نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20433
زمان انتشار: 25 شهریور 1397 12:34:00

مقایسه هیوندای Kona، مزدا CX-3 و تویوتا C-HR کوچولوهای قد بلند

جذابیت کراس‏ او ورها در اندازه‏ های مختلف بر هیچکس پوشیده نیست، چون این نمونه‏ ها علاوه بر زیبایی، آپشن ‏های رفاهی و ایمنی مناسبی داشته و قوای فنی آنها نیز مطلوب است، ضمن اینکه حسی خاص و جدید نسبت به اتومبیل ‏های سدان دارند، بنابراین خریدار آنها را در‏نظر می‏گیرد.
مقایسه هیوندای Kona، مزدا CX-3 و تویوتا C-HR کوچولوهای قد بلند

مجله ماشین - مهندس کیوان بنی ‏هاشمی / جذابیت کراس ‏او ورها در اندازه‏ های مختلف بر هیچکس پوشیده نیست، چون این نمونه ‏ها علاوه بر زیبایی، آپشن‏ های رفاهی و ایمنی مناسبی داشته و قوای فنی آنها نیز مطلوب است، ضمن اینکه حسی خاص و جدید نسبت به اتومبیل ‏های سدان دارند، بنابراین خریدار آنها را در‏نظر می ‏گیرد. کراس ‏او ورها همیشه برای خانواده‏ های پرجمعیت ساخته نشده و نمونه های جمع ‏و‏جور آنها جوانان را هدف گرفته است. مدل‏ هایی مانند تویوتا C-HR، هیوندای Kona و مزدا CX-3 از جمله این کوچولوها هستند که در 5 قسمت مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت. 


قوای محرکه 
پیشرانه 4 سیلندر 6/1 لیتری توربوشارژردار هیوندای Kona با توان تولیدی 174 اسب‏بخار و گشتاور 265 نیوتن‏متر قدرتمندترین نمونه در بین اعضای گروه است. گیربکس 7 سرعته دو‏کلاچه سریع‏ترین زمان تعویض دنده‏ ها را در بین گروه دارا بوده ولی واکنش آن در سرعت‏ های پائین می‏توانست بهتر باشد. 
اما مزدا از موتور 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 156 اسب‏بخار و گشتاور 204‏نیوتن‏متر برخوردار بوده که واکنش سریعی داشته و به نحو دور از انتظاری کم مصرف است. تعویض دنده‏ ها با چابکی خاصی انجام گرفته و مدل‏های جدید آن به پدال‏های تعویض دنده روی فرمان مجهز هستند.
در سوی دیگر تویوتا از پیشرانه 4 سیلندر 2/1 لیتری توربوشارژردار سود برده که فقط 114 اسب ‏بخار نیرو و 185 نیوتن‏متر گشتاور تولید می‏کند که در میان اعضای گروه کمترین است، البته افزایش دور موتور در آن به آسانی صورت گرفته و گیربکس CVT آن عملکردی راحت و روان دارد. 


سواری و قابلیت هدایت (هندلینگ)
احساس رانندگی با Kona کاملاً مستحکم بوده که باید آن را مدیون سامانه انتقال نیرو به چهار‏چرخ دانست. در مجموع سواری این نمونه را نمی ‏توان خشک و ناراحت دانست و می‏توان گفت در این بخش مطمئن و قابل اعتماد است. 
کیفیت سواری CX-3 را باید متعادل‏ترین در بین اعضای گروه دانست چرا که در عین آنکه هدایتی توأم با چابکی دارد از هماهنگی خوبی هم در شرایط مختلف برخوردار است. 
در بین این گروه سه‏تایی آرام‏ترین و راحت‏ترین سواری به تویوتا تعلق دارد، زیرا تمامی ضربات وارده و ناهمواری‏ها را به بهترین شکل ممکن جذب کرده و مانع از انتقال آنها به اتاق می‏شود. 


کابین و فضای راننده 
جادارترین کابین و تأثیرگذارترین کابین متعلق به Kona است، دکمه‏ ها و ادوات آن به راحتی توسط راننده قابل استفاده بوده و دارای آپشن‏ های ارتباطی متعددی مانند شارژر بی‏سیم گوشی تلفن همراه است. 
استفاده از قطعات چرمی زینتی در کابین مزدا باعث شده که نمونه ‏ای گران‏قیمت به‏ نظر برسد. دریچه ‏های سامانه تهویه آن از جنس پلاستیک نرم است. سامانه ارتباطی/سرگرمی آن بهترین آرایش را نسبت به سایرین از نظر نحوه نمایش و منو داراست. 
نحوه استقرار در کابین تویوتا با تمرکز بر راحتی راننده بوده و دارای اسپرت‏ترین صندلی‏های جلو است. فضای تنگ کابین و شیب زیاد شیشه بزرگ جلو این احساس را به شخص می‏دهد که هدایت یک خودروی کوپه را عهده ‏دار است.   
 
 
فضای صندلی عقب
جادارترین و بهترین محافظت متعلق به صندلی‏های عقب هیوندای تعلق دارد و تنها خودروی گروه است که بخش مورداشاره آن دارای زیردستی بوده و فضاسازی پائین درها برای قرار دادن اشیاء از حجم بزرگی برخوردار است. 
با‏توجه به باریکی نسبی مزدا CX-3 صندلی‏های عقب آن بیشتر مناسب دو نفر انسان بالغ است نه سه نفر. پشت سری‏های کوتاه در صندلی‏های عقب برای افرادی که قدی بلندتر از 175 سانتی‏متر دارند، چندان قابل‏توجه نیست ولی نشیمنگاه برای این بخش راحت بوده و سرنشینان حتی در زمان نسبتاً طولانی رانندگی احساس ناراحتی نمی ‏کنند.
با عنایت به سقف کوتاه تویوتا، پروسه ورود و خروج به‏ خصوص برای افراد بزرگ‏جثه با دشواری انجام می‏پذیرد. ولی صندلی نیمکتی عقب آن از راحتی خوبی حتی برای افراد بلندقد برخوردار است چرا که پشت سری کاملاً بلندی داشته و فضای جای پا هم کاملاً مناسب است. 

 
نشان‏دهنده‏ های پشت فرمان
صفحات نمایشگر Kona یکی از سنتی‏ترین و متداول‏ترین در بین مدل‏های مختلف تولیدی کمپانی هیوندای است گرچه بعضی از رانندگان درباره بزرگ بودن اعداد و حروف آن نارضایتی دارند، اما با یک نگاه سریع می‏توان به تمامی اطلاعات دست پیدا کرد. 
اما این قسمت در مزدا شبیه خودروهای مسابقه ‏ای است که بزرگ‏ترین بخش آن مربوط به صفحه دورسنج موتور بوده و تنها خودرویی است که از فناوری هدآپ دیسپلی بهره می‏برد که تمرکز بیشتر راننده را به دنبال داشته و مانع از حواس‏پرتی وی در حین رانندگی می‏شود.
نمایشگرهای گود تویوتا از ظاهری اسپرت برخوردار است، اما برجسته ‏ترین و زیباترین نمایشگر جلو داشبورد یک نمونه دوم Secondary)) بوده که دارای شفاف‏ترین گرافیک است. وجود نشانگر شتاب ثقل (G-Monitor) برای چنین اتومبیلی چندان ضروری نیست.

 
صندوق بار
صندوق بار C-HR 316 لیتر حجم داشته که کاربردی‏ترین نمونه در بین اعضای گروه است. افرادی که علاقه‏مند به گردش در طبیعت هستند از فضای زیر کف‏پوش این مدل لذّت می‏برند، چرا که می‏توانند در حین سفر اشیاء لغزنده را در آن جای دهند.
مزدا از کوچک‏ترین فضا در این قسمت برخوردار بوده که معادل 240 لیتر بوده و ارتفاع نقطه بارگیری آن نیز از بقیه اعضا بالاتر است بنابراین بارگیری اشیاء سنگین در آن به هیچ عنوان توصیه نمی‏شود. چراغ کوچک و کم نور صندوق بار در این مزدا بارگیری و تخلیه آن در شب هنگام را دشوار کرده است.
اما هیوندای با صندوق باری به حجم 361 لیتر ایده‏آل‏ترین بخش برای اشیاء سنگین‏ بوده چرا که دارای کوتاه‏ترین نقطه بارگیری و تخلیه است. به‏ دلیل وجود یک شبکه توری که به ‏صورت استاندارد در آن قرار دارد، بارهای کوچک  بدون تکان خوردن در حین حرکت قابل حمل هستند. 

کلام آخر
تویوتا خودروی بهتر و شناخته شده‏ تر این گروه بوده چون محصولات آن عمدتاً توسط قشر وسیع‏تری از مردم جهت امرار معاش مورداستفاده قرار می‏گیرد مثلاً تاکسی ‏ها و وانت‏های این برند در بسیاری از کشورها حضور داشته که افراد با آنها امرار معاش می‏کنند. 
C-HR نقاط ضعف زیادی دارد، اما مهمترین موضوع این است که توانایی معمولی پیشرانه آن با طراحی بیرونی جسورانه و طرح داخلی که تمرکز بیشتر آن روی راحتی راننده است، همخوانی ندارد. البته این موتور دارای مناسب‏ترین حالت تنظیم بوده و گیربکس CVT آن یکی از بهترین‏هایی است که تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته است. شاید مهمترین و جدی‏ترین نقطه ضعف آن سقف کوتاه و قیمت بالای آن باشد اما اگر در جستجوی یک خودروی شیک بوده و این نقاط ضعف برای شما اهمیتی ندارد، C-HR می‏تواند انتخاب خوبی باشد. 
اگر علاقه‏ مندی زیادی به رانندگی دارید مزدا CX-3 خودروی دلخواه شما است. پیشرانه آن به راحتی دور گرفته و گیربکس آن برای تأمین نیازهای راننده در هر شرایطی اشتیاق زیادی به تعویض دنده دارد. سامانه هداپ دیسپلی و سرگرمی/ارتباطی آن نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کاملاً جذاب است. صندلی باریک و فضای محدود عقب از معدود نقاط ضعف آن محسوب می ‏شوند.
 
اما هیوندای Kona تنها خودروی گروه بوده که مقاومت در مقابل آن سخت است. تویوتا جرأت به خرج داده و C-HR را طراحی و به بازار عرضه کرده اما هیوندای از آن فراتر رفته چرا که از نظر ظاهری کاملاً با تویوتا برابری می‏کند. دینامیک Kona مدیون سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ و پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژردار آن است. کابین جادار، صندوق عقب پرحجم و سامانه ارتباطات داخلی از دیگر نقاط قوت آن هستند. 
نقاط ضعف این هیوندای عبارتند از: استفاده از پلاستیک معمولی در کابین و سواری تاحدودی خشک 

مقایسه مشخصات فنی هیوندای Kona، مزدا CX-3 و تویوتا C-HR

نام برند و مدل خودرو

هیوندای Kona

مزدا CX-3

تویوتا C-HR

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

4/ خطی، تنفس طبیعی

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1591

1998

1197

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5500/174

6000/156

5600-5200/114

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4500-1500/265

2800/204

4000-1500/185

وزن خالص (کیلوگرم)

1401

1297

1320

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

9/7

5/9

1/11

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

205

192

185

نوع جعبه دنده

7 سرعته دوکلاچه

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1550×1800×4165

1535×1765×4275

1565×1795×4360

فاصله محوری (میلی‏متر)

2600

2570

2640

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

چرخ‏های جلو

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

215/55R17

215/50R18

215/50R17

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/6

1/6

4/6

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس