شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » جک J7 کرمان موتور
جک J7 کرمان موتور

جک J7 کرمان موتور

۱۴۰۲-۰۴-۲۰ زمان مطالعه: 4 دقیقه 35

جک J7 کرمان موتور توسط تیم تست مجله ماشین، مورد بررسی فنی و میدانی قرار گرفت.

مجله ماشین – نوشته: ایمان ذاکریان/ ماجرا از تغییر قوانین مالکیت برندها در چین شروع شد. با ایجاد این تغییر برندهای خارجی می‌‏توانند با خرید سهام کمپانی‏‌های چینی خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی تولید کنند.

تاریخچه جک J7

فولکس واگن با ایجاد این تغییر قانون اقدام به خرید سهام کمپانی JAC کرد. حدود ۴۰ درصد سهام JAC متعلق به شرکت‏‌های دولتی چین بوده و ۲۴ درصد آن را شرکت مادر Automobile Group Holding Anhui Jianghual در اختیار دارد و مابقی سهام که کمتر از ۵۰ درصد است متعلق به فولکس واگن است. هدف کمپانی آلمانی از خرید این سهام عرضه محصولات SEAT در بازار چین بود.

برنامه‏ ریزی اولیه شامل استفاده مستقیم از نام تجاری SEAT بود که چینی‏‌ها تغییر نظر دادند و خواستار راه ‏اندازی یک برند جدید شدند. ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۸ برند SEHOL با نام اولیه SOL تحت عنوان جوینت ونچر جک و فولکس واگن چین تأسیس شد.

نام اصلی SEHOL از کلمه SOL گرفته شده که در اسپانیایی به معنی خورشید است. دلیل این نام‏گذاری از یک بخش به ریشه‏‌های اسپانیایی این برند و از طرف دیگر به وسایل نقلیه با انرژی‏‌های تجدیدپذیر اشاره دارد. کمپانی JAC در سال ۲۰۲۰ نام این برند را از SOL به SEHEL یا به زبان چینی SIHAO تغییر داد و این شرکت تاکنون خودروهای خود را با این برند معرفی کرده است.

طرح اصلی بدنه SEHOL A5 که پروژه آن A432 نام داشت، در تورین ایتالیا مرکز طراحی JAC توسط «دانیل گگلیون» که در گذشته سابقه حضور در آلفارومئو را داشته خلق شده و طراحی داخلی این خودرو هم توسط «جیانکارلو کونسیلیو» که در کارنامه خود حضور در لانچیا و مازراتی را تجربه کرده انجام شده است.

نخستین بار خودروی SEHOL A5 در نمایشگاه سال ۲۰۲۱ شانگهای معرفی گردید و در ماه اوت همان سال با دو مدل SEHOL A5 وSEHOL A5 PLUS وارد بازار شد.

جک J7 کرمان موتور

ماجرای ورود جک J7  به ایران

ماجرای ورود این خودرو به کشورمان از آنجایی بود که تصاویری غیر رسمی در شبکه‏‌های اجتماعی از خط مونتاژ کرمان موتور به اشتراک گذاشته شد، تصاویر مشاهده شده حضور SEHOL A5 را نشان می‏‌داد. در آن زمان زمزمه‏‌های ورود یک سدان با چهره‏ای متفاوت به بازار ایران قوت گرفت، سرانجام با اعلام رسمی کرمان موتور این خودرو چهارم مردادماه ۱۴۰۱ طی مراسمی در هتل استقلال تهران با نام تجاری JAC J7 حضورش را در بازار ایران قطعی کرد.

طراحی بیرونی جک J7 کرمان موتور

در طراحی بیرونی JAC J7 تمامی خطوط نسبتاً خشمگین و رو به جلو طراحی شده‌‏اند، چرغ‌‏های به هم پیوسته جلو با قرارگیری ۱۴۲ عدد LED در کنار هم ظاهری خاص را به این خودرو بخشیده است. در طول روز روشن بودن LED خطی به همراه دیلایت‌‏ها ظاهری متفاوت‏ تر از خودروهای دیگر را به نمایش می‏‌گذارد.

جک J7 کرمان موتور

این سبک از طراحی چرغ‏‌های به هم پیوسته (LIGHTBAR) ترند روز خودروهای اروپایی، کره‏ای و حتی آمریکایی است. کمپانی جک هم از این قائله جا نمانده و این طراحی چراغ را برای این مدل خود در نظر گرفته است.

جلو پنجره بزرگ با دو کمربند در میانه آن نمای جلوی این خودرو را جذاب‏تر کرده است، بافت الیاف کربن به کار رفته در یکی از کمربندها این جذابیت را بیشتر به رخ می‏کشد. در طرفین سپر جلو طراح بر این باور بوده که این خودرو به ورودی‏‌های هوا برای خنک نگه داشتن سیستم ترمز بیشتر نیاز دارد تا پرژکتور! از همین رو در دو طرف سپر جلو شما ورودی‏های هوا را می‏توانید مشاهده کنید.

جک J7 کرمان موتور
جک J7 کرمان موتور

در نمای جانبی شیب سقف به دلیل طراحی لیفت بک JAC J7 بیشتر از هر چیزی به چشم می‏‌آید، در این مدل طراحی در صندوق به همراه شیشه عقب به هم متصل هستند، با باز شدن در صندوق شیشه عقب خودرو هم بالا می‏رود و به این دلیل شما تجربه یک فضای صندوق بزرگ‏تر را خواهید داشت، چیزی که در J7 شما آن را کاملا احساس خواهید کرد.

نوار کرومی که از میانه گلگیر عقب تا در جلو کشیده شده است، طراحی این قسمت را تکمیل کرده است، اما شاید رینگ‏‌های اسپرت سایز ۱۸ اینچی کمی بزرگ‏تر بودند چهره‌‏ای جذاب‏تر را مشاهده می‏‌کردیم!

جک J7 کرمان موتور

یکی از نکات منفی در طراحی عقب JAC J7 در صندوق آن است، امتداد پیدا کردن در صندوق تا میانه سپر از دیدگاه من یک ضعف محسوب می‏‌شود زیرا کوچک‏ترین برخوردی که با عقب خودرو اتفاق بیفتد در صندوق بسیار آسیب ‏پذیر خواهد بود.

گرافیک زیبای چرغ‏‌های عقب کمی این ضعف را پوشش می‏‌دهد و باعث می‏‌شود کمی حواسم از این ضعف پرت شود، همانند قسمت جلوی خودرو چرغ‌‏های عقب هم توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شده‌‏اند، چراغ ترمز سوم هم در قسمت بالایی شیشه عقب به زیبایی جای خوش کرده است.

جک J7 کرمان موتور

مه‏ شکن‏‌های عمودی طوری طراحی شده‌‏اند که گویی در طرفین سپر عقب فرو رفته‌‏اند و سر اگزوز‏های تک در دو طرف دیفیوزر تکمیل کننده نمای عقب JAC J7 هستند.

وقتی در JAC J7 را باز کردم با فضای کابین مدرن، ساده و با کیفیتی مواجه شدم، ترکیب پارچه خاکستری و چرم مشکی با دوخت‏ های سفید رنگ اولین چیزی است که چشم ‏نوازی می‏‌کند، نورپردازی داخلی که دارای ۶۴ رنگ انتخابی است حس خوبی را به شما القا می‌‏کند.

طراحی داخلی جک J7 کرمان موتور

همان طراحی مدرن و اسپرت نمای بیرونی J7 درون کابین هم رعایت شده است. فرمان D کات و یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ۷ اینچی که در سه مود متفاوت گرافیک آن قابل تنظیم است توجه شما را جلب می‏‌کند.

درون کابین هیچ خبری از شلوغ کاری که چینی‏‌ها به آن عادت دارند نیست. تقریبا تمامی کنترل‏‌ها، تنظیمات و اطلاعات توسط یک مانیتور عمودی ۴/۱۰ اینچی که در وسط داشبورد قرار گرفته انجام می‌‏شود، این سبک از طراحی مانیتور ترند این روزهای کمپانی‏‌های مطرح خودروسازی است.

کابین جک J7 کرمان موتور

خروجی‏‌های سیستم تهویه مطبوع به هم پیوسته طراحی شده‌‏اند و در سراسر داشبورد امتداد پیدا کرده‏‌اند.

صندلی‏‌های اسپرت جلو بدن را به خوبی در بر می‌‏گیرد اما در مسافت‏‌ها طولانی کمی خسته کننده به نظر می‏‌رسد.

فضای سرنشینان به خصوص در ردیف عقب با توجه به لیفت بک بودن و شیب سقف قابل قبول است.

فرمان جک J7 کرمان موتور

امکانات رفاهی در این نسخه از JAC J7 که کرمان موتور در نظر گرفته سطح خوبی دارد، امکاناتی مانند : دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‏‌ای، کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، سیستم تشخیص مانع، اهرم تعویض دنده پشت فرمان، شارژر وایرلس، VOICE کنترل، ایرکاندیشن تک نقطه‏‌ای، سنسور باران، صندوق عقب برقی، اتو هلد، ۸ عدد اسپیکر، صندلی‏‌های برقی، نویگیشن، کول باکس و. . . که در کنار ۶ ایربگ جانبی جلو، پرده‏ای و سرنشینان جلو تکمیل کننده کابین J7 هستند.

از لحاظ ایمنی هم کمپانی JAC در کنار سیستم‏‌های زیادی که به عنوان دستیار راننده تعبیه کرده است و به عنوان مثال می‏توان به HBA سیستم ترمز کمکی، BOS سیستم ترمز اظطراری، ESC سیستم کنترل پایداری، HAC کنترل ایستایی در شیب، TSC سیستم کنترل کشش، اشاره کرد موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی هم شده است.

تست و بررسی جک J7 کرمان موتور

اما دیگر وقت آن رسیده بود که ببینیم این سدان جدید از لحاظ فنی و کیفیت سواری چه چیزی را برای ارائه دارد. در ابتدای مسیر کمی آرام شروع به حرکت کردم کابین بدون ورود صداهای اضافی محیط سواری نرم و بی صدایی دارد که حس خوبی را منتقل می‏کند.
سیستم تعلیق در عبور از ناهمواری‏‌ها عملکرد خوبی دارد و نرم و منطقی رفتار می‌‏کند.

کمی فشار را روی پدال گاز بیشتر می‌‏کنم موتور ۵/۱ لیتری توربو با کمی تأخیر عکس‌‏العمل نشان می‏‌دهد، این تأخیر را شما در اکثر خودروهای چینی می‏‌توانید حس کنید، شتاب صفر تا ۱۰۰ تقریباً ۸ ثانیه‏‌ای نیاز‏های شما را برطرف می‏‌کند، انتقال قدرت توسط یک گیربکس دوکلاجه ۶ سرعته انجام می‏‌شود.

جک J7 کرمان موتور

پیشرانه ۱۷۲ اسب‏‌بخاری JAC J7 که از دل آن ۲۸۰ نیوتن‌‏متر گشتاور استخراج می‏‌شود جوابگوی خواسته‏‌های شما خواهد بود.

مسیر نسبتاً پر پیچ و خم و شیب‏داری را جهت تست درایو انتخاب کردم، در پیچ‏‌ها به لطف صندلی‌‏های اسپرت بدن شما به خوبی در بر گرفته می‌‏شود، بعضی پیچ‌‏ها را پس از خارج کردن ESP از مدار کمی با سرعت عبور کردم اما هندلینگ JAC J7 حس قابل اطمینانی را به من منتقل نکرد، شتاب اولیه حتی در شیب‏‌های مثبت اگر آن تأخیر پدال گاز را ندیده بگیریم قابل قبول است.

پشت فرمان میدان دید خوبی دارید اما شیشه عقب کمی کوچک طراحی شده است و با وجود پشت سری‏‌های صندلی عقب کمی مشکل دید خواهید داشت.

به لطف وجود سقف پانورامیک و فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی‏متری سرنشینان ردیف عقب حتی با وجود ۳ نفر فضای تاریک و تنگی را نخواهند داشت.

جک J7 کرمان موتور بخریم یا نه؟

طبق تجربه شخصی که نسبت به سواری دیگر رقبای چینی JAC J7 داشته‌‏ام باید بگویم این سدان تازه وارد کرمان موتور یک سر و گردن بالاتر از رقیب‏‌هاش قرار می‏گیره.

کمپانی JAC سعی کرده است تا با ارائه یک موتور قدرتمند و ظاهری متفاوت، محصول خود را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند.

با ورود خودروها چینی به ایران، بازار کمی از حالت انحصاری خارج شده است، درسته که فقط گزینه چینی را در اختیار داریم اما باز هم شرایط نسبت به قبل کمی پویاتر شده است. به طور کلی JAC J7 یک خودروی زیبا، مدرن با سطح امکانات قابل قبولی است که می‌‏تواند در بازار برای خود جایگاه ویژه‏‌ای داشته باشد.

اما با قیمت زیر ۲.۵ میلیاردی این خودرو شاید کمی نیاز به تامل داشته باشید. زیرا شما در این بازده قیمتی می‏‌توانید گزینه مزدا۳ نیو و سراتو مونتاژ سایپا رو هم داشته باشید.

 

مشخصات جک J7

حجم موتور (سی‏سی)

۱۵۰۰ توربو
قدرت(اسب‏بخار)۱۸۴
گشتاور (نیوتن‏متر)۲۸۰
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد (ثانیه)۸
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۷۰
وزن خالص (کیلوگرم)۱۴۸۵
طول، عرض، ارتفاع (میلی‏متر)۱۴۹۲، ۱۸۲۰، ۴۷۸۰
مصرف سوخت ترکیبی۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک (لیتر)۵۵
حجم صندوق (لیتر)۵۴۰
قیمت جهانی (دلار)۴۲۰/۱۴ –  ۶۸۰/۱۹
قیمت بازار ایران (میلیارد تومان)۹/۱ تا ۳/۲

 

در پایان از آقای محمدرضا دشتی و همراهی آقای آرش رفیعی جهت همراهی با تیم تست مجله ماشین کرده و پیشنهاد می‏کنیم جدول مشخصات کامل J7 را مورد توجه قرار دهید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱۸

  1. ریموند نرسسیان

    با سلام و عرض ادب و احترام .
    خودرو های چینی ، در دراز مدت (بالای ۱۰ سال ) غیر قابل استفاده و از رده خارج میشوند (بعلت عدم پشتیبانی ) و کیفیت پایین محصولات و تعداد تنوع مدل های تولیدی و عدم تجربه اتومبیل سازی و…….
    شما در جاده های ایران هنوز اتومبیل های ژاپنی مدل های ۱۹۷۰ و اتومبیل های المانی را بعد از گذشت ۵۰ سال مشاهده میکنید و نشان دهنده کیفیت و تجربه بالای خودروسازان است.
    سوپروایزر Honda motors و Mitsubish در ایران ۱۹۹۰ الی ۲۰۰۴

  2. مجید

    این مشخصات رو از کجاتون در میارین .ماشینی با ۱۳۵ کیلو وات قدرت و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر شتاب ۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت؟
    یعنی چی .یعنی ماگزیمم دور مور از ۴۵۰۰ RPM بالاتر نمیره . این کلاس موتور فول توربو نیست.
    ام جی ۳۶۰ با همین توان و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تو ۷ ثانیه کمتر ۰_۱۰۰ رو پر میکنه و حداکثر سرعت ۲۰۰کیلومتر بر ساعت به بالا رو میزنه . اینو خودم تست گرفتم .

  3. فرشته لشکری

    سلام این شرکت خودروسازی کرمان موتور یک کلاه بردار بزرگه
    من جی سون خریدم یک ماشین اسباب بازی چینی اشغاله واپشنهاش هیچی نداره و
    موقعه تحویل دیر میدن بعد دیر کرد ندارن
    یک چیزی جالب جایگاه یو اس بی خواستین پیدا کنین تا کمر خم بشین توی ماشین تا پیدا کنید
    نخرید نخرید دزدن بخدا
    دست دوم خارجی بخرید

    • علی اسدنیا؛ جامعه شناس اقتصادوتوسعه

      هوالخالق قادرمتعال والرئوف الاعلم؛ سلام
      قیمت درمقایسه باارزش جهانی بالاست!

  4. فرشته لشکری

    سلام این شرکت خودروسازی کرمان موتور یک کلاه بردار بزرگه
    من جی سون خریدم یک ماشین اسباب بازی چینی اشغاله واپشنهاش هیچی نداره و
    موقعه تحویل دیر میدن بعد دیر کرد ندارن
    یک چیزی جالب جایگاه یو اس بی خواستین پیدا کنین تا کمر خم بشین توی ماشین تا پیدا کنید
    نخرید نخرید دزدن بخدا
    دست دوم خارجی بخرید نخرید

  5. محمد

    من نمیدانم چرا مردم ما میخواهند ماشین که حکم اسباب بازی هست را بخرن واقعا اگر میخواهید پولتون را به پول بدین خودرو دست دوم کره ای بخرین من خودم ازرا ۲۰۱۲ دارم که قیمتش اندازه قیمت ماشین نو چینی هست
    با این تفاوت که سگش شرف داره به ماشین چینی خرابی نداره قطعات مصرفیش هم قیمتشون پایین هست
    کند و شتاب بیست
    بازار خوبی دارد هر موقع میخواستین بفروشین پول هست براتون
    بخدا نخرید پولتون را دور نریزید
    فقط خواستم به اونایی بگم که میخواهن ماشین چینی بخرن باز گو کنم
    بهترین ها را براتون ارزو دارم

  6. سهیل رامتین

    دوستان من این ماشین رو بهمن سال گذشته تحویل گرفتم. ظاهر ماشین عالی و شیک هست ولی در مورد سواری هم چیزی کم نداره. ماشین نرمه و کابین واقعا بی صداست. حتی توی صندوق عقب هم سوکت برای اتصال یو اس بی داره. البته یکی از کارمندهای نمایندگی به من گفت که گیر بکش این ماشین دارای سیستم خنک کننده است. من یک میلیارد دویست و هشتاد خریدم و چند روز هم زودتر بهم تحویل دادن. همون پارسال تا ۲۲۰۰ هم میخریدن ولی امسال قیمتش خیلی تو بازار پایین آمده.

  7. روح الله

    کرمان موتور هم گران فروشه و هم بسیار بد قول دوستان تا می توانید از این شرکت خرید نکنید

  8. رامین صفایی

    شرکت کرمان موتور عامل گلوبالیست ها بوده
    و با هدف نابودی صنعت خودرو سازی ایران
    تاسیس گردیده و کارش مونتاژ لگن پاره های
    فکسنی و بی کیفیت چینی است
    از خریدن محصولات این شرکت خودداری کنید

  9. رامین صفایی

    کرمان موتور کاری جز مونتاژ لگن پاره های
    چلغوز چینی نداره و همه ی کارهاش به نفع
    کمونیست های چینی است و منافع ملت ایران
    براش کمترین اهمیتی نداره

    • محمد

      واسه این اشغال پنصد ملیون هم زیاده

  10. امیر

    کرمان موتور واقعا خودرو های با کیفیت عالی مونتاژ میکنه لااقل از ماشین های سایپا و ایران خودرو خیلی خیلی بهتره

  11. رضا

    دل ما جوونا رو خون میکنید با این قیمتا و کیفیتها

  12. پیمان

    سلام، دوستان من این ماشین رو دارم، از هر لحاظ ازش راضی هستم.
    لطفا بدون دلیل و از روی هوا نظر ندید . ممنون

  13. Ali

    چرا آدم به ماشینی پول بده که حداکثر سرعتش ۱۷۰.اونم دو میلیارد به نظر من همون دنا سورن پارس ما باز بهتره ماشینهای چینی فقط زیبای دارند درست آپشن دار هم هستند اما به نظر من حیف نیست اون مبلغ به این پرداخت کنیم با دو میلیارد میشه ماشین دست دوم ژاپن یا آلمانی خرید که استهلاک پایین مصرف ایدال دارند

  14. بدبخت

    سلام دوستان من مطالب شما را خواندم سرم گیج رفت توی رختخواب افتادم من یه دوچرخه داشتم آن هم دزد برد مستاجرم وبدون داشتن حتی فرغون ولی اگه پول شما را بدین یه ملک بگیرید ده برابر شود میکنید خدا به شما بیشتر بده به آرزوهای بزرگ خودتان برسید هر چه میخواهید برای خودتان وفرزندانتان هم هم بخواهید من آرزوی موفقیت برای تک تکتون دارم

  15. arya

    باسلام
    خودروهای چینی ک با قیمتی چند برابری ب مردم ایران عرضه میشه نسبت به کیفیت خودروهای اصل چین در درجه ی دوم کیفیت قرار دارن ینی قیمت ۵۰۰میلیون تومان عرضه شه ب نرخ ایران، میان درجه دو همون خودرو رو باقیمت ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کرده ب قیمت درجه یک ب مردم ایران عرضه می کنند کلاه بردارتر از کرمان موتور نداریم لعنت به این مافیای خودرو

  16. حمید

    سلام به دوستان
    داشتم نظرات رو میخوندم اصلا معلوم نیست که بعضی از دوستان مغرزانه و از روی برنامه دارن صحبت میکنند
    التماس تفکر
    یا علی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×