هیوندای i20 کارکرده یا پژو ۲۰۷i اتوماتیک صفر کیلومتر؟
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / اگر در بازار خودروی کشور همه چیز سر جای خودش بود امروز میبایست نسل نو پژو ۲۰۸ را در مقابل نسل جدید هیوندای i20 قرار میدادیم اما چنین شرایطی فراهم نیست، لذا تصمیم گرفتیم تا i20 مونتاژی مدل ۹۶ دست دوم را در مقابل پژو ۲۰۷i اتوماتیک صفر کیلومتر قرار دهیم تا ببینیم آیا i20 کارکرده ارزش اضافه پرداخت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دارد یا خیر.
طراحی ظاهری
نسل دوم i20 طراحی پویایی دارد و همین امر سبب شده تا در کشورمان نیز محبوب باشد. در نمای جلوی این خودرو چراغهای اصلی، جالب توجه بوده و ادغام جلوپنجره با سپر حجیم سبب شده هماهنگی خوبی میان اجزای تشکیل دهنده این بخش صورت بگیرد.
البته در نمونههای مونتاژی شاهد حذف آپشنهایی از i20 هستیم. به عنوان مثال دیلایتهای LED از قسمت زیرین چراغهای اصلی حذف شده و به پایین سپر در بخش مهشکنها انتقال پیدا کرده است. با این تفاوت که در نسخههای مونتاژی، چراغهای روشنایی در روز به وسیله لامپ معمولی زرد رنگ روشن میشوند.
در نمای جلوی ۲۰۷i همان چهره نسبتاً خشمگین، سالخورده اما جذاب را شاهد هستیم که از امضای دو نسل قبل کمپانی پژو بهره میگیرد با این تفاوت که دی لایتهای نواری، در دل چراغهای جلو به شکلی بسیار زیبا جانمایی شدهاند.
در نمای جانبی طول بیشتر i20 به همراه استفاده از خطوط شارپ نسبت به ۲۰۷i به چشم میآید، ضمن اینکه رینگهای بزرگتر i20 و همچنین نحوه اتصال شیشههای جانبی به شیشه عقب و ترکیب آن با سقف از ۲۰۷i جذابتر بوده و در نمای جانبی ۲۰۷i نیاز به یک سری از تحولات مانند تغییر شکل دستگیره درها و حذف زه ضربهگیر از روی آنها احساس میگردد.
نمای عقب i20 یکی از جنجالیترین قسمتهایی است که در زمان رونمایی اولیه بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، زیرا به عقیده بسیاری، به طور کل بخش انتهایی خودرو و به خصوص چراغهای عقب، نمونهای کوچک شده از هیوندای توسان است و با سگمنت این خودرو هماهنگی لازم را ندارد.
قسمت پلاستیکی مشکی رنگی که در پایین سپر تعبیه شده، مانند دیفیوزری کوچک است که ظاهری اسپرت به i20 بخشیده است.
چراغهای عقب ۲۰۷i و گرافیک داخلی آنها بی تردید جذابترین بخش در این نما بوده و زیبایی خاصی دارند.
داخل کابین
i20 در این بخش هم شرایط مطلوبی دارد و با طرحی ساده، موفق ظاهر شده است.
البته شکل و شمایل نشان دهنده ها میتوانست هیجان انگیزتر از این باشد اما در مجموع فرم برآمده پنل میانی داشبورد و چیدمان قطعات، جذاب از آب درآمدهاند.
جنس متریال بکار رفته هم قابل قبول است و کیفیت مونتاژ هم مناسب بوده و از نکات مورد توجه این خودرو نسبت به ۲۰۷i، فضای بیشتر سرنشینان در قسمت عقب است.
غربیلک فرمان ۲۰۷i با کلیدهای کنترلی و کروز کنترل، طرحی برگرفته از طرحهای هیوندای را در ذهن تداعی میکند و دومین مورد در کابین ۲۰۷i مانیتور ۷ اینچی لمسی است که در بالاترین بخش داشبورد نصب شده است.
در کل میتوان طراحی داشبورد ۲۰۷i را در بین محصولات تولید داخل و حتی در قیاس با همین هیوندای i20، زیبا، نسبتاً به روز دانست اما روی صندلیهای ردیف دوم خانواده ۲۰۶، به لحاظ فضای پا اصلاً نباید حساب باز کرد.
در زمینه امکانات ایمنی و آپشن هر دو رقیب با دارابودن مواردی همچون دو ایربگ، ترمزABS ، مانیتور، سیستم رهیاب، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع اتومات و… در سطح مشابهی قرار دارند اما تفاوت عمده آنها مربوط به وجود سیستم کنترل پایداری و کنترل ایستایی برای i20 و در مقابل کروز کنترل برای ۲۰۷i است که قطعاً وجود سیستم کنترل پایداری نسبت به کروز کنترل، از ارجحیت و درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.
ضمنا فضای بار i20 حدود ۵۵ لیتر از ۲۰۷i بزرگتر است.
راندن کوچولوهای جذاب
پشت فرمان i20، میدان دید خوب است و نسبت به محیط اطراف تسلط کافی دارید.
همچنین طراحی صندلیها راحت بوده و بدن را به خوبی در بر میگیرند. با سوییچ، خودرو را استارت زده زیرا در مدلهای سال ۹۶ خبری از سیستم کیلس و استارتر نیست.
خودرو به نرمی شروع به حرکت میکند و سر و صدای موتور نیز به درون کابین نمیآید.
در شتاب گیری اولیه اگرچه موتور ۴/۱ لیتری و گیربکس ۴ سرعته این خودرو به خوبی باهم کوپل شدهاند و تاخیر و تقه در تعویضها وجود ندارد اما i20 اصلاً تند و تیز نیست.
فرمان، دقت کافی را دارد و ترمزهای چهار چرخ دیسکی نیز واکنشهای مناسبی به دستور راننده نشان میدهند و همچنین وجود سیستم کنترل پایداری نیز از دیگر نکات مورد توجه و دلگرم کننده در حین راندن این هاچبک اقتصادی است. سامانه تهویه مطبوع اتومات نیز عملکرد مطلوبی دارد اما صدای آن در دورهای بالا کمی زیاد است.
به سراغ ۲۰۷i می رویم. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتومات به چرخهای جلو منتقل میشود.
سواری ۲۰۷i در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو و i20 خشکتر است اما در عوض هندلینگ خوبی داشته و چسبندگی آن به زمین قابل قبول است. ترمزها نیز در هر چهارچرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانههای ABS، EBD و EBA فراهم میکنند.
نکته جالب توجه در خصوص ۲۰۷i نسبت به i20 شتاب گیری اولیه آن است که تا حدودی نسبت به رقیب بهتر است و این دلیلی ندارد جز حجم و قدرت بالاتر پیشرانه.
به عنوان نکته آخر باید بیان کرد صدای سیستم تهویه در دورهای بالا در خودروی ۲۰۷i سرسام آور بوده و درست مانند اوج گرفتن یک هواپیمای مسافربری از روی باند است اما قدرت پرتاب باد و عملکرد آن به لحاظ خنک کردن فضای کابین بسیار خوب است.
کلام آخر
با توجه به اختلاف قیمت پژو ۲۰۷i صفر و هیوندای i20 مدل ۹۶ (بسته به میزان کارکرد) باید گفت که اگر طراحی به روزتر، کیفیت بالاتر قطعاًت و سواری نرمتر برایتان فاکتورهای مهمی محسوب میشوند، i20 ارزش اضافه پرداختی را دارد اما اگر به صفرکیلومتر بودن خودرو اهمیت میدهید و به رانندگی اسپرتتر، شتابگیری بهتر و همچنین فراوانی قطعاًت و خدمات پس از فروش گسترده میاندیشید، ۲۰۷i اتومات انتخاب منطقیتری است.
از آقایان محمدطاها جمشیدزهی مالک i20 و علیرضا کریمی که ما را در تهیه این مطلب یاری نمودند تشکر می کنیم.
مقایسه مشخصات فنی ۲۰۷i و i20
۲۰۷i | i20 | |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۷۸ | ۱۳۹۵ |
قدرت (اسببخار) | ۱۰۵ | ۹۸ |
گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۴۲ | ۱۳۴ |
جعبه دنده | ۴ سرعته اتومات | ۴ سرعته اتومات |
سرعت | ۱۹۰ | ۱۷۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۶/۱۲ | ۲/۱۴ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱/۷ | ۷/۶ |
من دوستم ۲۰۷ مولتی کالر داره نمیدونم همشون این مدلی هستن یا ماشین دوستم مشکلی داشت ولی کولرش اصلا عملکرد مناسبی نداشت و در حد ۲۰۶ عادی بود اصلا راضی کننده نبود.
در زمینه با داشبورد هم واقعا عجیبه که از داشبورد ۲۰۷ انتقاد نکردین. در مقابل i20 واقعا خیلی قدیمی تر و طراحی زشت تری داره!
واقعا کیفیت مونتاژی و کلا کیفیت چطور هستند این دوتا؟؟؟ خودروی داخلی آشغال هست