نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21829
زمان انتشار: 06 مرداد 1399 11:34:00
Toyota Corolla vs Honda Civic vs Mazda 3

سدان‏ های پرطرفدار و پرفروش

بررسی فنی و مقایسه مدل های جدید تویوتا کرولا ، مزدا3 و هونداسیویک
سدان‏ های پرطرفدار و پرفروش

مجله ماشین - رضوانی / امروزه سدان ‏های جمع و جور به حدی پیشرفت کرده ‏اند که فناوری، فضا، طراحی و ارزش بیشتر و بهتری را نسبت به آنچه که در پی آن هستیم، پیشنهاد دهند. بخش ‏ها و ویژگی ‏هایی که روزی تنها در خودروهای لوکس یافت می‏شد، به لطف این مدل‏ ها، در دسترس اقشار بیشتری قرار گرفته ‏اند. سدان‏ها امن‏تر و هوشمندتر شده‏اند و فراتر از تجربه‏ های خاص رانندگی هستند. اما در بین آنها سه خودرو از بقیه شاخص‏تر هستند. در بررسی پیش‏رو، سه خودرو از برجسته ‏ترین ‏های این کلاس را در معرض آزمون قرار خواهیم داد تا بهترین را انتخاب نماییم. هر سه خودرو ژاپنی هستند، دو خودروی مزدا 3 مدل 2019 و تویوتا کرولا 2020 آغاز کننده دوره جدیدی در تاریخ خود بوده که با طراحی شیک و فناوری مدرنی پا به میدان گذاشته ‏اند. هوندا سیویک 2019 در طرف دیگر میدان قرار دارد که پرطرفدارترین خودرو این رده است. حال باید ببینیم که با حضور رقبای قدرتمند، می‏تواند کماکان در این جایگاه بماند یا خیر؟

 

 
 
 
 
معرفی شرکت‏ کنندگان
 
 
هوندا با معرفی نسل دهم سیویک در سال 2016 خط مشی نوین خود را هم اعلام کرد. سیویک جدید از ظاهری جسورانه، فناوری اصلاح شده و فضای داخلی فوق‏العاده برخوردار است و در رأس همه اینها، رانندگی خوب و ویژگی‏ هایی بوده که سیویک به لطف آنها توانست از سوی بسیاری از نشریات خودرویی، به عنوان اتومبیل سال شناخته شود.
 
هوندا برای سال 2019 به روزرسانی ‏های مختصری در سیویک اعمال کرد که شامل چراغ‏ های جلو و بهبود سامانه ایمنی می‏شود. اما در بخش پیشرانه هیچ تغییری ایجاد نشده و کماکان همان نمونه 5/1 لیتری 4 سیلندر توربوشارژردار 174 اسب‏بخار قدرت و 162نیوتن ‏متر گشتاور را به وسیله گیربکس CVT به چرخ‏ های جلو ارسال می‏کند. سیویک تورینگ با قیمت 28 هزار و 220 دلاری، ارزان‏ترین خودروی گروه است.
مزدا3 مدل محبوبی بین نویسندگان خودرویی است. کمپانی با تولید این سری اتومبیل جمع‏وجوری را عرضه کرده که ضمن ظاهری زیبا رانندگی مفرحی را برای خریداران به ارمغان می‏آورد. اما این رده با وجود سیویک، هیوندای الانترا و شورولت کروز دیگر آنقدرها برای عرضه اندام مزدا3 به عنوان خودروی سال فضا ندارد.  
از همین رو، مزدا به انجام دو حرکت مهم اقدام کرد؛ نخست تلاش کرد تا حس لوکس بودن را در این ایجاد و در وهله بعد به منظور صرفه ‏جویی، تعلیق انعطاف ‏پذیر مستقل عقب را با میله پیچشی تعویض کرد. پیشرانه 5/2 لیتری 4 سیلندر آن، 186 اسب ‏بخار قدرت و 186 نیوتن‏ متر گشتاور را به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ‏های جلو منتقل می ‏سازد.
 
مزدا3 از طراحی زیبا و چشمگیر بهره ‏مند است؛ به طوری که خطوط ظریف بدنه و فضای داخلی گسترده و نفیس، آن را در کلاس خودروهای لوکس قرار می‏دهد. البته این سطح از امکانات و طراحی کم هزینه هم نیست، به طوری که خودروی مورد آزمایش که در سطح تزئینات luxury قرار داشت، هزینه ‏ای 29 هزار و 415 دلاری به حساب بانکی خریدار تحمیل می‏کند.
 
کرولا خودرویی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد؛ مدلی که بنابر ادعای تویوتا 50 میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا فروخته شده و همه آن را با ویژگی‏ های دوام، اطمینان‏پذیری، فضای داخلی خوب و ارزش مناسب می ‏شناسند.
 
اما کرولا در چند سال گذشته از سوی رقبای قدرتمندی به ویژه کیا Forte (همان سراتو) و فولکس واگن Jetta به چالش کشیده شده است؛ به طوری که ورود آنها به بازار، طراحی کرولا را کسل کننده و فناوری آن را کمی قدیمی جلوه داده است. 
 
اما تویوتا برای سال 2020 تلاش کرد تا رویه را تماماً دگرگون سازد. کرولا جدید با بهره‏مندی از پلت‏فرم جهانی جدید، به سامانه ایمنی استاندارد کمپانی نیز مجهز شده است. کرولا 2020 XSE با سود بردن از پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 169 اسب‏بخار قدرت و 151 نیوتن‏متر گشتاور را به وسیله گیربکس CVT که برای آغاز تنها یک دنده دارد، به چرخ‏های عقب منتقل می‏سازد. این مدل جدید با قیمت 29 هزار و 168 دلاری خود در میانه گروه قرار دارد. 
 
 
کابین و فناوری
بدون شک کابین مزدا3 بهترین این گروه است. طراحی زیبا و خطوط گیرای آن یک گام جلوتر از خودروهای برتر این رده است. مزدا همچنین تنها خودروی گروه است که از نمایش سربالای اطلاعات (HeadUp) برخودار است.
 
البته مزدا در این زمینه بی‏نقص هم نیست. صندلی عقب تنگ احساس شده و فضای پا نیز برای بیشتر بزرگسالان ناکافی است. 
در حالی که دو خودروی دیگر این ناکارآمدی را ندارند. علاوه بر این، سامانه جدید سرگرمی باعث حواس‏پرتی می‏شود؛ زیرا انجام همه امور در آن تعبیه شده است. البته کار با Apple CarPlay و Android Auto به کمک دکمه اطلاع / سرگرمی راحت‏تر است.
با اینکه که فاصله محوری آن نسبت به مزدا3 حدود 5/2 سانتی‏متر کوتاه ‏تر است، اما فضای بیشتر و صندوق بزرگ‏تری را در اختیار سرنشینان قرار می‏دهد. گرچه فضای داخلی سیویک مثل مزدا شیک نیست، اما فضای مناسبی برای نشستن است. 
 
سیویک تنها خودروی گروه است که دارای صندلی شاگرد برقی و گرم‏کن صندلی عقب است. صفحه 7 اینچی اطلاع / سرگرمی اگرچه کمی قدیمی به نظر می‏رسد، اما به راحتی در دسترس بوده که به خوبی با Apple CarPlay و Android Auto پیوند خورده و کار با آن از مزدا راحت‏تر است.
کابین کرولا، نسخه به‏روز شده نسل قبلی آن محسوب می‏شود، اما آنقدر خوب نیست که بتوان آن را در این رده شاخص دانست. فضای داخلی مناسب بوده، اما پوشش چرم مصنوعی صندلی‏ ها دارای پارچه ‏های مرغوبی نیست و به مذاق خوش نمی ‏آید. روکش در‏ها بد نیستند، دوخت آبی، تزئینات نقره‏ای و روکش مشکی پیانو تلاش کرده تا جای ممکن این بخش را شیک جلوه دهند اما همچنان به نسبت مزدا3 و سیویک ارزان‏تر به نظر می‏رسد.
تویوتا کوچک‏ترین کنسول مرکزی را در گروه دارد، به طوری که تنها برای کابل شارژ و چیزهای کوچک جا دارد؛ اما در عوض فضای کافی برای بزرگسالان ارائه می‏دهد. فضای پا و سر سرنشینان عقب کافی بوده، اما به اندازه سیویک نیست. صفحه نمایش 8 اینچی در بالاترین نقطه داشبورد قرار گرفته که باعث حواس‏پرتی نمی‏شود؛ اما گرافیک جذابی ندارد و تنها از Apple CarPlay پشتیبانی می‏کند.
 
 
 
 
رانندگی
معیارهای زیبایی و ارگونومی شاید برای خریداران مهم باشد، اما مطمئناً این رانندگی و هندلینگ است که در اولویت بالاتری قرار دارد. با وجود اینکه این سه خودرو گروه خریداران یکسانی را هدف قرار داده‏ اند، دینامیک رانندگی آنها نباید خیلی متفاوت از هم باشد.
ترکیب انتقال نیروی سیویک بهترین قدرت و احساس راندن را در بین گروه دارد. پیشرانه آشنا و نیرومند آن هر زمان که راننده اراده کند نیروی خود را در اختیار قرار می‏دهد. این همان ویژگی است که رانندگی با سیویک جدید را سرگرم‏ کننده ساخته است.
 
پیشرانه 2 لیتری کرولا در جاده سریع‏تر از آن چیزی که هست، احساس می‏شود؛ درحالی که با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2/8 ثانیه، از دو خودروی دیگر 2 ثانیه کندتر است. سامانه انتقال قدرت آن در سربالایی و یا وقتی که به پدال گاز فشار می‏آید، پر سروصدا می‏شود. 
اما دست‏کم شاسی آن احساس بهتر و چالاک‏تری را نسبت به نسل گذشته منتقل می‏سازد. سیستم تعلیق آن به خوبی در رانندگی‏های هجومی خودرو را مدیریت می‏کند، اما اگر بخواهید با آن در پیچ‏های تند رانندگی کنید، نتیجه خوبی در انتظارتان نخواهد بود.
 
پیشرانه 5/2 لیتری مزدا قدرتمند بوده و نسبت به نسل قبلی تغییرات زیادی نداشته است. جعبه دنده در سرعت‏های پایین پرتکان احساس می‏شد. اما انتقاد اصلی به رانندگی مزدا3، تعلیق میله پیچشی جدید آن است که دینامیک رانندگی را در جاده‏ های پر پیچ و خم و سنگ فرش تا حد بالایی تغییر می‏ دهد. این تغییر به‏گونه‏ای است که به محض حرکت در یک مسیر کوهستانی متوجه لرزش‏ها و حرکت‏های زیاد از حد آن خواهید شد.
 
 
 
مصرف سوخت
به دلیل آنکه خریداران اصلی این رده خودرویی قشر متوسط جامعه هستند، هزینه‏های نگهداری و به ویژه هزینه سوخت بسیار مهم خواهد بود. بنابراین برای مشخص کردن مصرف سوخت واقعی این سه اتومبیل، حساسیت بیشتری مبذول شده است.
هر سه خودرو در بزرگراه بهتر عمل کرده، اما در شهر نتایج جداً بدی کسب کرده‏اند. تویوتا با مصرف به ترتیب 7/6-3/5-9/7 لیتر در 100کیلومتر، در شهر/بزرگراه/میانگین، بهترین گروه بود. سیویک در رتبه بعدی با: 7-4/5-3/8 لیتر در 100کیلومتر و در آخر مزدا 3 با نتایج 5/7-8/5-9/8 لیتر در 100 کیلومتر قرار دارد. نکته جالب اینکه نتایج مصرف سوخت هر سه خودرو بهتر از ارقام ادعایی تولیدکنندگان بود.
 
پس از انجام آزمایش های مختلف و جمع بندی، نتایج زیر به دست آمدند: 
 
رتبه اول هوندا سیویک: بهترین سدان جمع و جوری که می‏توان خرید. سیویک تمام معیارهای آزمایش را داشت.
 
رتبه دوم تویوتا کرولا: تویوتا با بهبود هندلینگ، فناوری و مصرف سوخت کرولا، به خوبی خود را در رقابت نگه داشته است.
 
رتبه سوم مزدا3: با جعبه دنده پرتکان، تعلیق عقبی که دینامیک بی‏نظیر آن را از بین برده و کابینی که تنها جنبه مثبت آن فضای کافی برای بزرگسالان است، آن خودرویی نیست که قبلاً بود.
 
 

 

مقایسه مشخصات فنی خودروهای موردآزمایش

نام و مدل خودرو

هوندا سیویک تورینگ

مزدا3 2019(پرمیوم)

تویوتا کرولا XSE2020

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ سیلندر توربوشارژردار

4/ سیلندر توربوشارژردار

4/ سیلندر توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1498

2488

1987

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6000/176

6000/186

6600/169

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

1700/220

4000/252

4400/205

نوع گیربکس

CVT

6 سرعته اتوماتیک

تک سرعته +CVT

شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت (ثانیه)

7

3/7

2/8

طول/عرض/ارتفاع (میلی‏متر)

1415/1801/4640

1445/1796/4661

1435/1780/4630

مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر (لیتر)

1/7

5/7

7/6

قیمت پایه (دلار)

28 هزار و 220

27 هزار و 420

26 هزار و 380

قیمت نمونه مورد آزمایش (دلار)

28 هزار و 220

29 هزار و 415

29 هزار و 168

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس