جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition / ملاقات با ستاره کهکشانی‌‏ها
کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition / ملاقات با ستاره کهکشانی‌‏ها

۱۴۰۲-۰۱-۱۶

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition چه از لحاظ فنی و چه از دید طراحی ظاهری، به عنوان نماد کامیون‏‌های مرسدس بنز شناخته می‌شود.

مجله ماشین – نوشته: عماد احمدیوسفی / در میان انبوهی از محصولات برتر تجاری مرسدس بنز یک کشنده است که جایگاه خاصی در میان علاقه‏‌مندان به این برند دارد. آکتروس Black Edition 1861 چه از لحاظ فنی و چه از دید طراحی ظاهری، به عنوان نماد کامیون‏‌های مرسدس بنز شناخته می‌شود. با کمک و تلاش دوست عزیزمان آقای «محمد مهدی براری» فرصتی فراهم شد تا در یک روز گرم تابستان‏ با یک دستگاه کشنده آکتروس بلک ادیشن ملاقاتی داشته باشیم.

نام کامیون با نام گوتلیب دایملر گره خورده است و نه تنها آغاز تولید کامیون بلکه سیر تکامل آن را نیز می‌‏توان در مجموعه ای به نام دایملر بنز جستجو کرد.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

تاریخچه کشنده مرسدس بنز اکتروس

در پاییز ۱۸۹۶ یک وسیله نقلیه شبیه به گاری کشیده مجهز به پیشرانه ۲ سیلندر با حداکثر ظرفیت ۵/۱ تن از سوی شرکت دایملر DMG معرفی شد. ابتدا این کامیون یا واگن باری، با پیشرانه عقب ساخته می‏شد ولی در ادامه پیشرانه به زیر صندلی راننده منتقل و در آخر روی محور جلو نصب شد.

از سویی یکسال قبل «کارل بنز» توانسته بود تحولی در حمل و نقل عمومی بوجود بیاورد. ساخت اولین اتوبوس جهان توسط بنز با ظرفیت ۸ نفر نوید رقابت سختی را بین این دو تولید کننده آلمانی می‏‌داد. اما وی رویکردی متفاوت در پیش گرفت و به سمت ساخت و تولید کامیون‏‌های سبک رفت.

خودروهایی با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم و پیشرانه‏‌هایی با حداکثر خروجی ۳ اسب‏بخار که یکسال بعد با افزاش حجم به ۲۶۵۰ سی‏‌سی و خروجی ۵ اسب‏‌بخار ظرفیت این خودروها نیز به ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یافت. تلاش دو تولید کننده برای به چالش کشیدن یکدیگر وارد مرحله تازه‌‏ای شد. در سال ۱۸۹۷ دایملر اولین کامیون سبک خود را معرفی کرد و این در حالی بود که در سوی مقابل بنز خودروهای سنگین خود را به پیشرانه‏های ۱۴ اسب‏بخاری مجهز و ظرفیت آنها را به ۵ تن افزایش داده بود.

هفت سال پس از مرگ «گوتلیب دایملر» در سال ۱۹۰۷ محصولی جدیدی از سوی شرکت دایملر موتورن گزل شافت با پیشرانه ۲۸ اسب‏‌بخاری معرفی شد که رقیب قدری برای کامیون‏‌های ۲۸ اسب‌‏بخاری بنز محسوب می‌‏شدند.

در سال‏‌های بعد توجه ارتش آلمان به خودروهای تجاری موجب شد هر دو شرکت از منابع مالی دولت استفاده برده و پیشرفت‏‌های زیادی را برای خود رقم بزنند. به این ترتیب هم این دو سازنده قادر به توسعه کامیون‏‌های قوی‏‌تر و با اطمینان‏‌تر بودند و هم دسترسی به این خودروها را در هر زمانی برای ارتش امکان پذیر می‌‏ساخت.

در سال ۱۹۱۱ شرکت بنز با خرید Suddeutsche Automobilfabrik به شرکت Benz-Werke تغییر نام داد. با آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ کامیون‏‌های ۵ تن بنز به لطف پیشرانه‏‌های قوی‌‏تر اقتدار بیشتری به نسبت کامیون‏‌های دایملر از خود نشان می‏‌دادند.

پیشرانه‏‌های ساخت بنز قادر به تولید ۲۸ تا ۴۰ اسب‏‌بخار توان و پیشرانه‏‌های رقیب یعنی دایملر تنها قادر به تولید ۲۲ تا ۳۸ اسب‏‌بخار بودند. در آغاز جنگ اول جهانی این کامیون‏‌های جدید بنز بودند که قدرت نمایی می‏‌کردند.

تولید کامیون‏‌های ۶ تن بنز با پیشرانه‏‌های ۵۰ اسب‏‌بخاری و مجهز به چرخ‏‌های فولادی و محور عقب با لاستیک‏‌های دو تایی، نشانی از برتری این سازنده نسبت به رقیب هموطنش بود.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

پس از پایان جنگ در سال ۱۹۱۸ این دو شرکت همچنان روی ساخت کامیون‌‏های نظامی متمرکز بودند. در سال ۱۹۲۲ باز هم دنیا شاهد ابداع دیگری از بنز بود که یک کامیون را مجهز به چرخ پنجم (صفحه ریش) جهت اتصال به یک تریلر (گاری با کاربری‏‌های مختلف) معرفی کرد.

یکسال بعد بنز مدل جدیدی با نام OB با پیشرانه‏‌های ۸/۸ لیتری و توان ۵۰ اسب‌‏بخار در کلاس ۵ تن معرفی کرد. در همین راستا دایملر نیز که نمی‏خواست بیشتر از این هزینه‏‌های رقابتش با بنز بالا برود سیستم تزریق سوخت جدیدی (تزریق سوخت با هوای فشرده) را معرفی کرد که سالیان بعد مورد استفاده سازندگان مختلفی قرار گرفت.

سرانجام این رقابت سخت و تاریخی در سال ۱۹۲۶ با ادغام این دو سازنده و شکل گیری Daimler- Benz AG برای همیشه به تاریخ پیوست.

اولین کامیون تولید شده توسط شرکت جدید در سال ۱۹۲۷ در نمایشگاه بین‏المللی کامیون و خودروهای ویژه کلن به نمایش در آمد.

مدل L1 مجهز به یک پیشرانه بنزینی ۷/۳ لیتر و تولید ۴۵ اسب‏بخار تا ۳۵۰۰ کیلوگرم ظرفیت، مدل L5 مجهز به پیشرانه بنزینی ۱/۸ لیتری و توان ۷۰ اسب‏بخار تا مجموع ۵۰۰۰ کیلوگرم و مدل‏‌های N1 و N2 نیز برای بخش سبک از جمله محصولات جدید دایملر بنز بودند.

برجسته‌‏ترین محصول این شرکت پیشرانه دیزلی ۶ سیلندر با نام OM5 بود که روی کامیون‏‌های مدل N56 نصب شد که قادر به تولید ۹۵ اسب‏‌بخار توان و ارائه حداکثر ظرفیت ۵/۸ تن بود.

با استفاده از شاسی و پیشرانه N56 اولین اتوبوس دیزلی جهان نیز از سوی بنز معرفی شد و در همین سال مرسدس بنز پیشرانه‏‌های بنزینی ۶ سیلندر خود را به ۱۱۰ اسب‏‌بخار توان افزایش داد.

سال ۱۹۳۲ و در اوج رکود بزرگ اقتصادی، دایملر بنز پیشرانه جدیدی به نام OM59 را تولید کرد که روی محصول جدید خود Lo2000 با توان ۵۵ اسب‏بخار و حداکثر ظرفیت ۲ تن مورد استفاده قرار گرفت. همچنین مدل سنگین L5000 در کلاس ۵ تن با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی روانه بازار شد.

پس از بحران‏‌های ناشی از جنگ دوم جهانی و زمانی که اقتصاد آلمان دوباره روی پای خود ایستاد درخواست کامیون در عرض ۵ سال سه برابر شده بود و این فرصتی برای دایملر بنز بود تا کامیون‏‌های خود را از هر جهت توسعه داده و نتیجه آن معرفی کامیون‏‌های قدرتمند سه محور L8500، L6500 و L10000 در سال ۱۹۳۵ شد.

موتور ۶ سیلندر دیزلی این کامیون‏‌ها دارای ۵/۱۲ لیتر حجم و توان فوق العاده ۱۵۰ اسب‏بخار با کابینی آیرودینامیک و شیشه‌‏های جلوی یک تکه روانه بازار شد. در بخش کامیون‏‌های سبک نیز دو مدل L1100 و L2000 از سوی دایملر بنز معرفی شد.

در سال ۱۹۳۸ شرکت دایملر بنز با توجه به محدودیت‏‌های قانونی که از سوی ارتش اعمال شد به اجبار بسیاری از واحد‏های تولیدی خود را به ارتش اختصاص داده و کارخانه اشتوتگارت نیز تنها به ساخت ۳ گونه کامیون ۳، ۵/۴ و ۵ تن اختصاص یافت.

 

معرفی مدل L701 در سال ۱۹۴۵ آغاز گر دوران طلایی دیگری برای دایملر بنز بود. این مدل در سال ۱۹۴۹ با مدل ۳۲۵۰ جایگزین شد.

اتفاق مهم دیگر تاریخ دایملر بنز در سال ۱۹۵۱ با برنامه ریزی‏‌های دقیق و با تلاش «آلبرت فردریش» مدیر طراحی بنز جهت ارائه قدرتمندترین وسیله نقلیه کشاورزی با نام یونیماگ بوقوع پیوست که در دهه‏‌های بعد موفقیت‏‌هایی فراتر از تصور دایملر بنز برای سازنده اش به ارمغان آورد.

کامیونی که نمونه اولیه‌‏اش در سال ۱۹۴۷ تولید شده و تا امروز بارها از سوی نشریات معتبر عنوان برترین خودرو آفرود دنیا را کسب کرده است.

در سال‏‌های ابتدایی دهه ۵۰ میلادی این مدل‏‌های L5000، L6600 و L5500 بودند که با موتورهای ۸/۱۰ لیتری ۱۴۵ اسب‏‌بخاری خود در بازار جولان می‏‌دادند اما از سال ۱۹۵۵ دایملر بنز تصمیم به تغییر نامگذاری محصولاتش گرفت و مدل L6600 به L315 تغییر نام یافت.

مدل‌‏های دیگر نیز به ترتیب به L325، L326 و L329 تغییر نام یافتند. برجسته‏ترین مدل دایملر بنز L326 بود که با پیشرانه ۲۰۰ اسب‏‌بخاری خود قوی‏ترین کامیون آن زمان محسوب می‏‌شد.

دهه ۶۰ برای دایملر بنز با معرفی موتورهای V8 و V10 سری ۴۰۰ دنبال شد. از برجستگی‏‌های این دهه می‏توان به معرفی سری موفق LP و مدل ۱۶۳۲ مجهز به پیشرانه OM 403 به قدرت ۳۲۰ اسب‏‌بخار اشاره کرد. در سال ۱۹۷۳ نسل جدید کامیون‏‌های دایملر بنز با کابین‌‏های جدید به نام NG و با بهره گیری از نسل جدید موتورهای سری۴۰۰ معرفی شدند.

اواخر دهه هفتاد این پیشرانه‌‏ها با افزایش حجم به ۶/۱۴ لیتر به حداکثر توان ۳۷۲ اسب‌‏بخار دست یافتند. از نکات برجسته کامیون‌‏های جدید بهره گیری از جعبه دنده‌‏های ۱۶ سرعته بود. در کنار توسعه موتورهای V شکل، دایملر بنز تکنولوژی‏‌های جدیدی را نیز در این دهه ارائه کرد که از آن جمله می‌‏توان به مبدل گشتاور کلاچ WSK، سیستم ترمز ضد قفل ABS، کنترل الکترونیکی سوخت EDC و سیستم تعویض دنده الکترونیکی EPS اشاره کرد.

سری NG در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵ مورد بازنگری و بهینه سازی قرار گرفت. قوی‌‏ترین گونه سری NG80 دارای ۵۰۰ اسب‌‏بخار توان خروجی بود.

سری NG سرانجام در سال ۱۹۸۸ جای خود را به سری SK واگذار کرد تا دوران تازه ای برای این سازنده رقم بخورد. اوج تکامل موتورهای سری ۴۰۰ در کامیون‌‏های SK شکل گرفت که توانست عنوان کامیون سال ۱۹۹۰ را نیز برای دایملر بنز به ارمغان بیاورد.

هر چند کشنده SK1853 روزهای خوشی را در جاده‏‌های اروپا می‏‌گذراند اما سال ۱۹۹۵ زمان یک تغییر کلی در طراحی و معرفی پیشرانه‌‏های جدید از سوی بنز بود.

معرفی کشنده جدیدی به نام آکتروس در سال ۱۹۹۶ تجلی تمام تغییراتی بود که طراحان و مهندسان بنز در سر داشتند. پیشرانه‌‏های سری ۵۰۰ آکتروس با ۵۷۱ اسب‏‌بخار توان و ۲۷۰۰ نیوتن متر گشتاور در کنار جعبه دنده‌‏های جدید و کابینی بسیار راحت جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‏‌گذاشت.

ادغام با کرایسلر و شکل گیری دایملر کرایسلر AG در سال ۱۹۹۸ چندان تأثیری بر روند تولید محصولات تجاری بنز نگذاشت، ادغامی که در سال ۲۰۰۷ خیلی زود به پایان خود رسید.

کامیون‏‌های آتگو و آکسور از دیگر محصولات نسل جدید بنز محسوب می‏شوند. نسل دوم آکتروس در سال ۲۰۰۳ و نسل سوم آن نیز در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند و هر سه نسل آن توانستند عنوان کامیون سال را از آن خود کنند. برترین تکنولوژی دهه اخیر را نیز بنز با معرفی BlueTech از آن خود کرد. در این مدت کانسپت‏‌های آکتروس TrustEdition، SpaceMax و Cruiser نیز جهت نشان دادن توان فنی و طراحی خود از سوی بنز به نمایش در آمدند.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

پیدایش کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

اما اتفاق مهمی که در طول  سال‌های گذشته و عرضه ۴ نسل آکتروس صورت گرفت، معرفی نسخه ویژه ای از آکتروس به‏نام Black Edition در سال ۲۰۰۵ بر پایه کشنده آکتروس MP2 از سوی بنز بود.

شاید در دنیای خودرو یک مرسدس SLR خودرویی خاص و برجسته باشد اما کشنده Black Edition یک گونه نادرتر و با ارزش‏تر به شمار می‏‌آید. در سال ۲۰۰۶ از مجموع ۶۰ هزار دستگاه تولیدی آکتروس تنها ۲۵۰ دستگاه آن نسخه بلک ادیشن بوده که صد دستگاه آن فقط برای خود آلمان و مابقی برای کل اتحادیه اروپا ساخته شد.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

هنگام برخورد با کشنده بلک ادیشن ناخودآگاه تصویر یک مرسدس بنز W113 از ذهن گذر می‏کند که عمده دلیل آن طرح خاص جلو پنجره آن است.

بدون شک در میان تمام مدل‏‌های تولیدی بنز در این ۱۵ سال کشنده بلک ادیشن بیشترین تأثیر را بر علاقه‏‌مندان به کامیون‏‌های بنز داشته و این به اصالت طراحی بلک ادیشن بر می‌‏گردد.

استفاده معقول از کروم در قسمت‏‌های مختلف بدنه موجب زیبایی دو چندان این کشنده شده، آینه‏‌های بغل نیز بر خلاف آکتروس MP2 از طرح زیبایی برخوردار است. وقتی نگاه خود را از سپر آغاز و با عبور از جلو پنجره به سقف کابین مگا اسپیس و لایت بار نصب شده روی آن خاتمه می‌‏دهیم، ابهت و صلابت خاصی را می‏بینیم که حس اعتماد به نفس قوی را برای راننده خود در جاده‏‌ها به وجود می‏‌آورد. البته نباید از تأثیر رنگ سیاه کابین بر ایجاد این احساس بگذریم.

کابین کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

ورود به کابین بلک ادیشن توسط ۴ پله روی هم صورت می‏گیرد و فضای تیره کابین شما را همچنان در همان احساس اول نگه می‏دارد. کیفیت بالای مواد به‏‌کار رفته در قسمت‌‏های مختلف کابین قابل تحسین است.

کابین فاقد تونل روی موتور بوده و جابجایی درون کابین براحتی صورت می‏‌پذیرد.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

از تجهزات داخل کابین مگا اسپیس این کشنده می‏توان به مایکروویو، قهوه جوش، سان روف برقی، کنترل خودکار دمای کابین، صندلی چرمی، غریبل فرمان چرم، گرمکن صندلی و پخش DVD اشاره کرد.

هنگام قرار گرفتن پشت فرمان چرمی بلک ادیشن در کنار تسلط مناسب بر محیط اطراف می‏توانید از ارگونومی فوق العاده آن نیز لذت ببرید.

مشخصات فنی کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

مرسدس بنز برای این کشنده از پیشرانه‏‌های نسل دوم سری ۵۰۰ و مدل OM 502LA استفاده کرده که این پیشرانه V8 توربودیزل دارای ۶۱۱ اسب‏‌بخار توان خروجی و ۲۸۰۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۰۸۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه خورجینی که بر پایه تکنولوژی بلوتک ۴ ساخته شده با مجهز بودن به ۲ توربوشارژر قوی، اصالت خود را در بخش پیشرانه نیز حفظ کرده است.

محدوده اقتصادی این پیشرانه از ۱۵۰۰ شروع و به ۱۸۰۰ دور در دقیقه ختم می‏شود. این کشنده که در کلاس ۴۴ تن قرار دارد با بار کامل حداکثر به سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت دست می‏‌یابد، ضمن اینکه در مدل‏های ویژه خود آلمان سرعت این کشنده روی ۸۰ کیلومتر محدود شده است.

کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

با اینکه باتری‏ها به جهت نصب مخزن ادبلو به انتهای شاسی منتقل شده‏‌اند اما مخزن ادبلو در این کشنده از کنار شاسی برداشته شده و بجای آن یک مخزن سوخت آلومینیمی تعبیه شده تا حجم مخازن سوخت این کشنده به بالای ۱۱۰۰ لیتر برسد.

عرضه کشنده آکتروس بلک ادیشن را باید نمایشی عملی از شعار همیشگی بنز یا بهترین یا هیچ‏کدام دانست.

 

مشخصات کشنده مرسدس بنز اکتروس Black Edition

تیپ: کشنده نیمه سنگین ۲×۴

مدل پیشرانه: OM 502 LA

تعداد و آرایش سیلندر: V8

حجم پیشرانه (لیتر): ۹/۱۵

حداکثر توان خروجی (اسب‏بخار / دور در دقیقه): ۶۱۱ / ۱۸۰۰

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر / دور در دقیقه): ۲۸۰۰ / ۱۰۸۰

وزن (کیلوگرم): ۸۱۲۰

مدل کابین: MegaSpace

طول/ عرض/ ارتفاع (میلی‏متر): ۵۸۱۵/ ۲۵۰۰/ ۳۷۶۵

شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر (ثانیه):: ۶/۹

شتاب صفر تا ۸۰ کیلومتر (ثانیه): ۸/۱۷

اندازه لاستیک (ساخت کنتیننتال): ۵/۲۲R55/385

میانگین مصرف سوخت در صد کیلومتر (لیتر): ۳۳

قیمت نمونه صفر کیلومتر (یورو): ۲۰۰ هزار

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.33
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×