نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21304
زمان انتشار: 24 دی 1398 10:39:00

کدام دست دوم؟

تجربه رانندگی و تحلیل بازار لکسس IS300 مدل 2012
نویسنده: سلمان امیدبخش
کدام دست دوم؟

مجله ماشین / شرایط وخیم و نابسامان بازار خودروی کشورمان سبب شده تا خودروهایی که در بازار جهانی اسم و رسمی دارند، با تمامی شایستگی‏ ها و نقاط قوت، در ایران به انزوا و کما رفته و در خرید و فروش موفقیتی نداشته باشند. یکی از این مدل‏ها، لکسس IS است که به بهانه حضور 10 ساله این خودرو در کشورمان، آن را مورد بررسی فنی و تحلیل بازار قرار می‏دهیم. 

 


لکسس IS سومین نسل از این سری بود که در سال 1388 در کشورمان عرضه شد. مدل 2012 آن نسبت به نمونه سال 2008 تغییرات مختصری را در بدنه و کابین تجربه کرد تا همچنان در کورس رقابت با مرسدس بنز کلاس C و ب‏ ام ‏و سری 3 باقی بماند. 
با بررسی نمای جلو متوجه می‏شوید که هنوز از امضای طراحی کمپانی یعنی جلوپنجره دوکی شکل خبری نبوده و اصول کار براساس سادگی و احجام ملایم بنا شده است. آینه‏ های بزرگ آن بیشتر برای مدلی شاسی بلند مناسب بوده تا نمونه سدان. 
در نمای جانبی هم درها بیش از حد ساده و بزرگ هستند و خطوط کناری روی آنها مشاهده نمی‏شود. صندوق بار و طراحی بخش عقب IS کوچک بوده و هیجان خاصی در این بخش دیده نمی‏ شود. اما خروجی‏ های دوبل اگزوز کمی حس و حال اسپرت به این قسمت تزریق کرده است. 
 
 
در داخل کابین فرمان خوش دست به همراه پدال‏های تعویض دنده جلب توجه می‏کنند و کنسول وسط بزرگ به همراه دکمه‏ ها و کنترلرها در نوع خود جالب هستند. کیفیت مونتاژ قطعات و مواد به کار رفته عالی است اما IS ارگونومی خوبی ندارد و شلوغی و تعدد دکمه‏ ها کلافه کننده است. 
ضمن اینکه فضای سر برای افراد بلندقد مناسب نیست و از نظر جای پا در جلو و عقب، فقط راننده و سرنشین کناری راحت هستند و در بخش عقبی، باتوجه به شیب کوتاه سقف، بزرگ بودن درها و فاصله محوری کوتاه، افراد راحت نخواهند بود و باتوجه به فرم صندلی ‏های عقب، در مسافرت‏های کوتاه خسته خواهند شد. 
پیشرانه لکسس IS نمونه 6 سیلندر خورجینی از نوع تنفس طبیعی است که با 3 لیتر حجم قدرت و گشتاور خوبی تولید می‏کند. از نقاط قوت این سدان اندازه متوسط به گیربکس هوشمند آن می‏توان اشاره کرد. در حرکت‏ های اولیه و بدون انتخاب حالت اسپرت، خودرو به واسطه همین جعبه دنده حرکت نرم و آرامی داشته و تعویض دنده‏ ها به راحتی و دقت انجام می‏ شود. فرمان‏پذیری لکسس هم خوب است و با انتخاب حالت اسپرت که دکمه آن در پشت فرمان به سختی در دسترس است، خودرو جان تازه‏ای گرفته و می‏توان با پدال ‏های تعویض دنده روی فرمان به سرعت شتاب گرفت. 
 
 
IS تعلیق خشکی داشته و این مورد در قسمت عقب بیشتر احساس می‏شود. می‏توان گفت که به نوعی قابلیت ‏های فنی آن سردرگم است. یعنی لکسس می‏خواهد هم اسپرت باشد و هم راحت و میانگینی از خواص اسپرتی ب‏ام‏و و نرمی مرسدس بنز را ارائه دهد. اما بین این دو مردد مانده چون به هرحال مدلی از تویوتا است و گویا نمی‏تواند ماهیت اصلی خود را فراموش کند. 
با این تفاسیر، راندن خودرو لذّت‏بخش بوده و سامانه‏ های ایمنی اعتماد به نفس راننده را افزایش می‏دهد. ترمز IS هم اطمینان بخش است، هرچند که پدال مربوط سفت بوده و برای حداکثر قدرت ترمزگیری، نیاز است تا چندین بار آن را فشار دهید. 
برایند مشخصات فنی، سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی و حتی طراحی بدنه و کابین لکسس IS باتوجه به سن و سال خودرو، منطقی است و حفظ کیفیت مطلوب، به نوعی از مزایای تویوتا محسوب می‏شود. اما در مقدمه به مورد دیگری اشاره شد که با این نقاط قوت در تناقض است. دلیل آن چیست؟
 
