شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » ملاقات با مزدا ۶، یک ماهی کمیاب
مزدا ۶

ملاقات با مزدا ۶، یک ماهی کمیاب

۱۴۰۲-۰۸-۱۰ زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر هرخودرویی را به عنوان وسیله‌ای صرفاً برای جابه جایی از نقطه A به B در نظر بگیریم عملاً پدیده‌ای به اسم ماشین‌بازی مفهومی ندارد و این همه سایت‌ها و برنامه‌ها و مجلات خودرویی بی‌معنی است. ولی وقتی اتومبیل به عنوان مرکب دست آموز و به نوعی بال‌های انسان مدرن دیده می‌شود، بسیاری از خریدها، هزینه‌ها، گفتارها و نوشتارها مفهوم و حلاوت می‌یابد.

مجله ماشین – نوشته: دکتر فرید افتخاری میلانی/ خودرویی که به لطف جناب «عماد قابلی» بناست تا برانیم و بنویسیم یک نمونه کاملاً عادی، متوسط و کاربردی است که سازنده و خریدار هر دو با دیدی یک پله فراتر از صرفا جابجایی به سراغش رفته‌‏اند.

بررسی نمای ظاهری مزدا ۶

خودروی حاضر از نسل سوم، ساخت ۲۰۱۴ با ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد و مید‏آپشن است که با فیس ‏لیفتی مختصر کماکان روی خط تولید قرار دارد در کشورهای ژاپن چین و روسیه ساخته شده و در تمام دنیا قابل دسترسی است لذا تهیه لوازم یدکی از آن سوی مرز به شرط مراعات انصاف از سوی فروشنده چندان کار سختی نیست.

نمای عقب مزدا ۶
نمای عقب مزدا ۶

وجب به وجب این خودروی ۴۸۶ سانتی‏‌متر با ظرافت و دقت یک مجسمه ‏ساز خلق شده است.

چراغ‏‌های جلو خوش حالت و در ترکیب با خط کرومی گریل تداعی‌‏گر یک گربه‏‏ سان با خط چشم تیره است.

بیشتر بخوانید

به سنت خودرو‏های مدرن خط سپری تعریف نشده که از ترس برخورد رانندگان بی‏ احتیاط، ترک خودرو در حالت پارک شده را قدری نگران کننده‏ می‏‌کند و مجبورید به سختی پارک کنید.

البته شکایتی نیست چون باعث نمایان شدن جلوه‌‏ای دیگر از استیل این محصول یعنی سقف منحنی، شیب‏دار و کوپه مانند آن می‏‌شود که مکمل صندوق کوتاه، لوله اگزوز دوبل، طراحی وزین اما اسپرت عقب مزدا ست.

نمای جانبی معمولاً پاشنه آشیل طراحی خودرو‏های سدان است اما مزدا با ایجاد یک خط گرد گلگیر شانه مانند در جوار برجستگی ترقوه شکل کاپوت که در این مورد از زیر یک پوست شفاف و لطیف سربی رنگ‏‏ پیداست تداعی‌‏گر یک موجود افسانه‏‌ای آبزی شده و باعث تاکید بیشتر روی کشیدگی جلوی خودرو ست و در هماهنگی با صندوق کوتاه، جلوه‏ی اسپرت این محصول ارزان‏قیمت (با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار) ولی با‏ارزش در بازارهای جهانی را دوچندان کرده است.

طراح بدین هم‏ بسنده نکرده و با نصب آینه‏‌هایی‏ با بازوی عمودی، رینگ‌‏های خوش تراش و تایر‏های بزرگ ۱۷ و لاستیک‏‌های گوشتی فاق ۶۰ یک سدان خانوادگی پرفورمانس را با زیر ۳۰ هزار دلار به مشتری پیشکش کرده ست.

بررسی داخل مزدا ۶

ادامه سناریو در داخل خودرو دنبال شده و نشانگر‏های سه گانه با گرافیکی وسوسه ‏انگیز از ورای یک فرمان اسپرت و بسیار خوش‏دست قابل رویت است.

ارگونومی ادوات کنسول وسط با حضور موس، یک لیور خوش دست و اهرم ترمزدستی که شبیه خودروهای اسپرت دهه نود، بالاتر تعبیه شده درخور یک خودروی ژاپنی ست.

کابین مزدا ۶
کابین مزدا ۶

کنترل‏‌های سیستم تهویه نیز مجهز به یک صفحه جداگانه با نورپردازی زیباست.

صندلی‏‌های این مدل با تریم میدآپشن دستی است و از مخملی باکیفیت تودوزی شده که با یک حس اطمینان بسیار خوشایند راننده را صمیمانه بر بالین گرفته و حین مانور حمایت می‌‏کند.

فضای داخل، صندوق عقب، جاسری و نور علیرغم کفایت، کمتر از کمری ست که البته شماره تلفن نزدیک‏ترین آژانس را برای معترضان احتمالی در آرنجی وسط قرار داده ‏ایم!

سواری مزدا ۶

قبل از روشن کردن خودرو کمی دلهره داشتم‏ که مبادا قابلیت حرکت این آبزی دلربا در قد و قواره ظاهرش نباشد خصوصاً که بنا به تجربه قبلی رانندگی با ۴ سری متوالی مزدا ۳۲۳ و ۳ انتظار بالایی از این خودرو داشتم.

مزدا۶ مجهز به پیشرانه ۵/۲ لیتر با تکنولوژی skyactive مزدا بوده که با بهره ‏گیری از یک موتور تزریق مستقیم بسیار تراکم بالا (۱۳/۱ و در بعضی مارکت‏‌ها حتی ۱۴/۱) قدرت ۱۸۴ اسب‏ بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتن‏‌متر را روی یک خودروی زیر یک و نیم‏ تنی با مصرف شهری ۶/۷ و اتوبان تنها ۱/۵ درصد در اختیار راننده قرار می‏‌دهد.

مزدا ۶
نمای جانبی مزدا ۶

تا با همکاری یک گیربکس ۶ سرعته خودکار صفرتاصد تخمینی نزدیک ۵/۸ ثانیه (بعضی منابع این عدد را ۸/۷ اعلام کرده‌‏اند که حداقل در نمونه مورد آزمایش به نظر بعید می‏رسید) قابل دستیابی باشد.

پیشرانه با کیلس استارتر و با قدری لرزش روشن شده و یک صدای معمول ۴ سیلندری دارد.

به محض شروع حرکت شتاب خودرو حس شده و تیزی خوشایند فرمان خوش‏دستش وسوسه رانندگی اسپرت رو زیر گوش راننده نجوا می‏‌کند.

شتاب‏گیری اولیه خودرو مطلوب‏تر از کشش آن در دورهای میانی ست ولی کماکان از خودروهایی مانند کمری، سوناتا/اپتیما یا تیانا یک سر و گردن بالاتر بوده و عملاً بهترین شتاب را بین موتور‏های هم‏حجم داراست.

بیشتر بخوانید

زیبایی عملکرد مزدا در فرمان آن است که در کنار یک سیستم تعلیق بسیار دقیق و قابل اطمینان اجازه بهره‏ گیری از تمام ۱۸۴ اسب‏‌بخار را بدون دغدغه فراهم می‏‌کند، خودرو دو وجب کوتاه‏تر حس شده و به زیبایی یک شناگر ماهر از بین سایر خودروها لغزیده و در ترافیک نیمه سنگین نیم‏روزی پیچ و تاب می‏‌خورد.

شاید به خاطر لنت‏‌های خودرو بوده که توان ترمزی در قیاس با یک خودروی آلمانی یا ایتالیایی قدری ضعیف حس می‌‏شود.

عملکرد گیربکس عادی است و در عین این که به موقع معکوس می‏کشد از چهارچوب‏‌های اقتصادی تعریف شده فراتر نمی‏‌رود لذا با تغییر وضعیت به دستی و بهره‏ گیری از لیور (دست دنده)خوش دست مزدا که در کنار موس مالتی‏‌مدیا در ارتفاعی بالا و البته خوشایند نصب شده می‏‌توان از توان موتور بهتر بهره گرفت.

در واقع توان حرکتی مزدا در حداکثر میزانی است که بدون آسیب به آسایش مسافر می‌‏توان از یک سدان متوسط محرک جلوی سگمنت D انتظار داشت و هوشمندانه در همین سطح تنظیم شده است.

مزدا ۶
مزدا ۶

به طور کلی با عدم حضور مزدا ۶ در عرصه سرزمین اصلی ایران (شاید زیر ۱۰ دستگاه)، میدان رقابت سدان‏‌های خانوادگی سگمنت D در اختیار محصولاتی از رنو نیسان و تقریباً در انحصار سوناتا و کمری قرار گرفته است که نه از منظر طراحی و نه هندلینگ و شتاب، سیراب کننده عطش عاشقان سرعت و رانندگی اسپرت نیستند.

در این میان تالیسمان با شتاب و هندلینگ مطلوب با ظاهر کمی یوغور از راحتی سواری کافی برخوردار نیست، سوناتا در مانور خودرویی مردد و بی اعتماد به نفس است که با فیس آرایش شده تداعی‏‌گر یک شاخ اینستاگرامی ست!

کمری ۲۰۱۲ نیز علیرغم دوام‏ بی‏‌نظیر، نگهداری سهل، سواری متین و فروش راحت (که هریک فاکتور‏هایی بی‏بدیل در بازار ایران هستند) از منظر طراحی شبیه یک پاکت نامه‏ ست که تمبری با چهره یک شخصیت تاریخی روی آن چسبانده شده! که پایداری و لذت رانندگی آن کمتر مزدا ست.

از نظر این حقیر تنها ایراد مزدا ۶ همانا نبود دسترسی دایم به سوخت با اکتان مطلوب در سراسر کشور و نبود خدمات مناسب پس از فروش است که موجب افت بازار فروش آن خواهد شد. که البته عملاً هیچ یک از این مشکلات را نمی‏توان به پای خودرو نوشت و در واقع آبزی بی‏‌گناه قصه ما صرفا به علت نبود محیط مناسب است که قادر به رشد و نمو نیست…

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. بابک

    امیدوارم پس از حلال شدن ماشینهای خوب برای مردم مظلوم ایران ، بتونیم یه ماشین برند بخریم و از باقیمانده عمر لعنتیمون یه کم لذت ببریم !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×