نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20434
زمان انتشار: 25 شهریور 1397 13:10:00

موج سواری در خیابان! ملاقات با فورد تاندربرد 1959

طراحی و ساخت اتومبیل فورد تاندربرد بیشتر به نقطه عطف شبیه است تا محصولی تکراری روی خط تولید. این مورد بارها در صنعت خودروسازی آمریکا اتفاق افتاده و می‏توان برای آن مثال‏ هایی همچون Eleanor درخانواده فورد، چارجر از دوج و Riveara از بیوک را نام برد.
موج سواری در خیابان! ملاقات با فورد تاندربرد 1959

مجله ماشین-  تهیه گزارش و عکس : سهراب بزرگ‏زاد/ طراحی و ساخت اتومبیل فورد تاندربرد بیشتر به نقطه عطف شبیه است تا محصولی تکراری روی خط تولید. این مورد بارها در صنعت خودروسازی آمریکا اتفاق افتاده و می‏توان برای آن مثال‏هایی همچون Eleanor درخانواده فورد، چارجر از دوج و Riveara از بیوک را نام برد. نمونه ‏هایی که به صورت ناگهانی باعث جهش در ژنتیک خودرو شده و حتی بعضی از این موارد دیگر تکرار نشدند. مدل‏ هایی که در زمان خودشان نمونه‏ های مفهومی بودند که به تولید انبوه رسیدند. 


فورد خواب ‏آلود! 
تاندر برد در سال 1955 متولد شد و تا سال 2005 جسته و گریخته روی خط تولید دوام آورد و در این مدت حدود 4/4 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. خودرویی همانند نامش که یک پرنده افسانه ‏ای در فرهنگ بومیان آمریکای شمالی بود خوش درخشید و با مدل‏های خاص در زمان‏های مختلف ظاهر شد. 
دو عدد چراغ گرد مجزا در انتهای چهره خودرو به صورتی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند که چراغ بیرونی کمی نسبت به چراغ داخلی پایین‏تر قرار داشت به گونه‏ای که تصویری شبیه به یک چشم خواب‏آلود را به ‏وجود می‏ آورد.
از پوزه دیواره مانند خبری نیست بلکه لبه کاپوت با شیبی ملایم به سمت جلو پنجره خزیده به گونه‏ ای که گلگیر‏ها یک پله بالاتر از کاپوت قرار می‏گیرند. جلو پنجره نیز با سپر تلفیق شده و ترکیبی خاص را پدید آورده‏ است. 
کاپوت فرو رفته در بین گلگیر‏ها کمی بالاتر از لبه سپر و با خط برش مشخص است. درست وسط کاپوت دریچه ورودی هوا (RAM AIR) قرار داشته که با شبکه کرومی ظریف دو قسمتی پوشش داده شده است. بر انتهای لبه هر گلگیر و بالای همین شیار تنفسی لوگی برجسته تاندربرد مستقر است. 
نمای جانبی شبیه به همه چیز است تا یک خودروی معمولی. می‏توان آن را به یک کلاه خود سوار شده بر شاسی یا حتی سفینه فضایی تصور کرد! 
ستون جلو با زاویه معکوس و ستون B به قدری پهن است که نمونه آن را در کمتر خودرویی خواهید دید. در کناره زاویه ستون جلو یک شیشه لچکی وارونه قرار دارد که در کنار شیشه در و شیشه لچکی متحرک عقب سه بخش اصلی را تشکیل می‏دهند. 
با بررسی قسمت عقب متوجه می‏شوید که این بخش دست کمی از چهره جلو خودرو خودرو ندارد. نمای کلی شبیه به صورت یک جغد شاخ دار و یا تصاویر ارابه‏های فیلم جنگ ستارگان است. ترکیبی شبیه به اگزوز‏های خروجی یک جنگنده! یک طراحی کاملاً مفهومی و صد البته جسورانه. سپر قطور تمام‏استیل تمام قسمت عقب خودرو را پوشش داده و در پایین‏ترین قسمت به حالت لوله ‏ای شکل برجسته است. 
لوگو با نوشته برجسته به نام تاندر‏برد نیز روی بخش انتهایی خودنمایی می‏کند. ترکیبی که بیشتر در خودروهای شاسی بلند و و آف‏رود قابل روئیت است. لبه گلگیر و در صندوق عقب برجسته و تیز شده‏اند و با ایجاد حفره‏ های بیضی شکل متقارن در دو سمت خودرو برای سه جفت چراغ گرد فضایی فراهم کرده‏اند. 
در پس زمینه چراغ‏ها شبکه توری استیلی شبیه جلو پنجره قرار دارد. شیشه عقب کمی در قاب خود فرو رفته و با زاویه‏ای متمایل به ایستاده در نوار استیلی محصور است. 

کابینی از چرم و استیل
با باز شدن در وارد فضایی خاص می‏شوید. در جایگاه راننده یک فرمان استخوانی سفید لاغر اندام روبه ‏روی شماست و کمی پایین‏تر روی تلسکوپی فرمان نمایشگر وضعیت دنده‏ها قرار دارد. اهرم تعویض دنده بلند و تمام استیل با یک کلاهک سفید هم جنس فرمان در نزدیک‏ترین وضعیت به غربیلک فرمان در اختیار شماست. روی داشبورد نشان‏دهنده گردی دقیقاً بین شاخک‏ های فرمان وجود داشته و کمی آن طرف‏تر در سمت چپ نمایشگر سوخت، باتری و دمای آب تعبیه شده است که در تقارن با آن ساعت آنالوگ در سمت راست خودنمایی می‏کند. 
تمامی ادوات روی ورقه کرکره‏ای آلومینیمی قرار دارند که نقش پس زمینه صفحه نشان‏دهنده ‏ها را ایفا می‏کند. سه عدد اهرم استیلی به موازات یکدیگر در پایین وجود داشته که به جای کلید‏های متداول روی داشبورد طراحی شده ‏اند. 
لبه فلزی داشبورد به صورت قابی برجسته بوده که سایر بخش‏ ها را در آغوش گرفته است. اهرم T‏شکل ترمز دستی کمی پایین‏تر و در سمت چپ به حالت افقی قرار دارد. دو عدد دریچه ورودی هوا به همراه یک رادیو در فضای بین داشبورد تعبیه شده‏اند و در حفره سمت راست در بزرگی از جنس استیل خودنمایی کرده و در گوشه سمت راست با نوشته برجسته تاندربرد مزین شده است. 
ترکیب چرم و نوار پهن استیلی رودرهایی زیبا را خلق کرده و دستگیره براق شیشه بالابر و اهرم بازکننده در و کلیه متعلقات روی آن هستند. نوار پهن استیلی دور تا دور فضای جلو را در نوردیده تا این مدل در کوچکترین جزئیات هم خاص و دل فریب باشد.
تودوزی چرم با کیفیتی بی‏نظیر بازسازی شده و نمای خاصی ایجاد کرده است. صندلی‏های جلو بزرگ و مجزا شما را در بر می‏گیرند. فضای عقب کمی جمع و جور‏تر بوده ولی به اندازه کافی راحت است. کنسول وسط با زاویه‏های قائم در کناره و با یک نوار کروم تزئین شده و با حالتی خاص و با یک شیب ملایم به سمت داشبورد پیش می‏رود. 

قدرتمند و سرکش 
کافی است سوئیچ را چرخانده تا بفهمید چرا این خودرو یکی از خاص‏ترین‏ها در زمان خود بوده و هست. غرش و طنین گوش‏نواز پیشرانه 8‏سیلندر خورجینی به حجم 7‏لیتر حدود 430 اسب‏بخار نیرو تولید کرده و حرف‏ های زیادی برای گفتن دارد. فرمان هیدرولیک به شما این امکان را می‏دهد که با یک انگشت اتومبیل را از پارک خارج کنید. کمی فشار بر پدال گاز کافی است تا در صندلی نرم آن فرو بروید. تمامی قدرت تولید شده از این نیروگاه 8‏سیلندر بوسیله گیربکس 3‏سرعته اتوماتیک به چرخ‏های عقب منتقل می‏شود. 
فرمان‏پذیری تاندربرد عالی بوده و دید شیشه جلو به خاطر وسعت زیاد مناسب است. کمی دوگانگی در قسمت منحنی شیشه‏ ها برایتان عجیب است که به زودی با آن کنار خواهید آمد. خودرو روی سرعت‏گیر‏ها به نرمی حرکت کرده و حسی شبیه به موج سواری را به راننده و سرنشینان القا می‏کند. تعویض دنده‏ ها به نرمی صورت می‏پذیرد ولی کمی فاصله بین سرعت‏های دو و سه در تنظیم قدرت زیاد به ‏نظر می‏رسد. 
با وارد شدن به اتوبان این نکته عجیب بود که هر چه شما پدال گاز را فشار دهید این نمونه زوزه‏ کشان به قدرت‏نمایی خود ادامه می‏دهد. به لطف وزن سنگین چسبندگی روی آسفالت بسیار خوب و مناسب بوده و فرمان هیدرولیک به کمک شما می‏ آید تا به راحتی خودرویی با این ابعاد را به هر طرف که می‏خواهید ببرید. 
تعویض دنده‏ها به نرمی صورت می‏پذیرد و سرعت نهایی خودرو باور‏کردنی نیست. ترمز‏های کاسه‏ای چهار‏چرخ باتوجه به قدرت زیاد این مدل عملکرد قابل ‏قبولی داشتند و کروم کاری‏های روی در قالپاق موتور از نکات قوت و زیبایی تاندبرد محسوب می‏شوند.  
از مالک در خصوص مراحل بازسازی سؤال کردیم و اینطور برایمان تعریف کرد که دو سال تمام زمان برای آن صرف شده تا تاندربرد به این شکل بازسازی شود. خودرو در اصطلاح به آهن رسید و بعد با رنگ کوره‏ای پوشش داده شده تودوزی به صورت کامل توسط استادکار‏های حرف ه‏ای بازسازی شده و مراحل تهیه و نصب قطعات به قدری پیچیده است که توضیح آن زمان زیادی را می‏طلبد. 
در پایان از مالک خودرو، آقای کریم سعید آبادی‏نژاد و همچنین آقای علی‏عربی به جهت همکاری و هماهنگی جهت تهیه این گزارش تشکر می‏کنیم. از مالکان خودرو‏های خاص در شهرستان‏ها دعوت به عمل می‏آوریم تا با دفتر نشریه تماس گرفته و برای تهیه گزارش اعلام آمادگی کنند.

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس