد اتاق A33 عرضه گشت.
مدلی که در بازار ایران حضور دارد، مدل فیس لیفت شده نسل پنجم بود که در برخی بازارها با نام نیسان Cefiro شناخته میشود و البته با برند اینفینیتی نیز عرضه شده است.
ماکسیما را باید یکی از موفقترین خودروهای مونتاژی تاریخ صنعت خودروی کشور بدانیم.
ماکسیما از همان بدو ورود به بازار ایران توانست با توجه به پارامترهایی چون سگمنت بیرقیب در ایران (تنها خودروی لوکس مونتاژی در کشور در آن سالها)، موتور پر قدرت و پر توان، کیفیت بالای قطعات و مونتاژ، طراحی مناسب و چشم نواز بدنه و اتاق بزرگ و راحت، فروش فوقالعادهای را کسب کند.
این روزها با شرایط نا به سامان بازار خودرو و افزایش افسار گسیخته قیمتها و همچنین نبود خودروهای صفر کیلومتر به روز از برندهای معتبر مانند نیسان، تویوتا و…، مجدداً برخی از خریداران که از خودروهای چینی روی گردان هستند، به سراغ ماشین های کارکرده ای چون نیسان ماکسیمای سالخورده آمدهاند.
ماکسیمای مورد بررسی در این مقاله نیز یکی از همین موارد است که البته توسط مالکش به برخی از آپشنهای کاربردی و بعضا گران قیمت نیز مجهز شده است اما خوشبختانه ظاهر خودرو فابریک بوده و اثری از تغییر در آن دیده نمیشود.
داخل اتاق ماکسیما همان فضای آشنا و آرامش بخش و صدالبته بزرگ انتظارمان را میکشد.
نخستین نکتهای که جلب توجه میکند ساعت آنالوگ در پیشانی پنل مرکزی داشبورد است که با برند اینفینیتی جذابیت بالایی دارد.
صندلیهای جلو مجهز به پد گرمکن شدهاند و دکمههای آن نیز از نوع فابریکی بوده و در پنل میانی دو صندلی تعبیه شده است.
نکته مثبت دیگر در خصوص صندلیها بزرگ بودن آنها و همچنین تنظیمات برقی شان است که حس خوشایندی دارد.
آینههای خودرو به قابلیت تاشوندگی برقی مجهز شده و همچنین پرده برقی شیشه عقب روی این ماکسیما نصب شده است. کروز کنترل و مانیتور هم از دیگر نکات افزوده شده در این خودرو هستند.
البته باید گفت گرچه ماکسیما با این آپشنها بسیار دلپذیرتر است اما بدون این آپشنها نیز به خودی خود جذابیت بالایی دارد به خصوص اگر از نوع دندهای باشد!
خودرو را استارت میزنیم. دندهها به نرمی تعویض میشوند و شتاب فوقالعادهای را از پیشرانه ۳ لیتری آن شاهد هستیم و موتور نرم و بیصدا عمل میکند و حتی در دورهای بالا نیز صدای پیشرانه داخل اتاق شنیده نمیشود.
چند نکته در رابطه با خرید ماکسیمای کارکرده
در مورد ظاهر خودرو بهتر است گزینهای را انتخاب کنید که سقف دچار آفتاب سوختگی نشده باشد و همچنین به علت گرانی قطعات موتوری ماکسیما، بهتر است سراغ گزینههایی بروید که تصادف از جلو نداشتهاند.
اتوماتیک بودن ماکسیما اگرچه یک مزیت برای آن محسوب میشود اما با انتخاب نمونههای دنده دستی ضمن بهره بردن از شتاب بالاتر و مصرف سوخت کمتر، هزینههای تعمیر و نگهداری کمتری نیز خواهید داشت.
زنجیر تایم خودرو بایستی عملکردی کاملاً بی صدا و عادی داشته باشد چون اگر این بخش از خودرو مشکلی داشته باشد هزینه تعمیر آن بسیار زیاد خواهد بود.
نکته بعدی آن که یک ماکسیمای سالم به محض استارت خوردن، باید فورا روشن شود و موتور آن در هنگام کارکرد درجا، کاملاً بدون لرزش کار کند.
اگر از اگزوز خودرو نیز دود خارج میشود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. تا جای ممکن پیش از خرید نیسان ماکسیما حتماً با آن رانندگی کنید و از تعویض دندههای نرم و بدون صدای آن نیز مطمئن شوید.
در نمونههای اتوماتیک تعویض شدن دیر هنگام دندهها و یا ضربه داشتن در هنگام تعویض دنده میتواند نشانهای از تعمیری بودن گیربکس باشد هر چند ممکن است سرویس روغن گیربکس نیز به موقع انجام نشده باشد و لزوما به معنای وجود ایراد نیست.
هزینههای سرویس و نگهداری ماکسیما
نکته مثبت این که به دلیل ساختار موتور ماکسیما نیاز به بنزین سوپر ندارید و میتوانید باک خودرو را با بنزین معمولی پر کنید.
اما هر بار انجام این کار هزینهای حدودا ۱۵۰ هزار تومانی برایتان خواهد داشت (نرخ بنزین آزاد).
هزینههای سرویس دورهای خودرو شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و هوا و فیلتر هوای کابین نیز بسته به نوع انتخابتان در حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.
تعمیر و تعویض جلوبندی خودرو و بازدید چرخها و… نیز با توجه به قیمت قطعات در بازار چیزی در حدود ۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت پس یا خودروی سالم بخرید و یا اگر خودروی سالمی دارید، از آن خوب نگهداری کنید.
اما نکته مهم قیمت دیسک و صفحه کلاچ خودرو است که شما ناگزیرید هرچند وقت یکبار بسته به نوع رانندگی و کلاچ گیری، تعویضش کنید که هزینه ۶ تا ۷ میلیون تومانی را در پی خواهد داشت برایتان (استفاده از قطعه اورجینال)، پس نتیجه اینکه ماکسیما خودرویی مناسب برای ترافیکهای شهری نیست و از راندن آن در جاده یا ساعات خلوت، قطعاً لذت بیشتری خواهید برد.
کلام آخر
ماکسیما را باید خودرویی دانست که قطعاً کیفیت و ساختار بینظیر پیشرانه، اتاق جادار، عملکرد فنی بسیار خوب، لذت رانندگی و… از جمله مواردی هستند که باعث شدهاند این خودرو همچنان از بازار فروش بسیار خوبی بهرهمند باشد، اما در مقابل پارامترهایی مانند مصرف سوخت نسبتاً بالا، گرانی قطعات و تعادل نه چندان خوب محور عقب را میتوان از نکات منفی ماکسیما قلمداد کرد.
اما با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید گفت ماکسیما در صورت نگهداری خوب، همچنان گزینهای بسیار مناسب برای خرید است و قطعاً از خودروهای چینی بازار که این روزها با قیمتهایی سرسامآور عرضه میشوند، اصالت برند و لذت رانندگی بسیار بیشتری خواهد داشت.
در پایان ضمن تشکر از آقای عرفان حمیدی مالک خودرو، توجه شما را به جدول مشخصات فنی و قیمتی خودرو جلب میکنیم.
مشخصات فنی نیسان ماکسیما
پیشرانه | ۳۰۰۰ سیسی تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | ۶ سیلندر وی شکل |
تعداد سوپاپ | ۲۴ سوپاپ |
حداکثر قدرت | ۲۲۷ اسببخار |
حداکثر گشتاور | ۲۸۸ نیوتنمتر |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی |
حدود قیمت | ۲۸۰ تا ۶۰۰ بسته به کارکرد، سال تولید و نوع گیربکس |
آپشنهای قابل نصب و حدود قیمت نیسان ماکسیما
آینه تاشو برقی | ۵/۳ میلیون تومان |
طاقچه عقب به همراه پرده برقی و ساب فابریک | ۵/۶ میلیون تومان |
ساعت آنالوگ اینفینیتی | ۵/۴ میلیون تومان |
سنسور کاهش آب مخزن شیشه شور | ۷۵۰ هزار تومان |
کروز کنترل | ۷/۳ میلیون تومان |
گرمکن صندلیهای جلو | ۴ میلیون تومان |
بیشتر بخوانید
به عنوان شخصی که تجربه هفت ساله مالکیت ماکسیمااتوماتیک را دارد باید اعتراف کنم هیچ گزینه دیگری که مجموع ویژگی های مشابه را ( اعم از کیفیت سواری،احساس امنیت،فضای آسوده کابین در مسافت های طولانی،سادگی فنی اتومبیل که منجر به کاهش هزینه نگهداری می شود،توان بسیار بالای موتور که در فصل گرماو استفاده مداوم ایرکاندیشن کمترین فشار را روی موتور داردو میزان گشتاور سرسام آور لحظه تیک اف که زیر پای خود حس میکنید) داشته باشد در بازه قیمتی زیر دو تا چهار میلیارد تومان در بازار پیدا نخواهید کرد.تنها مشکل داشتن ماکسیما ،این است که مالک نمیداند بعد از این جواهر چه اتومبیلی را باید جایگزین کند.