مقایسه میدانی اسکانیا سریP340 و P360 با مرسدس بنز آکسور سری ۲۶۲۸
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: سهراب بزرگزاد/ به لطف روزهای طلایی دهه ۷۰ و ۸۰ در کشور، کامیون های میان رده باری و کمپرسی از برندهای معروف و با کیفیت بالا و تنوع بسیار زیاد وارد کشور شدند و هنوز که هنوز است بار اصلی صنعت حمل و نقل بر دوش همین محصولات است. در ادامه به مقایسه میدانی و بررسی معایب و محاسن دو نسل اسکانیا سریP340 و P360 در کنار یکی از اصلی ترین رقبای خود یعنی کامیون باری مرسدس بنز سری ۲۶۲۸ می پردازیم.
کامیون های سریP با ارتفاع سقف کوتاه در اصل برای خدمات درون شهری و توزیع و ساخت و ساز طراحی شده و با توجه به امکانات رفاهی بالا و کیفیت ساخت مطلوب، جزء گزینه های برتر این رده به حساب می آیند و در این سری بیشترین تنوع کابین وجود دارد که با کاربری های متفاوت روی شاسی های اسکانیا نصب میشوند. یکی از قابلیت های مهم سری P استفاده از تکنولوژی EGR روی موتورها است که به شکل قابل توجهی در کاهش و صرفه جویی در مصرف سوخت عمل میکند. در طرف مقابل نیز رقبایی همچون مرسدس بنز اکسور و ولوو FM نیز دست کمی از اسکانیا ندارند.
و اما بنز از قدیم با سری های معروف ۲۶۲۴ یا ۱۹۲۱ و… و با پرچمدار این رده یعنی بنزهای معروف به زیر مایلر یک رقیب اصل و نسب دار و قدرتمند به حساب میآید به گونه ای که هنوز بنزهای چه با اتاق باری و چه کمپرسی در مدلهایی که نزدیک به سه دهه از عمر آن می گذرد در بورس خرید و فروش قرار دارد و مورد توجه رانندگان است. در کل سری اکسور نسخه اقتصادی تر بنز سری اکتروس است که با امکاناتی کمتر به بازار ارائه می شود. کامیون های بنز به لطف استهلاک پایین و فراوانی قطعات همیشه استقبال خوبی در بازار ایران داشته و دارند.
نمای ظاهری
در نمای ظاهری سری P اسکانیا به لطف دقت و تمرکز بر زیبایی در عین کار آمدی، شاهد یک طراحی قابل قبول هستید که حتی با گذشت دو دهه از عمر این کامیون ها هنوز چهرهای به روز و شیک دارد. در شبکه کاپوت بندهای موازی با قطر مناسب که باعث میشود فضای زیادی برای عبور هوا و رسیدن آن به سیستم خنک کننده و موتور باشد طراحی شده است. طراحی جدید سپری که در عین مستحکم بودن زمخت و زاویه دار نیست و جا دادن چراغ ها در آن با ظرافت خاصی صورت گرفته است. به لطف ارتفاع کم کامیون و رکاب هایی پهن که در پایینترین مکان نسبت به زمین قرار دارند سوار و پیاده شدن به کابین از راحتی چشمگیری برخوردار است.
در سری P با توجه به ارتفاع کم و حالت آیرودینامیک بوجود آمده شاهد کاهش ۰.۶ درصدی سوخت هستیم و حتی بادگیرهای بالای سقف و کناری کابین در این امر بی تأثیر نیستند. در مقابل کابین بنز کمی باریکتر و بلندتر و زاویه دارتر نسبت به اسکانیا به چشم می آید و ارتفاع آن از زمین نیز بالاتر است.
عدم وجود بادگیر روی سقف و کناره های کابین باعث می شود که از نظر آیرودینامیک کامیون اکسور فرار باد بیشتری نسبت به اسکانیا داشته باشد.
در کامیون های سری P وجود آفتابگیر به صورت فابریک و اضافه کردن چراغ در آنها یک مزیت نسبت به کامیون بنز به شمار میرود که فاقد آفتابگیر است. در نمای ظاهری طراحی اسکانیا برتر از رقیب است و به روزتر به نظر میرسد و کامیون P360 به دلیل رنگ خاص شبکه کاپوت، نسبت به دو کامیون دیگر متمایز و چشم نوازتر است. آینه ها در هر دو مدل اسکانیا از طراحی آیرودینامیکتر با پایه های جمع و جورتر و به همراه گرمکن و تنظیمات برقی هستند که در کامیون بنز همان سنت قدیمی لوله آینه بلند وآینه های ساده فاقد گرمکن و تنظیمات برقی قرار دارد که کار را در قسمت شاگرد برای تنظیم سخت تر می کند.
یکی دیگر از نقاط ضعف این مدل از کامیون بنز عدم حضور آینه جدول جلوی شیشه است که کنترل کامیون را در محل بارگیری و در حین عبور از فضاهای با عرض کم و لبه جدولدار مشکل میکند.
فضای داخلی
با استفاده از سه ردیف پلکان عریض و با ارتفاعی کم نسبت به زمین وارد کابین اسکانیا می شویم که در هر دو مدل P340 و P360یکی است. با توجه به عریض بودن کابین دست طراح برای استفاده از فضای مناسب باز بوده تا به بهترین حالت ممکن برسد. هر چند در این مدل سقف کوتاه است اما فضای استراحت و خواب کابین مناسب است. داشبورد به گونه ای طراحی شده که تمامی ادوات در نزدیکترین حالت و در اختیار شماست و کلیدهای روی فرمان نیز یکی از برتری های این مدل نسبت به کامیون بنز است. در کابین هر دو مدل کامیون تسلط بر جاده عالی و دید شیشه جلو و اطراف بی نظیر است ولی در این مورد هم اسکانیا کمی دلچسبتر است. در خصوص امکانات رفاهی میبایست گفت که هر دو رقیب از سامانه تهویه دستی برخوردار هستند و انصافا عملکرد مناسبی داشته و کیفیت اجزاء داخلی و متریال به کار رفته در تریم داخلی در هر دو مدل بسیار بالاست. البته ناگفته نماند که در اسکانیا به لطف اندکی بلندتر بودن فضای بالای سر راننده چند بچه داشبورد طراحی شده که بسیار مفید است.
قوای محرکه
هر چند از نظر تناژ هر سه کامیون با هم برابر هستند ولی از نظر موتور دو مدل اسکانیا در ردیف اول و دوم و بنز در ردیف سوم قرار میگیرد. ناگفته نماند که سری P360 انصافا یک سرو گردن از بنز و سری P340 بالاتر است و نمیشود مقایسهای دقیق در این خصوص انجام داد. گیربکس در هر سه کامیون دستی تمام سنکرونیزه بوده و از عملکرد قابل قبول و هم خوانی خاصی با موتور برخوردار است.
تست رانندگی
در یک مسیر مشخص با هر سه کامیون و در وضعیت بدون بار رانندگی کردیم و انصافا نرمی و راحتی اسکانیا در این باره خود نمایی میکرد. عملکرد گیربکس و موتور بی نظیر است و به گفته مالک هر سه کامیون از آن دسته محصولاتی هستند که شما را در جاده نمی گذارند و تا آخرین نفس جنگیده و ترجیحا پا به تعمیرگاه از نفس می افتند.
با توجه به دستی بودن جعبه دنده هر سه کامیون، عملکرد هر سه مدل بسته به نوع رانندگی نیز متفاوت است اما افت توان بین دنده ها در هیچ کدام از سه کامیون مشهود و آزار دهنده نبود.
وفور لوازم یدکی و نزدیکتر به اصل بودن آن نسبت به کامیون های متفرقه و خدمات پس از فروش قابل قبول از دیگر نقاط قوت هر سه کامیون است.
لازم به ذکر است که در بحث تست و مقایسه به راحتی میتوان به هر سه کامیون نمره قبولی را داد و صرفا میتوان آنها را در تفاوت تجهیزات و امکانات رفاهی و قوای محرکه مقایسه کرد چرا که در قابلیت فنی، هر سه کامیون سال هاست که امتحان خود را در این زمینه پس داده اند.
استهلاک پایین، قابلیت حمل بار با تناژ ۲۶ تن و عملکرد قابل قبول موتور و گیربکس از نکات قوت هر سه مدل است. اما از قدیم نه تنها در ایران که در تمام نقاط دنیا اسکانیا و بنز و ولوو طرفداران خود را داشته و دارند.
در پایان میتوان به این نکته اشاره کرد که اسکانیا سری P باتوجه به تجهیزات رفاهی بیشتر و تنوع کابین و قدرت موتور بهتر نسبت به بنز در این رده، یک ردیف بالاتر قرار میگیرد و بنز آکسور نیز به عنوان یک رقیب سرسخت همیشه سایه به سایه ولوو و اسکانیا حرکت میکند و هر لحظه یکی از این سه رقیب دیرینه به صدر جدول صعود می کنند.
در پایان از مالکین محترم کامیون ها، آقایان رضا فیروزی، شهرام نوعی و کریم عدلی به خاطر صرف وقت و همکاری با مجله ماشین تشکر میکنیم.