شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » وقتی قیمت، کیفیت را شکست می‌دهد
شاسی بلند الکتریکی ال آی ال7 در نمایشگاه خودرو شانگهای

وقتی قیمت، کیفیت را شکست می‌دهد

۱۴۰۲-۰۸-۳۰ زمان مطالعه: 2 دقیقه

افزایش فروش خودروهای هیبریدی در چین، تهدید جدیدی برای خودروسازان خارجی است.

به گزارش مجله ماشین، سازندگان خودروهای برقی در چین جنگ قیمتی را برای کنترل وضعیت کاهش تقاضا به راه انداخته اند. برندهای چینی با خطوط هیبریدی قوی به عنوان برنده ظاهر می شوند و مصرف کنندگان را با وسایل نقلیه با برد طولانی که می توانند قیمت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی داشته باشند، جذب می کنند.

این روند نوظهور ممکن است نور امیدی را برای خودروسازان جهانی مانند تویوتا و هوندا که استراتژی‌های الکتریکی “چند وجهی” را دنبال می‌کنند فراهم کند، زیرا فروش خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده به علت هزینه های بالای تامین مالی، شتاب تولید خود را از دست می‌دهد.

یک سوم کل فروش خودروهای تویوتا به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان، در حال حاضر هیبریدی هستند و این شرکت افزایش ۳۴ درصدی فروش خودروهای هیبریدی را در شش ماه منتهی به پایان سپتامبر گزارش داد که از رشد ۹ درصدی درآمد کلی پیشی گرفت.

کارشناسان هشدار می‌دهند که برندهای خارجی اکنون با تهدید فزاینده‌ای از سوی رقبای چینی روبرو هستند که بازار هیبریدی داخلی را فتح کرده‌اند و به خارج از کشور نگاه می‌کنند و با قدرت خود به عنوان کم‌هزینه‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان پس از سرمایه‌گذاری سنگین در زنجیره‌های تامین، جسور شده‌اند.

در ایالات متحده، اکثر پیشرانه‌های هیبریدی با قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به مدل‌های احتراقی به فروش می‌رسند، اما در چین، برخی از هیبریدی‌ها با تخفیف جزئی به مدل‌های بنزینی ارائه می‌شوند و می‌توانند تا ۲۳ درصد ارزان‌تر از خودروهای الکتریکی خالص باشند.

به گفته تحلیلگران، این مزیت قیمتی، مصرف‌کنندگان چینی را به سمت مدل‌های هیبریدی سوق می‌دهد.

استاد مؤسسه وسایل نقلیه هوشمند دانشگاه شانگهای جیائو تونگ اظهار داشت: مردم پذیرفته اند که یک خودرو می تواند هم به موتور الکتریکی و هم به موتور بنزینی مجهز شود، زیرا این دو بسیار مکمل یکدیگر هستند. هر جا که موتور بنزینی بازده پایینی دارد، می‌توانیم آن را با موتور الکتریکی جبران کنیم.

داده‌های صنعت نشان داد که دو نوع هیبریدی و پلاگین هیبریدی (PHEV) و هیبریدی با برد گسترده (EREV)  از تقاضای بالایی برخوردار هستند، به طوری که محموله‌های ترکیبی آنها ۸۵ درصد افزایش یافته و از رشد ۱۴ درصدی در فروش خودروهای الکتریکی خالص در سال جاری پیشی گرفته است.

فروش خودروهای سواری در چین بر اساس فناوری

BEV (خودروی الکتریکی با باتری)

HEV (خودروی الکتریکی هیبریدی)

PHEV (خودروی برقی هیبریدی پلاگین)

MHEV (خودروی الکتریکی هیبریدی ملایم)

EREV (خودروی الکتریکی با برد طولانی)

FCEV (خودروی الکتریکی سلول سوختی)

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان چین محبوبیت خودروهای هیبریدی به حدی است که این بخش اکنون نصف بازار خودروهای الکتریکی خالص است و ۱۲ درصد از کل فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص می‌دهد.

Li Auto  محبوب‌ترین فروشنده هیبریدی دوربرد در چین، هزاران مشتری دارد که منتظر تحویل شاسی‌بلندهای بزرگ جدیدش هستند، که در تضاد کامل با بسیاری از برندهای دیگر است که با انباشت موجودی فروخته نشده دست و پنجه نرم می‌کنند.

ییل ژانگ، مدیر عامل Automotive Foresight (شرکت مشاور خودرویی در شانگهای) اعلام کرد: هیبریدهای دوربرد بهترین گزینه برای رانندگان چینی هستند که می خواهند راه حلی برای اضطراب مسافت رانندگی، بهره وری بهتر سوخت، ویژگی های رانندگی هوشمندتر و قیمت های پایین تر باشند.

در بازار PHEV، BYD موقعیت خود را به عنوان مسلط‌ترین بازیگر تثبیت کرده است و هشت خودرو از ۱۰ خودروی پرفروش پلاگین هیبریدی در چین در میان محصولات خود قرار دارد.

یک PHEV می تواند مستقیماً توسط موتور الکتریکی یا موتور بنزینی رانده شود. یک EREV بسته باتری بزرگ‌تری دارد و فقط با برق کار می‌کند و موتور بنزینی آن به عنوان یک پاوربانک برای شارژ مجدد باتری‌ها در صورت تمام شدن آنها عمل می‌کند.

خودروهای برقی و هیبریدی نزدیک به 40 درصد از بازار خودروهای سواری در چین

محبوبیت PHEV و EREV از شرکت‌های چینی که بر ۱۰ مدل برتر پرفروش EREV یا PHEV تسلط داشتند، نه تنها بر فروش خودروهای بنزینی بلکه بر خودروهای هیبریدی بنزینی (HEV) تأثیر گذاشته است، بخشی که تویوتا در اواخر با پریوس پیشگام شد.

فروش خودروهای HEV در چین، که تویوتا همچنان با چهار مدل پرفروش در آن تسلط دارد، ۱۵ درصد کاهش یافت، در حالی که فروش خودروهای بنزینی ۱۱ درصد کاهش یافت که نشان دهنده چالش‌های بالقوه پیش روی خودروسازان خارجی است.

HEV ها از بنزین برای پیشرانه اصلی استفاده می کنند و با یک بسته باتری نسبتا کوچک عرضه می شوند که در هنگام ترمز شارژ می شود و برای نیروی کمکی استفاده می شود. رکود فروش این نوع در چین تا حدی ناشی از سیاست دولت است که با ارائه کاهش مالیات برای خودروهای برقی، PHEV و EREV از هیبریدی‌های مبتنی بر باتری حمایت می‌کند.

یک خودروساز خارجی اولین خودرویی بود که بازار EREV را در چین شکست، اما آن را به رقبای داخلی واگذار کرد. در سال ۲۰۱۷، جنرال موتورز (GM.N) بیوک Velite 5 را به عنوان اولین هیبریدی دوربرد در چین، دو سال قبل از آن عرضه کرد.

اما این یک آزمایش ناموفق بود، با فروش کمی بیش از ۴۰۰۰ دستگاه، و جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ فروش را متوقف کرد. در مقابل، Li Auto در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳، ۲۴۴۲۲۵ دستگاه EREV فروخت.

مبارزه شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و تویوتا یادآور تهدیداتی است که رقبای چینی اکنون به دنبال بازارهای صادراتی برای رشد هستند.

BYD در حال گسترش فروش PHEV در خارج از کشور است و خط تولید Han، Qin و Song را در آمریکای لاتین ارائه می دهد که زیرساخت شارژ کمتری دارد.

به گفته افراد مطلع، Stellantis  در حال سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری در Leapmotor است و علاقه مند به آوردن هیبریدی های EREV شریک چینی به اروپا است.

Stellantis اعلام کرد که امکان همکاری با Leapmotor در زمینه محصولات فناوری انرژی جدید را رد نمی کند. ولی Leapmotor به درخواست نظر پاسخ نداد.

به عنوان مثال در آمریکای شمالی، مصرف‌کنندگان برای یدک‌کشیدن تریلر به دنبال خودروهایی با اسب بخار بیشتر می‌گردند که این امر باعث محبوبیت بیشتر برای HEV‌ها می‌شود.

هنوز هم برخی نسبت به آینده بلندمدت HEV تردید دارند.

بیل روسو، مدیر عامل شرکت مشاوره Automobility مستقر در شانگهای، گفت: هیبرید معمولی (HEV) به یک بیمار در حال مرگ نفس می بخشد کاری که موتور بنزینی انجام نمی‌دهد.

برقی سازی خودرو در چین

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۲

  1. شنتیا

    سلام خدمت مجله ماشین
    میخواستم بدونم که من میتوانم یکسری مقالات اماده بکنم برای سایتتون و اینکه میخواستم بدونم اگر مقالات بنده مورد تایید شما بود ایا در سایت قرار میدین یا خیر
    تشکر

    • مجله ماشین

      سلام وقت بخیر
      از طریق ایمیل info@machinemag.ir در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×