نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 10371
زمان انتشار: 17 مرداد 1397 12:49:00

اپل Crossland X توسط نویسنده مجله ماشین آزمایش شد

دومین دورگه اُپل به سبک فرانسوی ها
اپل Crossland X توسط نویسنده مجله ماشین آزمایش شد

 مجله ماشین/  نوشته و عکس: مهندس رضا انصاری‏فرد /  در طول بیش از 100 سال کمپانی ُاپل فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته است. همانند پژو، این کمپانی ابتدا دوچرخه ساز بود و جالب اینجاست که از حدود یک ماه گذشته پس از خریداری ُاپل توسط گروه فرانسوی پژو- سیتروئن (PSA)، مدل‏‏‏های جدید آن با استفاده از فناوری و خط مشی پژو به تولید خواهد رسید. کیفیت و مرغوبیت برند ُاپل را نمی توان با دیگر برندهای آلمانی مقایسه کرد، اما هرچه باشد،در زمینه های گوناگون ویژگی های آلمان ها را به همراه خواهد داشت، از طرفی، با شروع مجدد واردات برند مذکور به کشورمان، پیش فروش مدل Mokka X نیز در دو تیپ مختلف آغاز شده است. بنابراین، ُاپل می خواهد تا خاطره مدل های دهه 90 میلادی خود را مانند آسترا، کورسا، وکترا و امگا دوباره در ایران تکرار کند. حال باید دید که با وجود تملک توسط گروه پژو- سیتروئن ، ُاپل در رابطه با ویژگی های مختلف یک اتومبیل و انتظارات و نگرش مصرف کنندگان، به کدام سو گرایش خواهد داشت، آلمان یا فرانسه؟ 



اُپل Crossland X نخستین خودروی کراس‏اوور این برند است که جای خالی یک خودروی دو رگه را در لیست فروش کمپانی پر می‏کند و نه تنها یک خودروی خاص در ساخته‏های اُپل که اتومبیلی با ارزش پس از مالکیت گروه پژو سیتروئن بر اپل نیز به شمار می‏آید، بلکه به‏نوعی چشم‏انداز همکاری آلمانی‏ها زیر چتر فرانسوی‏ها را ترسیم می‏کند. این اتومبیل جایگزین مینی ون قدیمی Meriva شده است. نوشتاری که در پی می‏خوانید، بر آمد نخستین آزمایش رانندگی نگارنده با این آلمانی با لهجه فرانسوی است.     
این مدل جدید در درازای بدنه ۵۰ میلی‏متر کشیده‏تر از پژو 2008 و ۷۰ میلی‏متر کوتاه‏تر از اُپل Mokka X است. همچنین، Crossland X روی یک پلت‏فرم نو که ساخت اُپل بوده ساخته شده و قرار است که از این پلت فرم برای ساخت نسل نو سیتروئن C3 پیکاسو و برخی دیگر از ساخته‏های PSA نیز استفاده شود. ناگفته نماند که آغاز همکاری‏های اُپل و PSA به ۵ سال پیش باز می‏گردد و اُپل Grandland X نیز روی پلت‏فرم EMP2 پژو سیتروئن ساخته خواهد شد که هم اکنون پلت‏فرم پژو 3008 است.    
استفاده از حرف X در محصولات ُاپل به معنای خودروی دو رگه یا کراس اوور می باشد. اگر دقت کرده باشید محصولات شاسی بلند برند مزدا نیز با استفاده از حروف CX شناخته شده و نامگذاری می گردند. این اتومبیل در طراحی بدنه در بردارنده شیوه طراحی نو کمپانی آلمانی است. در این زمینه در نمای جلو می‏توان جلو پنجره پهن این ماشین و نشان ُاپل و دو بال کروم کاری شده در امتداد این نشان را برشمرد. 
این خودروی دو رگه در نمای جانبی نیز از سنت‏های برند خود پیروی می‏کند. در این میان می‏توان برجستگی‏ها و تو رفتگی‏های زاویه‏دار روی درها و زهواره‏ای که از لبه زیرین ستون A آغاز و در لبه زیرین ستون C و در جایی که چراغ‏های عقب به ستون C می‏رسند به پایان می‏رسد را برشمرد. این ماشین در نمای عقب یک فرم مدرن، اما نه چندان جذاب را به نمایش می‏گذارد که در آن به‏ویژه بلندای بدون خم خوردگی ستون C گرچه بر جادار‏تر جلوه‏گر شدن کابین افزوده، اما فرم کلی ستون C را بیشتر به ماشین‏های MPV نزدیک ساخته تا SUV.

شباهت با بزرگان
از آنجا که ُاپل جدید در اسپانیا ساخته شده و جایگزین Meriva به شمار می رود، به همین انگیزه می‏بایست خریداران مدل قدیمی مذکور را نیز جذب کند. شاید هم به همین دلیل باشد که سبک طراحی خط سقف، بلندای سقف و بدنه تقریباً بدون خم خوردگی و شبیه به خودروهای MPV نگاه داشته‏ شده است. از سوی دیگر از آنجایی که در جهان امروز به‏گونه‏ای تب SUV وجود دارد، ُاپل نیز امیدوار است که جای پای خود را در بازار اینگونه ماشین‏ها باز کند. 
با اینکه ابعاد بدنه Crossland X چندان بزرگ نیست، اما از کابینی جادار بهره‏مند است. جلو داشبورد از مواد پلاستیکی نسبتاً نرم ساخته شده، اما کیفیت روکش‏های پلاستکی خشک درها می‏توانست از این بهتر باشد. صفحه نمایشگر ۷ اینچی و نشان‏دهنده‏های درشت و خوانا نیز در دسترس و دید مناسب راننده جاگذاری شده‏اند. کیفیت، ارگونومی و جنس روکش‏های صندلی‏ها پذیرفتنی هستند، فضا‏سازی جلو کابین خوب و قسمت عقب کابین نسبتاً جادار است.
این ماشین از صندوق باری جادار برخوردار است و در گونه‏های سفارشی، صندلی‏های عقب از قابلیت تنظیم ۱۵ سانتی‏متری در درازای کابین بهره‏مند هستند. ناگفته نماند که قسمت تکیه‏گاه صندلی‏های عقب این اپل نیز در ۳ حالت قابل تنظیم هستند. ُاپل جدید در ۳ رده وسایل اضافی قابل سفارش است. اتومبیل این آزمایش که در رده فول است، از وسایل اضافی چون دوربین دنده عقب ۱۸۰ درجه‏ای، چراغ‏های دیودی، سامانه ترمزگیری اتوماتیک تا سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت، فرمان و شیشه گرم شونده و سامانه اطلاع رسانی کمکی مسیر برخوردار بود.  

ایرادهای فرانسوی در ماشین آلمانی
خودروی مورد آزمایش از یک پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی ساخت PSA سود می‏برد. این ماشین با این پیشرانه در رانندگی‏های شهری از یک کشش نسبتاً پذیرفتنی برخوردار است، اما در شتاب و سرعت‏گیری ضعیف احساس می‏شود. با این حال، بد‏ترین قسمت ماشین فاصله فیزیکی و لقی زیاد میان دنده‏های گیربکس ۵ سرعته دستی است که جای هیچ شکی باقی نمی‏گذارد که گیربکس هم فرانسوی است. 
در روز آزمایش، هنگامی که ماشین را در دنده یک می‏گذاشتم، دست راستم کاملاً صاف و خم نشده از آرنج بود اما در زمان تعویض به دنده ۲ آرنج من یک خم دست کم ۹۰ درجه‏ای می‏خورد که چندان خوشایند نبود.دیگر اینکه به انگیزه لقی زیاد میان دنده‏ها پیدا کردن دنده یک نیز چندان آسان نیست و شما می‏توانید در آغاز رانندگی به‏جای دنده یک ماشین را به اشتباه در دنده ۳ بگذارید. 
آوای پیشرانه در زمان شتابگیری نسبتاً زیاد است، اما در سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت و در دنده ۵‏ اندکی کاهش می‏یابد. این اتومبیل از یک فنربندی نرم برخوردار بوده و فرمان آن از دقت چندانی برخوردار نیست و به روشنی آشکار است که فرانسوی‏ها طراح فنربندی آن بوده‏اند. این فنربندی اما به آسانی از پس جذب هر گونه ناهمواری راه بر می‏آید. همچنین، خودرو از سامانه نقشه خوان نیز برخوردار بود که تابلو‏های راه را در مرکز نشان‏دهنده‏ها نمایان می‏سازد که این نیز کمک بزرگی به راننده در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

پایان سخن
Crossland X پس از مدل Mokka X، دومین ساخته ُاپل از خانواده X  یا همان کراس اوور این خودروساز است. این اتومبیل از سوی دیگر نخستین ساخته اپل زیر چتر PSA بوده و نشان پژو و سیتروئن در جای جای پیشرانه این ماشین و به ویژه دسته موتور آلومینیمی آن به چشم می‏خورد. این خودرو گرچه یک کراس‏اوور کوچک است، اما در گونه ۴ چرخ متحرک قابل سفارش نیست و رقبای آن رنو Captur و پژو 2008 هستند.   
 

 

سایرمشخصات فنی ُاپل Crossland X

نوع پیشرانه

3 سیلندر بنزینی

حجم پیشرانه (لیتر)

2/1

حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)

5750/81

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)

2750/118

جعبه دنده

5 دستی

شتاب ۰ تا ۱۰۰(ثانیه)

12

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

180

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

3/5

وزن (کیلوگرم)

1186

فاصله محوری (میلی متر)

2604

طول/عرض/ارتفاع (میلی متر)

1605/1765/4212

گنجایش صندوق بار (لیتر)

1255-410

قیمت مدل فول در بازار جهانی(هزار دلار)

27800

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس