نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21666
زمان انتشار: 20 خرداد 1399 12:18:00
از تهران تا رم با مازراتی پارسی

مازراتی 5000GT، ماندگار در تاریخ

طی چند دهه گذشته، مدل های خاص اتومبیل بنابر سفارش افراد مشهور، متمول و سیاستمداران به صورت محدود تولید شده اند که هنوز هم بحث و گفتگو پیرامون آنها وجود دارد. چون این نمونه ‏ها در زمان خود استانداردهایی فراتر از خودروهای مشابه داشتند باعث شدند تا در تاریخ ماندگار شوند. سوپرکوپه مازراتی 5000GT یکی از این تاریخ سازان است. اما ماجرای تولید این خودرو چگونه بوده است ؟
مازراتی 5000GT، ماندگار در تاریخ

مجله ماشین /  داستان این‏گونه بود که عمر اورسی Omer Orsi پسر آدولفو اورسی مالک مازراتی تصمیم می‏گیرد تا با معرفی یک خودروی جدید و ارسال بروشور شیک و مجلل آن برای افراد خاص دنیا و ثروتمندان، فروش شرکت را احیاء کرده و بدین منظور دو کاتالوگ از دو مدل 3500 GT و 450 S Racer برای شاه ایران پست می ‏شود. سپس آقای نصرت الله معینیان، رییس دفتر شاه با سفارت ایران در رم تماس گرفته و از آنها می‏خواهد که یک ملاقات خصوصی برای شاه با اورسی ترتیب دهند. 

 

در تاریخ یک نوامبر 1958 جلسه در رم برگزار می ‏شود و شاه از جیولیو آلفیری سرمهندس کمپانی مازراتی و اورسی درخواست می ‏کند که به سفارش وی یک دستگاه خودروی ویژه و جاده‏ای بر پایه مازراتی 450 S تولید کنند.
او سفارش می‏کند که خودروی اسپرت و پرسرعتی می‏ خواهد و آلفیری به وی گارانتی می‏دهد که این ماشین می‏تواند به حداکثر سرعت 280 کیلومتر برساعت دست یابد. 
 
البته در صفحه 116 از کتاب Modena Racing Memories آمده است که شاه از کمپانی مازراتی می‏خواهد تا چنین مدل خاصی را تولید کند و آلفیری شماره این پروژه را 103 می ‏گذارد. 
کار فنی روی پیشرانه 8 سیلندر خورجینی انجام می‏ شود و گنجایش آن تا 4937 سی‏سی افزایش می‏ باید. سپس ضریب تراکم موتور به یک در برابر 5/8 کاهش یافته اما از همان میل بادامک مدل 3500 GT استفاده می ‏شود. در ادامه یک دلکوی دوقلو به همراه 16 شمع (یعنی هر سیلندر 2 شمع داشت) و 4 کاربراتور وبر (Weber) دو قلو 45s برای این خودروی خاص در نظر گرفته می ‏شود. 
سامانه تعلیق مستقل و دیسک‏ های ترمز بزرگ به این مجموعه افزوده می‏شوند. جهت طراحی بدنه و پس از نصب بخش‏ های فنی، این مدل به کمپانی تورینگ ارسال می‏ شود.
 
این سوپرکوپه که 60 سال پیش معرفی شد، پیشرانه 5 لیتری 8 سیلندر خورجینی داشت که از مازراتی 450S به عاریت گرفته شده بود  و به تعداد 34 دستگاه تولید شد.  
قبل از آن، کارلو آندرلونی، مدیر استایل مازراتی توضیح می‏دهد که با استفاده از نماد‏های فرهنگ پارسی و ایرانی، در وسط جلو پنجره خودرو اشکالی همانند لوگوی مازراتی حک ‏شود. سپس در داخل خودرو در بخش ‏هایی چون دور نمایشگر دور موتور و سرعت و پشت آمپر از طلای زرد استفاده می ‏شود. 
 
خودرو آماده شده و آگاهان می‏ گویند که تنها تعداد محدودی از پروتوتایپ ‏های 5000 GT در بیرون کارخانه در حال آزمایش در آن زمان حضور داشتند و اتومبیل موردبحث هم فوراً به تهران ارسال می‏شود.
 
پس از انقلاب اسلامی ، مازراتی یک نمونه دیگراز این خودرو را به شله (کلبه ییلاقی) شاه در Gstaad سوئیس می‏فرستد که در سال 2005 وقتی به سراغ این ماشین می‏روند، تنها 5 هزار کیلومتر راه رفته بود. 
 
به هر حال این اولین مدل از این خودروی کوپه به سفارش محمدرضا پهلوی برای وی فرستاده شد و دومین مدل هم بعد از رونمایی در نمایشگاه خودروی تورین 1959 توسط یک میلیونر اهل آفریقای جنوبی با قیمتی معادل 6944 دلار خریداری می ‏گردد.  
جالب اینجاست که دفترچه سفارشات مازراتی به سرعت تکمیل شده و نام افرادی چون میلیونرهای معروف ایتالیایی مثل جیووانی آنیه لی، فردیناندو اینو سنتی، ستاره هالیوود استوارت گرنگر از جمله ورزشکاران متمول بریجز کانینگهام و پرنس ‏های متعددی از جمله پرنس خاندان سعودی در آن قرار می‏ گیرند. 
 
در هر حال داستان این ابرماشین ایتالیایی به همین جا ختم نمی ‏شود و زمانی که 60 سال از تولید 5000 GT استثنایی می‏گذشت؛ کمپانی مازراتی در صفحه اینستاگرام خود با پستی از این کوپه 2+2 که به سفارش شاه ایران ساخته شده بود خاطرات آن را زنده می‏کند. 
 
 
 
نویسنده / مسیح فرزانه 


 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس