ایرانخودرو: جوشکاری غیراصولی دلیل حادثه مرگبار دنا در پیرانشهر
به گزارش مجله ماشین، بررسیهای اولیه حاکی از آن است که این خودرو، تولید سال ۱۳۹۶ بوده و حداقل دو بار تصادف شدید داشته است؛ یکی در سال ۱۳۹۷ و دیگری در سال ۱۳۹۹. در تصادف نخست، بخشهای اصلی بدنه مانند سرشاسیهای عقب، سینی کف، گلگیرها، و حتی اجزای ایمنی نظیر ایربگها تعویض شدهاند. در تصادف دوم که منجر به واژگونی خودرو شده، بدنه خودرو بهطور غیرمجاز و غیراصولی جوشکاری و به هم متصل شده است. این تعمیرات نامناسب، به جای تعویض کامل اتاق، باعث شده تا در حادثه اخیر، خودرو به دو نیم تقسیم شود.
ایرانخودرو تأکید کرده که کیفیت خودروهای تولیدی این شرکت مطابق با استانداردهای بینالمللی بوده و تمامی محصولات این شرکت تستهای تصادف (Crash Test) را در مراکز معتبر گذراندهاند. آخرین آزمون تصادف دناپلاس در سال ۱۴۰۲ با موفقیت انجام شده و تأییدیههای لازم برای شمارهگذاری دریافت کرده است.
این خودروساز همچنین از نهادهای نظارتی خواست تا نظارت بیشتری بر تعمیرات خودروهای تصادفی در خارج از شبکههای رسمی داشته باشند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود و ایمنی کاربران خودروها حفظ گردد.