شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » ملاقات با دوج کورونت ۱۹۶۶
دوج کورونت 1966

ملاقات با دوج کورونت ۱۹۶۶

۱۴۰۲-۰۳-۱۸

در دنیای خودروهای آمریکایی، «کورونت» یکی از خاصترین نمونه هاست که درعین سادگی ، هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

مجله ماشین – نوشته: سهراب بزرگ‏زاد/ دوج کورونت در سال‏۱۹۶۵ و‏۱۹۶۶ پر‏فروش‌‏ترین محصول دوج بود و حدود ۲۰۹‏هزار دستگاه از آن به‏ فروش رسید تا رکوردی را در تاریخ دوج به‏ ثبت برساند.

پیگیری یکی از خوانندگان مجله ماشین و دوست عزیزمان آقای سعید‏شکوهی باعث شد تا به ملاقات دوج کورونت ۱۹۶۶درشیراز برویم.

دوج کورونت 1966

نمای ظاهری دوج کورونت ۱۹۶۶

در اولین برخورد هر‏چه قدر به کورونت نزدیک‏تر می‏‌شوید، متوجه جزئیات زیبای آن خواهید شد. شاید چهره ساده و خطوط بلند و صاف از دور برای شما کمی عجیب باشد، اما در اوج سادگی پر از نکات ظریف در طراحی است.

هر‏چه از کناره‌‏های شبکه جلو پنجره درست همان جایی که چراغ‏‌های راهنما با زاویه‏ای نامتعارف و به سمت داخل مخفی شده‏‌اند به مرکز پیش می‌‏روید، قوس کار بیشتر می‏‌شود تا با برگشتی آرام به تیغه جداکننده وسط به حالت ‏اول بازگردد. دو‏عدد چراغ گرد در کناره‏‌ها به موازات هم قرار دارند و به‏اندازه تمام پهنای صورت یک سپر تمام‏استیل صاف و بلند امتداد دارد که با‏دو عدد گل سپر زیبا تزئین شده است.

لبه گلگیر‏ها برجسته‏‌تر از خط کاپوت هستند به‏‌گونه‏‌ای که کاپوت و جلو پنجره و متعلقات در گودی حد فاصل دو گلگیر قرار می‏‌گیرند.

دوج کورونت 1966

دو خط زاویه دار از لبه‏‌های گلگیر‏ها شروع شده و در موازات هم به سمت شیشه پیش رفته تا هم به کاپوت حجم‏داده و هم به‏ نوبه‏ خود خاص و خوش ‏ترکیب باشند. و اما نوشته برجسته دوج دقیقاً وسط این دو‏خط و در‏لبه کاپوت خودنمایی می‌‏کند. با کمی چرخش به کناره، متوجه می‏‌شوید که خطوط بلند و موازی همگی صاف و در‏یک راستا نیستند.

در کناره خودرو خبری از چراغ‏‌های اضافی و غیره نیست. یک زه ورشابی از ابتدایی‏ترین قسمت گلگیر شروع و تا انتهای خودرو ادامه دارد.

بالای این خط و در گوشه کناری گلگیر امضاء برجسته کرونت قرار دارد. در تقارن با زه سراسری در پایین‏‌ترین قسمت در یک زه ورشابی دیگر قرار دارد که با ترکیب روکش استیل قاب شیشه‏‌ها و کلاف در هم‏خوانی خاصی دارد.

دوج کورونت 1966

دو‏خط پرحجم برجسته یکی در لبه گلگیر و دیگری در امتدا خط سپر سراسر خودرو را می‏‌پیمایند.

شاید این خطوط صاف به نظر برسند، ولی در یک حرکت ظریف و درست در وسط در عقب با شیبی ملایم و چشم‏نواز از هم فاصله می‏گیرند تا به پر حجم شده قسمت انتهایی خودرو کمک کرده باشند.

دوج کورونت 1966

دوج کورونت 1966

سقف و ستون‏‌ها با یک زه استیل از بدنه جدا شده و در نمای کلی لاستیک‏‌های دور سفید و قالپاق‏‌های استیل براق فابریک به خودرو وجه‌ه‏ای خاص می‏‌دهد، درست شبیه یک پیرمرد خوش تیپ اتو کشیده. با چرخش به پشت خودرو، اولین نکته‏‌ای که جلب توجه می‌‏کند، ترکیب خاص طراحی چراغ‏‌ها و توازن بی‏‌نظیر آنها با خطوط موازی بدنه است.

لبه برجسته گلگیر‏ها در کناره و سپری تمام استیل که حد خود را رعایت‏ کرده و با تمام شدن به ‏موقع در انتهای گلگیر‏ها باعث‏ شده تا پشت خودرو در‏تناسب با چهره بلند و باریک به‏ نظر برسد.

دوج کورونت 1966

یک نوار کروم رنگ قطور، یک قاب مستطیلی را در پشت خودرو به‏ وجود‏آورده تا هم چراغ‏ ها را در خود جای‏دهد و هم با جلو‏پنجره در ترکیب‏ و‏ تقارن قرار‏گیرد. چراغ‌‏های عقب هم از قانون خطوط صاف ولی فریبنده استفاده‏ کرده، به ‏گونه‌‏ای که چراغ خطر ذوزنقه‏‌ای‏ شکل عقب در انتهایی‏‌ترین قسمت خود با لبه گلگیر هم‏سطح است، ولی با پیشروی به وسط به‏ داخل فرو می‏‌رود.

در یک طرح خاص چراغ مستطیل کوچک قرمز رنگ از داخل فضای خطر عقب با یک نوار‏کرومی تفکیک شده و در نقطعه عکس آن چراغ سفید دنده‏عقب قرار‏دارد و پایان‏بخش کار، نوشته برجسته و فاصله ‏دار دوج است که تمام فضای بین چراغ‏‌های عقب را پوشش ‏می‌‏دهد.

دوج کورونت 1966

ادامه دو خط موازی کاپوت روی در‏صندوق به‏صورت یک حجم فرو‏رفته مستطیلی است که با تمام خطوط بلند و موازی خودرو تناسبی خاص دارد. از دیگر نکات ظریف قابل‏ذکر لوگوی کرایسلر بوده که در انتهایی‏‌ترین قسمت شیشه عقب جا خوش کرده است. کمی دقت و البته ریزبینی باعث می‏‌شود توجه شما به طراحی ستون سی جلب شود، چرا که با یک خط سراسری حالتی دو لبه، به‏ خودگرفته که در نوع‏ خود بی‏‌نظیر است.

فضای داخلی دوج کورونت ۱۹۶۶

با باز‏شدن در‏خودرو، ابتدا سلامت ادوات داشبورد و تودوزی توجه شما را به‏ خود جلب می‏‌کند.

رنگ یک‏دست قرمزی که از چرم روکش صندلی‏‌ها شروع و حتی به فرمان و داشبورد و فرش‏کف هم سرایت کرده چشم ‏نواز است. پس‏از استقرار در جایگاه راننده، راحتی صندلی‏ جلو را می‏توان به کاناپه تشبیه ‏کرد. صندلی یک‏تکه سراسری با یک نوار چرم قرمز براق که حد‏فاصل سمت راننده و سرنشین‏ جلو را جدا کرده است.

در با صدایی نرم و به آرامی بسته می‌‏شود. شیشه‏‌ها با دستگیره استیلی جابه‏‌جا می‌‏شوند و چرم رودری درست مثل روز اول سالم مانده است.

دوج کورونت 1966

فرمان دوشاخه دوبل با طوقه‏‌ای نقره‏ای رنگ در وسط، هر‏چند لاغر ولی بی‏‌نهایت خوش‏دست است. داشبورد بلند و باریک یک‏تکه و بدون برآمدگی در سطح بالا یا پایین فقط دارای نقابی در لبه بالایی است.

کلیه متعلقات و قاب صفحه آمپر و کناره‏‌های داشبورد به صورت زاویه‏‌دار به سمت بیرون برجسته هستند.

دوج کورونت 1966

صفحه آمپر افقی با اعدادی کشیده شبیه به یک خط کش در وسط و آمپر‏های آب و میزان سوخت در سمت چپ سوار بر هم و در تقارن با آمپر و ساعت آنالوگ زیبای سمت راست از نکات قابل ذکر هستند.

کمی آن طرف‏تر یک رادیو ترانزیستوری و دو عدد اهرم تنظیم ورودی هوا قرار دارند. در داشبورد طرحی ریز بافت دارد که با تودوزی شباهت زیادی به هم دارند. ترکیب مخمل و چرم کل تریم اتاق را پوشش داده تا بوی روح نواز چرم شامه شما را نوازش دهد.

قلب تپنده دوج کورونت ۱۹۶۶

موتور ۶ سیلندر ۷/۳ لیتری که چیزی حدود ۲۲۵ اسب‏ بخار تولید می‏‌کند با صدای جیغ متداول در ماشین‏‌های آمریکایی به نرمی شروع به کار می‌‏کند.

توجه به این نکته که این خودرو مورد بازسازی قرار نگرفته و با کیلومتری حدود ۷۰ هزار با عث شد تا جانب احتیاط را داشته باشیم مبادا به سلامت آن خدشه‏‌ای وارد شود، چرا که حتی ترمز گرفتن با لنت‏‌های فابریک برایمان زجرآور بود.

با قرار‏دادن دنده در وضعیت دنده‏ یک و رها کردن پدال‏کلاچ شتاب قابل‏ توجهی احساس می‏‌شود که بی‏ربط با جثه لاغر‏اندام این خودرو نیست. فرمان‏ پذیری عالی و تعادل‏ خودرو در سر پیچ‏ ها بسیار خوب است.

دید شیشه جلو به واسطه یک دست بودن گلگیر و کاپوت عالی و دید جانب به خاطر ستون‏ های باریک و شیشه‏ هایی با سایز متوسط به ‏بالا مناسب بود.

دوج کورونت 1966

حالت یک ‏تکه صندلی‏ جلو باعث می‏‌شود تا زمانی که پیچ‏‌ها را با کمی سر‏عت رد می‏‌کنید مجبور باشید فرمان را محکم‏تر چسبیده تا در جای خود باقی بمانید.

همین امر باعث می‌‏شود که حس هیجان بیشتری در رانندگی به شما القا شود. دسته ‏دنده ظریف استیلی مستقر روی تلسکوپی فرمان همیشه وقت در اختیار شماست تا حتی با دو انگشت اقدام به تعویض دنده‏‌ها کنید. دنده‌‏ها به نرمی تعویض ‏شده و حتی می‌‏توان با کمی شیطنت و بازی با پدال کلاچ صدای جیغ لاستیک‏‌ها را هم شنید.

یک آینه گرد کوچک، اما کار‏آمد روی‏در، گوشه‌‏چشمی از فضای اطراف را برایتان به ‏تصویر می‏‌کشد.

قدرت ترمزگیری با توجه به کاسه‏‌ای‏ بودن در‏هر چهار‏چرخ تا حدودی متوسط و در‏مقابل شتاب‏گیری با قدرتی بیشتر همراه است.

دوج کورونت 1966

ابعاد‏خودرو به‏ واسطه مستقیم بودن خطوط با کمی رانندگی در اختیار شما قرار می‏‌گیرد. حس خوب رانندگی با یک خودروی‏ خاص آنجا عملی می‏‌شود که در گوشه و کنار خیابان با بازخورد‏های جالبی روبه ‏رو می‏‌شوید و برای ما همان پیرمرد کهن‏سالی که با دیدن ما کلاه را به نشانه احترام با لبخند از‏سر برداشت کافی است.

هر‏چند لذت سواری پایان نداشت، اما محلی را برای تحویل خودرو به مالک انتخاب‏ کردیم و با دقت فراوان مشغول به پارک‏دوبل شدیم که متأسفانه رانندگی با خودرو‏های کم ‏حجم امروزی دشواری‏ های فراوان را برایمان به‏ همراه داشت.

صد البته که مالک به ‏قول خودمان با یک فرمان، ماشین را در حد‏فاصل دو‏خودرو جای‏داد.

از آقای علی افکاری مالک دوج کورونت به لحاظ صرف وقت و همکاری با مجله ماشین تشکر می‏کنیم.

شایان‏ توجه این‏که در مجله ‏ماشین ‏۳۴۰ و در بخش معرفی خودروهای‏کلاسیک کشور ، نمونه دیگری از دوج کورونت توسط همکارمان آقای مهندس برزو‏سپاسی مورد ‏نقد و بررسی قرار‏گرفته بود.

دوج کورونت 1966

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.33

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۲

  1. مرتضی نوائی

    سلام بسیار بسیار زیبا و جالب و دیدنی بود از همه عوامل و عزیزانی که زحمت میکشند کمال تشکر رو دارم‌.
    میخواستم از ماشین آریا یه اطلاعاتی بدست بیارم البته از لحاظ فروشی بودن چون بابای خودم سالها داشت و من کاملاً از هر لحاظ که بگید با این ماشین آشنا هستم،در واقع عاشق این ماشین هستم.
    ممنون از محبت شما.

  2. مانیکا

    همین یه دونه ماشین، با همون تکنولوژی ۶۰ سال قبلش می‌لرزه به کل صنعت خودروسازی ایران از ازل تا ابد، بدون کوچکترین عقده یاتعارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×