نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20763
زمان انتشار: 12 خرداد 1398 12:56:00
برخورد کوروت با پورشه منجر به اتفاقات نسبتاً دردناک شد

بازخوانی پرونده یک حادثه اتومبیلرانی

در پیست مسابقه و در رقابت نفسگیر بین شورولت کوروت و پورشه 911 برخورد راننده کوروت با قسمت عقب پورشه منجر به اتفاقات نسبتاً دردناک شد! البته پایان ماجرا این بود که پورشه مسابقه را برد و کوروت در حالی که با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت از مسیر مسابقه خارج شد و به موانع کنار پیست مسابقه برخورد کرد، به جایگاه دوم رسید! در ادامه، پرونده این تصادف مهیب و در عین حال آموزنده را بررسی و بازخوانی می‏کنیم.
بازخوانی پرونده یک حادثه اتومبیلرانی

 مجله ماشین/  سال 2009 در پیست مسابقه مزدا (لاگونا سیکا) که محل برگزاری مسابقات Grand Touring بود، رقابتی نفسگیر بین شورولت کوروت و پورشه 911 GT3 RSR در دور آخر یک مسابقه 4 ساعته در گرفت. مهم‏ترین قسمت آن حرکت چرخشی بود که یان مگنوسن (Ian Magnussen)، راننده کوروت انجام داد. حرکت وی، در اصل برخورد با قسمت عقب پورشه در دور آخر بود و منجر به اتفاقات نسبتاً دردناک شد! البته پایان ماجرا این بود که پورشه مسابقه را برد و کوروت در حالی که با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت از مسیر مسابقه خارج شد و به موانع کنار پیست مسابقه برخورد کرد، به جایگاه دوم رسید! در ادامه، پرونده این تصادف مهیب و در عین حال آموزنده را بررسی و بازخوانی می‏کنیم.

1- پورشه در دور آخر مسابقه، جلوی شورولت حرکت می‏کرد اما راننده کوروت که دارای شخصیتی تهاجمی بوده و همواره بر این عقیده است که "اگر اول نشدی یعنی آخر هستی!" تلاش کرد در عبور از پیچ دوم، از قسمت دایره بیرونی پیچ، از پورشه سبقت بگیرد. در اثر برخورد بین دو خودرو در رأس دایره پیچ (که با شماره 1 در تصویر مشخص شده)، هر دو به‏طور تقریباً هم‏زمان در مسیری قرار گرفتند که انتهای آن خط پایان مسابقه و پرچم شطرنجی بود. شورولت، اندکی سریع‏تر از پورشه حرکت می‏کرد اما بعد از برخورد، چسبندگی خود به مسیر را از دست داد و این موضوع سبب شد، راننده پورشه بتواند از کوروت سبقت بگیرد. این برتری تا پیچ 11 ادامه پیدا کرد اما ‏مجدداً وضعیت برتری دو خودرو با تردیدهایی مواجه شد.
2 و 3- در پیچ آخر، راننده پورشه که برتری قابل توجهی داشت، تصمیم عجیبی گرفت و تمام نیروی خود را به‏کار گرفت. وی با زیرکی خاصی سرعت اتومبیل را در عبور از دایره پیچ 11 و به‏خصوص در قسمت رأس آن بیش از حد کاهش داد. چنین حرکتی در تئوری، خودروی پشت سری را وادار می‏کند تا برای پرهیز از برخورد با اتومبیل جلویی، سرعت خود را کاهش دهد. این عمل منجر به پس زدن پیشرانه شورولت شد ولی «مگنوسن» پای خود را از روی پدال گاز برنداشت و سعی کرد با برخورد به سپر عقب پورشه، سرعت خود را کاهش دهد (مرحله 2 تصویر). در این حال، فاصله‏ای بین دو خودرو وجود نداشت و پورشه دچار قدری لغزش شد (مرحله 3 تصویر) و از این مرحله به بعد که حرکت به خط مستقیم بود، در اصل جدال بین یک پیشرانه تخت 6 سیلندر و یک نمونه V شکل 8 سیلندر درگرفت!
4- در ادامه مسیر و بعد از خروج از دایره پیچ، راننده پورشه به جای حرکت به خط مستقیم، قدری زاویه به مسیر حرکت داد و از سمت راست پیست، خود را منحرف به سمت چپ کرد تا بدین ترتیب محدودیت در فضای حرکتی کوروت ایجاد کند (مرحله 4 تصویر). در این وضعیت، راننده شورولت در انتخاب بین پیروزی و قبول شکست تصمیم گرفت پیروزی را انتخاب کند و به فشار آوردن روی پدال گاز (علیرغم محدود شدن فضای حرکت روبه‏روی خود) ادامه دهد تا با افزایش سرعت، از پورشه سبقت بگیرد!
5 و 6 - «مگنوسن» تصمیم گرفته بود به هر قیمتی برنده این مسابقه شود اما راهش بسته بود زیرا فضایی که در جلوی او برای حرکت وجود داشت، چندین سانتی‏متر باریک‏تر از پهنای خود کوروت بود! (مرحله 5 تصویر). اتومبیل پس از برخورد با دیواره و گاردهای کناره پیست، شروع به چرخیدن کرد و بعد از منحرف شدن به سمت راست و عبور از جلوی پورشه، با دیواره سمت راست از قسمت جلو برخورد شدیدی کرد (مرحله 6 تصویر).
وی در اینباره می‏گوید: "اگرچه راننده پورشه حرکتی زاویه‏دار را انجام می‏داد و قصد داشت راه مرا سد کند اما من تقریباً مطمئن بودم که می‏توانم قبل از برخورد، از او عبور کنم و تنها چیزی که می‏خواستم، این بود که سریع‏تر به خط پایان مسابقه برسم! هرگز انتظار نداشتم راننده پورشه تا این حد کار را برای من دشوار کند ولی در مجموع، این حرکت ارزش انجام را داشت!"
مع‏الوصف، هنگامی که راننده پورشه پیروزی خود را جشن گرفته بود، «مگنوسن» را از کوروت تکه‏پاره شده خود خارج کرده و به بیمارستان بردند! وی برای مدت یک سال، به درمان و بازپروری پرداخت اما جسارت و جرأتش کماکان حفظ شده بود. خود او در این خصوص می‏گوید: "تصادف و برخورد وحشتناکی بود، به‏طوری‏که استخوان لگنم شکست و مدت‏ها طول کشید تا از مشکلات آن خلاصی پیدا کنم. با این حال تردید نکنید که به این کار (مسابقات اتومبیلرانی) ادامه خواهم داد."
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس