شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » نیسان ماکسیما دست دوم، آری یا نه؟
نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما دست دوم، آری یا نه؟

۱۴۰۲-۰۷-۳۰ زمان مطالعه: 2 دقیقه 22

در ادامه به بررسی نکاتی در ارتباط با خرید نمونه‌های کارکرده این اتومبیل محبوب و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن می پردازیم.

مجله ماشین – نویسنده: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / مدتهاست که ماکسیما مورد توجه علاقه‏ مندان به خودرو و برند نیسان بوده و در کشورمان نیز علاقه مندان فراوان دارد.  ماکسیمای نسل پنجم در سال ۲۰۰۰ با کد اتاق A33 عرضه گشت.

مدلی که در بازار ایران حضور دارد، مدل فیس لیفت شده نسل پنجم بود که در برخی بازارها با نام نیسان Cefiro شناخته می‏‌شود و البته با برند اینفینیتی نیز عرضه شده است.

ماکسیما را باید یکی از موفق‏‌ترین خودروهای مونتاژی تاریخ صنعت خودروی کشور بدانیم.

ماکسیما از همان بدو ورود به بازار ایران توانست با توجه به پارامترهایی چون سگمنت بی‏‌رقیب در ایران (تنها خودروی لوکس مونتاژی در کشور در آن سال‏‌ها)، موتور پر قدرت و پر توان، کیفیت بالای قطعات و مونتاژ، طراحی مناسب و چشم نواز بدنه و اتاق بزرگ و راحت، فروش فوق‏العاده‏ای را کسب کند.

این روزها با شرایط نا به ‏سامان بازار خودرو  و افزایش افسار گسیخته قیمت‏‌ها و همچنین نبود خودروهای صفر کیلومتر به روز از برند‏های معتبر مانند نیسان، تویوتا و…، مجدداً برخی از خریداران که از خودروهای چینی روی گردان هستند، به سراغ ماشین های کارکرده ای چون نیسان ماکسیمای سالخورده آمده‌‏اند.

ماکسیمای مورد بررسی در این مقاله نیز یکی از همین موارد است که البته توسط مالکش به برخی از آپشن‏‌های کاربردی و بعضا گران‏ قیمت نیز مجهز شده است اما خوشبختانه ظاهر خودرو فابریک بوده و اثری از تغییر در آن دیده نمی‏‌شود.

داخل اتاق ماکسیما همان فضای آشنا و آرامش بخش و صدالبته بزرگ انتظارمان را می‏‌کشد.

نیسان ماکسیما
ساعت آنالوگ با برند اینفینیتی در کابین نیسان ماکسیما

نخستین نکته‏‌ای که جلب توجه می‏‌‍کند ساعت آنالوگ در پیشانی پنل مرکزی داشبورد است که با برند اینفینیتی جذابیت بالایی دارد.

نیسان ماکسیما
دکمه گرمکن صندلی نیسان ماکسیما

صندلی‏‌های جلو مجهز به پد گرمکن شده‏‌اند و دکمه‏‌های آن نیز از نوع فابریکی بوده و در پنل میانی دو صندلی تعبیه شده است.

نیسان ماکسیما
صندلی‏‌های نیسان ماکسیما

نکته مثبت دیگر در خصوص صندلی‏‌ها بزرگ بودن آن‌ها و همچنین تنظیمات برقی شان است که حس خوشایندی دارد.

آینه‏‌های خودرو به قابلیت تاشوندگی برقی مجهز شده و همچنین پرده برقی شیشه عقب روی این ماکسیما نصب شده است. کروز کنترل و مانیتور هم از دیگر نکات افزوده شده در این خودرو هستند.

البته باید گفت گرچه ماکسیما با این آپشن‏ها بسیار دلپذیر‏تر است اما بدون این آپشن‏‌ها نیز به خودی خود جذابیت بالایی دارد به خصوص اگر از نوع دنده‏‌ای باشد!

خودرو را استارت می‏زنیم. دنده‏‌ها به نرمی تعویض می‏‌شوند و شتاب فوق‌‏العاده‌‏ای را از پیشرانه ۳ لیتری آن شاهد هستیم و موتور نرم و بی‏صدا عمل می‏‌کند و حتی در دورهای بالا نیز صدای پیشرانه داخل اتاق شنیده نمی‌شود.

نیسان ماکسیما
کابین نیسان ماکسیما

چند نکته در رابطه با خرید ماکسیمای کارکرده

در مورد ظاهر خودرو بهتر است گزینه‏‌ای را انتخاب کنید که سقف دچار آفتاب سوختگی نشده باشد و همچنین به علت گرانی قطعات موتوری ماکسیما، بهتر است سراغ گزینه‏‌هایی بروید که تصادف از جلو نداشته‏‌اند.

اتوماتیک بودن ماکسیما اگرچه یک مزیت برای آن محسوب می‏‌شود اما با انتخاب نمونه‏‌های دنده دستی ضمن بهره بردن از شتاب بالاتر و مصرف سوخت کمتر، هزینه‌‏های تعمیر و نگهداری کمتری نیز خواهید داشت.

زنجیر تایم خودرو بایستی عملکردی کاملاً بی‏ صدا و عادی داشته باشد چون اگر این بخش از خودرو مشکلی داشته باشد هزینه تعمیر آن بسیار زیاد خواهد بود.

نکته بعدی آن که یک ماکسیمای سالم به محض استارت خوردن، باید فورا روشن شود و موتور آن در هنگام کارکرد درجا، کاملاً بدون لرزش کار کند.

اگر از اگزوز خودرو نیز دود خارج می‏‌شود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. تا جای ممکن پیش از خرید نیسان ماکسیما حتماً با آن رانندگی کنید و از تعویض دنده‌‏های نرم و بدون صدای آن نیز مطمئن شوید.

در نمونه‏‌های اتوماتیک تعویض شدن دیر هنگام دنده‌‏ها و یا ضربه داشتن در هنگام تعویض دنده می‌‏تواند نشانه‏‌ای از تعمیری بودن گیربکس باشد هر چند ممکن است سرویس روغن گیربکس نیز به موقع انجام نشده باشد و لزوما به معنای وجود ایراد نیست.

نیسان ماکسیما
نمای عقب نیسان ماکسیما

هزینه‏‌های سرویس و نگهداری ماکسیما

نکته مثبت این که به دلیل ساختار موتور ماکسیما نیاز به بنزین سوپر ندارید و می‏‌توانید باک خودرو را با بنزین معمولی پر کنید.

اما هر بار انجام این کار هزینه‏‌ای حدودا ۱۵۰ هزار تومانی برایتان خواهد داشت (نرخ بنزین آزاد).

هزینه‏‌های سرویس دوره‏ای خودرو شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و هوا و فیلتر هوای کابین نیز بسته به نوع انتخابتان در حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

تعمیر و تعویض جلوبندی خودرو و بازدید چرخ‏‌ها و… نیز با توجه به قیمت قطعات در بازار چیزی در حدود ۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت پس یا خودروی سالم بخرید و یا اگر خودروی سالمی دارید، از آن خوب نگهداری کنید.

اما نکته مهم قیمت دیسک و صفحه کلاچ خودرو است که شما ناگزیرید هرچند وقت یکبار بسته به نوع رانندگی و کلاچ گیری، تعویضش کنید که هزینه ۶ تا ۷ میلیون تومانی را در پی خواهد داشت برایتان (استفاده از قطعه اورجینال)، پس نتیجه اینکه ماکسیما خودرویی مناسب برای ترافیک‏‌های شهری نیست و از راندن آن در جاده یا ساعات خلوت، قطعاً لذت بیشتری خواهید برد.

نیسان ماکسیما
‌ موتور نیسان ماکسیما

کلام آخر

ماکسیما را باید خودرویی دانست که قطعاً کیفیت و ساختار بی‏‌نظیر پیشرانه، اتاق جادار، عملکرد فنی بسیار خوب، لذت رانندگی و… از جمله مواردی هستند که باعث شده‏‌اند این خودرو همچنان از بازار فروش بسیار خوبی بهره‎‏مند باشد، اما در مقابل پارامتر‏هایی مانند مصرف سوخت نسبتاً بالا، گرانی قطعات و تعادل نه چندان خوب محور عقب را می‏‌توان از نکات منفی ماکسیما قلمداد کرد.

اما با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید گفت ماکسیما در صورت نگهداری خوب، همچنان گزینه‌‏ای بسیار مناسب برای خرید است و قطعاً از خودروهای چینی بازار که این روزها با قیمت‌‏هایی سرسام‌‍‏آور عرضه می‏‌شوند، اصالت برند و لذت رانندگی بسیار بیشتری خواهد داشت.

در پایان ضمن تشکر از آقای عرفان حمیدی مالک خودرو، توجه شما را به جدول مشخصات فنی و قیمتی خودرو جلب می‏کنیم.

 

مشخصات فنی نیسان ماکسیما

پیشرانه ۳۰۰۰ سی‏سی تنفس طبیعی
تعداد سیلندر ۶ سیلندر وی شکل
تعداد سوپاپ ۲۴ سوپاپ
حداکثر قدرت ۲۲۷ اسب‏بخار
حداکثر گشتاور ۲۸۸ نیوتن‏متر
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
حدود قیمت ۲۸۰ تا ۶۰۰ بسته به کارکرد، سال تولید و نوع گیربکس

 

آپشن‏های قابل نصب و حدود قیمت نیسان ماکسیما

آینه تاشو برقی۵/۳ میلیون تومان
طاقچه عقب به همراه پرده برقی و ساب فابریک۵/۶ میلیون تومان
ساعت آنالوگ اینفینیتی۵/۴ میلیون تومان
سنسور کاهش آب مخزن شیشه شور ۷۵۰ هزار تومان
کروز کنترل۷/۳ میلیون تومان
گرم‏کن صندلی‏های جلو ۴ میلیون تومان

بیشتر بخوانید

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.67

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. امين آل احمد

    به عنوان شخصی که تجربه هفت ساله مالکیت ماکسیمااتوماتیک را دارد باید اعتراف کنم هیچ گزینه دیگری که مجموع ویژگی های مشابه را ( اعم از کیفیت سواری،احساس امنیت،فضای آسوده کابین در مسافت های طولانی،سادگی فنی اتومبیل که منجر به کاهش هزینه نگهداری می شود،توان بسیار بالای موتور که در فصل گرماو استفاده مداوم ایرکاندیشن کمترین فشار را روی موتور داردو میزان گشتاور سرسام آور لحظه تیک اف که زیر پای خود حس میکنید) داشته باشد در بازه قیمتی زیر دو تا چهار میلیارد تومان در بازار پیدا نخواهید کرد.تنها مشکل داشتن ماکسیما ،این است که مالک نمیداند بعد از این جواهر چه اتومبیلی را باید جایگزین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×