نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 144
زمان انتشار: 24 بهمن 1396 12:18:00

تست پورشه زیبا و پهن پیکر پانامرا

صبح یک روز جمعه آفتابی ، برای آزمودن گونه ای از منحصر به فردترین خودروهای موجود در کشورمان راهی محل دیدار شدیم. اتومبیلی که در محافل خودرویی سر و صدای زیادی به پا کرده یعنی پورشه پانامرای میلیاردی، موضوع آزمایش و تجربه این بار ماست.
تست پورشه زیبا و پهن پیکر پانامرا

 مجله ماشین/  صبح یک روز جمعه آفتابی ، برای آزمودن گونه ای از منحصر به فردترین خودروهای موجود در کشورمان راهی محل دیدار شدیم. اتومبیلی که در محافل خودرویی سر و صدای زیادی به پا کرده یعنی پورشه پانامرای میلیاردی، موضوع آزمایش و تجربه این بار ماست.

 
پانامرا در سه گونه S، 4S و Turbo عرضه می شود که اتومبیل مورد آزمایش ما از نوع 4S مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک بود.
پس از خوش و بشی کوتاه، این پورشه زیبا و پهن پیکر به رنگ Panamera White را برای عکاسی به محلی از قبل هماهنگ شده بردیم. وقتی با دقتی درخور تصویر برداری به زوایای مختلف این غول خفته نگاه کنید، هر زاویه آن حرفی برای گفتن دارد. در نگاه نخست اندازه های فراتر از معمول اتاق اتومبیل مورد بحث خودنمایی می کنند، خطوط امتداد یافته از چراغ های جلو تا بدنه، علاوه بر ایجاد برجستیگی خاص روی اتاق، نقش شکل دهنده اصلی بدنه را نیز بر عهده دارند بطوری که حتی ساختار اصلی نمای پشت و چراغ های عقب هم برآیند همین خطوط به شمار می آیند تا در نهایت، دید بیننده را به نوشته های بزرگ PORSCHE و  Panamera 4Sدر دو خط معطوف سازند. در این بخش وجود دو سر اگزوز چهارگوش در هر سمت سپر عقب نیز از چشم گیرترین موارد است.  
گزافه نیست اگر این بدنه با فرم هچ بک را پانامرا کلاس بخوانیم زیرا با درازای 97/4متر، پهنای 93/1 متر، بلندای 42/1 متر و محورهایی که در فاصله 92/2 متری یکدیگر ایستاده اند با گشودن سبکی تازه در میان اتاق های موجود، در مقایسه با رقبای خود کوتاه تر ولی پهن تر و درشت تر است. توجه داشته باشید که عکس ها بازگوی بزرگی این مدل نیستند و تنها با نزدیک شدن به آن، حساب کار دست بیننده آمده و پهن بودن، پایین بودن و خشن بودن پانامرا نمود می یابد! ضمن اینکه رینگ های یکپارچه سفارشی این خودرو با طرح پنج پره دوتایی به اندازه 19×9j و 19×10j (استاندارد گونه توربو) برای چرخ های جلو و عقب با لاستیک های پنچر رو میشلن از نوع پایلوت اسپرت به ترتیب با ابعاد 19ZR 45/255 و 19ZR 40/285 محافظت می شوند.
با ورود به خودرو و قرار گرفتن روی صندلی اسپرت برقی کاملا جادار و بسیار راحت آن، با وجود نشاندهنده های دایره ای شکل که دورشمار موتور از همه بزرگتر است، سوئیچ الکترونیکی که مطابق سنت پورشه کنار فرمان در سمت چپ کنسول قرار دارد، فرمان سه شاخه اسپرت چند منظوره و صفحه نمایشکر بزرگ روی کنسول میانی به روشنی حال و هوای مدل های دیگر پورشه قابل لمس بوده و با اینکه دکمه های زیادی در پنل مقابل شما تعبیه شده اند اما ترتیب قرارگیری ادوات و طراحی داشبورد به گونه ایی است که به جرات می توان گفت پایه گذار سبک جدیدی در طراحی داخلی خودرو به شمار می آید. یک کنسول سراسری همانند مدل کاین از جلو داشبورد آغاز شده و تا انتهای صندلیهای عقب ادامه می یابد تا صندلی های این قسمت را هم مانند جلو از هم جدا کرده و به این ترتیب هر کدام از سرنشینان با تکیه بر صندلی مجزای خود، قادر باشد دما و سرعت هوای دمیده شده را به دلخواه و جداگانه تنظیم کند. 
با این تفاسیر فضای مناسب صندلی های جلو و عقب و قابلیت تنظیم هر کدام از آنها به تنهایی در کنار تزیینات چشم نوازی از چرم اعلا، چوب زیتون و آلمینیوم پرداخت شده در جای جای اتاق، این امکان را فراهم می آورد تا چهار نفر سرنشین بزرگسال به راحتی داخل اتومبیل جای گرفته و حتی بدون هیچ مزاحمتی به خواب روند! در حالی که برای داشتن بهترین وضعیت می توان گرم کن یا سرد کن صندلی ها را هم بکار انداخت و از صدای فراگیر سیستم صوتی BOSE با تکیه بر 12 بلندگو و 2 ساب به قدرت کل 585 وات، لذت برد. یکی از نکات جالب در این خودرو امکان وارد کردن سیم کارت تلفن همراه در شکاف روی سیستم صوتی و استفاده از  تلفن بدون نیاز به گوشی در زمان رانندگی است البته پورشه، پیاده شدن راننده یا گفتگوی آرام با گوشی را هم از قلم نیانداخته و یک گوشی بی سیم که برد مناسبی هم دارد در کنسول وسط جاسازی کرده است. ناگفته نماند صندوق بار گنجایشی برابر 445 لیتر دارد که با خواباندن صندلیهای ردیف عقب به 1263 لیتر می رسد و درون آن اثری از لاستیک زاپاس هم نیست!
هنگامی که حرکت را آغاز می کنید، انگار پشت فرمان یک 911 با عرضی حدود 2 متر نشسته اید زیرا گلگیرها همچنان از کاپوت برجسته ترند و همان حالت دید را ایجاد می کنند، در همین حال بهره گیری از موتوری V8 با 4800 سی سی حجم به قدرت 400 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه همراه با گشتاور 500 نیوتن متری که از 3500 تا 5000 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دارد به این حس دامن می زند. سیستم های تنظیم زمان بندی سوپاپ ها، میزان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی، تطبیق مقدار حجم هوای ورودی و سوخت تزریقی و ... تنها برخی از امکانات این پیشرانه مدرن به حساب می آیند. صدای موتور اگرچه پرطنین و گیراست ولی با غرش خودروهای سوپر اسپرت تفاوت دارد البته با بستن درهای اتومبیل، فضای داخل اتاق بطور کامل ایزوله شده و تقریبا هیچ صدایی از بیرون (حتی پیشرانه) به گوش نمی رسد. 
جعبه دنده 7 سرعته پانامرا از نوع PDK با دو کلاچ، نیمه خودکار و ساخت ZF است که در سه حالت متفاوت تنظیم می شود. اگر چه در دو حالت  Comfortو Sport حرکت خودرو با دنده 2 شروع می شود اما همچنان شتاب و سرعت گیری قابل توجهی دارد با این وجود، فشردن کلید Sport Plus به همه موارد، رنگ و لعاب دیگری می بخشد! در این اسلوب پس از کاهش 25 میلیمتری ارتفاع توسط سامانه «مدیریت فنربندی فعال پورشه» یا PASM، حرکت با دنده یک شروع شده و دنده ها در بالاترین دور تعویض می شوند تا  سرنشینان، معنای واقعی شتاب گیری را تجربه کنند اما بر خلاف سایر خودروهای معمولی، حتی با برداشتن پا از روی پدال گاز نیز دور موتور، افت چندانی پیدا نمی کند تا موتور همواره سرحال و آماده پاسخ به فرامین راننده باشد! نکته جالب گیربکس PDK پورشه این است که در هر حالتی تعویض دنده در اختیار راننده هم هست و شما می توانید بدون تعویض حالت اهرم دنده و با بکارگیری شیفترهای روی فرمان، کنترل گیربکس را به دست بگیرید. 
وقتی کمی با پانامرا انس گرفته و به قول معروف، قلق خودرو دستتان بیاید در می یابید که هندلینگ، قابلیت های حرکتی، توان و ثبات این اتومبیل بی شک فراتر و برتر از هر خودروی چهار در دیگری است و شاسی آن چنان واکنش نشان می دهد که مبهوت می شوید! زیرا شاسی پانامرا بطور اختصاصی برای این مدل ساخته و پرداخته گردیده است و با تکیه بر قسمت آلمینیوم ریخته گری شده زیر موتور و همچنین به کمک سیستم «کنترل شاسی پویای پورشه» معروف به PDCC، قابلیت های آن بی همتا شده است. شتاب پانامرا با وجود وزن سنگین 1860کیلویی آن بسیار درخور توجه و بسته به ارتفاع محل و بنزین مورد استفاده بین 4.6 تا 5 ثانیه قابل دستیابی بوده و بالاترین سرعت آن 283 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. 
تقسیم نیروی موتور بین هر چهار چرخ، سیستم های فنربندی و فرمان بسیار پیشرفته به همراه قدرت کافی موتور، وضعیتی را ایجاد کرده اند که راننده تصور می کند پانامرا علاقه شدیدی به درنوردیدن آسفالت دارد! به خصوص که انواع و اقسام سامانه های کمکی مانند مدیریت ثبات پورشه PSM، متعادل کننده ضد لغزش ASR، کنترل کننده گشتاور موتور MSR، ترمز خودکار دیفرانسیل ABD و ... همگی دست به دست هم داده اند تا تند راندن با پانامرا بسیار راحت و مطمئن باشد بطوری که با کمترین غفلت در فشردن پدال گاز، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را تجربه خواهید کرد! در همین حال ترمزهای برخودار از جدیدترین دستاوردهای موجود با دیسک های خنک شونده ای به اندازه 36 ×360 و 28 ×330 میلی متر به ترتیب در چرخ های جلو و عقب، اگرچه با وجود چنین وزنی شباهت کمرنگی به 911 دارند اما همچنان به خوبی پاسخ گوی تمام شرایط هستند تا جایی که هنگام ترمز احساس می کنید نیروی از پشت خودرو شما را به سمت عقب می کشد! 
سوای سرعت و نحوه حرکت در بزرگراه ها، پانامرا در ترافیک هم راحتی و خوش دستی مخصوص به خود را دارد و به دلیل داشتن حسگرهای نزدیکی به موانع در دورتادور بدنه، دوربین دید عقب که همراه با تغییر زاویه آینه های دو طرف هم زمان با درگیری دنده عقب فعال می شود، فرمان بسیار نرم و سیستم استارت/ استاپ که در توقف های طولانی موتور را خاموش کرده و با فشار پدال گاز دوباره روشن می کند، ترمز دستی بسیار پرقدرت برقی که تنها با یک کلید فعال و غیر فعال می گردد، حسگرهای باران و تاریکی، چراغ های دارای تکنولوژی High Intensity Discharge و ... راننده هیچ زحمت خاصی را متحمل نمی شود تا بدون اغراق و به تأیید بسیاری از کارشناسان دنیا راحت ترین پورشه تاریخ را در اختیار داشته باشد!  
با این تفاسیر می توان گفت راننده پانامرا بدون گذراندن هر نوع دوره آموزشی خاصی، قادر است بین  85 تا 90 درصد قابلیتهای اتومبیلش را بکار بگیرد در حالی که این رقم در مورد بهترین اسپرت های کنونی جهان به بیش از 70 درصد هم نمی رسد، بنابر این بی دلیل نیست که پانامرا را یک جی تی کامل، واقعی و تمام عیار می دانند. مصرف سوخت این پدیده چهار در هم بسته به نحوه و محل رانندگی بین 8 تا 18 لیتر و میانگین 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است که بنا به توصیه سازنده لازم است تا به بنزین سوپر موجود در ایران مکمل ویژه ای اضافه گردد تا از آسیب های احتمالی ناشی از مصرف بنزین با کیفیت پایین کشورمان جلوگیری شود، این مکمل توسط نمایندگی پورشه در اختیار مالکان قرار می گیرد.
به غیر از سیستم های ایمنی الکترونیک موجود در قسمت های مختلف و نقاط شکست تعبیه شده در بدنه، بکارگیری 8 بالش هوا برای سرنشینان شامل 2 اربگ دو مرحله ای در جلو، دو اربگ زانوی سرنشینان جلو (برای نخستین بار در جهان)، دو کیسه جانبی محافظ قفسه سینه و سرانجام دو بالش محافظ سر از جلو تا عقب، ایمنی چهار سرنشین پانامرا را تضمین می کنند اما برای افرادی که هنوز در سوار شدن به این زیبای اسرار آمیز تردید دارید، سیستم Pyrotechnically Assisted که در قسمت انتهای کاپوت استقرار دارد، در مواقع تصادف شدید با دریافت اخطار از حسگرهای روی کاپوت، بخش انتهایی آن را بالا می آورد تا خطری متوجه نفرات جلو نباشد! 
مهندسی پیشرفته، طراحی زیبا، مونتاژ دقیق، ارگونومی بی نقص، ترکیب بی مانند لوکس و اسپرت بودن، قابلیت اطمینان بالا و قیمت مناسب این خودرو در بازار جهانی در ترکیب با کامل ترین امکانات آن را به بهترین و با ارزش ترین خودرو در کلاس خود تبدیل کرده است بطوری بنا به تجربیاتی که تاکنون داشته ایم، لذت سواری با پانامرا را نمی توان تعریف یا با هر خودروی دیگری مقایسه کرد ولی در کنار تمام این موارد نبود برف پاک کن شیشه عقب، دید بسیار محدود پشت و کوچک بودن پدال های تعویض دنده از روی فرمان را باید مهمترین کمبود های یا نارسایی های این پورشه سدان به حساب آورد.
گفتنی اینکه قیمت پایه پورشه Panamera 4S در ایالات متحده 93 هزار و 800 دلار است و مدل مورد آزمایش ما که در تزیینات داخلی آن به وفور از چوب و چرم و آلومینیم اعلا استفاده شده و به تجهیزات سفارشی زیادی مجهز بود، بهایی معادل 113 هزار و 500 دلار دارد. مزراتی کواترو پورته، مرسدس CLS 65 AMG، آستون مارتین رپید، بنتلی کانتیننتال Flying Spur و ... مهمترین رقبای پورشه پانامرا به حساب می آیند.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس