نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 116
زمان انتشار: 08 بهمن 1396 13:41:00

بررسی میدانی هیوندای i10 مدل 1396 ، خودروی خوبی که تولیدش متوقف شد !

خودروهای کوچک اعم از هاچبک، سدان و حتی مینی کراس اوورها در واقع می توانند میانگینی از همه گزینه های خوب و مناسب باشند، یعنی مشخصات فنی در خور توجه، تجهیزات رفاهی و ایمنی و البته قیمت مناسب. وقتی همه این موارد در حد تعادل بوده و رضایت خریدار را جلب نمایند، آن وقت است که می گوییم ارزش در مقابل رقم پرداختی یک اتومبیل مناسب و منطقی است. جای خالی این خودورها در کشورمان خیلی وقت است که خالی است، اما کم کم می روند که جایگاه خود را بازیابند و در همین راستا هیوندای i10 نیز توسط کرمان خودرو عرضه می شود.
نویسنده: سلمان امیدبخش
بررسی میدانی هیوندای i10 مدل 1396 ، خودروی خوبی که تولیدش متوقف شد !
مجله ماشین / خودروهای کوچک اعم از هاچبک، سدان و حتی مینی کراس اوورها در واقع می توانند میانگینی از همه گزینه های خوب و مناسب باشند، یعنی مشخصات فنی در خور توجه، تجهیزات رفاهی و ایمنی و البته قیمت مناسب. وقتی همه این موارد در حد تعادل بوده و رضایت خریدار را جلب نمایند، آن وقت است که می گوییم ارزش در مقابل رقم پرداختی یک اتومبیل مناسب و منطقی است. جای خالی این خودورها در کشورمان خیلی وقت است که خالی است، اما کم کم می روند که جایگاه خود را بازیابند و در همین راستا هیوندای i10 نیز توسط کرمان خودرو عرضه می شود. 

این مدل از هیوندای به عنوان یک هاچبک کوچک شهری در واقع خواهر دوقلوی کیا پیکانتو محسوب می شود که پیکانتو به واسطه حضور چندین ساله در بازار ایران و البته به صورت وارداتی، تقریباً موفق عمل کرده است. پس برای هیوندای هم نباید مشکلی وجود داشته باشد. اما نکته قابل توجه اینکه شاید برگ برنده خواهر وی از کیا همان وارداتی بودنش است و وقتی اسم مونتاژ داخل به میان می آید، انتظارات بر این است که حداقل اگر حتی تجهیزات استاندارد هم برای مدل های تولید داخل لحاظ نمی شود، اما قیمت تمام شده تا آنجا که امکان دارد، کاهش یافته تا به قولی خریدش منطقی بوده و خریدار خود را به هر حال راضی کند. ولی داستان مثل همیشه به گونه دیگری رقم می خورد و حتماً کیا سراتو مونتاژ سایپا را به خاطر می آورید. 
شکل ظاهری i10 از زوایای مختلف جذاب و مدرن است و شاید تا حدودی به هاچبک های اروپایی هم شبیه باشد، همین مورد در اولین برخورد می تواند به عنوان برگ برنده مهمی تلقی شود، به خصوص اینکه عناصر طراحی آن هم کاملاً طی این چند سال مانند دیگر خواهران و برادران بزرگ خانواده به روز رسانی شده است. داخل خودرو را نمی توان خیلی زیبا دانست و شاید انتظار داشته باشیم که حداقل طراحی کنسول وسط به دیگر مدل های هیوندای شبیه بوده و اما داستان دیگری در این بخش وجود دارد. وجود داشبورد عریض و پهن که در موقعیت بالاتری نسبت به راننده و سرنشین جلو قرار دارد، در ابتدا این تصور را به وجود می آورد که شاید دید رو به جلو i10 در زمان رانندگی خیلی مناسب نباشد، اما پس از استارت زدن و راندن ، خلاف موضوع ثابت می شود. ابعاد کوچک و فرمان پذیری نرم و راحت i10 حس کاملاً مطلوبی القا می کند. دید و تسلط پذیرفتنی است و ضمن اینکه آینه های جانبی اندازه مناسبی دارند.
کاربردی در شهر و ترافیک 
پیشرانه تا به اینجا با توجه به روشن بودن سیستم تهویه مطبوع خیلی ناامیدمان نکرده است، اما ورود به مسیرهایی با شیب ملایم و نیاز به سرعت بیشتر برابر است با کاهش انتظاراتمان از i10. تا جاییکه هرچند تهویه مطبوع با توجه به عملکرد مناسب و تاثیر کم در ایجاد افت توان پیشرانه خاموش نشد، اما به سراغ تعویض دستی رفته و در این زمان نیاز بود که چند دنده معکوس دهیم. البته گیربکس 4 سرعته آن خیلی سریع عمل نکرده و حجم و کشش پیشرانه هم آنقدر نیست که بخواهیم انتظار خاصی از آن داشته باشیم. نتیجه اینکه، حس کلی که از راندن این هیوندای کوچک بدست می آید، کاملاً معمولی و بدون هیجان است، اما با ورود به خیابان های پرترافیک متوجه درخشش i10 می شویم و ابعاد کاربردی و مناسب آن پارک کردن را به گزینه ای لذت بخش تبدیل می کند. 
در مسیر بازگشت وجود پیچ و خم های مسیر و البته بخش هایی از اتوبان که آسفالت مناسبی هم نداشتند i10 را به کمی چالش دعوت می کرد، اما وجود سامانه کنترل پایداری و تعلیق نسبتاً نرم خیالمان را آسوده کرده بود، ضمن اینکه بررسی قدرت ترمزهای آن کم مانده بود که فراموش شود، اما وجود چند راننده ناشی و بی احتیاط آن هم در اتوبان جاده مخصوص ما را ملزم به استفاده بیش از حد ترمزها نمود و باید عنوان کرد هرچند i10 به نمره نسبتاً مناسبی از این حیث دست پیدا می کند، اما همچنان حس ترمزگیری آن همانند دیگر مدل های هیوندای از نرمی و نیاز به فشار مضاعف بر روی پدال مربوطه حکایت می کند. 
فضای داخلی برای 4 سرنشین و تنها برای مسافرت های درون شهری جوابگو است، ضمن اینکه مسافرت رفتن به جاده و مسیرهای پر و پیچ خم را بهتر است فراموش کنید که نه تنها قوای محرکه این هاچبک شما را یاری نخواهد کرد، بلکه فضای صندوق بار هم چندان چنگی به دل نمی زند. زمان تحویل خودرو است، با وجود اینکه از ابتدا نگران کم بودن میزان بنزین بودیم، اما مصرف بسیار مناسب i10 با وجود کولر روشن و استفاده از تعویض های دستی، به ما اطمینان داد که اگر مصرف بنزین دغدغه شما است (که در حال حاضر برای خیلی ها یکی از اولویت ها شده) i10 یادآور مدل های کم مصرف هیوندای خواهد بود. 
داستان موفقیت هنوز ادامه دارد... 
بعد از مونتاژ کیا سراتو توسط سایپا، مدل های هیوندای شامل نمونه مورد آزمایش و برادرش i20 توسط کرمان خودرو مونتاژ می شوند. البته باید به آنها دیگر مدل های این برند را که فعلاً در مرحله وارداتی هستند، افزود. اما صرفاً با بررسی خودروهای هاچبک کوچک در کشورمان که جای آنها بسیار خالی حس می شود، اگر برند و یا مدلی در این بخش عرضه می شود، نیاز دارد تا در زمینه قیمت گذاری، فروش و خدمات پس از فروش هوشمندانه و حرفه ای عمل نماید. موردی که در کشورمان متاسفانه به صورت کاملاً محدود وجود دارد، شخصی سازی خودرو و انتخاب تجهیزات رفاهی و فنی است، یعنی خریدار بتواند بر اساس نیاز خود و البته در دسترس بودن آپشن ها، یک مدل خدرو را سفارش داده و خریداری نماید، این موضوع در ایجاد سهولت فروش هرچه بیشتر یک مدل کمک نموده و وجود چنین گزینه ای آن هم برای برندهای متوسط و تقریباً ارزان قیمت، به واقع می تواند هیجان انگیز و برگ برنده ای باشد برای تداوم حضور در بازار و جذب خریداران جوان، خانواده های کم جمعیت و حتی آنهاییکه می خواهند i10 را به عنوان خودروی دوم یا سوم خود انتخاب کنند. اما داستان موفقیت به همین جا ختم نمی شود، چرا که فروش و خدمات پس از فروش و صد البته مشتری مداری که جای آنها در کشورمان کم و بیش خالی است، گزینه های به مراتب مهم تری هستند و پیشتر برای بیشتر برندها و مدل های آزمایش شده در مجله ماشین به آن به صورت تمام و کمال پرداخته ایم. مورد مهم دیگر کنترل قیمت و یا بازه قیمتی توسط عرضه کننده است، به طوریکه اگر قرار باشد به واسطه شرایط حاکم بر بازار و نوسانات قیمتی موجود، افزایش قیمت غیر منطقی گریبان i10 را بگیرد، خریداران نیز پرداخت هزینه ای بیشتر از یک سطح تعیین شده را (البته سطحی که برای بودجه خود تعیین می کنند) منطقی و صحیح نمی دانند، این مصداق یعنی همان موردیکه در ابتدای صحبت به آن اشاره کرده و حالا آن را کامل تر بیان می کنیم: ارزش کالا و سرویس دریافتی در مقابل رقم پرداختی. 
 
مشخصات فنی هیوندای i10 مدل 1396

نوع پیشرانه و تعداد سیلندر

 خطی/4

حجم پیشرانه (سی­سی)

1248

حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)

6000/86

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)

4000/121

وزن خالص (کیلوگرم)

1046

شتاب 0 تا 100 (ثانیه)

8/13

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

166

نوع جعبه دنده

4 سرعته اتوماتیک

طولxعرضxارتفاع (میلیمتر)

1500x1660x3665

فاصله بین محورها (میلیمتر)

2385

وضعیت انتقال قدرت

چرخهای جلو

ابعاد لاستیک ها

185/65 R 15

حجم صندوق بار (لیتر)

252

حجم مخزن سوخت (لیتر)

40

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)

2/6

حدود قیمت (میلیون تومان)

71

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس