نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 129
زمان انتشار: 16 بهمن 1396 11:03:00

معرفی فناوری‎های کمک‎کننده به رانندگان دچار معلولیت

یکی از مواردی که در فروش اتومبیل‏ های خودران تأثیر مثبتی دارد، توانمندسازی افراد دچار ناتوانی بدنی برای حرکت آزادانه خواهد بود. تنها در کشور انگلستان حدود 20‏درصد جمعیت به نوعی ناتوان از رانندگی هستند و فناوری‎جدید به آنها اجازه خواهد داد بدون‎دردسر و نیاز به کمک، جا‎به‎جا شوند. البته هنوز فناوری خودران‎ها تکمیل نشده و تا آن زمان بخش‎های اضافه‎شونده به اتومبیل‎های معمولی به‎منظور کاربردوست کردن آنها برای افراد دارای ناتوانی می‎توانند بسیار کمک کننده باشند.
نویسنده: مسیح فرزانه
معرفی فناوری‎های کمک‎کننده به رانندگان دچار معلولیت
مجله ماشین یکی از مواردی که در فروش اتومبیل‏های خودران تأثیر مثبتی دارد، توانمندسازی افراد دچار ناتوانی بدنی برای حرکت آزادانه خواهد بود. تنها در کشور انگلستان حدود 20‏درصد جمعیت به نوعی ناتوان از رانندگی هستند و فناوری‎جدید به آنها اجازه خواهد داد بدون‎دردسر و نیاز به کمک، جا‎به‎جا شوند. 
البته هنوز فناوری خودران‎ها تکمیل نشده و تا آن زمان بخش‎های اضافه‎شونده به اتومبیل‎های معمولی به‎منظور کاربردوست کردن آنها برای افراد دارای ناتوانی می‎توانند بسیار کمک کننده باشند. 

یادگیری رانندگی 
بر پایه اطلاعاتی آژانس صدور مجوزهای رانندگی و خودرویی در اروپا (DVLA)  در یک کشور بریتانیا با حدود 66 تا 70 میلیون نفر جمعیت، 9/1 تا 2 میلیون نفر افراد کم‏توان وجود دارند که نیازمند رانندگی و استفاده از خودرو در خیابان و جاده‏ها هستند. البته در آزمایش‏هایی که روی این تکنولوژی جدید انجام گردیده، این مورد نیز ذکر شده که افرادی که نامزد نشستن پشت فرمان و استفاده از آنها هستند، باید آزمایش‏های پزشکی برای بررسی میزان کم‏توانی بدنی یا ذهنی را پشت‎سر گذاشته‎باشند تا مشخص گردد فناوری‎های موجود قادر به برطرف نمودن معلولیت‎های جسمی و حرکتی ایشان هستند یا خیر. 
خودروهای آزمون این افراد نمونه‎هایی خاص هستند. وقتی افراد معلول در خیابان‎ رانندگی می کنند، باید بتوانند در شرایط گوناگون ماشین را همانند انسان های سالم کنترل نمایند و این فرقی نمی‏کند که آنها خانم، آقا، جوان، میانسال و ... باشند. در نتیجه برخورداری از ابزار و آموزش ویژه برای تک‎تک آنها ضروری خواهد بود. یاد گرفتن رانندگی برای این قبیل افراد خیلی متفاوت‏تر از سایرین نیست و هر دو می‏بایست آزمایش‏های عملی پشت فرمان ماشین و کتبی را در امتحان آیین‏نامه بگذرانند. 

محققین دانشگاه Bournemouthاعتقاد دارند آموزش به کسانی که دچار محدودیت هستند، دشوارتر و پیچیده‏تر از سایرین است. در این میان یکی از آموزش‏یاران و معلمان این گروه‏ها با یک راه‏حل خلاقانه به میان آمده تا کمک بیشتری به آموزش رانندگی این افراد شود. او از دو سوئیچ کوچک خودروی کلاسیک موریس مینور استفاده و آن را روی یک پلاک متصل نمود تا این افراد بتوانند با پای چپ و راست به آن لگد زده و به این صورت راهنمای خود را روشن کنند! 
برخی از این افراد گاهی حرکت بدون کنترل دست دارند که برای کنترل دستشان روی فرمان فکری از یک لوله جداکننده روی فرمان سود برده‎شد که وقتی آنها را گرفته و دستشان دچار چنین حرکت ناخودآگاهی شد، این لوله ایزوله‏کننده از انتقال این حرکت به فرمان جلوگیری می‎نماید. این لوله شبیه دستگیره‎ای است که  رانندگان‎حرفه‎ای روی برخی خودروهای سنگین  به‎کار می‎برند تا با یک دست بتوانند فرمان بزرگ ماشین سنگین را راحت‏تر بچرخانند. 
آقای «پال ویتینگ‎تون» یکی از این افراد کم‎توانی بود که در سال 2008 دوره آموزشی خود را با موفقیت طی نمود و به خوبی از پس آن برآمد، چند سالی هست که پشت فرمان یک فورد گلکسی نشسته و رانندگی می‏کند. وی در این‏باره می‏گوید: از زمانی که آزمون خود را گذراندم، می‏توانم با ماشین رانندگی کنم و به هر کجا که دوست دارم بروم. من 3 روز در هفته با ماشین به دانشگاه می‏روم و آخر هفته با دوستانم قرار می‏گذارم. 
خودرویی که پال از آن استفاده می‏کند، مجموعه کمکی به نام ATRS یا سامانه خودکار بازیابی حمل و نقل Automatic Transport And Retrieval) System) دارد که به او کمک می‏کند به تنهایی ویلچرش را داخل صندوق عقب بگذارد. از این سیستم در ایستگاه‏های بین‏المللی فضایی استفاده شده و وی تنها فردی است که در کشور انگلستان از آن بهره می‏برد. دانشگاه بورن موس نیز در بخش کامپیوتر و طراحی نرم‏افزار به کمک آمده و اقدام به تولید نرم‏افزاری به اسم SmartARTS برای موبایل کرده که خیلی راحت‏تر به افراد کمک می‏کند با نصب این برنامه روی گوشی‎هوشمند، سوار ماشین و یا از آن پیاده شوند. 
به جای نرم‏افزار می‏توان از ریموت کنترل هم استفاده کرد. نرم‏افزار البته معمولاً روی دو تلفن همراه نصب می‏شود که یکی روی داشبورد راننده قرار دارد و دیگری روی موبایلش که از هر دو طرف بتوان با آن کار کرد. فورد گلکسی پال البته از سامانه 40 هزار دلاری ARTS که رویش سوار شده ارزان‎تر است و او هرزمان بخواهد این سامانه را به اتومبیل جدیدش منتقل نماید باید 5400دلار برای اینکار بپردازد. در این خصوص پال می‏گوید خوشبختانه من توانستم هزینه این کار را فراهم کنم اما برای تمامی معلولین این هزینه قابل‎پرداخت نیست. 
وی در این فرایند با تکمیل کردن رساله دکترای خود توانسته طرحی را ارائه دهد تا افراد کم توان بتوانند از استقلال عمل بیشتری برای رانندگی برخوردار گردند. پاول تصمیم دارد برای برنامه فوق دکترای خود راه نوآورانه‏ای را طراحی و پیاده‏سازی کند که این قبیل افراد کلاً بتوانند با راحتی هر چه تمام‏تر به‏صورت کامل رانندگی کنند. 
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس