نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 159
زمان انتشار: 07 اسفند 1396 13:38:00

گیربکس دو کلاچه موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف می شود

با توجه به اجباری شدن استاندارد های جدید در جهت کاهش میزان آلایندگی ها و کاهش میزان مصرف سوخت ، شرکت های خودرو ساز به فکر استفاده از تکنولوژی های جدید در جهت انتقال قدرت نیز افتاده اند ، یکی از این موارد ، بکارگیری گیربکس های Dual Clutch می باشد. تاریخچه بکارگیری این گیربکس به اتومبیل های مسابقات رالی و فرمول 1 بر میگردد که پس از موفقیت بسیار چشم گیر آنها ، شرکت های خودروساز به فکر استفاده در خودروهای عمومی افتادند.در این مطلب قصد داریم به طرز عملکرد این گیربکس بپردازیم.
گیربکس دو کلاچه موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف می شود

مجله ماشین /  در شروع لازم است متذکر شویم که این گیربکس کاملا اتوماتیک می باشد و هرگز نباید تحت تاثیر نام آن قرار گرفت و نباید در ذهن چنین تداعی شود که چون در نام آن از کلمه دو کلاچه استفاده شده است پس ممکن است پدال کلاچ نیز در ساختار آن استفاده شده است . 

سیستم کلاچی که در این گیربکس مورد استفاده قرار گرفته دو مدل می باشد : مدل کلاچ با صفحات دیسک و کلاچ با استفاده از روغن و مدل کلاچ کاملا خشک ، در اینجا به بررسی مدل کلاچ خشک می پردازیم که استفاده از آن متداول تر است .

ساختار کلاچ در مدل کلاچ خشک شباهت بسیار زیادی با سیستم کلاچ در یک گیربکس Manual  معمولی می باشد بطوریکه علاوه بر صفحه کلاچ دارای دیسک کلاچ ، فنرهای برگی ، فنرهای لول ، فنرهای خورشیدی و Clutch Bearing   می باشند. ساختار داخلی این گیربکس مانند یک گیربکس Manual  می باشد یعنی دارای دنده های مورب ، توپی(تودلی) ، کشوئی ، ماهک ، میل ماهک ، دنده برنجی و غیره می باشد .

 این گیربکس دارای مکانیزمی است که می توان چنین عنوان نمود که دو گیربکس ، در یک مجموعه ، در کنار هم قرار گرفته اند و بصورت موازی با یک یونیت کنترل می شوند.

این گیربکس همچنین دارای دو شفت ورودی می باشد که هر کدام از آنها به یکی از کلاچ ها متصل شده اند ، مجموعه هر شفت و کلاچ کاملا از مجموعه شفت و کلاچ دیگر مستقل می باشند .

دنده های یک ، سه و پنج روی یک شفت و دنده های دو ، چهار ، شش و دنده عقب روی شفت دیگر سوار می باشند .

در مدلهائی که بیشتر متداول هستند ، عمل رها شدن کلاچ ، کلاچ گرفتن ، درگیر شدن دنده ها ، خلاص شدن و تعویض دنده ها بوسیله موتور های الکتریکی انجام می شود ، در مدلهائی که کاربرد کمتری دارند از سیستم هیدرولیک برای انجام این کارها استفاده شده است.

مدیریت تعویض دنده ها و کلاچ ها به عهده کامپیوتر گیربکس اتوماتیک می باشد ، این یونیت با استفاده از اطلاعاتی که بطور مستقیم و غیر مستقیم از سنسور ها (سنسورهای متعلق به همین گیربکس) و یونیت های دیگر (مانند یونیت موتور ) و اطلاعات شبکه مالتی پلکس دریافت می کند ، به عملگر های موجود در کلاچ(عملگرهای دوشاخ کلاچ ) و عملگرهای روی گیربکس (موتورهای الکتریکی ) فرمان های لازم را می دهد.

نقاط قوت:

1- یکی از خصوصیات گیربکس Dual Clutch با کلاچ خشک این است که وقتی در وضعیت خلاص قرار دارد ارتباط بین موتور و گیربکس کاملا قطع است مانند وضعیتی  که در یک خودرو با گیربکس معمولی ، پا را روی پدال کلاچ فشار داده ایم ، این امر موجب می شود که در وضعیت خلاص بار زیادی از موتور برداشته شود و مصرف سوخت و میزان آلایندگی به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

2- زمان تعویض دنده در این گیربکس در حداقل زمان انجام می گیرد(این زمان را خودروهای مسابقات فرمول 1 تا حدود 80 میلی ثانیه نیز اعلام کرده اند) که این رقم به هیچ عنوان قابل مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی و همچنین گیربکس های دستی نمی باشد ، این کاهش زمان تعویض دنده موجب افزایش بسیار محسوس در عمل شتاب گیری می شود چرا که افت دور موتور در زمان تعویض دنده به حداقل می رسد ضمن اینکه از میزان مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده کاهش می یابد.

3- در این گیربکس مقدار ضربه و شوک در هنگام تعویض دنده به حداقل رسیده است و موجبات رضایت سرنشینان را فراهم می نماید.

4- یکی دیگر از توانایی های گیربکس دوکلاچه در انجام دنده ی معکوس است .در این گیربکس عمل تعویض دنده به دنده های سنگین تر یا  پائین تر خیلی سریع و بدون مکث انجام میشود .

حتی این نوع گیربکس ها بر خلاف گیربکس های اتوماتیک سنتی که به صورت ترتیبی (Sequential) عمل میکردند به راحتی قادر است در دنده ی معکوس از بعضی دنده ها بگذرد و به دنده های پایین تر برسد مثلا قادر است بلافاصله از دنده 6 بدون مکث به دنده ی 3 برود و از دنده های 5 و 4 بگذرد که خود این عمل ، موجب ترمز گیری هرچه بهتر در این خودرو می شود.

5- سازندگان این نوع گیربکس با قرار دادن اتومبیل های مجهز به گیربکس دو کلاچه در اختیار رانندگان حرفه ای و تست این اتومبیل ها توسط این رانندگان در پی رفع نقاط ضعف این گیربکس بودند ، در پایان تست این رانندگان از دقت ، سرعت و نحوه تعویض دنده این گیربکس بسیار شگفت زده بودند و فقط از یک نکته ناراضی بودند و آن هم لذت تعویض دنده به وسیله خود راننده بود که در این گیربکس وجود نداشت ، برای رفع این مشکل ، سازندگان وضعیت Manual  را برای این خودرو در نظر گرفته اند و محل آنرا روی دسته دنده و یا در پشت فرمان قرار داده اند تا رانندگان با قرار دادن این گیربکس در حالت دستی ، از لذت تعویض دنده برخودار باشند.

عملکرد:

همان طور که قبلا گفته شد مکانیزم ، نوع ساختار و عملکرد این گیربکس طوری می باشد که می توان گفت دو گیربکس در یک مجموعه قرار دارد و این دو در کنار هم و به موازات یکدیگر در حال کار کردن می باشند.                                               

در وضعیت خلاص هر دو کلاچ از دیسک ها کلاچ کاملا جدا می باشند ، همان طور که ذکر شد این عمل موجب کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت و میزان آلایندگی می شود .

مرحله درگیر شدن دنده یک :

 وقتی راننده دسته دنده را به وضعیت  Drive تغییر می دهد ، یونیت کنترل گیربکس دستور درگیر شدن دنده یک را به مکانیزم های مربوط ارسال می کند ، دنده یک درگیر شده ، کلاچ به آرامی با دیسک کلاچ درگیر شده ، گشتاور به صفحه کلاچ ، گیربکس ، دیفرانسیل ، پلوس ها و نهایتا چرخها منتقل می شود ، در این حالت کلاچ شماره دو کاملا غیر فعال می باشد.                          

مرحله آماده شدن دنده دو : 

هنگامی که گشتاور در حال انتقال از کلاچ شماره یک و دنده یک می باشد و کلاچ شماره دو کاملا غیرفعال است و هیچ گشتاوری توسط آن منتقل نمی گردد ، یونیت گیربکس اتوماتیک دستور درگیر شدن دنده دو را به مکانیزم ها و قطعات مرتبط ارسال می کند ، دنده دو درگیر می شود و برای انتقال گشتاور آماده می گردد.

مرحله درگیر شدن دنده دو : 

پس از اینکه یونیت گیربکس شرایط و زمان را برای انتقال گشتاور از طریق دنده دو مناسب تشخیص داد ، فرمان غیر فعال شدن کلاچ یک را به مکانیزم ها و عملگرهای مربوطه ارسال می نماید و این کلاچ به سرعت غیرفعال می شود و پس از آن کلاچ شماره دو با دریافت دستور از یونیت کنترل گیربکس به آرامی درگیر می شود ، عمل غیر فعال شدن کلاچ یک و فعال شدن کلاچ دو در کسری از ثانیه انجام می گیرد . آرام درگیر شدن دنده دو به این دلیل است که ایجاد شوک و ضربه به حداقل برسد.                         

مرحله آماده شدن و درگیر شدن دنده سه : 

در زمانیکه گشتاور در حال انتقال از طریق دنده دو می باشد ، دنده سه با دریافت دستور از یونیت کنترل گیربکس ، درگیر شده و آماده انتقال گشتاور می شود ، در زمانیکه یونیت کنترل گیربکس شرایط را مناسب تشخیص داد ، دستورات لازم را به عملگرها و مکانیزم های مربوطه صادر می کند تا عمل انتقال گشتاور از دنده دو به دنده سه تغییر یابد.

با توجه به نحوه عملکرد و تصاویر ارائه شده می توان چگونگی تعویض دنده در حالت های دیگر و همچنین چگونگی عملکرد در دنده معکوس را تصور کرد ، همچنین می توان درک کرد که چگونه دنده می تواند از یک دنده سبک به یک دنده خیلی پائین تر تعویض گردد.

مطلب آخر اینکه نحوه چک کردن سطح روغن و نیز چگونگی تعویض آن به سادگی یک گیربکس Manual  می باشد و پیچیدگی های یک گیربکس اتوماتیک را ندارد.

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس