نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 102
زمان انتشار: 27 دی 1396 14:02:00

بررسی هوندا سیویک 2016

بسیاری از نام ها هستند که در بازار محدود و انحصاری خودروی کشور، همچنان یادآور مشخصات و قابلیت های فنی و حرکتی خوب بوده و پس از گذشت مدتها، باشنیدن نام آنها یک اسطوره در ذهن علاقه مندان تداعی میشود. هوندا سیویک یکی از آن نام هاست که پس از درخشش در دهه 70 و در زمان ممنوعیت واردات، باز هم در مدلهای جدید وارد خیابان های ایران شده است، اما به صورت محدود و غیر قابل توجه.
بررسی هوندا سیویک 2016

 مجله ماشین/ بسیاری از نام ها هستند که در بازار محدود و انحصاری خودروی کشور، همچنان یادآور مشخصات و قابلیت های فنی و حرکتی خوب بوده و پس از گذشت مدتها، باشنیدن نام آنها یک اسطوره در ذهن علاقه مندان تداعی میشود. هوندا سیویک یکی از آن نام هاست که پس از درخشش در دهه 70 و در زمان ممنوعیت واردات، باز هم در مدلهای جدید وارد خیابان های ایران شده است، اما به صورت محدود و غیر قابل توجه.

 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری هوندا سیویک از ابتدا بر پایه خواص اسپرت و جوان پسندانه بوده است و شاید برای افراد میانسال به بالا هرگز جالب توجه نباشد، اما حتما جوانان را به سوی خود جذب میکند. خصوصا طراحی نسل جدید که بی نظیر در کلاس خود نشان میدهد. با نزدیک شدن به خودرو طراحی قسمت دماغه  به هوندا آکورد شباهت پیدا کرده که همین موضوع باعث گردیده سیویک بزرگ تر از کلاس خود دیده شود و از طراحی شرور و بازیگوش نسل قبلی فاصله گرفته و اصلاحا پخته شده است. با چرخی به دور خودرو حرفی برای نقد طراحی باقی نمی ماند خوصوصا که در این سالها چشم ها به کیا سراتو و هیوندای الانترا و تویوتا کرولا عادت کرده است، این نسل از سیویک حتما چند پله بالاتر از انها قرار میگیرد.

در نمای روبرو دماغه حجیم و عضلانی و درب موتور با دو خط بسیار پف کرده در کناره ها که باعث القاء تو رفتگی قسمت میانی آن شده است، بسیار زیبا نشان میدهد ادامه این خطها به سمت آیینه بغل ها و ستوها رسیده است که حس قدرت عجیبی به بیننده القاء میکند.

چراغ های باریک و اخم آلود با گرافیکی زیبا و تو رفته زیبا هستند که نوار سیستم روشنایی روز تکمیل کننده این مجموعه میباشد. پنجره جلوی رادیاتور با دو خط افقی نسبتا قطور در قسمت بالا نوار کروم زیبایی را به خود می بیند  که در طرفین با شکستی زیبا از بالای چراغ عبور کرده و به گلگیر رسیده است. در قسمت زیرین سپر دریچه های هوا رسان  بزرگ و زیبا که در گوشه ها مه شکن ها را در خود جای داده است میرسد. رنگ مشکی مات قسمت میانی سپر و دریچه های زیرین به پویایی این نما افزوده است و مسلما در رنگ های روشن خصوصا سفید بسیار زیبا و خشن جلوه میکند. دوکی شکل بودن فرم میانی سپر و نشان بزرگ هوندا به القاء حس تهاجمی و رو به جلو کمک شایانی کرده است.

درنمای جانبی فرم کمانی سقف که در ستون C تا چراغ های عقب هم امتداد پیدا کرده در کنار ارتفاع کم از سطح زمین، طول خودرو را بزرگ تر از کلاس خود نشان میدهد. طراحی این بخش ساده و به دور از شلوغی بوده و خط کمر کم رنگی دو گلگیر جلو و عقب را به هم متصل کرده است. تو رفتگی پایین درو برجستگی لبه گلگیرها

هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. آیینه بغل های بزرگ  و نوار کرومی دور پنجره ها و چراغ روی لبه گلگیر جلو این نما را از سادگی خارج کرده اند. جالب ترین المان در این بخش فرم گلگیرهای عقب برجسته و عضلانی و ستون C بسیار نازک و خمیده میباشد که یک لچکی کوچک و خوش تراش را روی خود جای داده است که مسلما در رانندگی های درون شهری از نقاط کور اطراف کم خواهد کرد.

نمای پشت کاملا تحت تاثیر گلگیرها ورم کرده عقب و فرم خاص ستون عای عقب بوده که گلگیرها از ستون فاصله گرفته اند و طرحی همانند ماسل کارهای امریکایی به خود گرفته است. شیشه بسیار بزرگ عقب و کوتاه بودن درب صندوق موجب شکل گیری طرحی همانند خودروهای شوتینگ بریک شده است. گرافیک چراغ ها بسیار زیبا بوده که بصورت خیلی ظریف به روی درب صندوق منتقل شده و با لبه درب صندوق تشکیل یک باله را داده اند. سپر عقب حجیم بوده و در پایین وکناره ها با قسمت های مشکی رنگ تمکیل شده است که طرح گوشه ها همراه با شبرنگ زیبا از کار در آمده اند. خوشبختانه ابعاد پلاک های مناطق آزاد باعث گردید همانند پلاک های ملی، خدشه ای بر نمای قسمت جلو و عقب وارد نشود.

در کل طراحی ظاهری سیویک شادابی و پویایی مناسبی را ارائه میدهد که حتما برای جوانان پذیرفتنی و جذاب خواهد بود.

 

طراحی داخلی

طراحی اسپرت با خطوط تیز و زاویه دار به علاقه مندان این نوع طراحی خوش آمد میگوید. دور رنگ بودن تریم داخلی و سان روف باعث بزرگی و روشن نشان دادن فضای داخلی میشود. داشبورد چند تکه همانند پازلی در کنار هم جمع شده است و گویی هر قسمت از داشبورد قابلیت جدا شدن دارد و با نوارهای کرومی و قطعاتی به رنگ خاکستری براق از یکنواختی خارج شده است. مجموعه نشان دهنده ها با طراحی زیبا و گود اولین قسمتی است که چشم را خیره میکند. سرعت سنج دیجیتال در مرکز و عقربه دور شمار در دور آن، برای عادی شدن حتما به زمان نیاز دارد. در طرفین نشان دهنده های دمای آب و سوخت خودرو با طرح و گرافیکی جالب توجه قرار دارد. همچنین در مرکز، کامپیوتر سفری جای دارد که اطلاعات پیمایشی خودرو همراه در لحظه به نمایش در می آید.

در قسمت مرکزی داشبورد دریچه های سیستم تهویه قرار دارند که با نواری کرومی به همراه مجموعه نشان دهنده ها و دریچه سمت چپ در یه مججموعه قرار گرفته اند. سیستم صوتی معمولی خودرو با صفحه نمایش 5 اینچی در زیر انها قرار دارد و پس از آن مجموعه کنترل سیستم تهویه مطبوع برخی دکمه های ادوات داخلی و محلی بزرگ برای گذاشتن لوازم همراه دیده میشود. بر روی کنسول وسط چرمی بودن اطراف دسته دنده که تقریبا منسوخ شده است حتما توی ذوق میزند. اطراف ان دکمه های رانندگی در حالت اکو، ترمز پارک برقی و اتو هواد قرار دارد که به محفظه نگهداری لوازم و آرم رست منتهی میشود. البته استراحتگاه دست بسیار بلند و با ارتفاع مناسب بوده و محل مناسبی برای لوازم قرار دارد تا در قسمت جلو تقریبا جای کافی برای لوازم همراه راننده و سرنشین وجود داشته باشد. با نگاهی گذرا به قسمت میانی داشبورد و کنسول خلوت و به دور از هیجان می یابم که برای خودرویی خوش نام با رقبایی مجهز تر نا امید کننده است. طرح داشبورد از نسل قبل فاصله گرفته و دیگر آن جذابیت و تازگی را ندارد. داشبورد نسل قبلی همانند کاکپیت هواپیما راننده را در بر میگرفت اما در نسل جدید از این مورد کاسته شده که به عقیده نگارنده جالب از کار در نیامده.

هوندا سیویک مورد نظر تیپ الگانس بوده که برخی از امکانات آن به این شرح است. سیستم صوتی با 6 خروجی مجهز به نمایشگر 5 اینچی دوربین عقب و بلوتوث با کنترل روی فرمان، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های چرمی گرمکن دار، غربیل فرمان و دسته دنده چرم، سان روف اتوماتیک، سنسور باران، سیستم ESP ، ترمز پارک برقی و اتوهولد، کامپیوتر سفر، دزد گیر و ایموبلایزر، نمایشگر فشار باد، سیستم رانندگی اکو، 6 کیسه هوا

اما علی رغم اصرار مالک خودرو مبنی بر فول بودن خودرو، نبود تنظیمات برقی صندلیها و فرمان ، عدم تغییر زاویه پشت سری صندلیها، نبود سیستم کی لس و استارت دکمه ای، تهویه متبوع چند نقطه ای، قابلیت تعویض دستی دنده ها جلب توجه میکرد و خالی بودن محل دکمه های تعبیه شده بر روی داشبورد و کنسول این نکته را یادآور میشد که خودرو مورد نظر فول نیست. همچنین خودرو در قسمت کفپوش ها، عایق های درب موتور و صندوق کیفیت مطلوبی نداشت و با کارکرد کمتر از 3000 کیلومتر برخی از قسمتهای چرمی صندلی ها دچار کثیفی و تغغیر رنگ شده بود.

فضای پا سر و شانه ها در قسمت جلو بسیار مطلوب بوده و در صورت تنظیم صندلی برای افراد با قد 185، فضای پای سرنشین عقب مناسب بوده اما قوس زیاد سقف در ستون C باعث نزدیکی به سر شده است که کار رابرای افراد با قد 180 مشکل خواهد کرد. در بخش عقب نقاط تعبیه شده برای قرار دادن لوازم کم میباشد. پوشش چرم و فوم صندلی ها بسیار نرم بوده و در کل راحتی و رفاه داخل اتاق سیویک بسیار مثبت ارزیابی میشود.

 صندوق عقب با دری کوچک اما گنجایش 519 لیتر را دارد که توانایی جا دادن لوازم سفر بیش از 5 نفر را درون خود دارد و با قابلیت خوابیدن 60 به 40 صندلی ها هر نوع بار حجیمی در این خودرو جا میشود. 

 

آزمون رانندگی

هوندا سیویک آزمون ما تولید شعبه ترکیه ای کمپانی هوندای ژاپن میباشد و نوشته ساخت ترکیه بر روی پلاک مشخصات خودرو و بکارگیری نوشته های ترکیه ای در جای جای خودرو، عدم وجود زبان انگلیسی و یا سایر زبان ها در کاتالوگ خودرو نشان میدهد که به احتمال قوی خودرو غیر صادراتی بوده و برای بازار داخلی ترکیه ساخته شده است. در هنگام جمع بندی مقاله با جستجوی فراوان موفق به پیدا کردن سایت شرکت تریکه ای شدیم و کاتالوگ ترکیه ای این خوردو را به زحمت ترجمه کردیم که حتما به کار مالک خودرو خواهد آمد. متاسفانه این موضوع بیانگر این است که اکثر خودروهای مناطق آزاد از کانال های رسمی و تحت نظارت شرکت مادر وارد نمیگردد.

پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو توانایی دستیابی به 125 اسب بخار در دور 6500 و 152 نیوتن متر گشتاور را در دور 4300 دارد که با گیربکس 6 دنده CVT کوپل شده است. با قرار گرفتن در پشت فرمان خود را پایین تر از هم کلاسان این خودرو خواهید یافت. پایین بودن صندلی و بالا بودن کنسول در کنار غربیل فرمان خوش دست باعث تجربه حس رانندگی با یک خودرو اسپرت را به شما خواهد داد. خودرو را توسط سوییچ بصورت سنتی روشن میکنیم. تقریبا صدا و لرزشی احساس نمیشود و بالا بردن دور موتور باز هم تغییری احساس نمیشود. البته در حالت درجا دور موتور ار 4000 بالاتر نمیرود وکات آف میشود. حرکت را به آرامی آغاز میکنیم و همچنان سکوت حکم فرماست با بالابردن  سرعت و دور موتور مقداری صدا وارد اتاق میشود اما در کنار نفوذ صدای کم لاستیک ایزولاسیون اتاق نمره خوبی دریافت میکند. فرمان برقی در ترکیب با سیستم مک فرسون و آنتی رول جلو و مولتی لینک و آنتی رول عقب سواری و پایداری مناسبی به این خودرو ارزانی داشته اند. خودرو در مانورها چسبندگی خوبی از خود نشان میدهد و اصطلاحا تو دست بوده تا از اصلاف خود چیزی کم نداشته باشد که در این بین لاستیک های فاق کوتاه برند بریجستون  بی تاثیر نیستند. در تغییر لاین علاوه بر چسبندگی خودرو عدم وجود نقاط کور باعث تسلط بیشتر شده اما این گیربکس ناکوک این خودروست که تمام معادلات را بر هم میزند. عدم وجود حالت تعویض دستی و تاخیر قابل توجه در دنده دهی و معکوس ها، مارا نا امید کرد و شور اشتیاق ما برای ادامه شتاب گیری از بین رفت. در کاتالوگ سازنده ترکیه ای گیربکس 6 دنده دستی هم ارائه شده است که موجب کاهش 1 ثانیه ای شتاب شده است و مسلما در سیکل ترکیبی و دور گیری های میانی عملکرد بهتری خواهد داشت. میتوان گفت با موتور 1600 و این گیربکس شتاب گیری اولیه ضعیف و شتاب  ثانویه متوسطی نصیب ما شد که در این بین انتظار معجزه از حالت اسپرت نباید داشت. همچنین ترمزها هم حالت اسفنجی داشته و شما را به فشار بیشتر بر روی پدال تشویق میکند اما قدرت ایستایی خوبی از خود نشان میدهد.

اما در برسی موتور خودرو به نکته عجیبی روبرو شدیم و آن گرمای بیش از حد موتور بود، در حدی که با لمس درب موتور یا میله نگهدارنده آن، پوست دست می سوخت. فن خنک کننده موتور زود به زود روشن میشد و با صدایی بسیار کم گویی توان لازم برای خنک سازی آن را نداشت. اما نکته مثبت وجود نشانگر دمای آب بود که بصورت دائم جلوی چشم راننده قرار دارد. متاسفانه در بسیاری از خودروهای جدید این نشانگر حذف گردیده و از چند چراغ رنگی برای نمایش دمای آب استفاده شده و روز به روز به ابهامات عملکردی خودروها افزوده میشود تا همیشه راننده باوری گنگ از کارکرد خودرو داشتته باشد.

سخن آخر

در بحث فنی به جهت عدم چابکی لازم گیربکس و موتور ضعیف هوندا سیویک در برابر رقبای 2لیتری خود کیا سراتو هیوندای الانترا تویوتا کرولا حرفی برای گفتن ندارد، اما در بحث دینامیک رانندگی و هندلینگ و راحتی اتاق چند سر و گردن از رقبای  خود بالاتر می ایستد. این خودرو در داخل شهر و استفاده روزانه مناسب بوده و به جهت گیربکس CVT رانندگی نرم و بدون تنشی را تجربه خواهید کرد اما در صورت به چالش کشیدن آن از هر مانوری سربلند بیرون خواهد آمد.

در پایان از مالک خودرو آقای آرین غفاری  به جهت همکاری با تیم تست مجله ماشین و موسسه شتاب آقایان رامتین و راستین غمزدائیان برای هماهنگیها و یار همیشگی ما آقای یاسر کریمیان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

جدول مشخصات هوندا سیویک 2016

اعداد داخل پرانتز مربوط به مدل دنده دستی میباشد

حجم موتور و تعداد سیلندر

1597 / 4

قدرت در دور موتور

 125 اسب بخار در 6500

گشتاور در دور موتور

152 نیوتن متر در 4300

گیربکس

(6دنده دستی) cvt

شتاب 0 تا 100

(10.7) 11.6

حداکثر سرعت

(205) 196

میانگین مصرف سوخت

(7) 6.7

حجم مخزن سوخت

 47 لیتر

حجم صندوق عقب

519 لیتر

رینگ ولاستیک

215.55.16 میشلن

طول.عرض.ارتفاع

4648/1799/1407

فاصله محورها

 2698

میزان آلایندگی co2

(160) 153 گرم

وزن

(1301) 1322

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس