نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 40
زمان انتشار: 20 آذر 1396 12:48:00
تست خودرو

آزمایش بلند مدت تندر 90 اتوماتیک

نمونه اتوماتیک ال90 آیا گزینه دست دوم خوبی برای خریداران خواهد بود؟ متن کامل این بررسی که به درخواست شما خوانندگان عزیز تهیه شده را در ادامه مطلب بخوانید...
آزمایش بلند مدت تندر 90 اتوماتیک

 نوشته و عکس: مهندس رضا صفرآبادی فراهانی / در کشورمان مانند بسیاری از کشورهای دنیا، خودروهای سدان از جایگاه ویژه‏ای برخوردارند. در این بین خودروهای اقتصادی با توجه به قشر عظیمی از مردم که بودجه و توانایی خرید این خودروها را دارند، از جایگاه بالاتری برخوردارند. تنوع این محصولات در چند سال اخیر در کشور رو به بهبود است. در این مقاله قصد داریم تجربه 50 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 اتوماتیک را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

بدنه

شاید پرداختن به طراحی رنو لوگان یا همان تندر 90 خودمان کار چندان جذابی نباشد، چرا که این خودرو کاملاً اقتصادی و به دور از هرگونه هیجان و جذابیت بصری خاصی طراحی شده است. بارزترین تفاوت در نمونه اتوماتیک این خودرو با نمونه‏های دستی تغییر سپر جلو بوده که البته زیباتر شده و هماهنگ‏تر به نظر می‏رسد. مابقی اجزا دست نخورده باقی مانده‏اند که ‏ای کاش در بعضی موارد مانند آینه‏های جانبی و یا استفاده از رینگ‏های جدید برای نمونه اتومات توجه بیشتری می‏شد.

با این حال نوع فیس لیفت شده این خودرو به نام تندر پلاس به زودی توسط ایران خودرو به بازار تزریق می‏شود که تغییرات آن هر چند چندان گسترده نیست، اما با دقت صورت گرفته و ظاهری دلچسب‏تر را برای این خودرو فراهم آورده است. از نکات مثبت در ظاهر بیرونی خودرو و یا همان بدنه، رنگ خوب و مونتاژ با دقت بالا بوده که پس از طی 50 هزار کیلومتر همچنان از کیفیت خود را حفظ کرده­اند.

کابین

کابین این خودرو نیز همچنان بدون تغییر باقی مانده و بارزترین تغییر آن دسته دنده جدید (به واسطه اتومات بودن) است که البته باید گفت با کمی بی‏حوصلگی طراحی شده و کمی بزرگ به نظر می‏رسد تغییر بعدی صفحه کیلومتر شمار است که به‏روزتر شده و البته زیباست. ارگونومی صندلی‏ها خوب بود و راضی‏کننده است. کیفیت متریال داخلی خوب بوده و در بین خودروهای هم رده، هر چند به شدت از کمبود آپشن یا همان امکانات رنج می‏برد، اما در مقابل قالب‏گیری خوب داشبورد و اجزای به هم پیوسته باعث شده پس از طی مسافت 50 هزار کیلومتری همچنان کابین بی‏صدا باشد و حتی در خیابان‏های پر دست‏انداز کشورمان نیز صدای ناهنجار از کابین خودرو به گوش نرسد.

اما اگر کمی ریز بینانه‏تر به خودرو نگاه کنیم، باید گفت هر چقدر که دید جلوی خوب است، به همان نسبت دید عقب ضعیف بوده که انتظار می‏رفت شرکت در مدل اتوماتیک با تعویض آینه‏های جانبی و یا مبادرت به نصب دوربین دید عقب و سنسور عقب، در صدد رفع این نقیصه برآید. از نکات منفی دیگر، عدم وجود یک کلید یا شاسی برای باز کردن در صندوق عقب از داخل اتومبیل است.

فضای پا و سر در هر دو ردیف خوب و به نحوی است که حتی سرنشینان عقب با قد 190 سانتی‏متر نیز دچار مشکل نمی‏شوند و به راحتی 3 سرنشین بزرگسال در کنار هم می‏نشینند. از نکات دیگر فضای صندوق بار 510 لیتری تندر بوده که کاملاً پاسخگوی خانواده‏های ایرانی با اسباب سفر زیاد است.

تجربه رانندگی

در ادامه به بحث فنی و تأثیر استفاده از گیربکس 4 سرعته خودکار روی این مدل می‏پردازیم. این جعبه دنده مانند نمونه غیرخودکار، بی‏سر و صدا و نرم بوده و هنگامی که برای شروع حرکت در حالت D قرار می‏گیرد، در نمایشگر مربع شکلی کوچک داخل صفحه کیلومتر این وضعیت نقش می‏بندد و خودرو بدون تکان‏های معمول گیربکس‏های اتومات شروع به حرکت کرده و شما عملاً هیچ چیز متوجه نمی‏شوید. حتی در تعویض دنده‏ها و معکوس‏ها، خبری از لرزش و تقه‏های معمول گیربکس‏های برخی خودروهای اتوماتیک نیست.

شتاب‏گیری خودرو در مسیرهای صاف، با وجود پیشرانه 6/1 لیتری 16 سوپاپه و 105 اسب‏بخاری، خوب و پر کشش است. البته در دنده‏های 2 و 3 صدای موتور کمی از حالت عادی بیشتر شده و بالا می‏رود و گویی گیربکس سعی دارد دنده را در دور موتور بالا تعویض کند و کشش بیشتری در ضریب 2 به 3 به خودرو بدهد. در کل موتور و گیربکس اتومات این خودرو با هم خوب کوپل شده و دقیق و بی‏نقص عمل می‏کنند 

از نکات مثبت دیگر این است که گیربکس تیپ ترونیک ، امکان تعویض دستی دارد و این امر در سربالایی‏ها و یا سبقت‏ها، به کرار به کمک صاحب خودرو آمده است. در پروسه معکوس گرفتن از موتور و کاهش ضرایب دنده نیز همان نرمی، بی‏صدایی و کشش قابل قبول را تجربه می‏کنید که در بین هم قطاران اتومات خود کاملاً رضایت‏بخش است.

جمع بندی

در یک جمع‏بندی مختصر باید L90 اتومات را در طول این مدت و طی 50 هزار کیلومتر، خودرویی ساده، جادار با صندوق بار بزرگ، فرمان تحت کنترل و عضلانی در کنار فرمان‏پذیری و پایداری نسبتاً خوب، سواری نرم و بی‏صدا، ترمز‏های قدرتمند، گیربکس اتومات خوب و هماهنگ با پیشرانه و در کل خودرویی کاملاً بی‏آزار، کم استهلاک و دوست داشتنی دانست که در این کلاس خودرویی در کشورمان حتی با حضور چینی‏های پُر زرق و برق نسبتاً بی‏رقیب بوده و انتخابی شایسته برای خانواده ایرانی محسوب می‏شود، ضمن اینکه همواره از پشتیبانی خوب شرکت ایران خودرو بهره برده و در دسترس بودن لوازم و قطعات این خودرو، از مزایای بزرگ آن محسوب می‏شود.

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس