مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴ / یکی از ارزشمندترین خودروهای ایران
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: مهندس برزو سپاسی / اتومبیلهای شرکت کننده در اینگونه رویدادها در ایران معمولاً در سطح پائینتری از کشورهای دیگر قرار میگیرند چرا که ما خود بسیاری از اتومبیلهای با ارزش قدیمی را به چنگال گورستانهای اتومبیل سپردهایم و حالا باید در سوگ آنها بنشینیم.
البته هنوز هم گنجینههایی وجود دارند که ثابت میکنند ایران هم میتواند به لحاظ خودروهای کلاسیک در کشورهای جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.
تا امروز تعداد زیادی از اتومبیلهای کلاسیک موجود در ایران در این بخش به خوانندگان محترم معرفی شدهاند که در میان آنها اتومبیلهای زیبایی همچون جاگوار E-type، دتوماسو پانترا، فراری ۳۰۸، پورشه ۳۵۶، مدلهای مختلف مرسدس SL و بسیاری دیگر دیده میشدند و امروز قصد داریم به معرفی اتومبیلی بپردازیم که به لحاظ قدمت و ارزش در ردهای بسیار بالا و در رده نمایشگاههای معتبر جهانی قرار دارد.
بررسی مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴
۲۲۰ در مقابلم است. یک نکته را باید اعتراف کنم و آن اینکه قبل از دیدن این خودرو آرزو میکردم که از نوع Cabriolet A باشد اما زیاد هم امید نداشتم.
ولی در لحظه دیدن با آنکه روی آن پارچه کشیده شده بود توانستم A بودن آن را تشخیص دهم.
اما کابریولت A به چه معناست؟ سری ۲۲۰ دارای چهار نوع اتاق است. اولین آنها اتاق سدان معمولی بوده که خیلی خاص نیست.
دومین مدل کوپه آن است که بسیار زیباست. سریهای کروکی آن به دو مدل B که دو در ولی چهار نفره و A دو در و رودستر است تقسیم میشود.
در واقع رودستر یا نمونه مورد آزمایش امروز بالاترین ارزش را در میان اتومبیلهای این گروه دارد.
سری ۲۲۰ در سال ۱۹۵۱ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی شد.
نوآوری آن منتقل کردن چراغهای جلو روی گلگیرها بود که به آن حالتی آیرودینامیک میبخشید.
مشخصات فنی مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴
این مرسدس دارای یک موتور ۶ سیلندر خطی به حجم ۲۱۹۵ سیسی و قدرت ۷۹ اسببخار در دور ۴۸۵۰ و گشتاور ۱۰۵ lb.ft در دور ۲۵۰۰ بود.
وزن مدل سدان ۱۳۵۰ کیلوگرم بود که در نمونه کروکی به ۱۴۴۰ کیلوگرم افزایش یافته بود.
طراحی مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴
بدنه کاملاً مرسدس است. این را از فاصله دور نیز میتوانید تشخیص دهید.
جلو پنجره بسیار بلند بوده و نمایی بسیار اشرافی به کل بدنه میبخشد.
اصولاً همه خطوط و منحنیها در نهایت به جلو پنجره ختم میشوند و آن را به نقطه ثقل طراحی بدل میکنند.
بدنه در مجموع شباهت زیادی به سبکهای طراحی دهه ۱۹۳۰ دارد.
گلگیرها بسیار پف کرده هستند. در عقب، چراغهایی بسیار کوچک دیده میشوند که شامل چراغ اصلی، چراغ دنده عقب و راهنما است. بدنه به صورت دستساز و روی قالبهای چوبی تولید میشده است.
شوک بزرگ زمانی به شما وارد میشود که در صندوق را باز کنید.
در آن سال مشتریهای ۲۲۰ میتوانستند چمدانهای مخصوص آن را که مطابق طراحی خودرو است به کارخانه سفارش دهند.
صندوق عقب به سه بخش مختلف تقسیم شده است.
در بخش پائینی لاستیک زاپاس و جک دیده میشود.
در طبقه میانی، چمدان اصلی جای میگیرد و در طبقه بالایی فضای کافی برای قرار دادن یک یا دو کیف کوچک تعبیه شده است.
قابل ذکر این که طبقه حائل میان بخشهای وسطی و بالایی قابل برداشتن است.
برای ورود به داخل اتاق یک دستگیره بزرگ را باید به پایین بکشید و در عظیم آن را حول محوری که در عقب در قرار گرفته باز کنید.
فضای داخل نیز بسیار شکیل و در عین حال ساده طراحی شده است.
بخش رویی و میانی داشبورد چوبی است. این چوب روی درها و ستونها نیز امتداد یافته است.
فرمان بسیار بزرگ و باریک است و راهنمای آن نیز که به صورت تکهای فلزی روی آن قرار گرفته، آن را کیلومترها از اتومبیلهای امروزی دور کرده است.
صندلیها بسیار تنومند و راحت هستند و قابلیت تا شدن به سمت جلو را دارند. با آنکه این اتومبیل یک رودستر بوده اما در پشت صندلیهای جلو یک صندلی نیمکت مانند کوچک نیز نصب شده که برای قرار دادن بار، قابلیت تا شدن را نیز دارد.
در مقابل چشمان راننده یک کیلوترشمار و یک ساعت قرار دارند و سه نمایشگر کوچک آنالوگ نیز در وسط آنها دیده میشوند.
ترمز دستی دقیقاً همانند عصای سالمندان است و زیر محور فرمان است. در بخش زیر داشبورد نیز دکمههای مربوط به چراغها و بخاری قرار دارند.
نکته قابل توجه در این اتومبیل اجزای مختلف فلزی هستند که کاملاً دست نخورده باقی ماندهاند.
رانندگی با مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴
حالا نوبت به رانندگی با این پدیده زیبا میرسد. نکته بسیار مهم در مورد این مرسدس آن است که در رانندگی بسیار نرم بوده و با آنکه ابعاد آن نسبتاً بزرگ است ( طول×عرض×ارتفاع معادل ۴۵۰۷×۱۶۸۵×۱۶۱۰ میلیمتر) رانندگی با آن بسیار راحت است.
دنده بغل فرمانی است و عوض کردن آن حس خوبی را منتقل میکند.
برای حداکثر لذت از این خودرو نیاز به یک اقدام کوچک یعنی باز کردن سقف نیز بود که آن را نیز انجام دادیم.
برای باز کردن کروک ابتدا باید قلابهای آن را در بخش بالایی شیشه جلو باز کنید.
پله دوم آن است که از اتومبیل پیاده شوید و بخش فلزی S شکل کنار سقف را با یک ضربه مختصر تا کنید.
پس از آن سقف به وسیله دست به آرامی به سمت پائین جمع میگردد.
شاید کروکهای امروزی با فشار یک دکمه حتی روی ریموت خودرو ظرف چند ثانیه باز شوند ولی بی شک لذت باز کردن دستی سقف را از راننده میگیرند.
البته همه اتومبیلهای مدرن نیز بدین گونه نیستند.
برای مثال لامبورگینی مورسیه لگو رودستر برای قرار دادن سقف باید یک روند پیچیده را به صورت دستی انجام دهید. در نهایت با سقف باز به خیابان باز گشتیم و حس واقعی یک ۲۲۰ Cabriolet A را با گوشت و پوست خود لمس کردیم.
در پایان از آقای «کلایه» که در نگهداری شایسته این خودرو تلاش زیادی کردهاند تشکر میکنیم و نیز از آقای «امیر حسین نمازیان» نیز که در این آزمایش کمکهای زیادی به ما رساندند نیز قدردانی میکنیم.
گالری تصاویر مرسدسبنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴
در اینجا از کلیه هموطنانی که مالک خودروهای قدیمی هستند و تمایل دارند خودروشان در مجله ماشین معرفی گردد درخواست میشود با دفتر مجله ۸۸۵۲۸۰۱۸ تماس حاصل کنند.
عالی بود . لذت بردم
مرسدس فن