نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21004
زمان انتشار: 12 شهریور 1398 11:42:00
دوربینهای کنترل سرعت و نحوه عملکرد آنها

حبس در انتظار مخدوش کنندگان پلاک

شاید ندانید اما بیش از ۲ هزار دوربین کنترل سرعت در جادهّهای کشور نصب هستند که هیچ تخلفی از چشمان تیزبین آنها پنهان نمی ماند. نصب این ابزار می‏تواند میزان تلفات جانی سالانه را تا 70 درصد پایین آورد که در نوع خود رقمی چشمگیر است.
حبس در انتظار مخدوش کنندگان پلاک

 مجله ماشین / امروزه تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ و جاده‏های پرتردد کشور می‏توان ردپای این دوربین ها را پیدا کرد که در تمامی شرایط جوی آماده‏اند تا آنهایی که قانون را زیرپا می‏گذارند، شناسایی کنند. طبق گفته پلیس هر پلاکی که چشم قادر به خواندن آن است دوربین نیز آن را ثبت میکند، هرچند که فروش تجهیزات در راستای مخدوش کردن پلاک خودرو یا عمل ارتکاب به استتار جرم است. رانندگانی که اقدام به تغییر پلاک یا دستکاری آن کنند، علاوه بر اعمال قانون‏، شش ماه تا یکسال حبس در انتظارشان است.

ایده ساخت دوربینی برای کنترل سرعت وسایل نقلیه به سال 1905 باز می‏گردد. در این سال گواهی اختراع برای دوربین ثبت زمان به دام اندازنده وسایل نقلیه در شهر ویسکانسین ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده که از دوربین و دو علامت که در کنار جاده قرار گرفته‏اند، تشکیل می‏شود. 
هنگامی که افسر احساس می‏کرد راننده‏ای با سرعت بیش از حد مجاز در حال حرکت است، باید صبر می‏کرد تا او به کنار علامت اول برسد و در همان زمان دکمه شاتر را فشار می‏داد. در این حالت دوربین به سرعت دو عکس می‏گرفت. اگر خودرو در تصویر بعدی از علامت دوم رد شده بود یعنی سرعتش بیش از حد مجاز بوده و باید جریمه شود. 
اولین تلاش موفق در زمینه ساخت دوربین‏های سرعت سنج را اما باید حدود شش دهه بعد و در کمپانی هلندی Gatsometer BV جستجو کرد که به وسیله راننده هلندی مسابقات رالی آقای Maurice Gatsonides تأسیس شد. هدف اولیه وی ساخت وسیله‏ای بود که با آن بتواند سرعت اتومبیلش سرپیچ‏ها را اندازه گیری کند. 
نمونه‏های اولیه که در دهه 1960 به بازار آمدند از فیلم‏های عکاسی استفاده می‏کردند تا اینکه در دهه 1990 انواع دیجیتال پای به عرصه نهادند. در حال حاضر دوربین‏های ثبت سرعت را می‏توان به دو دسته سرعت سنج لحظه‏ای و انواع بر پایه سرعت متوسط طبقه‏بندی کرد. از نظر فناوری مورد استفاده نیز در حال حاضر سه گزینه لیزر، Truvelo و SPECS مورد توجه هستند. 
سرعت سنج‏های لحظه‏ای بیشتر برای استفاده توسط نیروهای پلیس به صورت متحرک کاربرد دارند. این مدل‏ها که به راحتی و از روی دست هم قابل استفاده هستند، از تابش پرتوهای لیزر استفاده می‏کنند. در نمونه‏های جدید قرار گرفتن دوربین برای 3/0 تا 7/0 ثانیه روی وسیله نقلیه به منظور ثبت سرعت آن کافی خواهد بود و برد آنها بین 800 متر تا 4 کیلومتر متغیر است. 
برای این منظور سازندگان از عصر معروف به داپلر استفاده می‏کنند. فرستنده به صورت ثابت تابش‏هایی را با فرکانس مشخص به سمت جلو پرتاب می‏کند. هر شی ثابت یا متحرکی باعث بازگشت این تابش‏ها خواهد شد. خودرویی که در حال نزدیک شدن به دستگاه است باعث می‏شود تا فرکانس پرتو بازگشتی افزایش یابد که با اندازه‏گیری آن می‏توان سرعت اتومبیل را با دقت یک درصد خطا محاسبه کرد. 
دوربین‏های ثابت می‏توانند از فناوری دیگری هم استفاده کنند که به میدان پیزو الکتریکی متغیر مشهور است. در این روش دو سیم پیچ مجزا در فاصله مشخص از هم در طول مسیر حرکت وسیله قرار می‏گیرند. به محض عبور از روی سیم پیچ اول، مدار فعال می‏شود و اگر خودرو در زمانی کمتر از حد تعیین شده به مدار دوم برسد یعنی سرعت از مقدار مجاز بالاتر رفته و سامانه به سرعت به دوربین برای ثبت تصویر پیام می‏دهد.
فاصله این سیم پیچ‏ها از هم به قدری کم است که عملاً شانس تغییر خط و فرار از قبض جریمه برای راننده خطاکار وجود ندارد. هرکدام از لاین‏های مسیر سیم پیچ‏های خودش را دارد و سرعت سامانه به قدری بالا است که خودروهای جلویی و عقبی نباید بابت جریمه شدن به اشتباه نگران باشند. 
نمونه‏های محاسبه کننده سرعت متوسط، پیچیدگی بسیار کمتری دارند، از هر خودرو به محض ورود به محدوده تعیین شده یک تصویر گرفته می‏شود که زمان آن به دقت مشخص شده، سپس در هنگام عبور از کنار دوربین بعدی هم یک تصویر با زمان ثبت خواهد شد و از آنجایی که فاصله بین این دو نقطه معلوم است، با تقسیم کردن آن بر مدت زمان سپری شده، سرعت متوسط وسیله بین این دو نقطه به دست خواهد آمد. 
این مکانیزم مخصوصاً زمانی که به صورت یک آرایه هوشمند شامل چندین دوربین کار می‏کند، بسیار کارآمد خواهد بود. دوربین‏های ثبت سرعتی که در شب فلش نمی‏زنند و چراغ آنها همیشه روشن است معمولاً از نوع تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو (ANPR) هستند. این فناوری وقتی با دوربین‏های مادون قرمز که در تمامی شرایط قادر به خواندن پلاک هستند، همراه می‏شود سامانه کنترل سرعت SPECS را به وجود می‏آورد که یکی از کاراترین نمونه‏های حال حاضر دنیا است. 

طی پنج سال گذشته، دولت انگلستان به کمک دوربین‏های ثبت سرعت 96/6 میلیون قبض جریمه صادر نموده و مجموع جریمه‏ ها حدود 613 میلیون دلار بوده است و فقط در سال 2018 این دوربین‏ها بیش از 10 میلیارد اسکن در انگلستان انجام داده اند.
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس