نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21064
زمان انتشار: 07 مهر 1398 13:30:00
ملاقات با سریع‏ترین مرسدس بنز ایران

SLS Black Series درتهران

با همکاری کلوپ مرسدس بنز ایران ، گزارشی پیرامون یکی از جنجال‏‏ برانگیزترین خودروهای کشور، یعنی مرسدس بنز SLS AMG تهیه کرده ایم که تقدیم خوانندگان مجله ماشین می کنیم.
SLS Black Series درتهران

 مجله ماشین - نیما مجتهدزاده/ از دهه هفتاد شمسی و با آزاد شدن واردات خودرو، دوباره پای ماشین‏ های خاص و جذاب به کشورمان باز شد. روند ورود چنین خودروهایی با موج اول واردات اتومبیل ‏های گذرموقت در دهه هشتاد شمسی شدت گرفت و پس از آن نیز واردات تعدادی از این نمونه ‏ها، به لطف مجوزهای خاص و همچنین اخذ نمایندگی توسط برخی برندهای لوکس سبب شد تا ورود برخی از برترین خودروهای جهان را به کشورمان شاهد باشیم. با همکاری کلوپ مرسدس بنز ایران و آقایان تهرانی و حداد، گزارشی پیرامون یکی از جنجال ‏‏برانگیزترین این مدل‏ها، یعنی مرسدس بنز SLS AMG تهیه کرده ایم که ضمن تشکر از ایشان تقدیم خوانندگان مجله ماشین می کنیم.   

 

 
قدمت یک ستاره
سرآغاز تولید خودروهای اسپرت مدرن به نحوی با برند مرسدس بنز گره خورده است. پس از پایان دهه چهل میلادی که هنوز هم دنیای اتومبیل تحت تأثیر جنگ جهانی دوم بود، بیشتر تولید کنندگان خودروهای اسپرت برندهای بریتانیایی بودند. جاگوار XK120 را می‏توان شاخص‏ترین مدل در این دوره دانست. 
مرسدس بنز در دهه پنجاه با مدل 300SL مشهور به گالوینگ، عرصه را به طور کلی دگرگون کرد. شاسی فضایی برگرفته از نمونه مسابقه‏ ای در کنار پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند و طراحی زیبایی که به لطف درهای بازشونده رو به بالا ماندگار شد، همگی از دلایلی تحولی بودند که توسط مرسدس بنز در جهان اتومبیل‏های اسپرت ایجاد شد.
 
 
 
بعد از آن نیز نمونه روباز 300SL با پسوند رودستر عرضه شد که با وجود این که از برادر کوپه‏اش رام‏تر بود، در مقام مقایسه با سایر هم عصرانش هنوز یک ابرخودرو تلقی می‏شد.   
هر دو نمونه کوپه (گالوینگ) و رودستر در تیراژی محدود به ایران وارد شدند که امروزه 300SL رودستر مجموعه سعدآباد و گالوینگ سفید رنگ بیش از سایرین شناخته شده‏اند که قبلا در مطالبی به تاریخچه آن‏ها پرداخته ‏ایم. 
پس از آن مرسدس تصمیم گرفت کلاس SL را به یک محصول لوکس‏تر بدل کند و از ریشه‏های مسابقه‏ای خود فاصله بگیرد. با وجود معرفی چند سوپراسپرت همانند C111 در نمایشگاه فرانکفورت 1970 و C112 در سال 1991، تولید فرزند خلف گالوینگ تا سال 2003 و عرضه SLR با همکاری مک‏لارن به تعویق افتاد. 
خوشبختانه SLR با پلاک گذر موقت برای مدتی در معابر کشورمان رویت شد تا شاهد حضور این خودروی زیبا در ایران نیز باشیم. پس از آن در سال 2009، مرسدس بنز پروژه مسکوت مانده نسل سوم داج وایپر را که برای گروه کرایسلر تعریف کرده بود، به سرانجام رساند و آن را در قالب یک محصول با برند بنز و جانشین شایسته SLR معرفی کرد. 
این خودرو با نام SLS AMG از نظر قیمت و قدرت پیشرانه و پیچیدگی‏های پروسه تولید یک سر و گردن پایین‏تر از سلف خویش بود، اما از نظر علاقه‏ مندان و متخصصان از SLR در دسترس‏تر محسوب می‏شد. 
مرسدس برای جانشین SLS، از نظر قیمت‏گذاری و قدرت پیشرانه یک قدم به عقب رفت تا با پورشه 911 وارد رقابتی مستقیم شود و در سال 2014 مدل AMG GT را روانه بازار کرد که نمونه‏ای از آن با پلاک گذرموقت در معابر کشورمان تردد داشت.
  
 
 
 
خودرویی سفید با نامی سیاه!
در حال حاضر تنها 5 دستگاه مرسدس بنز SLS در ایران با پلاک ملی موجود است. در این بین دو نمونه از نوع ساده هستند که یکی مدل 2011 و قرمز رنگ و دیگری سفید و مدل 2015 است. علاوه بر این دو، نمونه فاینال ادیشن مدل 2014 به رنگ خاکستری موسوم به Imola Gray نیز وجود دارد که یکی از 350 نمونه تولید شده در سطح جهان است. 
تفاوت نمونه ‏های ساده و فاینال ادیشن در تزئینات ظاهری همانند درپوش موتور فیبرکربن، اسپویلر و فلاپ‏ها، رینگ و لاستیک و جزئیات کابین است. اما برترین نمونه‏های SLS وارد شده به ایران را، باید دو دستگاه از گونه خاص Black Series دانست که هر دو مدل 2014 هستند. گونه مورد بحث نیز نمونه سفید رنگ بوده و مرسدس مشکی دیگر به رنگ زرد نیز بارها در خیابان‏های تهران رویت شده است.  
SLS AMG قرار بود تا جانشین مستقیم SLR و فرزند خلفی برای مدل افسانه‏ای گالوینگ باشد. به همین دلیل مرسدس بنز سعی کرد تا در طراحی آن، عناصر بیشتری را از گالوینگ به عاریت بگیرد. درهای بازشونده رو به بالا (به جای نمونه‏ پروانه‏ای مدل SLR) و فرم کلی خودرو از روی گالوینگ کپی شده بود. 
 
 
 
با وجود این که ظاهر SLS جذاب و خشن بود، اما این گونه Black Series بود که پتانسیل‏های ظاهری فرم بدنه SLS را به عرصه ظهور گذاشت. بهره بردن از پنل‏های فیبرکربنی در جای جای بدنه، علاوه بر کاهش 70 کیلوگرمی وزن، بر جذابیت ظاهری افزوده است. 
دیفیوزر و باله عقب بزرگ، ورودی‏های متعدد هوا در کنار رکاب ‏های پهن‏تر که بخشی از بادی کیت عریض‏تر خودرو هستند، ابهت خاصی به آن بخشیده‏ و رینگ‏ های 10 پره با تایرهای بزرگ‏تر و چراغ‏های جلو و عقب تیره‏تر در مقایسه با نمونه ساده، Black Series را بسیار خشن‏تر نشان می‏دهند. 
درپوش موتور و آینه بغل‏های نیز فیبرکربنی هستند که از آپشن‏های خاص این گونه محسوب ‏شده و موجب می‏شوند تا نمونه سفید رنگ مورد بحث از برادر زرد رنگ خود فول آپشن‏تر باشد. 
تزئینات مخصوص Black Series به داخل کابین نیز سرایت کرده‏اند. فرمان خاص الهام گرفته از SLS AMG GT3، داشبورد متفاوت که ملغمه‏ای از چرم، دوخت قرمز و آلکانتارا است و کمربندهای ایمنی قرمز رنگ، برخی از مواردی هستند که این مدل را از سایر انواع SLS متمایز می‏کنند. 
صفحه نمایش سامانه چند رسانه‏ای در Black Series حذف شده و جایش را به پنل فیبرکربنی داده هرچند این صفحه نمایش در صورت سفارش مالک، قابل تعبیه است. 
با استعلام از سیستم جامع VIN مرسدس بنز در مورد خودروی مورد بحث، به اطلاعات جالبی دست یافتیم. 
این نمونه، یکصدونودوهفتمین Black Series تولید شده است. تاریخ تحویل خودرو به نمایندگی واقع در شهر دوبی سی ام ژانویه 2014 عنوان شده، کد رنگ نیز 48U با نام Designo Mystic With است. 
مواردی چون صفحه نمایش آپشنال، کاپوت فیبر کربنی، آچار چرخ، سیستم صوتی Bang & Oflufsen، کپسول آتش‏نشانی، دوخت قرمز رنگ کابین، دوربین عقب و دفترچه دو زبانه انگلیسی/ عربی به عنوان برخی آپشن‏ها و ادوات خودرو عنوان شده‏اند.
 
 
 
ستاره سریع تهران
نمونه عادی SLS AMG به لطف پیشرانه 2/6 لیتری 8 سیلندر تنفس طبیعی 563 اسب‏بخاری و گشتاور 650 نیوتن‏متر، یکی از سریع‏ترین سوپراسپرت‏های جهان بود. 
پیشرانه M159 این ماشین، نمونه کاملا دگرگون شده نمونه M156 بود که در تعدادی از محصولات AMG که با کد 63 شناخته می‏ شدند، قبلا عرضه شده بود. 
در Black Series، مرسدس بنز پا را یک قدم فراتر گذاشت و با رساندن قدرت به 622 اسب‏ بخار، خودرویی قوی‏تر عرضه کرد. گشتاور خودرو به 635 نیوتن‏متر محدود شده بود که 15 واحد کمتر از گونه عادی است. بسیاری این اقدام را در راستای بهبود کنترل و فرمان‏پذیری خودرو و اقدامی به جا از طرف AMG می‏دانند. 
کاهش وزن 70 کیلوگرمی در کنار افزایش قدرت 50 اسب‏بخاری سبب شده تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این مدل به 6/3 ثانیه برسد. حداکثر سرعت خودرو با وجود تمامی اقدامات انجام گرفته، مشابه نمونه عادی و همان 315 کیلومتر بر ساعت است.
صدای پیشرانه 2/6 لیتری به لطف سامانه اگزوز تیتانیمی، زیباتر از نمونه عادی بوده که کاهش 13 کیلوگرمی در وزن خودرو را نیز سبب شده است. 
 
 
هندلینگ مرسدس به لطف افزایش 50 درصدی سختی سامانه تعلیق، افزایش عرض محورها (20 و 24 میلی‏متر برای جلو و عقب)، تایرهای پهن‏تر و اقدامات صورت گرفته برای بهبود حساسیت فرمان، بسیار برتر از گونه عادی است. 
دیسک‏های کامپوزیت سرامیکی 8/15 و 2/14 اینچی سبب می‏شوند که عملکرد خودرو از نظر ترمزگیری نیز از دیگر مدل‏های SLS AMG یک سر و گردن بالاتر باشد.  
با بسته شدن مرزها به روی واردات خودرو و ایجاد قوانین سخت محدود کننده، متأسفانه مدتی است که کمتر شاهد ورود خودروهای خاص و استثنائی به جاده‏های کشورمان هستیم. 
این مورد سبب می‏شود تا نگهداری و حفظ نمونه‏های خاص وارد شده در سال‏های قبل، اهمیتی دو چندان پیدا کند. زیرا در صورت نابودی هر یک از ماشین‏های خاصی که همانند این SLS AMG Black Series ارزش جهانی دارند، متأسفانه جایگزینی آن‏ها غیرممکن است. 
امیدواریم علاوه بر مهیا شدن امکان واردات خودروهای خاص به ایران، حتی به صورت محدود، شاهد فراهم شدن دانش فنی و تجهیزات لازم در داخل کشور برای حفظ اتومبیل‏هایی باشیم که حضورشان در هر شهر و کشوری می‏تواند مایه افتخار باشد. 
 عکس: رضا نجفی مهری
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس