نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20670
زمان انتشار: 29 فروردین 1398 12:25:00
این چینی های شکستنی!

آزمایش اتومبیل Volex C30

از زمانی که پای لوازم جدید چینی به کشورمان باز گردید، معلوم بود که این محصولات تولید شده برای بازارهای خاصی مانند ایران، از دو جهت غیر قابل رقابت هستند: نخست قیمت پائین نسبت به تولیدات کشورهای دیگر و دوم کیفیت بسیار نازل! در این میان خودروهای چینی نیز از قافله عقب نمانده و همواره در صفوف طولانی منتظر ورود به کشور و خدمت‏رسانی به مردم بوده¬اند!
آزمایش اتومبیل Volex C30

 مجله ماشین / اوایل سال 1384 خودروی چری کیو کیو با عنوان ام وی‏ ام توسط شرکت مدیران خودرو به امید پر کردن جای خالی دوو ماتیزدوست داشتنی به بازار ایران معرفی شد ولی توفیق چندانی نداشت و بیشتر مردم هنوز هم یک چرخ ماتیز را به ام‏وی‏ام ترجیح می‏ دهند! از این دست خودروها می‏ توان به لیفان 520، لیفان 620 (ب‏ام‏و چینی!)، ام‏ وی‏ ام X33، چری و . . . اشاره کرد که هر کدام  در «مجله ماشین» به ‏طور مفصل مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‏ اند.

ولکس در دو تیپ Luxury و Elite با جعبه­ دنده­ های دستی و خودکار عرضه می ‏شود که الیت اتوماتیک، کامل‏ترین آنهاست. در بررسی شکل ظاهری ولکس باید گفت تلفیقی از خودروی اپتیما 2010، مزدا2 و یاریس سدان است زیرا در نمای سه چهارم، ابعاد درها و آینه‏ های جانبی و رینگ‏ های آلومینیمی آن شباهت بسیاری به یاریس سدان داشته و قسمت عقب به ‏دلیل طرح چراغ‏ ها شبیه اپتیما 2010 است و طرح جلو به ‏دلیل فرم چراغ­ ها‏ و حالت بیضوی نشان سازنده، شباهت زیادی به مزدا2 دارد.

چراغ ‏های نسبتاً بزرگ و کشیده شده تا نوک گلگیرها در جلو، فرمی تهاجمی و حجیم به خودرو داده­اند تا از این نظر نمره قبولی را با اندکی ارفاق از آن خود کند. در نمای جانبی نکته منفی قابل توجهی به چشم نمی‏خورد و خطوط درها و دستگیر‏ه ‏ها تناسب خوبی با اندازه سایر قطعات دارند ولی به‏دلیل مونتاژ بی‏کیفیت، در کل زیبا به نظر نمی‏رسد. همانطور که گفته شد در قسمت عقب، شکل چراغ ‏ها که تقریباً اصلی‏ ترین جزء این قسمت هستند از اپتیما 2010 برداشت شده تا فرمی دلچسب، البته فقط در قسمت چراغ‏ها به وجود آید ولی علامت­های روی در صندوق به‏طور عجیبی بزرگ انتخاب شده‏اند و در نگاه اول تنها این نوشته­ها به چشم می‏آیند. جالب این که قسمت عمودی در صندوق که به سپر ختم می‏شود و پلاک روی آن قرار دارد با جنسی از پلاستیک، به وسیله چند مهره به بخش فلزی صندوق متصل شده است که علت آن برای ما روشن نشد!

رینگ‏های آلومینیمی 15 اینچی موجود هم‏خوانی مناسبی با فضای داخل گلگیر و ارتفاع خودرو دارند و تایرها نیز ساخت کمپانی Champiro چین هستند.

هنگام ورود به کابین، صدای باز شدن در خودرو به هیچ وجه دلچسب نیست اما فضای داخل که با سه رنگ دودی و نقره‏ای و کرم تزئین شده است جادار و وسیع نشان می‏دهد. طراحی داشبورد نسبت به دیگر هموطنانش کمی جدیدتر و چشم‏نوازتر شده و به محض وارد شدن به اتاق، نظر بیننده را جلب می‏کند. تمام نشاندهنده­ها در دو دایره احاطه شده به وسیله نوار کرومی قرار دارند که به نوعی نوستالژی پیکان دهه 60 را در ذهن زنده می­ کند! ولی به زیبایی داشبورد کمک شایانی کرده است. شاخص­ های بنزین و دمای آب نیز به‏ صورت دیجیتال بین این صفحه ­ها تعبیه شده‏اند.

صندلی­ های ولکس با پارچه کرم تودوزی شده‏اند و از راحتی نسبتاً خوبی برخوردارند. رودری ‏ها نیز با تلفیق رنگ‏های کرم و نقره‏ای، از جنس پلاستیک هستند که در مواجهه با دست ‏اندازها انواع صداها از آنها بگوش می‏رسد. طبق رسم خودروهای چینی، جنس مواد به‏ کار رفته در ساخت قطعات پلاستیکی داخل کابین بسیار پائین بوده و سازنده زیبایی طرح داشبورد و کابین را فدای استفاده از مواد نامرغوب کرده است. فضای مقابل پا برای سرنشینان عقب و جلو با قد حدود 180 سانتی‏متر کافی به نظر می‏رسد و فضای بالا سر نیز به لطف ارتفاع زیاد ستون‏ها و سقف، مشکلی بوجود نمی­آورند.

روشن شدن موتور 4 سیلندر خطی 1497 سی‏سی و مجهز به انژکتور خودرو، با لرزشی همراه است که کابین را هم بی­نصیب نمی­گذارد و حتی پس از آرام گرفتن دورسنج روی 1000 دور بر دقیقه، صدای موتور به داخل کابین نفوذ می‏کند. ولکس با بی‏میلی زیادی شروع به حرکت می‏کند، واکنش پیشرانه به پدال گاز بسیار کند است و خودرو با مکث زیادی شروع به حرکت یا شتاب گیری می‏کند. با این حال گیربکس بسیار نرم و مطلوب عمل می‏کند و از صداهای عجیب و غریب جعبه­دنده خودروهای ام‏وی‏ام خبری نیست، البته برتری دیگر آن فاصله نسبتاً کم بین دنده‏ها است که تا حدی به چابکی ولکس کمک می‏کند. در مجموع با توجه به وزن 1145 کیلوگرمی خودرو و تکیه بر موتوری 1500 سی‏سی، این اتومبیل چینی به ویژه در سربالایی­ها بسیار کند است و راننده را کاملاً ناامید می‏کند.

در کنار این معایب جا دارد اشاره­ای به عملکرد خیلی خوب و چشمگیر ترمزهای ولکس داشته باشیم، مجموعه ترمز این خودرو مجهز به سامانه­ های ABS و EBD است که در چرخ‏های جلو با دیسک‏های دو جداره خنک شونده و در چرخ‏های عقب بوسیله دیسک‏های معمولی حمایت می‏شود تا ترمز ولکس فراتر از اتومبیل­های چینی موجود در کشور باشد.

یکی دیگر از معایب خودروی مورد بحث، نافرمانی بیش از اندازه جلوی اتومبیل در مواجهه با پیچ‏های تند است و به اصطلاح خودرو دچار کم فرمانی می‏شود. همچنین دست­اندازهای بسیار کوچک مسیر به وضوح به فرمان منتقل ‏شده و از لذت سواری می‏کاهند، البته اگر لذتی در کار باشد!

به ‏دلیل فقدان عایق صوتی مناسب، صدای موتور در دورهای بالا به شدت در کابین نفوذ می‏کند، البته در انتهای محفظه موتور، صداگیری به ضخامت تقریباً یک سانتی­متر دیده می­شود که ظاهراً کارآیی چندانی ندارد.

خودروی مورد آزمایش از نوع دنده‏ای لوکس است و به همین دلیل از مانیتور و آینه­های تاشوی برقی در آن خبری نیست. داخل اتاق مجهز به 4 بلندگو و صندلی‏هایی با روکش پارچه‏ است که در مدل الیت تعداد بلندگوها به 7 عدد رسیده و تودوزی آن از جنس چرم است، آینه­ها نیز به صورت برقی جمع می‏شوند. متأسفانه اطلاعات دیگری از تفاوت 2 تیپ ارائه شده این خودرو در دسترس نیست زیرا نه تنها ولکس دفترچه راهنمای مشتری ندارد! بلکه در سایت گروه راین نیز جدول امکانات آن ناقص است.

از دیگر عجایب جالب توجه، قرار نگرفتن کف‏پوش صندوق در کف و بالاتر بودن آن به علت وجود یک رینگ زاپاس اسپرت آلومینیمی 15 اینچ بود! که چون از رینگ آهنی پهنای بیشتری دارد، کف‏پوش صندوق دچار برآمدگی شده است، ناگفته نماند سازنده قول داده در سرویس 20 هزار کیلومتر موکت را تعویض کند!

اگرچه این خودرو در زمان آزمایش فقط 1200 کیلومتر کارکرد داشت ولی صداهای قسمت عقب، گویای مونتاژ ضعیف و قطعات زیربندی بی‏کیفیت آن بود. به گفته مالک مصرف سوخت ترکیبی ولکس به حدود 10 لیتر می­رسد که سازنده این رقم را بین 6 تا 5/6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است. به‏طور کلی خودوری ولکس، بعد از یک رانندگی 2 ساعته، ملیت خود را به طور کامل به راننده معرفی کرده و باز هم ثابت می‏کند که خودرویی چینی است و باید با احتیاط سوار آن شد!

 

در پایان ضمن تشکر از آقای «هومن آقایی» که وقت خود را در اختیار ما گذاشتند، توجه شما را به سایر مشخصات فنی ولکس دنده‏ ای لاکچری جلب می‏کنیم.

 

سایر مشخصات

موتور

نوع: GW4G15

حجم: 1497 سی‏سی

قدرت: 104 اسب‏بخار

نسبت تراکم: یک به 5/10

گشتاور: 138 نیوتن‏متر

استاندارد آلایندگی: یورو5

حجم مخزن سوخت: 40 لیتر

 

تجهیزات

سیستم رادیو بخش CD/MP3

آینه جانبی برقی و همرنگ بدنه

شیشه بالابر برقی جلو و عقب برقی

اربگ و کمربندهای ایمنی پس­کشنده (راننده و سرنشین جلو)

 سنسور دنده عقب

قابلیت تنظیم 6 طرفه صندلی‏های جلو

قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‏های جلو

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)

 ریموت کنترل قفل مرکزی همراه با سوئیچ تاشونده

ترمزهای جلو ABS+EBD

فرمان: هیدرولیک با قابلیت تنظیم تلسکوپی

تعلیق جلو/ عقب: مستقل با ستون مک فرسون/ یک تکه با فنرهای حلقوی

گیربکس: 5 دنده معمولی یا CVT با قابلیت تنظیم دنده به صورت دستی

ابعاد: طول/عرض/ارتفاع-4452/1705/1480

مشخصات تایر: 15R65/185

 قیمت مدل های کار کرده 75 تا 90 میلیون تومان 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس