نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20955
زمان انتشار: 30 مرداد 1398 11:13:00
در پی صحبت سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد

تکذیب هزینه هنگفت طراحی صندوق ۲۰۶

مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو گفت: هرگز ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ پرداخت نشده است.
تکذیب هزینه هنگفت طراحی صندوق ۲۰۶

به گزارش مجله ماشین به نقل از دنیای اقتصاد /  مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته‌ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ را تکذیب کرد و گفت: هرگز چنین پولی برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ پرداخت نشده است.منوچهر منطقی با بیان اینکه اعداد مطرح شده در این زمینه غلوآمیز بوده و ناشی از عدم شناخت این نماینده به ابعاد کار است، افزود: وقتی شما می‌خواهید یک خودرو مثل پژو ۲۰۶ را صندوق‌دار کنید به این معنی است که شما به جای دو محفظه یک محفظه دیگر نیز به خودرو اضافه می‌کنید یعنی علاوه بر محفظه موتور و محفظه سرنشین، محفظه سومی هم به‌عنوان صندوق عقب به خودرو اضافه می‌شود و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد قاعدتا باید تمام پارامتر‌های خودرو بر این اساس تغییر کند.


وی گفت: برای اعمال این تغییرات باید دو اصل را مدنظر قرار دهید اول اینکه خودرویی با ظاهری جذاب و مشتری پسند طراحی کنیم و دوم اینکه این خودرو تست‌های مختلف از جمله تست تصادف را تحمل کند. مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: به همین منظور وقتی محفظه سومی به خودرو اضافه می‌شود تمامی سیستم‌های خودرو شامل سیستم ترمز، تعلیق و سیستم‌های پایداری یا باید مجددا طراحی شود یا ارتقا یابد. منوچهر منطقی با بیان اینکه بعد از طراحی، خودروی شما باید آزمایش‌های مختلف را بگذراند، گفت: به همین منظور شما باید ۱۲ نمونه بسازید که آزمون‌های فنی متعدد را انجام دهد و از آنجا که پژو ۲۰۶ صندوق‌دار برای صادرات به اروپا طراحی شده بود باید ۲۶ آزمون مختلف را می‌گذراند تا استاندارد سه ستاره اروپا را دریافت کند.وی با بیان اینکه برخی از این آزمون‌ها در داخل کشور و برخی دیگر در خارج انجام شد، افزود: پس از گرفتن استاندارد‌های لازم تازه باید کار ساخت تجهیزات جدید خودرو و همچنین طراحی قالب‌ها و در نهایت طراحی خط تولید و راه‌اندازی آن را انجام می‌دادیم که سرجمع هزینه تمامی این کار‌ها با محاسبات ما آن زمان ۱۴۷ میلیون دلار و با نرخ تبدیل آن زمان ۱۴۷ میلیارد تومان می‌شد.

مدیرعامل سابق ایران خودرو در توضیح جزئیات بیشتر این هزینه‌ها گفت: ۱۲ میلیون دلار برای طراحی این خودرو، ۸ میلیون دلار برای آزمون‌ها، ۴۰ میلیون دلار برای طراحی خطوط تولید و ۸۳ میلیون دلار نیز برای راه‌اندازی و تولید محصول هزینه شد مضاف بر اینکه در این پروژه ۸۰۰ هزار نفر ساعت فعالیت کردند.منطقی با بیان اینکه هزینه ۱۴۷ میلیارد تومانی برای طراحی، ساخت نمونه، آزمون‌ها و دریافت استانداردها، ساخت تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید بوده، افزود: به این ترتیب، این گفته که بگویند ۲۵۰ میلیون دلار فقط برای طراحی هزینه شده کاملا اشتباه است.وی درخصوص منطقی بودن این هزینه نسبت به استاندارد‌های جهانی هم گفت: اگر بخواهیم مقایسه کنیم بعد از برجام شرکت رنو خواست یک خط تولید در ایران راه‌اندازی کند که هزینه راه‌اندازی آن خط ۸۵۰ میلیون دلار بود یا تصمیم گرفته شد خودروی سیمبل را در ایران مونتاژ کنند، اما چون این خودرو قدیمی بود قرار شد تغییراتی در آن ایجاد کنند که هزینه طراحی این تغییرات ۴۸ میلیون دلار بوده است، بنابراین رقمی که آن زمان برای طراحی و راه‌اندازی خط تولید پژو ۲۰۶ صندوق‌دار پرداخت شده ۵۰ تا ۶۰ درصد میانگین جهانی بوده است.سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس چندروز پیش گفته بود: طبق اسناد موجود بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس