ردپای گودزیلا در جزیره / تجربه رانندگی با نیسان GT-R بلک ادیشن مدل ۲۰۱۵
مجله ماشین – نوشته: سید سروش سیدی / خودروی سوپر اسپرت قدرتمند GT-R هیولایی که نیسان برای اولین بار از کانسپت آن در سال ۲۰۰۱ میلادی در نمایشگاه توکیو رونمایی کرد و در سال ۲۰۰۵ با یک بازطراحی مجدد معرفی شد و بالاخره در سال ۲۰۰۷ پا به عرصه رقابت گذاشت خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. ماشینی که با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار تجربه رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در کمتر از ۳ ثانیه برای مالک خود فراهم می کرد.
GT-R در سال ۲۰۱۲ یک فیس لیفت جزیی شد و ارقام نشان می دهد نیسان از ابتدای سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۴میلادی ۹۲۹۶ دستگاه آن را تحویل داده که برای یک سوپراسپرت قدرتمند عدد قابل توجهی است.
عکسهای کامل این ماشین را در اینجا مشاهده کنید.
باید اعتراف کنم که حق با آقای ناکامورا است، زیرا GTR شبیه به هیچ کوپه دیگری نیست. از چراغ های بزرگی که تا امتداد گلگیرها کشیده شده اند تا آن کاپوت عضلانی با ورودی های هوا که خود گویای ذات قدرتمند گودزیلا هستند.
هر اندازه که جلوپنجره با نشان GTR کوچک طراحی شده، ورودی های هوا در پایینترین بخش سپر به همان اندازه بزرگ ترسیم شده است. اسپویلر جلو و چراغ های روشنایی روز افقی که نقش مه شکن را هم بازی می کنند آخرین مشخصه این قسمت به شمار می روند.

بی اغراق اگر رینگ های ۲۰ اینچی ۶ پره فورج کاری شده و گلگیرهای پف کرده نمای جانبی را فاکتور بگیریم، دستگیره ورودی در که باید از یک طرف آن را فشرد تا برای باز کردن در آماده شود، جذابترین المان کار شده در نمایی جانبی اتومبیل است که در کمتر سوپر اسپرتی میتوان آن را مشاهده کرد. آینه جانبی روی در ماشین نصب شده، اما کاملاً ساده و بی هیجان جلوه می کند.مهندسان نیسان یک ورودی کروم با کنتراست زیبا روی گلگیر جلو نصب کرده و البته برای تاکید بیشتر، نام GT-R را روی آن حک کرده اند.
اگزوزهای دوبل در هر دو طرف زیباترین ویژگی ظاهری عقب گودزیلا هستند. اسپویلر کوچک عقب، لوگوی نیسان و عبارت GT-R در بالای جاپلاکی این سوپراسپرت، اقدامات کوچکی برای جذابیت این قسمت به شمار می روند. اما تنها المانی که تا حدودی با صحبت های آقای ناکامورا در تضاد است، استفاده از چراغ های دوبل گرد بوده که از سالها پیش روی کوروت و فراری مشاهده می شود.

مکانیزم کارکرد دستگیره ورودی در، یکی از بهترین لذت هایی است که در هنگام ورود نصیبتان می شود. باور کردنی نیست، اما سوپر اسپرتی که در کمتر از ۳ ثانیه شما را به صد کیلومتر در ساعت می رساند ارتفاعی بیش از ۱۳۶۹ میلی متر دارد و با اختلاف زیادی نسبت به تمام اتومبیل های اسپرتی که نگارنده پشت آنها قرار گرفته، سوار و پیاده شدن از آن به راحتی هرچه تمامتر صورت می گیرد.
کاکپیت یک هواپیمای جنگنده. این تمام توصیف نگارنده از کابین این هیولای ژاپنی است. تریم داخلی در نمونه بلک ادیشن فقط به رنگ مشکی و قرمز تحویل خریدار می شود و هیچ جای انتخابی در این بخش وجود ندارد. فرمان زیبای ۳ پره که برخلاف دیگر سوپراسپرت ها کاملاً دوار طراحی شده برای هماهنگی کامل با کابین، مشکی و قرمز رنگ آمیزی شده است.

یکی از بهترین پدل شیفترهای دنیا را در این کابین میبینید. در هر شرایطی میتوانید دنده ها را یکی پس از دیگری تعویض کنید. کیلومتر شمار دوار که در خلاف جهت دورشمار موتور حرکت میکند تا ۳۴۰ کیلومتر مدرج شده و در سمت راست دورشمار موتور، نشان دهنده میزان سوخت، نمایش دهنده دنده درگیر و دمای موتور قرار گرفته است.
شک نکنید زیباترین بخش کابین را دسته دنده کوچک و آن دکمه اعجاب انگیز قرمز رنگ استارت اتومبیل در پشت آن تشکیل می دهند.
صفحه نمایش دهنده در قسمت فوقانی داشبورد ۶ پارامتر مختلف از جمله: فشار بوست توربوها، پدال شتاب گیری، دمای مایع خنک کننده، میزان توزیع گشتاور در محورها، دمای روغن موتور و دمای روغن جعبه دنده را نمایش می دهد و میتوانید نمایش آن را در ۵ زمینه مختلف تنظیم کنید.
پایین تر که بیایید ادوات سیستم صوتی با چنجر ۶ خشابه برند Bose و ۱۱ خروجی و ۲ ساب ووفر اعلام حضور میکنند. سامانه تهویه دوگانه در همین قسمت نقش آفرینی میکند. اما مهم ترین کلیدهای این سوپراسپرت دقیقاً در پایین ادوات سیستم تهویه جای گذاری شده اند. ۳ کلید که در قالب R Mode با انتقال نیرو، حالت های سیستم تعلیق و کنترل ESC هیجان زایی میکنند و برای فعال کردن هرکدامشان باید ۳ ثانیه آنها را نگه داشت. در نهایت ورودی CD سیستم صوتی پایان کار این قسمت است.
پدال های ترمز و گاز آلومینیمی طراحی شدهاند و به جذابیت کابین کمک شایانی میکنند. نیسان GT-R یک کوپه ۲+۲ است که علناً صندلی های عقب آن هیچ کارایی جز حمل اثاث و یا حضور یک نوجوان زیر ۱۳ سال ندارد و به اعتقاد نگارنده تنها موجب اضافه وزن گودزیلا شده است.

کفی های نیسان منقش به عبارت GT-R شدهاند و باید گفت در کلیت کابین کیفیت متریال، ارگونومی و طراحی در اوج کمال قرار گرفته اند. ضمناً فضای ۲۵۰ لیتری صندوق عقب بر خلاف دیگر سوپراسپرت ها قابل استفاده به نظر می رسد، فضایی که در صورت نبود صندلی های عقب کارآمدتر هم میشد.
قبل از این که سوار GT-R شوید باید یک یادآوری داشته باشم. اگر پشت فرمان گودزیلا نشستید، منتظر نگاه متعجب عابرین و راننده ها نباشید، زیرا نه تنها لوگوی یک خودروساز نسبتاً اقتصادیساز روی آن نقش بسته، بلکه با پارامترها و شاخصه ای ساده، هیچ اغواگری و اغراقی ندارد. GTR همان طور که گفته شد بر اساس فرهنگ ژاپنی ساخته شده و هرگز به جذابیت فراری، خشونت لامبورگینی و گستاخی کوروت ساخته نشده و بدتر از همه این که مهندسین این شرکت حتی زحمت طراحی یک کیت ورودی متفاوت با دیگر محصولاتشان را هم به خود نداده اند.
گودزیلا با یک صدای کاملاً آرام شروع به تنفس می کند. نیسان به کمک قلب ۶ سیلندر خورجینی ۳۸۰۰ سی سی تویین توربو تمام رکوردها را جا به جا کرده است. پیشرانه ای که در ابتدا ۴۸۰ اسب بخار و در حال حاضر با اصلاحات فنی و تنظیم فشار توربوها روی ۲۰ Psi به ۵۴۵ اسببخار در دور ۶۴۰۰ rpm رسیده است.
اگر می خواهید به این نیروگاه قدرتمند ایمان بیاورید در موتور را بالا بزنید و امضای مهندسین نیسان را روی آن ببینید. نکته جالب در مورد محیط ایزوله تولید موتورهای دستساز GT-R، حک شدن امضای هر مهندس روی آن و خروجی های متفاوت هر پیشرانه در بازه ۵۴۰ تا ۵۴۵ اسب بخار است.
وقتی پشت فرمان GTR نشستم، راز مهندسی ناب سامورایی ها را در آرایش دوجناغی و چند اتصالی مجموعه تعلیق یافتم که موجب شده GT-R سواری به مثابه یک سدان شهری از خود نشان دهد. البته که به لطف این آرایش و انتقال نیرو به دو محور نیسان می تواند به تحمل شتاب جانبی ۰۹/۱ جی برسد، اما این حسن در صورت آرایش اسپرت تر می توانست تاثیر مثبتتری بر تحمل شتاب جانبی به جای گذارد.
موتورهای توربوشارژ چندان هم دلچسب نیستند، چون پدیده توربولگ تمام لذت های یک رانندگی سریع را از شما می گیرد. اما واقعیت این است که حضور دوتوربو و البته چاشنی مهندسی ژاپنی، نظر نگارنده را نسبت به این موضوع تغییر داد.
اعداد و ارقام میگویند که نیسان در صورت قرار گرفتن در حالت چهارچرخ متحرک، استفاده از سوخت با اکتان ۹۸ و درگیری سامانه لانچ کنترل که در حرکت اولیه دور موتور را در ۴هزار rpm محدود میکند، بدون کمترین هرزگردی از حضور گشتاور ۶۲۸ نیوتن متری میتواند در ۹/۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
اگر ۴ بار پشت سرهم با گودزیلا لانچ کنید، به صورت خودکار سیستم قفل شده و برای درگیری مجدد باید ۳ کیلومتر در شرایط استاندارد حرکت کند، تا سیستم R Mode اجازه لانچ دوباره را به شما بدهد. لیکن ما در نبود سوخت C16 (سوخت جت با نسبت ترکیب یک به ۳۰) و اکتان پایین بنزین مصرفی توانستیم در ۳/۳ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسیم.
اما ادامه دادن بیش از حد هم خود داستان دیگری دارد، زیرا نیسان تاکید سرسختان های دارد که پس از هر مسابقه و لانچ زیاد، روغن موتور و روغن ترمزِدیسک های سرامیکی تعویض شوند، به انضمام این که روغن جعبه دنده هم در شرایط استاندارد در ۸ هزار کیلومتر و در صورت فشار بیش از اندازه به مجموعه باید پس از هر مسابقه تعویض شود.

اصلی ترین موضوع این است که نیسان میگوید مالکین گودزیلا باید فقط و فقط از روغن موبیل وان استفاده کنند. همه اینها یعنی اگر میخواهید قدرت GTR را به دوستانتان نشان دهید نه تنها باید متحمل هزینه های زیادی شوید بلکه باید تمامی شرایط را برای آن مهیا کنید.
گودزیلا اگر در حالت نرمال شهری و روی محور عقب تنظیم باشد، کمتر از ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند حال در شرایط انتقال به هر دو محور این عدد تا ۲۵ لیتر هم افزایش مییابد. پس اگر یک GTR خریدیم میدانیم که در شهر نگرانی بابت هزینه های سوخت و سواری نامناسب نداریم.
نیسان برای GT-R سیستم صوتی Bose با ۱۱ خروجی و ۲ ساب ووفر را در نظر گرفته که نگارنده از همین جا از مهندسین این شرکت به جهت این لطف بزرگ تشکر می کند، زیرا آنها میدانستند که سوپراسپرتشان هیچ صدای جذابی از اگزوزهایش خارج نمی شود!با این که کاپوت، درها و در صندوق عقب آلومینیمی هستند، اما این رژیم لاغری نتوانسته در اضافه وزن GTR تاثیر مثبتی داشته باشد. البته همین ضعف خود یک مزیت به شمار میرود چون این اضافه وزن از صدقه سر حضور سیستم دو دیفرانسیل پدید آمده که GTR به کمک آن پیست نوربرگرینگ را در ۷ دقیقه و ۱۸ ثانیه و صفر تا صد را در ۹/۲ ثانیه می پیماید.
مالک خوش ذوق GT-R، این درست است که سوپراسپرت شما در شهر سواری فوق العاده ای دارد و از مصرف سوخت نسبتاً پایینی برخوردار است، اما لطفا یادتان باشد طول ۴۶۷۱، عرض ۱۸۹۵ و ارتفاع ۱۳۶۹ میلیمتری تنها توسط دوربین دید عقب یاری میشود.
گودزیلای جزیره از طریق دبی وارد کیش شده است. اگر به دنبال دیده شدن هستید، نیسان GT-R انتخاب درستی نیست. البته در مسئله خرید این دست ماشین ها، با تمام نکات مثبت و منفی، تنها یک دلیل وجود دارد: عاشق بودن!
پس اگر عاشق نیسان GT-R هستید بدون معطلی به سراغ خرید آن بروید و از داشتنش لذت ببرید.
در پایان از مالک محترم GT-R آقای «فرشاد نقدی» و آقای «ارسلان اسفندیاری» (اتومبیل پارس کیش) به جهت همراهی و همکاری با گروه تست فنی «مجله ماشین» تشکر میکنیم.