ملاقات با دوج کورونت ۱۹۶۶
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: سهراب بزرگزاد/ دوج کورونت در سال۱۹۶۵ و۱۹۶۶ پرفروشترین محصول دوج بود و حدود ۲۰۹هزار دستگاه از آن به فروش رسید تا رکوردی را در تاریخ دوج به ثبت برساند.
پیگیری یکی از خوانندگان مجله ماشین و دوست عزیزمان آقای سعیدشکوهی باعث شد تا به ملاقات دوج کورونت ۱۹۶۶درشیراز برویم.
نمای ظاهری دوج کورونت ۱۹۶۶
در اولین برخورد هرچه قدر به کورونت نزدیکتر میشوید، متوجه جزئیات زیبای آن خواهید شد. شاید چهره ساده و خطوط بلند و صاف از دور برای شما کمی عجیب باشد، اما در اوج سادگی پر از نکات ظریف در طراحی است.
هرچه از کنارههای شبکه جلو پنجره درست همان جایی که چراغهای راهنما با زاویهای نامتعارف و به سمت داخل مخفی شدهاند به مرکز پیش میروید، قوس کار بیشتر میشود تا با برگشتی آرام به تیغه جداکننده وسط به حالت اول بازگردد. دوعدد چراغ گرد در کنارهها به موازات هم قرار دارند و بهاندازه تمام پهنای صورت یک سپر تماماستیل صاف و بلند امتداد دارد که بادو عدد گل سپر زیبا تزئین شده است.
لبه گلگیرها برجستهتر از خط کاپوت هستند بهگونهای که کاپوت و جلو پنجره و متعلقات در گودی حد فاصل دو گلگیر قرار میگیرند.
دو خط زاویه دار از لبههای گلگیرها شروع شده و در موازات هم به سمت شیشه پیش رفته تا هم به کاپوت حجمداده و هم به نوبه خود خاص و خوش ترکیب باشند. و اما نوشته برجسته دوج دقیقاً وسط این دوخط و درلبه کاپوت خودنمایی میکند. با کمی چرخش به کناره، متوجه میشوید که خطوط بلند و موازی همگی صاف و دریک راستا نیستند.
در کناره خودرو خبری از چراغهای اضافی و غیره نیست. یک زه ورشابی از ابتداییترین قسمت گلگیر شروع و تا انتهای خودرو ادامه دارد.
بالای این خط و در گوشه کناری گلگیر امضاء برجسته کرونت قرار دارد. در تقارن با زه سراسری در پایینترین قسمت در یک زه ورشابی دیگر قرار دارد که با ترکیب روکش استیل قاب شیشهها و کلاف در همخوانی خاصی دارد.
دوخط پرحجم برجسته یکی در لبه گلگیر و دیگری در امتدا خط سپر سراسر خودرو را میپیمایند.
شاید این خطوط صاف به نظر برسند، ولی در یک حرکت ظریف و درست در وسط در عقب با شیبی ملایم و چشمنواز از هم فاصله میگیرند تا به پر حجم شده قسمت انتهایی خودرو کمک کرده باشند.
سقف و ستونها با یک زه استیل از بدنه جدا شده و در نمای کلی لاستیکهای دور سفید و قالپاقهای استیل براق فابریک به خودرو وجههای خاص میدهد، درست شبیه یک پیرمرد خوش تیپ اتو کشیده. با چرخش به پشت خودرو، اولین نکتهای که جلب توجه میکند، ترکیب خاص طراحی چراغها و توازن بینظیر آنها با خطوط موازی بدنه است.
لبه برجسته گلگیرها در کناره و سپری تمام استیل که حد خود را رعایت کرده و با تمام شدن به موقع در انتهای گلگیرها باعث شده تا پشت خودرو درتناسب با چهره بلند و باریک به نظر برسد.
یک نوار کروم رنگ قطور، یک قاب مستطیلی را در پشت خودرو به وجودآورده تا هم چراغ ها را در خود جایدهد و هم با جلوپنجره در ترکیب و تقارن قرارگیرد. چراغهای عقب هم از قانون خطوط صاف ولی فریبنده استفاده کرده، به گونهای که چراغ خطر ذوزنقهای شکل عقب در انتهاییترین قسمت خود با لبه گلگیر همسطح است، ولی با پیشروی به وسط به داخل فرو میرود.
در یک طرح خاص چراغ مستطیل کوچک قرمز رنگ از داخل فضای خطر عقب با یک نوارکرومی تفکیک شده و در نقطعه عکس آن چراغ سفید دندهعقب قراردارد و پایانبخش کار، نوشته برجسته و فاصله دار دوج است که تمام فضای بین چراغهای عقب را پوشش میدهد.
ادامه دو خط موازی کاپوت روی درصندوق بهصورت یک حجم فرورفته مستطیلی است که با تمام خطوط بلند و موازی خودرو تناسبی خاص دارد. از دیگر نکات ظریف قابلذکر لوگوی کرایسلر بوده که در انتهاییترین قسمت شیشه عقب جا خوش کرده است. کمی دقت و البته ریزبینی باعث میشود توجه شما به طراحی ستون سی جلب شود، چرا که با یک خط سراسری حالتی دو لبه، به خودگرفته که در نوع خود بینظیر است.
فضای داخلی دوج کورونت ۱۹۶۶
با بازشدن درخودرو، ابتدا سلامت ادوات داشبورد و تودوزی توجه شما را به خود جلب میکند.
رنگ یکدست قرمزی که از چرم روکش صندلیها شروع و حتی به فرمان و داشبورد و فرشکف هم سرایت کرده چشم نواز است. پساز استقرار در جایگاه راننده، راحتی صندلی جلو را میتوان به کاناپه تشبیه کرد. صندلی یکتکه سراسری با یک نوار چرم قرمز براق که حدفاصل سمت راننده و سرنشین جلو را جدا کرده است.
در با صدایی نرم و به آرامی بسته میشود. شیشهها با دستگیره استیلی جابهجا میشوند و چرم رودری درست مثل روز اول سالم مانده است.
فرمان دوشاخه دوبل با طوقهای نقرهای رنگ در وسط، هرچند لاغر ولی بینهایت خوشدست است. داشبورد بلند و باریک یکتکه و بدون برآمدگی در سطح بالا یا پایین فقط دارای نقابی در لبه بالایی است.
کلیه متعلقات و قاب صفحه آمپر و کنارههای داشبورد به صورت زاویهدار به سمت بیرون برجسته هستند.
صفحه آمپر افقی با اعدادی کشیده شبیه به یک خط کش در وسط و آمپرهای آب و میزان سوخت در سمت چپ سوار بر هم و در تقارن با آمپر و ساعت آنالوگ زیبای سمت راست از نکات قابل ذکر هستند.
کمی آن طرفتر یک رادیو ترانزیستوری و دو عدد اهرم تنظیم ورودی هوا قرار دارند. در داشبورد طرحی ریز بافت دارد که با تودوزی شباهت زیادی به هم دارند. ترکیب مخمل و چرم کل تریم اتاق را پوشش داده تا بوی روح نواز چرم شامه شما را نوازش دهد.
قلب تپنده دوج کورونت ۱۹۶۶
موتور ۶ سیلندر ۷/۳ لیتری که چیزی حدود ۲۲۵ اسب بخار تولید میکند با صدای جیغ متداول در ماشینهای آمریکایی به نرمی شروع به کار میکند.
توجه به این نکته که این خودرو مورد بازسازی قرار نگرفته و با کیلومتری حدود ۷۰ هزار با عث شد تا جانب احتیاط را داشته باشیم مبادا به سلامت آن خدشهای وارد شود، چرا که حتی ترمز گرفتن با لنتهای فابریک برایمان زجرآور بود.
با قراردادن دنده در وضعیت دنده یک و رها کردن پدالکلاچ شتاب قابل توجهی احساس میشود که بیربط با جثه لاغراندام این خودرو نیست. فرمان پذیری عالی و تعادل خودرو در سر پیچ ها بسیار خوب است.
دید شیشه جلو به واسطه یک دست بودن گلگیر و کاپوت عالی و دید جانب به خاطر ستون های باریک و شیشه هایی با سایز متوسط به بالا مناسب بود.
حالت یک تکه صندلی جلو باعث میشود تا زمانی که پیچها را با کمی سرعت رد میکنید مجبور باشید فرمان را محکمتر چسبیده تا در جای خود باقی بمانید.
همین امر باعث میشود که حس هیجان بیشتری در رانندگی به شما القا شود. دسته دنده ظریف استیلی مستقر روی تلسکوپی فرمان همیشه وقت در اختیار شماست تا حتی با دو انگشت اقدام به تعویض دندهها کنید. دندهها به نرمی تعویض شده و حتی میتوان با کمی شیطنت و بازی با پدال کلاچ صدای جیغ لاستیکها را هم شنید.
یک آینه گرد کوچک، اما کارآمد رویدر، گوشهچشمی از فضای اطراف را برایتان به تصویر میکشد.
قدرت ترمزگیری با توجه به کاسهای بودن درهر چهارچرخ تا حدودی متوسط و درمقابل شتابگیری با قدرتی بیشتر همراه است.
ابعادخودرو به واسطه مستقیم بودن خطوط با کمی رانندگی در اختیار شما قرار میگیرد. حس خوب رانندگی با یک خودروی خاص آنجا عملی میشود که در گوشه و کنار خیابان با بازخوردهای جالبی روبه رو میشوید و برای ما همان پیرمرد کهنسالی که با دیدن ما کلاه را به نشانه احترام با لبخند ازسر برداشت کافی است.
هرچند لذت سواری پایان نداشت، اما محلی را برای تحویل خودرو به مالک انتخاب کردیم و با دقت فراوان مشغول به پارکدوبل شدیم که متأسفانه رانندگی با خودروهای کم حجم امروزی دشواری های فراوان را برایمان به همراه داشت.
صد البته که مالک به قول خودمان با یک فرمان، ماشین را در حدفاصل دوخودرو جایداد.
از آقای علی افکاری مالک دوج کورونت به لحاظ صرف وقت و همکاری با مجله ماشین تشکر میکنیم.
شایان توجه اینکه در مجله ماشین ۳۴۰ و در بخش معرفی خودروهایکلاسیک کشور ، نمونه دیگری از دوج کورونت توسط همکارمان آقای مهندس برزوسپاسی مورد نقد و بررسی قرارگرفته بود.
سلام بسیار بسیار زیبا و جالب و دیدنی بود از همه عوامل و عزیزانی که زحمت میکشند کمال تشکر رو دارم.
میخواستم از ماشین آریا یه اطلاعاتی بدست بیارم البته از لحاظ فروشی بودن چون بابای خودم سالها داشت و من کاملاً از هر لحاظ که بگید با این ماشین آشنا هستم،در واقع عاشق این ماشین هستم.
ممنون از محبت شما.
همین یه دونه ماشین، با همون تکنولوژی ۶۰ سال قبلش میلرزه به کل صنعت خودروسازی ایران از ازل تا ابد، بدون کوچکترین عقده یاتعارفی