 
 
لکسس طی سال‏ها سعی کرده تا با ارائه مدل‏های مدرن و لوکس خود، به رقیبی برای خودروهای آلمانی به ویژه مرسدس بنز و ب‏ام‏و تبدیل شود. این موضوع و عرضه این نشان تجاری هم در کشورمان به این صورت دنبال شد. به طوریکه IS قرار بود در کنار کلاس C و سری 3 رقابت کند. 
اما در این مطلب هرجا نام IS عنوان شده، رقبای آن هم بلافاصله به دنبالش آمده‏اند. به عبارتی، شنیدن نام لکسس به صورت ناخودآگاه مرسدس بنز و ب‏ ام ‏و را یادآوری می‏کند. خودروی موردآزمایش باوجود تمامی شایستگی‏ ها نتوانست به عنوان میانه روی گروه ایفای نقش کرده و همیشه پشت سر رقبا قرار می‏گرفت. 
ضمن اینکه در آن سال‏ها هنوز ذهنیت مصرف کننده وطنی نسبت به نشان تجاری لکسس ناشناخته بود و وارد کننده در جهت آشنایی خریداران، فعالیت‏های پیشبرد فروشی انجام نداده و کمپین ‏های تبلیغاتی برگزار نکرده بود. 
حتی IS وقتی برای مدل 2014 در کشورمان عرضه شد، باوجود طراحی جسورانه و تهاجمی و کابین زیبا، به دلیل مشخصات فنی که با ظاهرش هماهنگی نداشت و مرسدس و ب ‏ام‏ و هم با دست پر به میدان آمده بودند، باز هم فروش خوبی را تجربه نکرد.
بازار IS در کشورمان محدود است و اگر به سایت‏ های خرید و فروش سری بزنید، متوجه خواهید شد که تعداد مدل ‏های موجود برای فروش از انگشتان دو دست کمتر است و در عوض رقبای آن، سال‏هاست که در مدل‏ها و نسل‏های مختلف در ایران خرید و فروش می‏شوند. 
البته لکسس موردبحث باتوجه به ویژگی ‏هایی که شرحش رفت می‏تواند به عنوان خودرویی خاص برای کسی که واقعاً تویوتا و لکسس را دوست دارد، ایفای نقش کند. زیرا از آنجاییکه کمتر در خیابان‏ها مشاهده شده و در زمینه‏ های مختلف کیفیت خوبی دارد، بنابراین حتی با وجود 6 سیلندر بودن، ماهیت تویوتا را داشته و این ذهنیت در مالکیت و هزینه‏ های نگهداری آن تاثیر مثبتی خواهد داشت. 
لکسس IS خودرویی باکیفیت و لوکس است و سال‏ها است که در بازارهای جهانی حضور مثبت و خوبی دارد. اما متاسفانه شرایط استثنایی بازار خودروی کشورمان و فشار رقبا باعث شده تا به حاشیه رفته و خرید و فروش بسیار محدودی را تجربه کند. 
مضاف براینکه در بازه قیمتی قرار دارد که با 500 میلیون تومان این روزها خریداران مایلند تا به سراغ 4 سیلندرهای کره‏ ای مانند سوناتا، اپتیما و شاسی بلندهایی همچون سانتافه و سورنتو رفته و حتی سدان‏ های جمع و جور کلاس C مانند سراتو و الانترا را با پرداخت هزینه کمتری تصاحب کنند. اما پذیرش لکسس 6 سیلندر مدل 2012 و فکر کردن به آن برای یکی از گزینه‏ های خرید، آسان نیست و این موضوع باعث شده تا مصرف کنندگان و البته بازار سنت گرای کشورمان، باوجود تمامی لیاقت‏ها و قابلیت‏ های IS آن را به کما بفرستند. 
 

 

قیمت برخی از قطعات مصرفی و بدنه لکسس IS300

 

نام قطعه

قیمت (ریال)

روغن موتور (4 لیتری)

000/500/2

فیلتر روغن

000/300/1

فیلتر هوا

000/800/2

فیلتر بنزین

000/000/10

لنت ترمز

000/500/9

فیلتر اتاق

000/800/3

سپر جلو

000/500/29

سپر عقب

000/000/30

 


مشخصات فنی لکسس IS300 مدل 2012

 

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

6/ خورجینی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2995

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6200/228

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4400/300

وزن خالص (کیلوگرم)

1645

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

7/7

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

230

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1425×1800×4575

فاصله محوری (میلی‏متر)

2730

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های عقب

حجم صندوق بار (لیتر)

378

حجم مخزن سوخت (لیتر)

65

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/9

حدود قیمت نمونه کارکرده از سال 2009 تا 2012 (میلیون تومان)

500-300

 

 

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس